Οι Βρετανοί θα ψηφίσουν υπέρ της παραμονής τους στην Ευρωπαϊκή Ενωση στο κρίσιμο δημοψήφισμα που έχει δρομολογηθεί για τα τέλη του 2017, καθώς οι επιπτώσεις από μια έξοδο θα είναι βαριές στην εγχώρια οικονομία αλλά και στην υπόλοιπη Ευρώπη, σύμφωνα με εκτιμήσεις της Atradius, της εταιρείας πιστωτικών ασφαλίσεων στις εμπορικές συναλλαγές.

Εάν, όμως, οι Βρετανοί ψηφίσουν υπέρ ενός Brexit, τότε οι σχέσεις με την Ε.Ε. θα μετεξελιχθούν σε ένα πλαίσιο ανάλογο της Ευρωπαϊκής Ζώνης Ελευθέρων Συναλλαγών που μοιράζονται τα 28 κράτη-μέλη με την Ελβετία.

H Bρετανία εξάγει στην Ευρώπη το ένα τέταρτο της παραγωγής μηχανολογικού εξοπλισμού (41,1%), συμπεριλαμβανομένου του κλάδου των αυτοκινητοβιομηχανιών, πάνω από το ήμισυ της παραγωγής χημικών (57,2%), το 77,3% του ορυκτού πλούτου της, το ένα τρίτο των χρηματοοικονομικών και ασφαλιστικών υπηρεσιών από το Σίτι του Λονδίνου και το ήμισυ της παραγωγής στον μεταποιητικό κλάδο.

Με απλά λόγια, η Ευρώπη είναι ο σημαντικότερος εμπορικός εταίρος της Βρετανίας, απορροφώντας το 45% των εξαγωγών της και πουλώντας το 53% των εισαγωγών της. Τα κράτη-μέλη της Ε.Ε. που θα δεχτούν το μεγαλύτερο πλήγμα από μια έξοδο της Βρετανίας, δηλαδή από ένα Brexit, είναι η Ιρλανδία, η Ολλανδία και η Γερμανία. Το πλήγμα για τη Γερμανία θα είναι περισσότερο πολιτικό, καθώς η Βρετανία βοηθά στη διατήρηση των ισορροπιών στην Ε.Ε. και είναι κρίσιμος σύμμαχος του Βερολίνου, επισημαίνει η Atradius.

Επώδυνες αναμένεται να είναι οι επιπτώσεις για τον χρηματοπιστωτικό κλάδο της Βρετανίας, ο οποίος αντιπροσωπεύει το 80% της οικονομικής δραστηριότητας στη Βρετανία. Το Σίτι του Λονδίνου είναι ένα παγκόσμιο κέντρο παροχής υπηρεσιών και το μεγαλύτερο στην Ευρώπη. Το εμπορικό πλεόνασμα της Βρετανίας από τις εξαγωγές του ενός τρίτου των χρηματοοικονομικών και ασφαλιστικών υπηρεσιών της στην Ε.Ε. ανέρχεται στα 19,8 δισ. στερλίνες.

Παραδόξως, οι νέοι κανόνες της Ε.Ε. για την αυστηρότερη λειτουργία των χρηματοοικονομικών αγορών στην Ευρώπη –ώστε να αποφευχθεί η επανάληψη της χρηματοπιστωτικής κρίσης του 2007– είναι ένα από τα πεδία έντονης αντιπαράθεσης μεταξύ Βρυξελλών και Λονδίνου. Ομως, η εκ νέου διαπραγμάτευση των εμπορικών σχέσεων ανάμεσα στη Βρετανία και στην Ε.Ε. σε ένα νέο πλαίσιο θα είναι αρκετά πιο δύσκολη και περίπλοκη για τον κλάδο παροχής υπηρεσιών σε σχέση με τα προϊόντα. Αλλά και στον κλάδο των αυτοκινητοβιομηχανιών, ο οποίος αναλογεί στο 3% του ΑΕΠ της χώρας, οι συνέπειες θα είναι βαριές από ένα Brexit. Πέραν της απότομης διακοπής των εμπορικών σχέσεων, ο κλάδος θα χάσει προνόμια από τις επιδοτήσεις της Ε.Ε. στον τομέα της έρευνας και της ανάπτυξης.

Σε δεινή θέση από ένα Brexit θα βρεθεί, επίσης, η Ιρλανδία, επειδή η οικονομία της εξαρτάται για το 14% των εξαγωγών της και το 34% των εισαγωγών της. Ανάλογες συνέπειες θα υποστεί η Ολλανδία, που είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος εμπορικός εταίρος τη Βρετανίας. Παράλληλα, η Βρετανία είναι ο  «δημοφιλέστερος επενδυτικός προορισμός» για τους Ολλανδούς, ενώ η Ολλανδία είναι ο ιδανικότερος προορισμός των Βρετανών στην Ευρώπη. Στη Γερμανία, μια χώρα που είναι ο μεγαλύτερος εμπορικός εταίρος σε όλη την Ε.Ε. σε όγκο συναλλαγών, οι οικονομικές επιπτώσεις θα ήταν μετριασμένες από ένα Brexit, λόγω της χαμηλής εξάρτησης από τη Βρετανία.

Facebook Comments