Υπάρχει χρόνος να ψάχνουμε για ερωτήσεις όταν τα πάντα αναζητούν απαντήσεις;

Ο Warren Buffet, μέντορας του Bill Gates, είναι κάθετος λέγοντας ότι πρέπει να αφιερώνουμε χρόνο για να καθόμαστε και να σκεφτόμαστε. Κάθε μέρα.

Εάν δεν μπορούμε να βρούμε ελεύθερο χρόνο για να σκεφτούμε, αυτό σημαίνει ότι μάλλον δεν έχουμε οργανώσει σωστά την εταιρεία, τη διεύθυνση ή την ομάδα μας και καταλήγουμε να είμαστε συνέχεια απασχολημένοι με προβλήματα που εμφανίζονται συνεχώς και ανά πάσα στιγμή.

Ο συγγραφέας του Strategy Safari καθηγητής Mintzberg λέει ότι μέρος της στρατηγικής μας είναι αναδυόμενη. Προκύπτει συχνά από ευκαιριακές αντιδράσεις σε απροσδόκητα γεγονότα που προκάλεσε η εφαρμογή του στρατηγικού μας πλάνου. Οι εταιρείες συχνά ασχολούνται με νέες δραστηριότητες, πελάτες, αγορές, προϊόντα και επιχειρηματικές ευκαιρίες. Στο ενδιάμεσο όμως συμβαίνουν πολλά. Άλλες φορές με ευτυχή κατάληξη, άλλες πάλι όχι.  Αυτό απαιτεί να βρίσκουμε αρκετό χρόνο ώστε να σκεφτόμαστε και να αναστοχαζόμαστε για τις νέες συνθήκες που αναδύθηκαν. Πρέπει συστηματικά να αναλύουμε και να σκεφτόμαστε, πολύ προσεκτικά, ποιες νέες συστημικές ρυθμίσεις είναι απαραίτητες.

Ο Tim Cook, CEO της Apple είπε ότι η δουλειά των CEOs είναι μερικές φορές μοναχική.  Αυτό αντικατοπτρίζει ό,τι συχνά περιγράφεται σαν αποτύπωμα Cook στην Apple – μια δουλειά περισσότερο συστηματική, περισσότερο διάφανη, περισσότερο ομαδοκεντρική και περισσότερο ταπεινή.

Ποιες είναι οι ερωτήσεις που μας βοηθούν σε αυτή την κατεύθυνση;

1.     Τι είναι περιττό;  Αναρωτηθείτε αν όλα αυτά με τα οποία έχετε καταπιαστεί και έχετε βάλει σε εφαρμογή στην επιχείρησή σας, βγάζουν νόημα. Τι δεν προσθέτει αξία;  Όταν ο Steve Jobs ήθελε να καταργήσει μια φαινομενικά ενδιαφέρουσα προϊοντική σειρά είπε «Παρ’ότι στον μικρόκοσμό μας μοιάζει απαραίτητη, όταν κοιτάξεις τη μεγάλη εικόνα βλέπεις ότι δεν προσθέτει καμμία απολύτως αξία». Εάν δεν μπορείς να εξηγήσεις με ποιον τρόπο το σύνολο είναι μεγαλύτερο από τα μέρη, τότε κάτι πρέπει ν’αλλάξεις.

2.     Τι θα έκανε ένας καινούργιος; Κάποιες εταιρείες υποφέρουν από αυτά που ονομάζουμε παλιές πληγές: προϊόντα, projects και πεποιθήσεις που κάποτε είχαν νόημα και τώρα πια είναι δύσκολο να τα σταματήσεις. Αναρωτηθείτε τι θα έκανε στη θέση σας ένας καινούργιος που έρχεται από άλλη εταιρεία και κάντε το ο ίδιος. Εφαρμόζοντας αυτή τη μέθοδο που ονομάστηκε «περιστρεφόμενες πόρτες» η Intel κατάργησε την γραμμή παραγωγής μνήμης και αφοσιώθηκε στους μικροεπεξεργαστές. Απόφαση που της έφερε 30% αύξηση ετήσιου τζίρου για πάνω από 10 χρόνια.

