Ακολουθώντας το παράδειγμα των Ηνωμένων Πολιτειών, Ιαπωνία και Νότια Κορέα αψήφησαν την ανακήρυξη της κινεζικής ζώνης εναερίου ελέγχου στη Θάλασσα της Ανατολικής Κίνας, διαμηνύοντας ότι δεν αποδέχονται τη μονομερή αλλαγή του στάτους κβο στην περιοχή.

Οι δύο χώρες έστειλαν μαχητικά τους αεροσκάφη στην επίμαχη ζώνη χωρίς να ενημερώσουν εκ των προτέρων τις κινεζικές αρχές, αψηφώντας ανοιχτά τον μεγάλο τους γείτονα. Η Κίνα δεν απάντησε καθ’ οιονδήποτε τρόπο στις πτήσεις των ιαπωνικών και κορεατικών αεροσκαφών, ενισχύοντας τη διάχυτη αίσθηση ότι η ανακήρυξη της ζώνης είχε κυρίως συμβολικό χαρακτήρα.

Μία ημέρα νωρίτερα, οι Ηνωμένες Πολιτείες έδιναν το σύνθημα για την έμπρακτη αμφισβήτηση της μονομερούς κινεζικής ενέργειας, στέλνοντας δύο βομβαρδιστικά Β-52 στην περιοχή, η οποία περιλαμβάνει τις διαφιλονικούμενες, μεταξύ Κίνας, Ιαπωνίας και Ταϊβάν, νησίδες (Σενκάκου για τους Ιάπωνες και Ντιαογού για τους Κινέζους). Η κινεζική κυβέρνηση αρκέστηκε να ανακοινώσει ότι «παρακολούθησε» την κίνηση των αμερικανικών βομβαρδιστικών χωρίς να λάβει απαντητικά μέτρα.

Η υποτονική αντίδραση του Πεκίνου προκάλεσε επικρίσεις όχι μόνο από εκφραστές εθνικιστικών απόψεων στο Διαδίκτυο, αλλά και από κύκλους που συνδέονται στενά με το κυβερνών Κομμουνιστικό Κόμμα. Η αγγλόφωνη έκδοση Global Times, θυγατρική της εφημερίδας του ΚΚΚ «Λαϊκή Ημερησία», έγραψε στο κύριο άρθρο της ότι η κινεζική αντίδραση υπήρξε «πολύ αργή», υπονοώντας ότι η κινεζική ηγεσία δεν έχει αποκτήσει την απαιτούμενη πείρα στον «ψυχολογικό πόλεμο» των Ηνωμένων Πολιτειών και της Ιαπωνίας. «Οι κινεζικές αρχές οφείλουν να αντιδρούν γρήγορα στις όποιες προκλήσεις και καταστάσεις εκτάκτου ανάγκης», αναφέρεται στο σχετικό άρθρο.

Δυτικοί αναλυτές εκτιμούν ότι στόχος της μονομερούς ανακήρυξης ζώνης εναερίου ελέγχου από την Κίνα δεν ήταν η άμεση κατοχύρωση του ελέγχου επί των ακατοίκητων βραχονησίδων Σενκάκου-Ντιαογού, οι οποίες προσαρτήθηκαν από την Ιαπωνία το 1895. Οι ίδιοι αναλυτές εκτιμούν ότι το Πεκίνο ακολουθεί μια πιο μακροπρόθεσμη στρατηγική, επιχειρώντας να κατοχυρώσει δικαιώματα «συγκυριαρχίας» με την Ιαπωνία στη διαφιλονικούμενη περιοχή, ευελπιστώντας ότι χάρη στο αυξανόμενο οικονομικό του βάρος θα προσελκύσει, στην πορεία του χρόνου, τους περισσότερους εκ των γειτόνων του στο πλευρό του.

Ωστόσο, η συμπαράταξη της Νότιας Κορέας με την Ιαπωνία στο συγκεκριμένο ζήτημα, παρά το γεγονός ότι οι σχέσεις μεταξύ των δύο κυβερνήσεων διανύουν φάση εξαιρετικής ψυχρότητας, αποτέλεσε πλήγμα για το Πεκίνο. Ο υπουργός Εξωτερικών της Νότιας Κορέας, Γιουν Μπιουνγκ, δήλωσε ότι η κινεζική κίνηση «περιέπλεξε ακόμη περισσότερο την ήδη τεταμένη κατάσταση» στην περιοχή, προσθέτοντας ότι «ο ανταγωνισμός και οι συγκρούσεις ανάμεσα στους βασικούς περιφερειακούς παίκτες αποκτούν ολοένα και σφοδρότερο χαρακτήρα».

Στο αντικινεζικό μπλοκ πήραν τη θέση τους και οι Φιλιππίνες διά στόματος του υπουργού Εξωτερικών, Αλπερτ ντε Ροζάριο, ο οποίος δήλωσε ότι η μονομερής κίνηση του Πεκίνου φορτίζει επικίνδυνα τις εντάσεις και στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας, άλλο ένα πεδίο εδαφικών διαφορών μεταξύ της Κίνας και των γειτόνων της. Οι δηλώσεις του Ροζάριο έγιναν τη στιγμή που το κινεζικό αεροπλανοφόρο «Λιαονίνγκ» κατευθυνόταν σε διαφιλονικούμενα εδάφη, στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας, προκαλώντας ένταση με τις Φιλιππίνες.

Τις ανησυχίες της Ουάσιγκτον για την κλιμάκωση της έντασης αναμένεται να εκφράσει ο αντιπρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών Τζο Μπάιντεν, κατά την επίσκεψή του στην Κίνα την ερχόμενη εβδομάδα. Ο Αμερικανός αξιωματούχος θα επισκεφθεί επίσης την Ιαπωνία και τη Νότια Κορέα. Πάντως, ο εκπρόσωπος Τύπου του κινεζικού υπουργείου Εξωτερικών, Τσιν Γκανγκ, έριξε χθες τους τόνους, βεβαιώνοντας ότι η ανακήρυξη ζώνης εναερίου ελέγχου στη Θάλασσα της Ανατολικής Κίνας δεν αφορά τις πτήσεις εμπορικών αεροσκαφών.

Facebook Comments