Και τι δεν θα έδινα για μια σοκολάτα…αλλά όχι οποιαδήποτε σοκολάτα του κοντινού περιπτέρου, αλλά την άλλη, τη διαφορετική, την προσεγμένη, με γούστο στο περιτύλιγμα και φαντασία στη γεύση. Περασμένη Κυριακή πρωί, η μαυρίλα του ουρανού έκανε την ανάγκη για σοκολάτα πιο ανυπόφορη, όταν ξαφνικά θυμήθηκα ότι ξεκινούσε η Διεθνής Έκθεση Ζαχαρωδών και Σνακ στην Κολωνία. Μόλις 40 λεπτά με χώριζαν από την «κολασμένη» αίθουσα 4 της έκθεσης με διάχυτη την μυρωδιά γλύκας και με όλες τις σοκολατοποιΐες να θαμπώνουν τους επισκέπτες με χρώματα, σχήματα και φυσικά γεύσεις.

Σοκολάτα με πατάτα και αλάτι

Σοκολάτα σημαίνει για μένα καταρχήν Ελβετία. Το τεράστιο ελβετικό περίπτερο δύσκολα περνούσε απαρατήρητο. Αλλά ποιον εκθέτη να επιλέξω; Μετά από σποραδικές δοκιμές την προσοχή μου τράβηξε μια σοκολάτα της εταιρείας Stella Bernrain. Ήταν συγκεκριμένα άσπρη με γέμιση πατάτας και αλάτι. Θεϊκή! 80 χρόνια στο “κουρμπέτι” η οικογένεια Μίλερ. Σήμερα η Μόνικα Μίλερ διαφυλάττει το καλό όνομα της επιχείρησης. Ήταν από τις πρώτες που λάνσαρε τη δεκαετία του 80 στην αγορά τη βιολογική σοκολάτα, αρχές της δεκαετίας του 90 από τις πρώτες που κυκλοφόρησε σοκολάτα παρασκευασμένη με βάση τις αρχές του δικαίου εμπορίου (fair trade) και η παράδοση συνεχίζεται συνεργαζόμενη με διάφορoυς μικρούς συνεταιρισμούς, από όπου παίρνει 23 διαφορετικά είδη κακάο. Η πορεία στην ποιοτική σοκολάτα δεν έχει τέλος σύμφωνα με τον Ξαβιέ Παρά, εκπρόσωπο της εταιρείας στην έκθεση.

Η σοκολατοποιία Stella Bernrain έχει τις δικές της συνταγές, σοκολάτες χωρίς ζάχαρη, σοκολάτες με κουκουμά ή σοκολάτες για καταναλωτές vegan. Oι πελάτες της είναι στην Ελβετία και σε πάνω από 85 χώρες του κόσμου. 15 κιλά σοκολάτα τρώνε κατά μέσο όρο το χρόνο οι Ελβετοί, τη χάρη τους δεν έχω ακόμη φτάσει, αλλά βρίσκομαι σε καλό δρόμο. Η Stella Bernrain επιχειρεί να διεισδύσει σε νέες αγορές και να πείσει και άλλους καταναλωτές σε άλλες ηπείρους και χώρες, όπως στην Κίνα ή την Ινδία για τις ευεργετικές ιδιότητες της σοκολάτας. Εμένα πάντως με έπεισε και με δώρο μια σοκολάτα με πατάτα και αλάτι υπό μάλης ευχαρίστησα και συνέχισα την περιήγησή μου.

Μικρά σχήματα και μικρές ενοχές

Σοκολάτα σημαίνει όμως και Βέλγιο. Το βελγικό περίπτερο φιλοξενούσε  πολλούς εκθέτες, με μικρές ή μεγαλύτερες σοκολατοποιίες. Για έναν ερασιτέχνη καταναλωτή σοκολάτας όπως εγώ και μετά από αδιάκοπες δοκιμές, ήταν εξαιρετικά δύσκολη η επιλογή εταιρείας. Η προσοχή μου όμως έπεσε σε δύο εταιρείες, την ICKX και την Pralibel που ανήκουν σε δύο αδελφούς. Η καλή μου τύχη ήθελε ο ένας, ο Χενκ-Γιαν Χύρμαν, να είναι παντρεμένος με Ελληνίδα και εκείνη τη στιγμή να υπάρχουν έλληνες πελάτες στο περίπτερό του. Η εταιρεία του ιδρύθηκε τη δεκαετία του 70 και μετά από διάστημα εσωστρέφειας τώρα εξάγει σε 60 χώρες του κόσμου. Το χαρακτηριστικό της εταιρείας του είναι η καινοτομία στη γεύση και το σχήμα.

