Χρηματιστηριακός Φόρος Υπέρτατης Ανοησίας
Χρηματιστηριακός Φόρος Υπέρτατης Ανοησίας
Χρηματιστηριακός Φόρος Υπέρτατης Ανοησίας
Προκειμένου να συμβεί αυτό όμως πρέπει να υπάρχουν σαφείς κανόνες διαφάνειας στον τρόπο λειτουργίας του. Απαραίτητη είναι για παράδειγμα η σωστή λειτουργία της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς η οποία θα πρέπει να εξασφαλίζει την τήρηση των κανόνων αυτών για την προστασία των μικρομετόχων, και όχι απλώς να προσπαθεί να εμποδίσει την Βιοχάλκο να μεταφέρει την έδρα της στις Βρυξέλλες σε βάρος των μετόχων, μόνο και μόνο επειδή αυτό δεν συμφέρει το Δημόσιο του οποίου βραχίονα αποτελεί.
Πρέπει επίσης η Ελληνική χρηματιστηριακή αγορά να δύναται να προσφέρει στους επενδυτές σημαντικά πλεονεκτήματα σε σχέση με άλλες αγορές. Όσον αφορά αυτό το σκέλος, η Ελληνική αγορά έχει δεχθεί απανωτά χτυπήματα από την οικονομική κρίση η οποία όμως έχει ενταθεί σε μέγιστο βαθμό εξ’ αιτίας της ανικανότητας των κυβερνώντων.
Άμεσο και καίριο χτύπημα όμως δέχθηκε και πρόσφατα από την κεντροδεξιά παράταξη του κ Σαμαρά. Ο φόρος υπεραξίας μετοχών ο οποίος σερνόταν από κυβέρνηση σε κυβέρνηση τα τελευταία 5 χρόνια και τώρα όλα δείχνουν πως θα εφαρμοστεί, αποτελεί την χαριστική βολή για τους Έλληνες μικροεπενδυτές. Κατ’ αρχήν η αναφορά και μόνο στον φόρο υπεραξίας αρκεί για να κάνει ζημιά σε οποιαδήποτε προσπάθεια ανάκαμψης της αγοράς. Ο ψυχολογικός πόλεμος που διεξάγουν οι κυβερνήσεις του μνημονίου δείχνει και την ασχετοσύνη αλλά και την επιπολαιότητα με την οποία αντιμετωπίζουν τις χρηματιστηριακές αγορές.
Πρόκειται για την μοναδική χώρα στην οποία ο επενδυτής καλείται να πληρώσει διπλό φόρο, δηλαδή τον φόρο υπεραξίας 15% και τον φόρο επί των πωλήσεων 0,20%. Από τα «κέρδη» δεν θα αφαιρούνται επίσης έξοδα η δαπάνες χρηματιστηρίου, προμήθειες κλπ. Το μέτρο εάν θα εφαρμοστεί τελικά από 1/1/2014, ενδέχεται να ωθήσει αρκετούς επενδυτές στο να συναλλάσσονται μέσω ξένων οίκων και έτσι να αποφύγουν την παράλογη φορολόγηση. Το πιο πιθανό όμως είναι ότι μεγάλη μερίδα των Ελλήνων επενδυτών θα γυρίσει την πλάτη στο Ελληνικό χρηματιστήριο.
Βασικό επιχείρημα των κομμάτων της κυβέρνησης για τον φόρο στην υπεραξία μετοχών είναι το γεγονός ότι ο συγκεκριμένος φόρος ισχύει σε άλλες αγορές. Είναι όμως τεράστιο λάθος το σκεπτικό της επιβολής ενός φορολογικού νόμου επειδή και μόνο ισχύει και αλλού. Το κριτήριο εδώ θα έπρεπε να είναι αποκλειστικά το κατά πόσον αυτός ο νόμος εμποδίζει την οικονομική ανάπτυξη της χώρας και η ενδεχόμενη ζημιά που θα προξενήσει σε μια διαλυμένη χρηματιστηριακή αγορά. Στην περίπτωση την δική μας αντί το χρηματιστήριο να παίζει τον ρόλο του ως μοχλός ανάπτυξης της Ελληνικής οικονομίας, αντιμετωπίζεται από τους κυβερνώντες σαν μια ακόμη αγορά προς φορολόγηση για ευκαιριακά κρατικά έσοδα με τα οποία θα συντηρήσουν ένα φαύλο κομματικό κράτος που παραπαίει.
