Μ. Τόλη: «Η αγνότητα των παιδιών με κάνει να τρέμω μήπως τη χάσουν σε μια εποχή δίχως αξίες»...

Γεωργίου Κορίνα

Μ. Τόλη: «Η αγνότητα των παιδιών με κάνει να τρέμω μήπως τη χάσουν σε μια εποχή δίχως αξίες»..., ειδήσεις από την ελλάδα, ειδησεις τωρα ελλαδα, τα τελευταια νεα τωρα

«Μόνο με την καρδιά βλέπεις καλά. Την ουσία δεν την βλέπουν τα μάτια». Η φράση αυτή από τον “Μικρό Πρίγκιπα” αποδεικνύει ότι τα παιδιά αναζητούν την αλήθεια, δίχως να παρασύρονται από περιτυλίγματα, χρώματα, στολίδια κι ετικέτες. Την ανάγκη τους αυτή έρχεται να ικανοποιήσει ένα κλασικό παραμύθι από τον παραμυθά που γνωρίζει καλά πώς να μιλά στις παιδικές ψυχές, Χανς-Κρίστιαν Άντερσεν. Το Θέατρο Βασιλάκου πρόκειται να υποδεχθεί το αριστούργημα του Άντερσεν, «Ο Μολυβένιος Στρατιώτης» από τις 15 Οκτωβρίου σε μια αναβαθμισμένη εκδοχή, η οποία θα είναι εμπλουτισμένη με 3D animation και αναφέρεται στα κομβικά ζητήματα της προβληματικής εποχής που βιώνουμε. Τα εγκλωβισμένα συναισθήματα των παιδιών, η εμμονή στην τελειότητα, η σκληρότητα και η βία είναι θέματα που αναδιπλώνονται και βρίσκουν τη λύση τους μέσα από το γνωστό παραμύθι του σπουδαίου συγγραφέα, διασκευασμένο με έναν πρωτότυπο τρόπο.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Το marketnews.gr μίλησε αποκλειστικά με την Μαριάννα Τόλη, ενορχηστρωτή της παράστασης, η οποία εξήγησε τι πρόκειται να συμβεί στη σκηνή του θεάτρου Βασιλάκου σε μια παράσταση για μικρούς και μεγάλους και σε μια μετάφραση από την ίδια, που έχει βραβευτεί από την Ελληνική Εταιρία Μεταφραστών Λογοτεχνίας τον Νοέμβριο του 2012. Μια γυναίκα που λατρεύει τα παιδιά και γνωρίζει καλά πώς να «καταστρώνει» κόσμους και όνειρα αφιερωμένα σε αυτά, η Μαριάννα Τόλη δεν διστάζει να εκφράσει την ανησυχία της για το μέλλον της γενιάς Υ, ενώ παράλληλα μιλά για την ΑΓΑΠΗ και την πίστη της στο Φως...

Μολυβένιος Στρατιώτης. Ένα κλασικό αριστούργημα του σπουδαίου παραμυθά Χ.Κ. Άντερσεν σε δική σας δραματοποίηση και σκηνοθεσία αλλά και σε μια βραβευμένη μουσικο-θεατρική διασκευή από την Ελληνική Εταιρία Μεταφραστών Λογοτεχνίας. Τι πρόκειται να συμβεί στη σκηνή του θεάτρου Βασιλάκου από τις 15 Οκτωβρίου;

Είναι πολύ δύσκολο να μιλήσει κανείς για τη δουλειά του αλλά νομίζω πως στην περίπτωση αυτή ένα κλασικό αριστούργημα ντύθηκε με ρούχα της δικής μας εποχής για να μας πλησιάσει, να έρθει πιο κοντά στη νοοτροπία μας και να μας εκπλήξει με χαρά, συγκίνηση, βαθιά νοήματα, ρυθμό, χορό, χρώμα και προ παντός αγάπη. Οι εικόνες μοιάζουν να μην τελειώνουν και οι συναρπαστικές ερμηνείες των ηθοποιών θα αφήσουν ένα αποτύπωμα σε όσους το δουν.  Είναι ένα εγχείρημα μάλλον προχωρημένο για τα δεδομένα της χώρας μας και για το παιδικό θέατρο. Δεν είναι η δουλειά μόνο ενός σκηνοθέτη, είναι η δουλειά πέντε μηνών μιας ομάδας ανθρώπων που η έμπνευση τους μας έφερε σε αυτό το αποτέλεσμα που θα κριθεί από το κοινό.  Οι συντελεστές ήταν οι καλύτεροι που έχουμε στην Ελλάδα στο είδος τους.

