Όλι Ρέν: Πρόωρη τυχόν συζήτηση για περαιτέρω ελάφρυνση του χρέους της Ελλάδας
Πρόωρη χαρακτηρίζει ο Ευρωπαίος Επίτροπος Ολι Ρεν τη συζήτηση για περαιτέρω ελάφρυνση του χρέους της Ελλάδας
Πρόωρη χαρακτηρίζει ο Ευρωπαίος Επίτροπος Ολι Ρεν τη συζήτηση για περαιτέρω ελάφρυνση του χρέους της Ελλάδας
Αυτό προκύπτει από την απάντηση που έδωσε ο Αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και αρμόδιος Επίτροπος Οικονομικών και Νομισματικών Υποθέσεων, σε ερώτηση του ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκου Χουντή, σχετικά με το μελλοντικό κούρεμα του ελληνικού χρέους που κατέχουν τα κράτη-μέλη της Ευρωζώνης και η ΕΚΤ.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα όσα αναφέρει σε ανακοίνωσή του ο ΣΥΡΙΖΑ ο κ. Χουντής στην ερώτησή του, έθετε το θέμα των ανησυχιών που εκφράζονται από το ΔΝΤ, σχετικά με τη βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους και συγκεκριμένα της έκθεσης του Ταμείου για το δημόσιο χρέος στην Ελλάδα (Debt Sustainability Analysis – January 2013), στην οποία ζητά «να ληφθούν συγκεκριμένα μέτρα από την ελληνική κυβέρνηση και τους επίσημους πιστωτές της, ώστε το 2022, το συσσωρευμένο κρατικό χρέος της Ελλάδας να βρίσκεται κάτω από 110% του ΑΕΠ». Καταλήγοντας ο Νίκος Χουντής, έθετε το ερώτημα αν έχουν μελετηθεί από την Κομισιόν εναλλακτικά σενάρια, όπως «το ενδεχόμενο κουρέματος του ελληνικού χρέους που κατέχει ο επίσημος τομέας (κράτη μέλη Ευρωζώνης, ESM, ΕΚΤ)» και με ειρωνική διάθεση ρωτούσε αν προτίθεται να το πράξει, έστω, και μετά τις γερμανικές εκλογές.
Στην απάντησή του ο Επίτροπος Ρέν, ξεκαθαρίζει ότι ο στόχος που θέτει το ΔΝΤ για συσσωρευμένο δημόσιο χρέος κάτω από 110% του ΑΕΠ το 2022, είναι αδύνατο να επιτευχθεί, αφού σημειώνει ότι «ο δείκτης του χρέους προς το ΑΕΠ προβλέπεται να ακολουθήσει και πάλι πτωτική τροχιά το 2014 και να μειωθεί σε επίπεδα χαμηλότερα του 120% το 2021» και δηλώνει ότι «είναι πρόωρο να συζητηθεί η περαιτέρω ελάφρυνση του χρέους της Ελλάδας σε αυτό το στάδιο».
Ακολουθούν η πλήρης ερώτηση και απάντηση:
Ερώτηση με αίτημα γραπτής απάντησης προς την Επιτροπή
Nikolaos Chountis (GUE/NGL)
Θέμα: Μελλοντικό κούρεμα του ελληνικού χρέους που κατέχει ο επίσημος τομέας
Πολλά ερωτηματικά έχει προκαλέσει η «μυστική» έκθεση του ΔΝΤ που διέρρευσε σε μέσα ενημέρωσης το Μάιο του 2013, με την οποία παίρνει ουσιαστικά αποστάσεις από τις οικονομικές πολιτικές που επιβάλλει η Ευρωπαϊκή Ένωση στο Πρόγραμμα Προσαρμογής της Ελλάδας. Πιο συγκεκριμένα, στην έκθεση αναφέρονται οι ανησυχίες που εξέφραζε το Ταμείο σχετικά με τη βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους το 2010, επιρρίπτοντας ευθύνες στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και στα κράτη μέλη της Ευρωζώνης για την καθυστερημένη λήψη της απόφασης για κούρεμα των ελληνικών ομολόγων.
Οι ίδιες ανησυχίες για τη βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους εκφράζονται και σε νέα, επίσημη αυτή τη φορά, μελέτη του ΔΝΤ (Debt Sustainability Analysis – January 2013), στην οποία ζητά να ληφθούν συγκεκριμένα μέτρα από την ελληνική κυβέρνηση και τους επίσημους πιστωτές της, ώστε το 2022, το συσσωρευμένο κρατικό χρέος της Ελλάδας να βρίσκεται κάτω από 110% του ΑΕΠ, όταν, για το 2020, υπολογίζεται ότι θα φτάσει στο 124% του ΑΕΠ. Απαντώντας στο ΔΝΤ ο Επίτροπος Οικονομικών και Νομισματικών Υποθέσεων, κ. Ρεν, ανέφερε ότι «δεν νομίζω ότι είναι δίκαιο το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο να νίπτει τας χείρας του, πετώντας το βρόμικο νερό στους ευρωπαϊκούς ώμους».