Επίσης δεν ισχύει φόρος υπεραξίας σε όλες τις χώρες του ΟΟΣΑ ενώ σε κάποιες που ισχύει ο φόρος αυτός επιβάλλεται σε μεγαλομετόχους και υπό ορισμένους όρους. Στην Γερμανία για παράδειγμα επιβάλλεται μόνο στους κατόχους ποσοστού μεγαλύτερου του 1% της εισηγμένης που τις έχουν διακρατήσει για έναν χρόνο προκειμένου να δοθούν κίνητρα στις μακροχρόνιες επενδύσεις. Οι χώρες που δεν επιβάλουν φόρο υπεραξίας στις μετοχές διαθέτουν ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα ως προς αυτές που επιβάλλουν και μπορούν να γίνουν πόλοι έλξης κεφαλαίων. Επίσης πολλές από τις χώρες που επιβάλλουν φόρο υπεραξίας προσφέρουν επίσης σε αντιδιαστολή ένα σταθερό και ασφαλές επενδυτικό περιβάλλον πράγμα το οποίο κάθε άλλο παρά συμβαίνει στην χώρα μας.
Ανώτατοι συντελεστές φόρου κεφαλαιακού κέρδους (capital gain) 2012
Πηγή: Ernst& Young.
Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι στην Ελλάδα ο φόρος υπεραξίας επιβάλλεται ύστερα από 5 συνεχόμενα έτη διαρκούς ύφεσης της χρηματιστηριακής αγοράς με τεράστιες κεφαλαιακές ζημιές των μικρομετόχων, την επιβολή του PSI και σε συνθήκες οικονομικής και κοινωνικής αστάθειας.
Η τρόικα μαζί με την κυβέρνηση αφού φόρτωσαν μονομερώς το βάρος του PSI στους ιδιώτες ομολογιούχους και τις τράπεζες διαλύοντας τον Έλληνα μικρομέτοχο, έρχονται τώρα να φορολογήσουν και τα μηδαμινά κέρδη που πιθανόν να αποκομίσει στις σύντομες αναλαμπές μιας πεθαμένης αγοράς.
Όσο τα μέτρα προσαρμογής λαμβάνονται με γνώμονα όχι τον αντίκτυπο που θα έχουν στην Ελληνική οικονομία και κοινωνία αλλά με βάση πόσα τους λείπουν κάθε φορά προκειμένου να βγει ο προϋπολογισμός του υδροκέφαλου κράτους το οποίο αρνείται πεισματικά να περιορίσει τα έξοδα του, τόσο η κατάσταση της χώρας θα επιδεινώνεται. Το αποτέλεσμα θα είναι η στασιμότητα ενώ οι μεγάλες υγιείς εταιρίες θα μεταφέρουν πιο έντονα την έδρα τους σε αναπτυγμένες αγορές που λειτουργούν σωστά προκειμένου να αντλήσουν από εκεί τα κεφάλαια που χρειάζονται.
Η Βιοχάλκο έδειξε τον δρόμο μεταφέροντας την έδρα της στο Βέλγιο λίγο προτού επιβληθεί ο φόρος υπεραξίας. Περισσότερες εισηγμένες έπονται με την αντίστοιχη φυγή κεφαλαίων και απώλεια πολύτιμων θέσεων εργασίας για την χώρα μας και μάλιστα σε περίοδο κρίσης. Αντίστοιχα θα δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας σε χώρες με ευνοϊκότερο επενδυτικό περιβάλλον και οικονομική σταθερότητα. Η κυβέρνηση Σαμαρά συμβάλλει με ένα ακόμη καταστροφικό μέτρο στην οικονομική ανάπτυξη και την ευημερία εκτός των Ελληνικών συνόρων…
Η Ελληνική χρηματιστηριακή αγορά δεν αντέχει καμία επιπλέον καταστροφική παρέμβαση του κράτους. Όμως ο κ. Σαμαράς εξακολουθεί να ονειρεύεται υπεραξίες και ανύπαρκτα κρατικά έσοδα φορολογώντας βάναυσα τον μικρομέτοχο, ενώ την ίδια στιγμή απαλλάσσει από ποινικές διώξεις τους γαλάζιους και πράσινους αγροτοσυνδικαλιστές που έχουν κατακλέψει συνεταιρισμούς και κρατικά ταμεία. Το σίγουρο είναι ότι τα συμφέροντα των κομμάτων που κυβερνούν την χώρα είναι προς την εκλογική τους πελατεία και όχι προς το καλό της χώρας.
Το μεταρρυθμιστικό σοκ που χρειάζεται η χώρα για να συνέλθει μαζί με μια σαφή και ξεκάθαρη αναπτυξιακή πολιτική όσον αφορά το χρηματιστήριο είναι φύσει αδύνατον να έρθει από τους θιασώτες της κρατικής σπατάλης και ορκισμένους προστάτες του γαλάζιου και πράσινου βαθέως κράτους.
Facebook Comments