Ο Μολυβένιος Στρατιώτης θα ζωντανέψει και μέσα από 3D animations. Πώς προέκυψε η ιδέα αυτή; Τι σας οδήγησε προκειμένου να χρησιμοποιήσετε την συγκεκριμένη τεχνολογία; 

Το ίδιο το παραμύθι έχει πολλές απαιτήσεις για να αποδοθεί σωστά. Υπάρχουν σκηνές που ο στρατιώτης πνίγεται και τον καταπίνει ένα ψάρι.  Δύσκολη σκηνή για να φανεί πραγματική και παραμυθένια.  Η ανάγκη με έκανε να πειραματιστώ για να μπορέσει η ιστορία να εμπλουτιστεί με τη μαγεία που χρειάζεται  για να αγγίξει τους θεατές. Τα παιδιά χρειάζονται αυτή την μαγεία για να μη ξεχάσουν τα συναισθήματα που θα νοιώσουν βλέποντας την παράσταση.  Κάποια στιγμή θα τα ανασύρουν από τη μνήμη τους και θα θυμηθούν την ποιότητα και την ιδιαίτερη αισθητική που έχουν βιώσει. Αυτό είναι μια θετική άμυνα σε ό,τι αρνητικό τους τύχει.  

Απ’όσο αντιλαμβάνομαι τρέφετε ιδιαίτερη αγάπη και σεβασμό για τα παιδιά. Τι είναι εκείνο που πυροδοτεί τα αισθήματα αυτά αλλά και που ξυπνά την (θεατρική) έμπνευσή σας; 

Η αγνότητα και η αθωότητα των παιδιών με κάνει να τρέμω μήπως τη χάσουν σε μια εποχή που δεν υπάρχουν αξίες.. Θεωρώ χρέος μου να κάνω ό,τι περνάει από το χέρι μου και την καρδιά μου για να γίνω κυματοθραύστης στους σκοτεινούς καιρούς που ζούμε και των οποίων η σκιά επηρεάζει τα παιδιά μας.  Αισθάνομαι πως αυτός είναι ο μόνος λόγος που δίνει νόημα στη ζωή μου. Ζήσαμε χρόνια κάνοντας αυτό που μας ευχαριστεί.  Ας ζήσουμε τα υπόλοιπα με αυταπάρνηση για τη νέα γενιά!

Εδώ και πολλά χρόνια προσανατολίζεστε αποκλειστικά στις παιδικές παραστάσεις και τα παραμύθια, γεγονός που σας καθιστά μαιτρ του είδους. Ποιο είναι το μυστικό για να «μιλήσει» κανείς στα παιδιά και ποιος ο στόχος σας όταν απευθύνεστε σε αυτά; 

Καθόλου δεν είμαι μαίτρ του είδους παρόλο που σας ευχαριστώ για τα καλά σας λόγια. Είμαι απλώς μια άλλη ματιά, διαφορετική από τους άλλους μαιτρ των παιδικών παραστάσεων. Φροντίζω - και είμαι σίγουρη πως δεν είμαι η μόνη - να μην  εστιάζω την προσοχή μου στο εύκολο γέλιο και να μην  υποτιμώ τη νοημοσύνη των παιδιών δίνοντάς τους «παιδιάστικα» ερεθίσματα.  Οι παραστάσεις που ανεβάζω είναι για όλη την οικογένεια και μιλούν στην ψυχή και των μεγάλων και των μικρών.  Η αλήθεια που είναι το κύριο στοιχείο μιας επιτυχημένης παράστασης είναι στόχος για μένα και πηγάζει από το κείμενο, τα συναισθήματα που προκαλούν η μουσική, οι στίχοι, οι χορευτικές κινήσεις και η ερμηνεία των ηθοποιών.  Αυτά  φαντάζομαι όταν διασκευάζω ένα κείμενο και είναι άρρηκτα δεμένα με το αποτέλεσμα, πριν καν αρχίσει η σκηνοθεσία. Βλέπετε, αγαπώ με πάθος αυτό που κάνω, όχι για τη δόξα που αποφέρει ενίοτε η καλλιτεχνία, αλλά για την αγάπη την ίδια.  Τίποτα λιγότερο δεν αξίζουν τα παιδιά...    

