Περαιτέρω υποχώρηση της ακτοπλοϊκής κίνησης επιβατών και οχημάτων
Περαιτέρω υποχώρηση της ακτοπλοϊκής κίνησης επιβατών και οχημάτων
Περαιτέρω υποχώρηση της ακτοπλοϊκής κίνησης επιβατών και οχημάτων
Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, το 2011, οι ακτοπλοϊκές εταιρείες μετέφεραν συνολικά 38,36 εκ. επιβάτες στις γραμμές εσωτερικού, αριθμός μειωμένος κατά 6,8%, σε σύγκριση με το 2010.
Η κάμψη αυτή συνεχίστηκε και το 2012, αφού, το δεύτερο τρίμηνο του έτους, η συνολική διακίνηση επιβατών στους ελληνικούς λιμένες υποχώρησε κατά 7,8%, συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του 2011, με την αντίστοιχη μείωση των οχημάτων να αγγίζει το -7,4%. Ωστόσο, η συνολική διακίνηση εμπορευμάτων, το πρώτο τρίμηνο 2012, παρουσίασε αύξηση κατά 21,5% από το αντίστοιχο διάστημα του 2011.
Σύμφωνα με τη μελέτη, σημαντική επιβάρυνση για τις ακτοπλοϊκές εταιρείες αποτελούν και οι αυξανόμενες τιμές των καυσίμων, γεγονός που περιορίζει τα περιθώρια κερδοφορίας σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα. Το 2011, η μέση διεθνής τιμή αυξήθηκε κατά 28%, σε σχέση με το 2010, ενώ, το πρώτο εξάμηνο του 2012, παρατηρήθηκε περαιτέρω άνοδος κατά 23%, σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό εξάμηνο.
Όπως επισημαίνεται στη μελέτη, οι εταιρείες του κλάδου τίθενται υπέρ του εκσυγχρονισμού και προσαρμογής του ελληνικού θεσμικού πλαισίου στο αντίστοιχο ευρωπαϊκό, προκειμένου να απελευθερωθεί η αγορά και να μειωθεί το κόστος εκμετάλλευσης των πλοίων.
Χρηματοοικονομική ανάλυση του κλάδου
Στη μελέτη της Hellastat αναλύονται οι οικονομικές καταστάσεις 19 επιχειρήσεων. Τα βασικά συμπεράσματα, που προκύπτουν, συνοψίζονται στα εξής:
Ο συνολικός κύκλος εργασιών του δείγματος, το 2011, υποχώρησε κατά 1,9%, στα 764,43 εκατ. ευρώ.
Η μέση μείωση πωλήσεων των ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων διαμορφώθηκε στο -6,3% έναντι -8,7% για το σύνολο της ελληνικής οικονομίας.
Αναλυτικότερα, οι λειτουργικές ζημιές διαμορφώθηκαν στα 15,43 εκατ. ευρώ, έχοντας υποδιπλασιαστεί, σε σχέση με το 2010, ενώ οι ζημιές προ φόρων περιορίστηκαν κατά 21%, στα 162 εκατ. ευρώ (η βελτίωση αυτή προήλθε από την επικεφαλής ΑΝΕΚ ΑΕ, λόγω των έκτακτων ναυλώσεων πλοίων και της μείωσης κόστους από τη λειτουργία κοινοπραξίας).
Το μέσο περιθώριο μικτών κερδών αυξήθηκε κατά 4 μονάδες, στο 17,5%, οδηγώντας στην άνοδο του περιθωρίου κερδών προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων, (ΚΠΤΦΑ) στο 7,4% από 3,3%, το 2010.
Ωστόσο, το περιθώριο των κερδών προ φόρων παρέμεινε αρνητικό στο -12,4%.
Οι δείκτες γενικής και άμεσης ρευστότητας σχηματίστηκαν σε 0,7 και 0,6, αντίστοιχα.
Η κεφαλαιακή μόχλευση, το 2011, βελτιώθηκε οριακά σε 1 προς 1.
Η μέση αποδοτικότητα των ιδίων κεφαλαίων (RoE) παρέμεινε αρνητική (-10,8%), επηρεαζόμενη, κυρίως, από το αρνητικό περιθώριο των κερδών προ φόρων.
Facebook Comments