Απαισιόδοξοι παραμένουν στο σύνολό τους οι ευρωπαίοι καταναλωτές, όσο η οικονομική κατάσταση παραμένει αβέβαιη, όπως προκύπτει από τη Χριστουγεννιάτικη Έρευνα της Deloitte για το 2013. Ωστόσο, είναι η πρώτη φορά από το 2008 που ορισμένες χώρες εκφράζουν αισιοδοξία για την τρέχουσα κατάσταση της οικονομίας.

Η έρευνα, στην οποία παρουσιάζονται οι αγοραστικές τάσεις των Ευρωπαίων για την εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων του 2013, καλύπτει 18 ευρωπαϊκές χώρες – μεταξύ των οποίων για τέταρτη φορά φέτος και η Ελλάδα – καθώς και τη Νότια Αφρική.

Με την ευρωπαϊκή κρίση να συνεχίζεται, σε συνδυασμό με τα μέτρα διαφόρων ευρωπαϊκών κυβερνήσεων για τη μείωση των δημοσίων ελλειμμάτων, το ηθικό των καταναλωτών επηρεάζεται αρνητικά.

Ωστόσο, σύμφωνα με τα συμπεράσματα της έρευνας, το 2013 λιγότεροι καταναλωτές έχουν αρνητική εικόνα για την οικονομία της χώρας τους, με μόνο το 50% να δηλώνει ότι η κατάσταση της οικονομίας της χώρας του είναι κακή, σε σύγκριση με το 55% το 2012 και 63% το 2011.

Για το 2014, η υποχώρηση της απαισιοδοξίας για την οικονομία αναμένεται να συνεχιστεί με μια μείωση του μεριδίου του πληθυσμού που ανησυχεί για μια δυσχερέστερη οικονομική κατάσταση. Η απαισιοδοξία κερδίζει έδαφος στην Ολλανδία, την Ουκρανία, τη Ρωσία και τη Φινλανδία. Αντίθετα, στη Γαλλία, το Βέλγιο, την Ελβετία, τη Γερμανία, την Ελλάδα, την Ιρλανδία, την Ιταλία και την Πορτογαλία η απαισιοδοξία για το μέλλον τείνει να μειωθεί.

Όπως το 2012, περισσότεροι καταναλωτές θεωρούν ότι η αγοραστική τους δύναμη περισσότερο μειώνεται παρά αυξάνεται (αρνητικός δείκτης της τάξης του 24% παρομοίως με το 2012). Αυτό το συναίσθημα συναντάται περισσότερο στην Ιρλανδία, την Πορτογαλία, την Ισπανία, την Ιταλία, την Ελλάδα και την Ολλανδία. Η Ρωσία είναι η μόνη χώρα ανάμεσα στις ευρωπαϊκές που ξεχώρισε στην έρευνα με θετικούς δείκτες.

Την ίδια ώρα, οι Ευρωπαίοι συνεχίζουν να ανησυχούν για την αγοραστική τους δύναμη για το 2013, αλλά σε μικρότερη έκταση με αρνητικό δείκτη της τάξης του -9% συγκριτικά με το -14% του 2012. Το 30% των Ευρωπαίων περιμένει ότι θα έχει λιγότερα να δαπανήσει το 2014 (συγκριτικά με το 34% τον περασμένο χρόνο), ενώ το 21% αναμένει μια αύξηση στην αγοραστική του δύναμη. Η ανησυχία για το μέλλον είναι έντονη σε μικρότερο αριθμό χωρών: στη Γαλλία, την Ολλανδία, τη Φινλανδία και τη Ρωσία. Σε χώρες της Νότιας Ευρώπης, στις οποίες τον προηγούμενο χρόνο επανήλθε η ανησυχία για αλλαγές στην αγοραστική τους δύναμη, αυτή η ανησυχία έχει λίγο μειωθεί. Τέλος, άλλες χώρες όπως η Νότια Αφρική, η Ουκρανία, η Ρωσία, η Φινλανδία και η Δανία παραμένουν σχετικά αισιόδοξες.

Όπως επισημαίνει στην έρευνα της Deloitte, η ανησυχία αυτή κάνει τους ανθρώπους να σκέφτονται ακόμη περισσότερο πριν την αγορά, έχοντας την τιμή ως βασικό κριτήριο. Το 2013 οι Ευρωπαίοι σκοπεύουν να ξοδέψουν, κατά μέσο όρο, 450 ευρώ στις αγορές τους την εορταστική περίοδο.

Εν τω μεταξύ, το σύνολο των ευρωπαίων καταναλωτών παραμένει απρόθυμο να δανειστεί για να χρηματοδοτήσει τις εορταστικές αγορές του, ενώ προτιμά να χρησιμοποιήσει τις αποταμιεύσεις του, καθώς και τους πόντους ανταμοιβής που έχει αποκτήσει (το 24% σχεδιάζει να ενεργήσει με αυτόν τον τρόπο φέτος).

Facebook Comments