Έχετε δηλώσει στο παρελθόν ότι το θέατρο έχει θετική επίδραση στις ψυχές των παιδιών. Κατά τη γνώμη σας, τα παιδιά είναι πιο χαρισματικά ως κοινό από τους ενήλικες; Τι σήματα λαμβάνετε από την διάχυτη παιδική αγνότητα; Τι γέφυρα αναπτύσσεται μεταξύ σας;

Από την εμπειρία μου μπορώ να σας πω με σιγουριά πως οι γονείς κρατάνε από το χέρι τα παιδιά τους όταν βγαίνουν από τις παραστάσεις μας και μοιράζονται την ίδια χαρά και την ίδια συγκίνηση με εκείνα.  Ίσως γιατί οι παραστάσεις αυτές στοχεύουν στον πιο βαθύ πυρήνα  του ανθρώπου που είναι η καρδιά.  Η καρδιά δεν έχει ηλικία δεν έχει φύλο δεν γνωρίζει χρόνο, γνωρίζει μόνο την αλήθεια. Η αλήθεια είναι αναγνωρίσιμη και από τους μικρούς και από τους μεγάλους. Μέσα από αυτήν εκλύεται η ΑΓΑΠΗ.  Αυτή είναι η γέφυρα που μας ενώνει και που επιτρέπει στην τέχνη να ρέει και να επηρεάζει θετικά όσους είναι αρκετά ανοιχτοί για να την καταλάβουν.

Είναι γεγονός ότι τα παιδιά αποτελούν καθρέφτη των γονιών τους. Τι επιδιώκετε να μεταβιβάσετε ή και να «διδάξετε» στους γονείς που συνοδεύουν τα παιδιά τους; 

Δυστυχώς κάνουμε πολλά λάθη στην διαπαιδαγώγηση των παιδιών μας, όπως και πριν από μας οι δικοί μας γονείς έκαναν τα δικά τους.  Τα αποτελέσματα αυτών των λαθών βρίσκονται στην ψυχολογία μας και αυτή μεταφέρεται στα παιδιά μας... Θεραπευτικό θα ήταν να μπορούν οι γονείς να δουν την εκάστοτε παράσταση με τα μάτια των παιδιών τους.  Ύστερα θα τους «παρακαλούσα» να μάθουν όσα πιο πολλά μπορούν για τον ίδιο τους τον εαυτό για να σπάσουν την αλυσίδα των γονικών σφαλμάτων.  Το παρελθόν δεν αλλάζει αλλά το μέλλον διορθώνεται στο «τώρα».   Η παρακολούθηση μιας παράστασης για δύο ώρες σβήνει το παρελθόν  και χτίζει το μέλλον. Η τέχνη προσφέρει τη δυνατότητα μιας τέτοιας αλλαγής.

Θεωρείται αυτονόητο ότι οι γονείς διδάσκουν τα παιδιά τους. Ισχύει το αντίθετο; Με άλλα λόγια, πιστεύετε ότι διδάσκονται οι γονείς από τα παιδιά τους; 

Όλες οι σχέσεις που θεωρούνται επιτυχημένες δεν ενέχουν καθόλου την έννοια της διδαχής.  Κανείς δεν μπορεί να διδάξει ποτέ τίποτα σε κανέναν.  Μπορεί μόνο να γίνει ένα ζωντανό φλεγόμενο παράδειγμα που σιωπηλά εντυπώνεται σε κάθε ψυχή.  Τα παιδιά είναι μεγάλο παράδειγμα για τους γονείς τους και οι γονείς μπορούν να γίνουν ένα παράδειγμα αρετής και σεβασμού για το παιδί τους.  Τα λόγια δεν έχουν καμία αξία, αν οι πράξεις δείχνουν το αντίθετο.  Και, μάλιστα, μπορώ να πω πως τα παιδιά καταλαβαίνουν ασυνείδητα πάντα την αλήθεια ενώ οι γονείς δεν ξέρουν πάντα τι γίνεται στην ψυχή των παιδιών τους.  Ας είμαστε προσεκτικοί.  Οι γονείς έχουν την πιο δύσκολη δουλειά του κόσμου.  Και δεν αστειεύομαι...

Τελευταία έχουν ξεπηδήσει δεκάδες νέοι θίασοι. Το θέατρο ως εμπόριο, ως “σχολείο” ή ως πυρήνας έκφρασης; 

Είμαι σίγουρη ότι και τα τρία που αναφέρατε ισχύουν.  Εγώ θα προτιμούσα να ήταν μόνο πυρήνας έκφρασης ανθρώπων που διέπονται από τα αγνότερα των συναισθημάτων, που έχουν τις γνώσεις και το ταλέντο να καθοδηγούν με την τέχνη τους μια γενιά που μοιάζει «χαμένη στη μετάφραση».

