Πως πρέπει να είναι το οικογενειακό αυτοκίνητο: Πρέπει να είναι καλό σε τομείς πρακτικότητας όπως οι χώροι των επιβατών, και το πορτμπαγκάζ, με αποτέλεσμα το στιλ και οι επιδόσεις να έρχονται συχνά σε δεύτερη μοίρα. Για τη Mazda, τέτοιου είδους συμβιβασμοί δεν αποτέλεσαν ποτέ επιλογή. Από την αρχή, η Mazda έχτισε μία παράδοση ως κατασκευαστής μοντέλων με αντισυμβατικό design και τεχνολογία.

Σήμερα, η Mazda είναι γνωστή για τα ελαφριά και οικονομικά οικογενειακά της μοντέλα, όπως το Mazda6 και το Mazda CX-5, που συνδυάζουν τη καλαίσθητη εξωτερική εμφάνιση και το πρωτοποριακό εσωτερικό, με τις εκπληκτικές δυναμικές επιδόσεις. Με τα παραπάνω να είναι πλέον συνώνυμα της μάρκας, η εταιρεία εστιάζει σε χαρακτηριστικά που ανέκαθεν έκαναν τα αυτοκίνητά της ξεχωριστά.

Όλα ξεκίνησαν από το πρώτο οικογενειακό όχημα μαζικής παραγωγής της Mazda. Παρουσιάστηκε το Μάιο του 1960, το 2,98μ. έξυπνα σχεδιασμένο, Mazda R360 είχε τη δυνατότητα, παρά τις διαστάσεις ‘microcar’, να μεταφέρει στο εσωτερικό του μέχρι  και 4 επιβάτες. Το δίπορτο αυτό κουπέ, σηματοδότησε τη δυναμική είσοδο της μέχρι τότε βιομηχανίας φορτηγών, στην ραγδαία αναπτυσσόμενη Ιαπωνική αγορά αυτοκινήτων, κυριαρχώντας στην κατηγορία του για εκείνη τη χρονιά. Μία μεγάλη σειρά όμορφων και φιλικών οικογενειακών μοντέλων έμελλε να συνεχίσει αυτή την πορεία και στις επόμενες δεκαετίες.

Mazda Familia – το όνομα τα λέει όλα

Παρουσιάστηκε το 1963, το Mazda Familia/800/1000 αποτέλεσε συνέχεια της επιτυχημένης πορείας του R360 και του πιο προχωρημένου Mazda Carol P360 του 1962. Station wagon αρχικά, το Familia ικανοποιούσε τις ανάγκες ενός αυτοκινήτου που συνδύαζε τη χρηστικότητα ενός μικρού επαγγελματικού van με την άνεση ενός επιβατικού. Τα συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, η εταιρεία φρόντισε να συμπληρώσει προικίζοντας το αυτοκίνητο με σπορ οδική συμπεριφορά, αλλά και ξεχωριστό στιλ, που ήταν αποτέλεσμα της δουλειάς του περίφημου Ιταλικού σχεδιαστικού οίκου, Carrozzeria Bertone.

Σαν μία φρέσκια εναλλακτική απέναντι στα λειτουργικά μοντέλα του ανταγωνισμού, το Familia wagon σύντομα αναρριχήθηκε στην κορυφή των πωλήσεων της κατηγορίας του, κερδίζοντας ένα μερίδιο της τάξης του 44% της Ιαπωνικής αγοράς.

Η Mazda διεύρυνε γρήγορα την γκάμα με σεντάν και κουπέ εκδόσεις, ακόμα και με ένα pick-up. Η 2η γενιά του, παρουσιάστηκε το 1967 σαν Mazda 1000 (μετέπειτα 1200/1300), που ήταν και τα πρώτα μοντέλα της μάρκας για την Ευρωπαϊκή αγορά.

Το Familia θα άφηνε το στίγμα του στην κατηγορία των μικρομεσαίων στο υπόλοιπο του 20ου αιώνα, είτε σαν Mazda 323 (από το 1977), και το προοδευτικό του πνεύμα συνεχίζει να ζει μέσα από το Mazda3, του οποίου η 4η γενιά κατέκτησε ήδη τον τίτλο του Car Design of the Year για το 2020.

Η φήμη της Mazda για τον εμπνευσμένο σχεδιασμό των μοντέλων της, χρονολογείται από την εποχή εμφάνισης των πρώτων οικογενειακών αυτοκινήτων, με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα το μικρομεσαίο Mazda Luce/1500/1800 που παρουσιάστηκε το 1966. Προσαρμοσμένο σε σχέδια του Bertone, που προσφέρονταν σε εκδόσεις σεντάν, wagon ή κουπέ, το Luce ήταν ένα από τα πρώτα Mazda που εξήχθη στην Ευρώπη. Ήταν ένα μοντέλο που άνοιξε το δρόμο στα οικογενειακά σεντάν όπως το – βασισμένο στο Familia – Mazda 818/RX-3, τα Mazda Capella/616/RX-2 (και τα δύο του 1971) καθώς και το μεγαλύτερο Mazda 929/RX-4 (1972).1

1 Η πλειοψηφία των αυτοκινήτων που πωλούνται στην Ευρώπη, είναι μοντέλα 616, 818 και 929 με εμβολοφόρους κινητήρες, αντί για τους περιστροφικούς κινητήρες της σειράς RX

Mazda 626 – κατακτώντας τις καρδιές των Ευρωπαίων οδηγών

Ένα από τα πλέον εμβληματικά οικογενειακά μοντέλα της εταιρείας ήταν και το Mazda 626 (1978). Ένα μοντέλο που εδραίωσε το 1980 την μάρκα, ως την πιο ‘Ευρωπαϊκή’ μεταξύ των κατασκευαστών της Ασίας, και συνέβαλε ώστε να πετύχει η Mazda νέα ρεκόρ πωλήσεων σε σημαντικές αγορές όπως η Γερμανική, όπου έγινε η κορυφαία σε εισαγωγές μάρκα, τις χρονιές 1988 και 1989.