3.      Προσπαθούμε αρκετά εδώ μέσα; Ανεξάρτητα από το πόσο ταλέντο έχουν οι άνθρωποί μας στη δουλειά, η σωστή νοοτροπία, η συνεπής εργασιακή δεοντολογία και η επιθυμία να προσπαθούν για το καλύτερο και να διακρίνονται, όλα αυτά εμπλουτίζουν και διευρύνουν το ταλέντο τους. Παρά το εκπληκτικό ταλέντο που είχε ο Muhammad Ali επιδιδόταν στη προπόνηση και τη σκληρή δουλειά σα να μην είχε τίποτα. Ήταν πάντα ο πρώτος που πήγαινε στο γυμναστήριο και ο τελευταίος που έφευγε. Η προσωπικότητα είναι επιταχυντής ταλέντου. Οι πιο αποτελεσματικές παρεμβάσεις ανάπτυξης ηγεσίας αφορούν σε ηγέτες που είναι πιο coachable (προπονήσιμοι), λόγω της προθυμίας τους που εδράζει στην περιέργεια, στην ταπεινότητα και στη διάθεση για βελτίωση.

4.      Είμαστε αρκετά ανευλαβείς; H αυθεντική ηγεσία θέλει όραμα και το όραμα θέλει να αμφισβητούμε την εκάστοτε τάξη πραγμάτων. Με αυτή την έννοια, όλοι οι ηγέτες είναι σε κάποιο βαθμό αντικοινωνικοί: απορρίπτουν κανόνες και δεδομένα και παρουσιάζουν μια διαφορετική εκδοχή της πραγματικότητας. Με την ακεραιότητά τους τιμούν τις ιδέες και τα ιδανικά τους και μπορούν να εμπνέουν τις ομάδες τους στο βαθμό που το όραμά τους συγκλίνει με τις πεποιθήσεις και τις αξίες τους. Κάνοντας όλα αυτά μπορεί ίσως ν’απωθούν τους αντίθετους και να ενοχλούν τους ιθύνοντες, να θυσιάζουν προσωπικά οφέλη και να επωμίζονται τις συνέπειες. Όμως, ένα είναι σίγουρο: εάν δεν αντιπροσωπεύεις τίποτα, εάν δεν έχεις σταθερές και ακολουθείς ότι λένε οι άλλοι, τότε δεν είσαι ηγέτης. Αυτός είναι και ο λόγος που σπανίζουν σήμερα οι ηγέτες τόσο στα σπορ, όσο στην πολιτική και στις επιχειρήσεις.

Τελευταία, αλλά εξίσου κομβική ερώτηση:

Πόσο γρήγορα μπορώ να αλλάζω; Ο Elon Musk, CEO της Tesla, της SpaceX και της PayPal, υμνήθηκε πρόσφατα για την ταχύτητα της αντίδρασής του σε tweet πελάτη της Tesla motors όταν ο δεύτερος παρατήρησε την κακή χρήση των super φορτιστών της εταιρείας από άλλους ιδιοκτήτες ηλεκτρικών αυτοκινήτων Tesla. Ο Musk απάντησε μέσα σε λίγα λεπτά ότι θα αναλάβει δράση και μέσα σε 6 μόνο μέρες ανακοίνωσε την εφαρμογή νέας πολιτικής της εταιρείας που αντιμετώπιζε το πρόβλημα. Η Tesla Motors είναι εισηγμένη στο χρηματιστήριο και απασχολεί 30,000 προσωπικό. H αποφασιστικότητα και ταχύτητα με την οποία ο Musk τη διοικεί συναντιέται μόνο σε start-ups. Όμως αυτή η εξαιρετική ικανότητα αλλαγής, κάνει την Tesla Νο.1 εταιρεία σε ικανοποίηση πελατών στις ΗΠΑ, πολύ πάνω από την Porsche, την Audi και τη Lexus. Ο χρόνος που χρειάστηκε για να αντιληφθεί την πληροφορία, να σχεδιάσει νέα λύση και να την εφαρμόσει, δραστηριοποιώντας παράλληλα όλα τα εμπλεκόμενα τμήματα της εταιρείας του ήταν πραγματικά εντυπωσιακός. Και δεν υπολείπεται της αντίστοιχης ικανότητας που είχε ο Steve Jobs όταν άλλαζε μέσα σε μία νύχτα το στήσιμο του πρώτου ιστορικού καταστήματος της Apple.

Είναι απαραίτητη για τον ηγέτη μιας εταιρείας η ενσωμάτωση κουλτούρας διαχείρισης αλλαγής όσο είναι και η αντίστοιχη διάχυση και εμβάπτιση όλης της εταιρείας του.

Εσείς, πόσο γρήγορα μπορείτε να αλλάζετε την κατεύθυνση της ομάδας σας, της διεύθυνσής σας και της εταιρείας σας με επιτυχή αποτελέσματα;

Άγγελος Δερλώπας, Ιδρυτής Positivity Coaching.

www.positivity.gr

Facebook Comments