Με δεδομένα τα παραπάνω, ερωτάται η Επιτροπή:
1) Έχουν εξεταστεί οι ανησυχίες που εκφράζονται από το ΔΝΤ για τη βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους την επόμενη δεκαετία; Εάν ναι, με ποιο τρόπο θα επιτευχθεί η μείωση του συσσωρευμένου κρατικού χρέους κάτω από το 110% του ΑΕΠ το 2022; Εάν όχι, με ποιο τρόπο η Επιτροπή κάνει χρήση της λεγόμενης «τεχνογνωσίας» του ΔΝΤ σε προγράμματα οικονομικής προσαρμογής, για την οποία υποτίθεται ότι κλήθηκε να συνεισφέρει στην ελληνική και ευρωπαϊκή κρίση χρέους;
2) Έχει εξετάσει εναλλακτικά σενάρια για να καταστεί το ελληνικό χρέος βιώσιμο; Έχει μελετήσει το ενδεχόμενο κουρέματος του ελληνικού χρέους που κατέχει ο επίσημος τομέας (κράτη μέλη Ευρωζώνης, ESM, ΕΚΤ); Εάν όχι, προτίθεται να το πράξει μετά τις γερμανικές εκλογές;
Απάντηση του κ. Rehn εξ ονόματος της Επιτροπής
Η τρίτη αναθεώρηση του 2ου προγράμματος προσαρμογής για την Ελλάδα, ολοκληρώθηκε τον Ιούλιο. Το Συμβούλιο διαπίστωσε ότι η δυναμική του χρέους της Ελλάδας είναι σε γενικές γραμμές αμετάβλητη σε σύγκριση με τον Δεκέμβριο του 2012. Ο δείκτης του χρέους προς το ΑΕΠ προβλέπεται να ακολουθήσει και πάλι πτωτική τροχιά το 2014 και να μειωθεί σε επίπεδα χαμηλότερα του 120% το 2021, εφόσον το πρόγραμμα οικονομικής προσαρμογής εξακολουθήσει να υλοποιείται στο ακέραιο. Τα σενάρια προσομοίωσης ακραίων καταστάσεων επιβεβαιώνουν ότι το χρέος θα μειωθεί αισθητά σε σχέση με τα σημερινά επίπεδα με βάση τα περισσότερα σενάρια. Σε περίπτωση συνδυασμού αρνητικών εξελίξεων το χρέος αρχικά θα μειωθεί, αλλά κατόπιν θα σταθεροποιηθεί σε ένα πολύ υψηλό επίπεδο.
Όπως αναφέρθηκε σε δήλωση της Ευρωομάδας στις 21 Φεβρουαρίου 2012, οι εταίροι της ζώνης του ευρώ είναι αποφασισμένοι να παράσχουν επαρκή στήριξη στην Ελλάδα τόσο κατά τη διάρκεια του τρέχοντος προγράμματος όσο και μετά το πέρας αυτού, έως ότου η χώρα αποκτήσει και πάλι πρόσβαση στην αγορά, με προϋπόθεση την πλήρη συμμόρφωση της Ελλάδας με τις απαιτήσεις και τους στόχους του προγράμματος προσαρμογής. Όπως αναφέρθηκε σε δήλωση της Ευρωομάδας τον Νοέμβριο του 2012, τυχόν πρόσθετα μέτρα θα πρέπει να ληφθούν «… όταν η Ελλάδα καταλήξει να έχει ετήσιο πρωτογενές πλεόνασμα, όπως προβλέπεται στο ισχύον ΜΣ, υπό την προϋπόθεση της πλήρους εφαρμογής όλων των όρων που περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα …». Η Ευρωομάδα επανέλαβε τη δέσμευση αυτή τον Δεκέμβριο του 2012.
Ως εκ τούτου, μολονότι αναγνωρίζουμε ότι εξακολουθούν να υφίστανται κίνδυνοι, πιστεύουμε ότι είναι πρόωρο να συζητηθεί η περαιτέρω ελάφρυνση του χρέους της Ελλάδας σε αυτό το στάδιο. Αντίθετα, πρέπει να δοθεί έμφαση στον τρόπο με τον οποίο θα δημιουργηθούν ισχυρότερα κίνητρα για τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις που απαιτούνται για την προαγωγή της οικονομικής μεγέθυνσης και της απασχόλησης.
Facebook Comments