Ο Παπαδημούλης καταγγέλλει «δολοφονία χαρακτήρων»

MarketNews

Ο Παπαδημούλης καταγγέλλει «δολοφονία χαρακτήρων», ειδήσεις από την ελλάδα, ειδησεις τωρα ελλαδα, τα τελευταια νεα τωρα, τηλεοραση, live tv, live streaming, web tv

Άρθρο με θέμα την πρακτική της παραπληροφόρησης και των fake news που σαρώνουν τα ελληνικά ΜΜΕ, υπογράφει ο Αντιπρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και επικεφαλής της Ευρωομάδας του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία.

Με αφορμή τη φετινή κατάταξη του έγκριτου World Press Freedom Ιndex, σύμφωνα με την οποία η χώρα μας βρίσκεται 4η από το τέλος στους 27 της ΕΕ, ο Δημ. Παπαδημούλης διαπιστώνει  Δημήτρης Παπαδημούλης, στο ενημερωτικό website iEidiseis.GR το «απογοητευτικό σκηνικό, το οποίο συνέπεσε με την κρίση του κορονοϊού, αναδεικνύοντας καταλυτικά το έλλειμμα δημοκρατίας και πλουραλισμού στην ενημέρωση των Ελλήνων από τη συντριπτική πλειοψηφία των ΜΜΕ».

Και ενώ οδεύουμε ολοταχώς σε μια ακραία ύφεση λόγω της επιδημίας, όπως σημειώνει το άρθρο «διαχειριζόμενη την επικοινωνιακή της εικόνα και όχι την ουσιαστική, η κυβέρνηση του Κυρ. Μητσοτάκη αντί να αποπειραθεί να βελτιώσει την πραγματικότητα προσπαθεί να την κάνει να φαίνεται διαφορετική – να πείσει δηλαδή πως αυτό που βλέπει ο πολίτης  δεν είναι αυτό που νομίζει».

Επί της ουσίας, καταλήγει ο Ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία«τα fake news και τα κατασκευασμένα success story διαδέχονται το ένα το άλλο, η στρεψοδικία και η παραπληροφόρηση γίνονται καθημερινή πρακτική, σκάνδαλα που βαραίνουν στελέχη της νυν κυβέρνησης αποσιωπούνται και κάθε αντιπολιτευτική φωνή λοιδωρείται».

Απέναντι στο προπαγανδιστικό αφήγημα μιας κυβέρνησης, όπου συχνά επιχειρείται ακόμη και «δολοφονία χαρακτήρων» των πολιτικών της αντιπάλων, «η Αριστερά οφείλει και η ίδια να αναστοχαστεί την επικοινωνιακή της πολιτική, φροντίζοντας να φτάσει η φωνή της σε όλους τους πολίτες».

Ακολουθεί το πλήρες άρθρο του Δ. Παπαδημούλη:

Η παραπληροφόρηση βλάπτει σοβαρά την Δημοκρατία

Του Δημήτρη Παπαδημούλη*

Ο τρόπος που η μεγάλη πλειοψηφία των ΜΜΕ ασκούν τον ενημερωτικό τους ρόλο στην Ελλάδα σήμερα, συνιστά περισσότερο από ποτέ ένα προβληματικό τοπίο, που εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους για την Δημοκρατία. Είναι ενδεικτικό πως αναφορικά με την ελευθερία του Τύπου, όπως την καταγράφει το έγκριτο World Press Freedom Ιndex, η χώρα μας για το 2020 βρίσκεται 4η από το τέλος στους 27 της ΕΕ, μεταξύ Πολωνίας και Ουγγαρίας.

Την δυσάρεστη αυτή εξέλιξη επιβεβαιώνουν επίσης έγκυρες έρευνες του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου σύμφωνα με τις οποίες το 80% των Ελλήνων θεωρεί αναξιόπιστη την τηλεόραση ενώ πάνω από 50% θεωρεί αναξιόπιστο το διαδίκτυο καθώς εκεί διακινούνται πολλά fake news. Παρ’ όλα αυτά, το διαδίκτυο κερδίζει συνεχώς έδαφος στη χώρα μας σε σχέση με τα παραδοσιακά media.

Καθώς η διαδικτυακή ενημέρωση είναι κυρίως σχολιαστική, γι’ αυτόν τον λόγο μπορεί να γίνει πολύ εύκολα και προπαγανδιστική. Εργαλεία σε αυτή την προπαγάνδα είναι η ευκολία της διασποράς fake news, το λεκτικό bullying ή ακόμη και οι απόπειρες δολοφονίας χαρακτήρων κάποιων πολιτικών προσώπων. Σήμερα βιώνουμε επίσης ένα είδος παραταξιοποίησης της επικοινωνίας, που επιτείνει την πολιτική πόλωση.

Κάποια ισχυρά επικοινωνιακά ολιγοπώλια διασπείρουν προπαγάνδα ώστε να χειραγωγήσουν και να ελέγξουν την κοινή γνώμη. Για τον σκοπό αυτό χρησιμοποιούν με ιδιοτέλεια την παραπληροφόρηση, μεταδίδοντας στα δελτία ειδήσεων φήμες αντί για πραγματικές ειδήσεις και εκτιμήσεις αντί για γεγονότα. Σήμερα, η προπαγάνδα έχει προχωρήσει τόσο, ώστε ασκούν «πολιτικό σχολιασμό» μέχρι και τα πρωινάδικα, κάπου ανάμεσα στην μαγειρική και τα κουτσομπολιά, με τηλεφωνικές –με το αζημίωτο- δημοσκοπήσεις αμφίβολης αξιοπιστίας.