Αρχικά, σε εκδόσεις σεντάν και κουπέ, η δεύτερη γενιά του 626 (1982), διέθετε νέα πλατφόρμα με κίνηση στους εμπρός τροχούς, μεγαλύτερο και πιο άνετο εσωτερικό. Στη συνέχεια προστέθηκε στη γκάμα και ένα 5θυρο hatchback καθώς και η επιλογή με κινητήρα diesel. Η νέα αυτή έκδοση κατέκτησε τον τίτλο του Car of the Year στην Ιαπωνία το 1982. Με την 3η γενιά του 626 (1987), η Mazda κατασκεύασε και μία έκδοση wagon με επιλογή 7θέσιας διαμόρφωσης, ενώ σε ορισμένες αγορές προσφερόταν και σε τετρακίνητη έκδοση. Ακολούθησαν δύο ακόμα γενιές μέχρι την οριστική απόσυρση του 626 από όλο τον κόσμο, το 2002.

Το φορτίο έπεφτε βαρύ για τον αντικαταστάτη του. Σχεδιάζοντας το οικογενειακό αυτοκίνητο του 21ου αιώνα, η μάρκα παρουσιάζει το 2002, την πρώτη γενιά του Mazda6 σε εκδόσεις wagon, σεντάν και hatchback. Το νέο μοντέλο σηματοδότησε την ενοποίηση σε ένα μοντέλο, όλων των μεγαλύτερων μοντέλων της Mazda (συμπεριλαμβανομένων των Xedos 9/Millenia και Sentia μόνο για την Ιαπωνία).

Η Mazda προχώρησε ένα βήμα παραπέρα: Αναγνωρισμένο για το μοναδικό του design και τη σπορτίβ οδική του συμπεριφορά, το Mazda6, έγινε αμέσως επιτυχία.

Η συνολική παραγωγή του έφτασε τις 1εκ. μονάδες σε διάστημα μόλις τεσσάρων ετών, και τις 2εκ. μονάδες με τη δεύτερη γενιά του 2010. Η Mazda προσέφερε επίσης και μία έκδοση υψηλών επιδόσεων με το διακριτικό MPS, με κίνηση και στους 4 τροχούς και τελική 240χλμ.

Στην τρίτη του γενιά (2012), με το πολυβραβευμένο Kodo design και την τεχνολογία Skyactiv, το Mazda6 αποτελεί ένα ακόμη σημείο αναφοράς σε ότι αφορά την εμφάνιση, τη δυναμική οδική συμπεριφορά, αλλά και τον οικογενειακό του χαρακτήρα, ειδικά στην έκδοση wagon. Οι ισχυροί και ταυτόχρονα οικονομικοί κινητήρες βενζίνης και diesel, σε συνδυασμό με το εξελιγμένο πλαίσιο και το υπερπλήρες επίπεδο εξοπλισμού, καθιστούν το μοντέλο εξαιρετικά απολαυστικό στην οδήγηση.

Τα ασυμβίβαστα οικογενειακά αυτοκίνητα αποτέλεσαν και αποτελούν σημαντικό πυλώνα στην εξέλιξη της Mazda, τόσο σήμερα όσο και τις τελευταίες έξι δεκαετίες. Τα σημερινά μοντέλα όπως το Mazda CX-5, το κορυφαίο SUV της μάρκας, ξεχωρίζουν χάρη στο πολυβραβευμένο σχεδιασμό Kodo και την τεχνολογία Skyactiv.

Ωστόσο, οι εξαιρετικά ανταγωνιστικές συνθήκες που επικρατούν στην αυτοκινητοβιομηχανία σήμερα, ωθούν τη Mazda να προσφέρει μέσα από τα αυτοκίνητά της κάτι περισσότερο από ένα απλό μεταφορικό μέσο: Πρακτικότητα, ασφάλεια, άνεση, κομψότητα, αποτελεσματικότητα και κυρίως ‘fun to drive’. Για το λόγο αυτό έγινε μία μεγάλη προσπάθεια ώστε να δημιουργηθεί μια φιλόξενη, και χαλαρή ατμόσφαιρα για τους επιβάτες στην καμπίνα, αλλά και να ελαχιστοποιηθούν οι πηγές απόσπασης της προσοχής του οδηγού και της κόπωσης, τοποθετώντας βασικά χειριστήρια για απλή, διαισθητική λειτουργία. Όλα αυτά απαιτούν μεγάλη προσοχή και στην παραμικρή λεπτομέρεια, προσθέτουν όμως μια εξαιρετική συνολική εμπειρία ενός ιδανικού οικογενειακού αυτοκινήτου.

Facebook Comments