Νέο φορολογικό νομοσχέδιο φόρου υπεραξίας-φόρου συναλλαγών
Ο ΣΜΕΧΑ δηλώνει την αντίθεση του στις προτεινόμενες διατάξεις του σχεδίου νόμου που κατατέθηκε χθές 12 Δεκεμβρίου 2013 στη βουλή
Ο ΣΜΕΧΑ δηλώνει την αντίθεση του στις προτεινόμενες διατάξεις του σχεδίου νόμου που κατατέθηκε χθές 12 Δεκεμβρίου 2013 στη βουλή
Δυστυχώς οι εξουσιοδοτημένοι εκπρόσωποι του ΥΠΕΘΟ, παρόλο που δεν διαθέτουν τη σχετική εμπειρία και γνώση του τρόπου λειτουργίας της ελληνικής κεφαλαιαγοράς, δεν έλαβαν υπόψη του τις κοινές προτάσεις όλων των φορέων της αγοράς, οι οποίες είχαν ως στόχο τη διαμόρφωση μιας σύγχρονης και ανταγωνιστικής εγχώριος κεφαλαιαγοράς, μέσω της οποίας το ελληνικό δημόσιο θα εισέπραττε αυξημένα έσοδα.
Είμαστε απόλυτα πεπεισμένοι ότι οι προτεινόμενες διατάξεις που υπέβαλλαν οι συντάκτες, θα επιφέρουν ακριβώς τα αντίθετα αποτελέσματα, συρρίκνωση δηλαδή των συναλλαγών στην ελληνική κεφαλαιαγορά, ’μετακίνηση’ των ελλήνων επενδυτών σε ξένες πλατφόρμες διαπραγμάτευσης ή και ξένες ΕΠΕΥ, συρρίκνωση των εσόδων του ελληνικού δημοσίου και ‘κλείσιμο’ ελληνικών ΕΠΕΥ.
Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό της έλλειψης γνώσεων για τον τρόπο λειτουργίας της χρηματιστηριακής αγοράς, αλλά και της προχειρότητας στη διαμόρφωση των σχετικών διατάξεων, όπου σήμερα το πρωί υπήρξε ήδη η πρώτη ‘διευκρίνιση’ από το αρμόδιο υπουργείο, όπου ουσιαστικά τροποποιεί μία εκ των χθεσινών διατάξεων, σύμφωνα με την οποία όποιος επενδυτής πραγματοποιήσει 3 συναλλαγές σε κάποια/ες από τις 15 εταιρίες που είναι εισηγμένες στην ΕΝΑ, να χαρακτηρισθεί υποχρεωτικά επιτηδευματίας.
Σημειώνουμε ότι η ΕΝΑ (Εναλλακτική Αγορά) αποτελεί μία από τις δύο αγορές που λειτουργούν στο ΧΑ, είναι μία αγορά που έχει σχεδιασθεί για την προσέλκυση δυναμικών μικρομεσαίων εταιριών, αυτών δηλαδή που αντιπροσωπεύουν τη ραχοκοκαλιά των ελληνικών υγιών μικρομεσαίων εταιριών, οι οποίες αναζητούν φθηνά κεφάλαια για τη χρηματοδότηση των επενδυτικών τους σχεδίων, άρα τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, νέων προϊόντων, κλπ.
Επισημαίνουμε ότι οι προτεινόμενες ρυθμίσεις που περιλαμβάνονται στο υπό ψήφιση νομοσχέδιο:
α) χαρακτηρισμός ενός επενδυτή-φυσικού προσώπου ως επιτηδευματία
β) ταυτόχρονη ύπαρξη φόρου συναλλαγών και φόρου υπεραξίας χωρίς αφορολόγητο
αποτελούν ελληνική πρωτοτυπία, καθόσον πουθενά αλλού στην Ευρώπη δεν υφίστανται με τον τρόπο που προτείνονται από το ΥΠΕΘΟ να εφαρμοσθούν στην Ελλάδα.
Ο ΣΜΕΧΑ ανέθεσε στη γνωστή εταιρία Ernst & Young να διερευνήσει το φορολογικό καθεστώς των κεφαλαιαγορών σε 10 ευρωπαϊκές χώρες και τα αποτελέσματα της μελέτης επιγραμματικά ανάφεραν τα εξής:
• πουθενά στις χώρες που διεξήχθη η μελέτη δεν υπάρχει η έννοια του ’επιτηδευματία φυσικού προσώπου’, λόγω συναλλαγών του σε μετοχές – παράγωγα – ομόλογα
• η ταυτόχρονη ύπαρξη φόρου συναλλαγών και φόρου υπεραξίας δεν είναι ο κανόνας. Όπου όμως συνυπάρχουν και οι δύο φόροι, υπάρχουν μια σειρά από φοροαπαλλαγές ή εξαιρέσεις από το φόρο υπεραξίας
Επιγραμματικά οι προτάσεις που είχε επισήμως υποβάλλει ο ΣΜΕΧΑ από τον περασμένο Οκτώβριο, συνοψίζονται στα εξής:
• θέσπιση αφορολογήτου ορίου 25 χιλ. ευρώ, πέραν του οποίου θα υπολογίζεται ο φόρος υπεραξίας
• κατάργηση από 1/1/2014 του φόρου συναλλαγών 0,2% που ισχύει μέχρι και τις 31/12/2013
• πλήρης εξαίρεση των συναλλαγών που αφορούν χρηματοπιστωτικά μέσα του ν. 3606/07 και κινητές αξίες του ν. 3371/05, απο τις πράξεις που θεωρούνται ‘επιχειρηματική συναλλαγή’ και άρα εμπίπτουν στην περίπτωση να χαρακτηρισθεί ο επενδυτής φυσικό πρόσωπο ως επιτηδευματίας
• όσον αφορά τον τρόπο υπολογισμού του φόρου υπεραξίας 15%, ο συμψηφισμός κερδών-ζημιών δεν θα πρέπει να γίνεται ανά κατηγορία τίτλων (asset class), αλλά ο φόρος πρέπει να επιβάλλεται επί του αλγεβρικού αθροίσματος κερδών – ζημιών σε ετήσια βάση από την μεταβίβαση του συνόλου των τίτλων της παραγράφου 1 του άρθρου 42 συνολικά, αφού αφαιρεθούν-προστεθούν έξοδα ή δαπάνες που αφορούν έκαστη συναλλαγή
Κάνουμε έκκληση στους βουλευτές όλων των κομμάτων, όπως μελετήσουν αναλυτικά τις προαναφερόμενες προτάσεις, οι οποίες εκφράζουν το σύνολο των φορέων της ελληνικής κεφαλαιαγοράς, μελετήσουν την έρευνα της Ernst & Young και της δικηγορικής εταιρίας Zepos & Yannopoulos για αυτά που ισχύουν σε άλλες ευρωπαϊκές κεφαλαιαγορές, έτσι ώστε να προβούν στις απαραίτητες τροποποιήσεις στο υπό ψήφιση νομοσχέδιο, για να διασφαλισθεί η ανάπτυξη και ανταγωνιστικότητα της ελληνικής κεφαλαιαγοράς.
Facebook Comments