Την ίδια στιγμή έχουν σχεδόν εξαφανιστεί οι δημοσιογραφικές εκπομπές έρευνας.

Μέσα σ’ αυτό το απογοητευτικό σκηνικό, συνέπεσε και η κρίση του κορονοϊού, αναδεικνύοντας καταλυτικά το έλλειμμα δημοκρατίας και πλουραλισμού στην ενημέρωση των Ελλήνων από τη συντριπτική πλειοψηφία των ΜΜΕ.

Πρώτες απ’ όλες, αναδείχθηκαν οι αντιφάσεις της κυβερνητικής ενημέρωσης: Στην αρχή, και για καιρό, μας έλεγαν πως οι μάσκες δεν χρειάζονταν. Μετά επέβαλαν τσουχτερό πρόστιμο αν δεν τις φοράμε.

Κι ενώ ολοένα και περισσότεροι πολίτες που ενημερώνονταν από το διαδίκτυο και από τους ιστότοπους του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (ΠΟΥ) ή των Wοrldometers για την πανδημία, ανακάλυπταν ότι η χώρα μας βρίσκεται στις τελευταίες θέσεις στον αριθμό διεξαγωγής τεστ για τον κορονοϊό, γίναμε μάρτυρες… δημιουργικής στατιστικής από ένα μεγάλο συστημικό ΜΜΕ που διαιρώντας τα τεστ με τα… κρούσματα, κατέληξε στο άνευ αντικρύσματος συμπέρασμα ότι «Η Ελλάδα είναι πρώτη στην αναλογία … κρουσμάτων / τεστ κορονοϊού». Ως φαίνεται, κάπου έπρεπε να είμαστε πρώτοι, προκειμένου να παρουσιαστεί στην τηλεόραση.

Η πραγματικότητα φυσικά, είναι άλλη. Κι αυτό διότι ακόμη και σήμερα δεν γνωρίζουμε πόσο ενεργό είναι το επιδημικό κύμα καθώς δεν υπάρχουν τακτικοί κι επαρκείς έλεγχοι στον πληθυσμό, ούτε έγιναν υποχρεωτικά τεστ στα νοσοκομεία και στους οίκους ευγηρίας. Κι ενώ ήδη ανεβαίνουμε τον ανήφορο της ύφεσης κι έχουν αρχίσει να εκφράζονται ανησυχίες ότι η κυβέρνηση της ΝΔ μα οδηγεί ολοταχώς σε νέο μνημόνιο, τα συστημικά ΜΜΕ προσπαθούν να χρυσώσουν το χάπι προβλέποντας αριθμούς τάχα χαμηλής ύφεσης.

Διαχειριζόμενη την επικοινωνιακή της εικόνα και όχι την ουσιαστική, η κυβέρνηση του Κυρ. Μητσοτάκη αντί να αποπειραθεί να βελτιώσει την πραγματικότητα προσπαθεί να την κάνει να φαίνεται διαφορετική – να πείσει δηλαδή πως αυτό που βλέπει ο πολίτης  δεν είναι αυτό που νομίζει.

Σήμερα το τοπίο της πληροφόρησης στη χώρα μας αρχίζει δυστυχώς να προσεγγίζει τον έλεγχο και τη χειραγώγηση της πληροφορίας που συναντάμε σε καθεστώτα τύπου Όρμπαν και Ερντογάν. Σημασία έχει να ωραιοποιείται η κυβέρνηση και το όποιο έργο της, ακόμη κι αν αυτό είναι ανύπαρκτο. Να δημιουργείται αγιογραφία προσώπων κατά παραγγελία και αντίστοιχα «δολοφονία χαρακτήρων» των πολιτικών τους αντιπάλων.

Τα fake news έχουν υποστηρικτές υπουργούς, τα κατασκευασμένα success story διαδέχονται το ένα το άλλο κι η αλλοίωση της πραγματικότητας, η στρεψοδικία και η παραπληροφόρηση γίνονται καθημερινή πρακτική. Υπεύθυνος της δημόσιας τηλεόρασης αναλαμβάνει ο Υπεύθυνος Τύπου του πρωθυπουργού – πράγματα αδιανόητα για μια Ευρωπαϊκή δημοκρατία. Αποτέλεσμα: σκάνδαλα που βαραίνουν στελέχη της νυν κυβέρνησης αποσιωπούνται, κάθε αντιπολιτευτική φωνή λοιδορείται, ανεξάρτητες εφημερίδες στερούνται διανομής και διαφήμισης, δημοσιογράφοι με γνώμη που διαφοροποιείται από το κυβερνητικό αφήγημα απομακρύνονται, σημαντικές ειδήσεις αποσιωπούνται ή υποβαθμίζονται.

Η Αριστερά βρίσκεται κι αυτή σε επικοινωνιακές συμπληγάδες. Ο ορθός της λόγος και η εναλλακτική που προσφέρει για τη διακυβέρνηση της χώρας, είναι τα πρώτα που πλήττονται από την ολοκληρωτική αυτή κατάσταση στα ΜΜΕ. Όσο επιτακτική όμως είναι η ανάγκη ύπαρξης συμβουλίων δεοντολογίας ώστε να προστατεύεται το κοινό από την παραπληροφόρηση, άλλο τόσο η Αριστερά οφείλει και η ίδια να αναστοχαστεί την επικοινωνιακή της πολιτική, με στόχο να τη βελτιώσει: Να προσαρμόσει και να ορθολογικοποιήσει τα Μέσα επιρροής και επικοινωνίας με τον λαό, που διαθέτει. Να στηρίξει ενεργά τις ανεξάρτητες και αντικειμενικές φωνές στο χώρο της πληροφόρησης, φροντίζοντας να φτάσει η φωνή της σε όλους τους πολίτες.