Εκτός κανόνων ΕΕ φαίνεται να είναι το σχέδιο βήτα για δημιουργία νέας εταιρείας, της Cyprair, σε περίπτωση που αναγκαστούν να βάλουν λουκέτο λόγω παράνομης κρατικής ενίσχυσης.

Η νέα εταιρεία ενδέχεται να κληθεί να επιστρέψει στο κράτος το ύψος των παράνομων κρατικών ενισχύσεων που έλαβαν οι ΚΑ, αφού ίσως κριθεί ότι αποτελεί συνέχεια του κρατικού αερομεταφορέα.

Ο έφορος κρατικών ενισχύσεων Ονούφριος Κουλλά επεξεργάστηκε σενάριο για τη δημιουργία νέας αεροπορικής εταιρείας βάσει των κοινοτικών κανόνων κρατικών ενισχύσεων.

Προειδοποιεί σε επιστολή του (επισυνάπτεται) πως σε περίπτωση που η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κρίνει ότι κρατικές ενισχύσεις που έλαβαν οι ΚΑ δεν είναι συμβατές με το κοινοτικό δίκαιο, δηλαδή παράνομες και διατάξει τη ανάκτηση τους, τότε η ανάκτηση των ποσών που παραχώρησε το κράτος δεν θα περιοριστεί μόνο στις ΚΑ αλλά και στη νέα εταιρεία που θα κριθεί από την ΕΕ ότι αποτελεί οικονομική της συνέχεια.

Ως προηγούμενο, ο έφορος επικαλείται και κοινοποιεί τον τρόπο χειρισμού της Επιτροπής στις υποθέσεις των Ολυμπιακών Αερογραμμών και της Alitalia.

Επισημαίνει πως οι απλές και εύκολες λύσεις για συνέχιση των ΚΑ με άλλη εταιρική μορφή, που θα συνεχίσει να είναι κάτω από τον έλεγχο του κράτους και στην οποία θα μεταφερθούν άδειες, περιουσιακά στοιχεία και το υφιστάμενο προσωπικό με τα δικαιώματα του, δεν πρόκειται να γίνουν αποδεκτές από την ΕΕ.

Λεπτοί χειρισμοί

Τονίζει πως οι χειρισμοί του κράτους στο περίπλοκο, όπως το χαρακτηρίζει, οικονομικό και νομικό ζήτημα θα πρέπει να είναι εξαιρετικά λεπτοί.

Επίσης καλεί την κυβέρνηση να έχει προσυνεννόηση με την Επιτροπή ακόμη και για τις λεπτομέρειες τυχόν εκκαθάρισης των ΚΑ και της μεταφοράς των περιουσιακών της στοιχείων, συμβάσεων και αδειών στη νέα εταιρεία.

Ο έφορος υπογραμμίζει ότι, όπως συνέβη στις περιπτώσεις της Ελλάδας και της Ιταλίας, θα ήταν σκόπιμο η λύση που θα αποφασιστεί να κοινοποιηθεί επίσημα στην Επιτροπή για έκδοση απόφασης.

«Αυτό», σημειώνει, «είναι απολύτως απαραίτητο για τη νομική ασφάλεια στην εφαρμογή του μέτρου, όχι μόνο επειδή θα πρέπει να επισημοποιηθεί η νομιμότητα των ενεργειών του κράτους αλλά και επειδή πιθανότατα, θα είναι προϋπόθεση συμμετοχής ιδιωτών επενδυτών στη νέα εταιρεία».

Ο κ. Κουλλάς υπογραμμίζει πως είναι προφανές πως κανένας ιδιώτης επενδυτής δεν θα διακινδύνευε την επένδυση του σε μια εταιρεία όταν υπάρχει το ενδεχόμενο η νέα εταιρεία να θεωρηθεί ως οικονομική συνέχεια μιας επιχείρησης η οποία υποχρεούται να επιστρέψει στο κράτος παράνομες ενισχύσεις.

6 σημεία για οικονομική συνέχεια

Ο έφορος σημειώνει πως η έννοια της οικονομικής συνέχειας βάσει του ευρωπαϊκού δικαστηρίου μεταξύ δύο εταιρειών που θα μεταβιβάσουν τα περιουσιακά τους στοιχεία πρέπει να γίνεται μετά την αξιολόγηση έξι παραγόντων.

Το αντικείμενο της μεταβίβασης όπως είναι τα στοιχεία παθητικού και ενεργητικού, την αξιοποίηση των υφιστάμενων εργαζομένων με διαφοροποίηση ή όχι του καθεστώτος εργοδότησης και την ευχέρεια νέων προσλήψεων και το τίμημα μεταβίβασης κατά πόσο έγινε με τους όρους της αγοράς.

Επίσης λαμβάνεται υπόψη η ταυτότητα των μετόχων ή των ιδιοκτητών της αγοράστριας και της αρχικής επιχείρησης, δηλαδή σε ποιο βαθμό διαφοροποιείται η ιδιοκτησία, ο χρόνος της μεταβίβασης καθώς και γενικότερη οικονομική λογική της πράξης μεταβίβασης.

Ωστόσο, όπως σημειώνει, αυτά δεν είναι αυστηρά και απαρέγκλιτα κριτήρια, αλλά είναι οι γενικοί παράγοντες που χρησιμοποιεί η ΕΕ στις αποφάσεις της για διαπιστώσει κατά πόσο υπάρχει οικονομική συνέχεια μεταξύ των δύο εταιρειών και να επιβάλει αναλόγως την υποχρέωση επιστροφής της οικονομικής ενίσχυσης.

Ο έφορος τονίζει πως σημασία για της ΚΑ έχει ο τρόπος αξιολόγησης από την Επιτροπή των υποθέσεων των Ολυμπιακών Αερογραμμών και της Alitalia οι οποίες κρίθηκε ότι έλαβαν παράνομες κρατικές ενισχύσεις και κλήθηκαν να τις επιστρέψουν.

Facebook Comments