Αισιοδοξία προκαλεί η μείωση του ΑΕΠ κατά μόνο -3,8% το β τρίμηνο, αλλά παραμένουν οι επιφυλάξεις για την επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος στο τέλος του χρόνου εάν δεν αυξηθούν τα έσοδα από τους φόρους, αναφέρει σε εβδομαδιαία ανάλυσή της η Eurobank.

Η τράπεζα επικροτεί τη βελτίωση του πρωτογενούς ισοζυγίου της κυβέρνησης για την περίοδο Ιανουαρίου- Αυγούστου 2013. Ωστόσο, επισημαίνει ότι ο στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα 0,3% του ΑΕΠ για το σύνολο του 2013 μπορεί να επιτευχθεί μόνο εάν αυξηθούν τα φορολογικά έσοδα μέχρι το τέλος του έτους.

“Με δεδομένη την παράσταση της περιόδου υποβολής των φορολογικών δηλώσεων και τις καθυστερήσεις στην αποστολή ειδοποιήσεων για φόρους ακίνητης περιουσίας προηγούμενων ετών (ΦΑΠ 2011-12) η επίτευξη του στόχου για το πρωτογενές πλεόνασμα του 2013 θα κριθεί κυρίως από τη δυνατότητα των φορολογουμένων (το 2013 θα είναι η 6η συνεχόμενη χρονιά με αρνητικό ρυθμό μεταβολής του πραγματικού ΑΕΠ) να εκπληρώσουν τις φορολογικές υποχρεώσεις τους”, αναφέρει η έκθεση της Eurobank.

Οι αναλυτές της τράπεζας επισημαίνουν ότι τον Αύγουστο βελτιώθηκαν τα φορολογικά έσοδα, καθώς οι έμμεσοι φόροι (κυρίως λόγω της αύξησης του τουρισμού) υπερκάλυψαν το μηνιαίο στόχο για τον Αύγουστο κατά 0,5 δισ. ευρώ ή 26,5%. Ωστόσο, οι άμεσοι φόροι ήταν μειωμένοι κατά 0,2 δισ. ευρώ ή 8% σε σχέση με το μηνιαίο στόχο τον Αύγουστο.

Η Eurobank στην έκθεση της αναφέρει ότι η βελτίωση του πρωτογενούς ισοζυγίου μπορεί να αποδοθεί και σε άλλους παράγοντες, όπως:

1) Το έλλειμμα του 2013 δεν περιλαμβάνει τα έσοδα (1,5 δισ. ευρώ) από τη μεταφορά των αποδόσεων των ελληνικών ομολόγων από τις Κεντρικές Τράπεζες του Ευρωσυστήματος (SMPs). Τα συγκεκριμένα έσοδα περιλαμβάνονται στο έλλειμμα, σύμφωνα με τη διαδικασία υπολογισμού της Εurostat. Aυτό σημαίνει ότι τα έσοδα προ επιστροφών φόρων στο οχτάμηνο χωρίς τα έσοδα από το πρόγραμμα SMP θα ήταν 30,5 δισ. ευρώ μειωμένα κατά 6,6% σε σχέση με το στόχο του μεσοπρόθεσμου προγράμματος 2013-16.

2) Παράλληλα, οι επιστροφές φόρων για την περίοδο Ιανουαρίου-Αυγούστου ήταν μειωμένες τόσο σε ετήσια βάση κατά -52,9% όσο και σε σχέση με το αντίστοιχο μηνιαίο στόχο του προγράμματος κατά -37,7%. Εάν οι επιστροφές φόρων ήταν ίσες με το στόχο του μεσοπρόθεσμου ο ρυθμός μεταβολής των καθαρών εσόδων θα ήταν -1,4% σε ετήσια βάση και 1,4% σε σχέση με το στόχο του ΜΠΔΣ 2013-16.  Οι αναλυτές επισημαίνουν ότι “η συγκεκριμένη πρακτική μόνο προσωρινά οφέλη έχει”.

3) Η αύξηση των εσόδων από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) κατά 61,6% σε ετήσια βάση και 25,2% σε σχέση με τον αντίστοιχο στόχο για το οχτάμηνο του 2013, οφείλεται σε αύξηση των εισροών από την Ε.Ε. Ωστόσο, όπως επισημαίνει η τράπεζα, η ενίσχυση του πρωτογενούς ισοζυγίου είναι προσωρινή “αφού αυτό που αλλάζει είναι η κατανομή των εισπράξεων μέσα στο έτος και όχι το σύνολο των εσόδων από το ΠΔΕ.

4) Η πρακτική συγκράτησης συγκεκριμένων κατηγοριών πρωτογενών δαπανών κάτω από τους στόχους και χωρίς αυτή η συγκράτηση να οφείλεται σε αντίστοιχη ορθολογικοποίηση δαπανών ή αλλες περικοπές συνεχίζεται.

5) Συνεχίζεται η πρακτική  μείωσης των δαπανών του ΠΔΕ. Η Eurobank επισημαίνει ότι η συνέχιση αυτής της πρακτικής δυσχεραίνει τις συνθήκες ρευστότητας στην ελληνική οικονομία.

Facebook Comments