Ποια είναι η πρόβλεψή σας για το μέλλον της «γενιάς Υ», όπως αυτή αποκαλείται; Υπάρχει ακόμη φως ή έχει χαθεί για τις επόμενες γενιές;

Η «γενιά Υ» είναι ως επί το πλείστον career builders. Φιλόδοξα άτομα, με απίστευτα γρήγορα μυαλά που εντοπίζουν τα ενδιαφέροντά τους στην τεχνολογία, στην καριέρα και στην επιτυχία τους.  Αμφιβάλλω αν έχουν χρόνο να σκεφτούν αυτά που είναι «αόρατα στο μάτι». Θέλουν χειροπιαστές αποδείξεις για τα πάντα. Τα υλικά αγαθά και η προσωπική ευχαρίστηση παίζουν ουσιαστικό ρόλο στη ζωή τους.  Σίγουρα υπάρχουν και εξαιρέσεις, αλλά η μάζα των νέων οδηγείται σε μια σκληρή αντιμετώπιση της ζωής που δεν ξέρω πού θα οδηγήσει..  Οι «τρυφεροί» της γενιάς μου τους παρακολουθούμε με δέος και δεν μπορούμε να κάνουμε πολλά πράγματα παρά να τους θυμίζουμε σιωπηλά με τη στάση μας πως υπάρχει κι ένας άλλος κόσμος που προσφέρει κάτι πιο θεραπευτικό για την ψυχή τους, για όταν θα το έχουν ανάγκη.  Φοβάμαι πως κάποια στιγμή θα βρεθούν στο κενό και όταν η δική μας γενιά θα έχει χαθεί θα δυσκολευτούν να βρουν ένα φωτεινό μονοπάτι να τους επαναφέρει στη φύση τους που είναι η αρμονία και η ηρεμία, και όχι η αέναη κίνηση και η φασαρία.  Παρόλα αυτά είμαι αισιόδοξη και πιστεύω στα θαύματα όπως πιστεύω και στο Φως.  

Σας ευχαριστώ πολύ!

Σας ευχαριστώ κι εγώ.

 

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ:

Σκηνοθεσία-Διασκευή-Στίχοι: Μαριάννα Τόλη

Μουσικές ενορχηστρώσεις και συνθέσεις: Αλέκος Μπαζάνης

Χορογραφίες: Αλέξανδρος Κουζίτσκιν

Σκηνικά: Γιώργος Γαβαλάς

Κουστούμια: Μιχάλης Σδούγκος

Φωτισμοί: Ελευθερία Ντεκώ

Πρωταγωνιστούν: Νικόλας Καραγκιαούρης (βαρύτονος), Άννα Φιλιππάκη, Ίαν Στρατής, Άντεια Ολυμπίου, Σταύρος Βόλκος, Στέλλιος Κέλερης, Βαγγέλης Κρανιώτης, Κέλλυ Γιακουμάκη, Γιάννης Πλιάκης, Μαρία Κοσμάτου,Γιάννης Μανιατόπουλος,Αρετή Πασχάλη.

Στο πιάνο ο Αλέκος Μπαζάνης

Προβολή - Επικοινωνία: BrainCo S.A.

Πληροφορίες Παράστασης:

Πού: Θέατρο Βασιλάκου, Προφήτου Δανιήλ 3 & Πλαταιών, Κεραμεικός 10435 Αθήνα

Πότε: Καθημερινά για σχολεία στις 10:00, Κυριακές για κοινό και ομαδικές κρατήσεις στις 11:30 & 15:00.

Τιμές εισιτηρίων: 12€ για τους ενήλικες, 10€ για τα παιδιά. Για γκρουπ και ομαδικό εισίτηριο (12 άτομα και πάνω) 8€/άτομο.

Έναρξη παραστάσεων για το κοινό: Κυριακή 15/10, διπλή παράσταση 11:30 & 15:00 .

Λήξη παραστάσεων: Κυριακή των Βαϊων 1/04/2018

Κρατήσεις Θέσεων: 211 01 32 002 - 004. info@vasilakou.theater. Ομαδικές Κρατήσεις: 2121042777 και 6944 310 395