Από πουθενά δεν προκύπτει ανάγκη για νέα δημοσιονομικά μέτρα το 2014, υπογραμμίζει στο Εβδομαδιαίο Δελτίο Οικονομικών Εξελίξεων η Διεύθυνση Οικονομικών Μελετών της Alpha Bank, υπογραμμίζοντας ότι με τα ήδη ισχύοντα μέτρα το πρωτογενές πλεόνασμα το 2014 μπορεί και πρέπει να είναι μεγαλύτερο από ό,τι έχει προγραμματιστεί.

Επιπλέον, όπως επισημαίνεται, κανείς δεν μπορεί να εκτιμήσει από σήμερα με κάποια σοβαρότητα ότι θα απαιτηθούν πρόσθετα μέτρα δημοσιονομικής προσαρμογής το 2015 και το 2016, διότι με τα σημερινά δεδομένα ακριβώς το αντίθετο είναι το πιο πιθανό.

Επομένως, το να εγείρεται από την τρόικα θέμα μέτρων από σήμερα για υποτιθέμενη κάλυψη ελλειμμάτων το 2015 και το 2016 το μόνο αποτέλεσμα που μπορεί να έχει είναι ο εκτροχιασμός της οικονομικής, επενδυτικής και καταναλωτικής εμπιστοσύνης, που μόλις φαίνεται να αποκαθίσταται στη χώρα μετά τον Μάιο του 2013 και μάλιστα σε πιο στέρεες βάσεις από ό,τι σε προηγούμενες περιπτώσεις.

Αναλυτικότερα, όπως αναφέρει στο Δελτίο της η Διεύθυνση Οικονομικών Μελετών της τράπεζας, με τα σημερινά δεδομένα, η πιο αντικειμενική εκτίμηση για το πρωτογενές πλεόνασμα της ΓΚ το 2014 είναι ότι, χωρίς τη λήψη κανενός επιπλέον μέτρου, αυτό μπορεί και πρέπει να υπερβεί τα 3,5 δισ. ευρώ (1,8% του ΑΕΠ). Μπορεί δηλαδή να λεχθεί τώρα, με πολύ μεγαλύτερη βεβαιότητα από ό,τι πριν από μερικούς μήνες, ότι αν δεν διαταραχθεί η πορεία ανάκαμψης της οικονομίας στους επόμενους μήνες (όπως, π.χ. με την προσπάθεια επιβολής νέων δημοσιονομικών μέτρων για το 2014), ο Π2014 θα υλοποιηθεί πολύ καλύτερα από ότι έχει προγραμματιστεί, όπως ακριβώς συνέβη και το 2012 και το 2013.

Όσον αφορά το πρωτογενές πλεόνασμα του 2015 (3,0% του ΑΕΠ) και του 2016 (4,5% του ΑΕΠ), η εκτίμηση του ΔΝΤ για την ανάγκη λήψης νέων μέτρων προκύπτει αποκλειστικά από την υπόθεση που κάνει ότι τα έσοδα της ΓΚ θα μειωθούν στο 42,4% του ΑΕΠ το 2014 και στο 42% του ΑΕΠ το 2015, από 44,1% του ΑΕΠ το 2012 και το 2013. Οι υποθέσεις αυτές είναι μάλλον δεν είναι συμβατές με το γεγονός ότι κατά τα έτη 2012 και 2013, οι ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων έναντι βεβαιωμένων φόρων και έναντι βεβαιωμένων εισφορών στα ασφαλιστικά ταμεία, αυξήθηκαν κατά άνω των 18 δισ. ευρώ. Ένα μέρος από αυτά τα χρήματα θα εισπραχθούν στα επόμενα έτη και σε κάθε περίπτωση η δημιουργία ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων θα είναι πολύ χαμηλότερη σε περίοδο υψηλών ρυμών ανάπτυξης της οικονομίας.

Με βάση τα ανωτέρω, το γενικό συμπέρασμα είναι ότι πρώτον από πουθενά δεν προκύπτει ανάγκη για νέα δημοσιονομικά μέτρα το 2014, αφού με τα ήδη ισχύοντα μέτρα το πρωτογενές πλεόνασμα το 2014 μπορεί και πρέπει να είναι μεγαλύτερο από ό,τι έχει προγραμματιστεί, και, δεύτερον, ότι κανείς δεν μπορεί να εκτιμήσει από σήμερα με κάποια σοβαρότητα ότι θα απαιτηθούν πρόσθετα μέτρα δημοσιονομικής προσαρμογής το 2015 και το 2016, διότι με τα σημερινά δεδομένα ακριβώς το αντίθετο είναι το πιο πιθανό. Επομένως, το να εγείρεται από την Τρόικα θέμα μέτρων από σήμερα για υποτιθέμενη κάλυψη ελλειμμάτων το 2015 και το 2016 το μόνο αποτέλεσμα που μπορεί να έχει είναι ο εκτροχιασμός της οικονομικής, επενδυτικής και καταναλωτικής εμπιστοσύνης, που μόλις φαίνεται να αποκαθίσταται στη χώρα μετά τον Μάιο του 2013 και μάλιστα σε πιο στέρεες βάσεις από ό,τι σε προηγούμενες περιπτώσεις.

Υπογραμμίζεται, επίσης, ότι η χρήση, ξανά, της λέξης «κούρεμα» από το ΔΝΤ δίνει μοναδική ευκαιρία για την εκ νέου ενεργοποίηση του μηχανισμού υπονόμευσης του οικονομικού κλίματος στην Ελλάδα, μετά την εντυπωσιακή βελτίωση αυτού του κλίματος εντός του 2013 και ιδιαίτερα τον Σεπτ.-Οκτ. 2013. Ήδη, όμως, οι περισσότεροι ξένοι επενδυτές έχουν οι ίδιοι επισκεφθεί την Ελλάδα και παρακολουθούν οι ίδιοι τις εξελίξεις στην ελληνική οικονομία. Δεν επηρεάζονται επομένως (ή επηρεάζονται πολύ λιγότερο) από τις εκθέσεις του ΔΝΤ. Αυτός είναι ο λόγος που το ελληνικό χρηματιστήριο και η αγορά ελληνικών κρατικών ομολόγων σημειώνουν συνεχή και δυναμική άνοδο, παρά το ότι τα καταστροφικά σενάρια για την ελληνική οικονομία παραμένουν στην επικαιρότητα.

Facebook Comments