Κάθε χρόνο βγάζει, όπως μου είπε, και κάτι καινούργιο στην αγορά, νέες γεύσεις, νέοι συνδυασμοί, νέα σχήματα. Φέτος η νέα τάση είναι το μικρότερο σχήμα στις πραλίνες «για να γεύεται ο κόσμος περισσότερες πραλίνες και να είναι λιγότερα τα αισθήματα ενοχής».  Μέσω του έλληνα αποκλειστικού εκπροσώπου του τα σοκολατάκια του κυκλοφορούν στην ελληνική αγορά, δεν είναι επώνυμα, αλλά βρίσκονται στις προθήκες ζαχαροπλαστείων.


Όταν το πάθος συναντά το άλλο πάθος

Η ελληνική σοκολατοποιία Laurence (δαφνοστεφανωμένη) από τη Θεσσαλονίκη με έπεισε ότι καλή σοκολάτα μπορεί να σημαίνει και Ελλάδα. Οικογενειακή επιχείρηση από το 1922, πρώτα ο παππούς, μετά ο πατέρας και τώρα η κυρία Έφη Καρύδα, που έδωσε τη δική της σφραγίδα στα σοκολατάκια, την εξαιρετική γεύση με παραδοσιακές συνταγές σοκολάτας και με ιδιαίτερα μείγματα που συμπληρώνονται από την άψογη συσκευασία. «Η σοκολάτα σηκώνει πολυτέλεια» μου λέει. Και διαπιστώνω κι εγώ με πόση επιμέλεια είναι τυλιγμένα τα σοκολατάκια για γάμους, βαφτίσεις και άλλες ευτυχισμένες στιγμές του ανθρώπου. Γιατί η σοκολάτα προσθέτει ευτυχία στην ανθρώπινη χαρά.

Η εταιρεία κάνει πωλήσεις απευθείας σε καταστήματα σε ολόκληρη την Ελλάδα. Προμηθεύει ζαχαροπλαστεία, αρτοζαχαροπλατεία, ντελικατέσεν, κάβες και βέβαια γάμους και βαφτίσεις. Όλα φτιαγμένα με μεράκι στο χέρι, ακόμη και οι ξηροί καρποί ψήνονται στους χώρους της εταιρείας. Στο περίπτερο της  Laurence το ανθρώπινο πάθος για σοκολάτα συναντά το πάθος στη σοκολατοποιία με την υπογραφή Laurence Gallerie de Chocolat. H προσοχή στη λεπτομέρεια φαίνεται και από την πολύ προσεγμένη ιστοσελίδα της εταιρείας.


Σοκολατάκια κόσερ

Το σαφάρι παίρνει τέλος στο περίπτερο του Κωνσταντινοπολίτη Βασίλη Αράπογλου, ιδιοκτήτη των εταιρειών AMP και Oscar. Σοκολατοποιός ήταν και ο πατέρας του στην Πόλη. Σοκολάτες, σοκολατίνια, πραλίνες και εποχιακά είναι η γκάμα των προϊόντων της Oscar. Και σοκολάτες κόσερ. Δεν ήταν τυχαίο ότι την ώρα που βρισκόμουν εκεί, συνομιλούσε με εβραίους πελάτες από την Αμβέρσα. Όταν φτιάχνει είδη σοκολάτας κόσερ, πλένει τις εγκαταστάσεις για να μην μείνουν υπολείμματα από την παραδοσιακή παρασκευή και με την παρουσία ραβίνου φτιάχνει σοκολατάκια σύμφωνα με τους εβραϊκούς κανόνες.  Γευστικά πάντως δεν υπάρχει διαφορά από τα άλλα σοκολατάκια.

Φορτωμένη με σοκολάτες και χορτασμένη από γεύσεις και χρώματα πήρα το δρόμο της επιστροφής πεπεισμένη ότι αυτός ο κλάδος της οικονομίας δεν πρόκειται να πέσει ποτέ έξω παρά την όποια κρίση. Έχοντας επίγνωση των «αμαρτιών» μου και χωρίς ίχνος ενοχής δηλώνω αποχή μέχρι νεωτέρας. Όσο αντέξω. Πάντως από τώρα ξέρω ότι δεν πρόκειται να χάσω το επόμενο ραντεβού, τέλος Ιανουαρίου του 2019. Η ISM, η Διεθνής Έκθεση Ζαχαρωδών και Σνακ θα με περιμένει.

 

Facebook Comments