Σημαντικές καθυστερήσεις παρουσιάζει ήδη η εφαρμογή του μνημονίου, λίγες βδομάδες πριν την κάθοδο της τρόικας για την πρώτη αξιολόγηση της πορείας του κυπριακού προγράμματος.

Τρεις ακριβώς μήνες μετά τη συμφωνία στο Eurogroup, που έθεσε τη βάση για το κυπριακό πρόγραμμα προσαρμογής, η πορεία υλοποίησης του μνημονίου παρουσιάζει κενά.

Βασικά νομοσχέδια για το χρηματοοικονομικό τομέα δεν έχουν ακόμη προωθηθεί, η επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων παραμένει άγνωστη και η πορεία υλοποίησης των μεταρρυθμίσεων δεν φαίνεται να προχωρεί με τον αναμενόμενο ρυθμό.

Στο χρηματοοικονομικό σκέλος του μνημονίου, υπάρχει σημαντική καθυστέρηση στη μεταφορά της εποπτείας των συνεργατικών στην Κεντρική Τράπεζα.

Η διπλή εποπτεία του συστήματος ήταν ένα από τα πιο σημαντικά ζητήματα που έθεσαν κατά τη διαπραγμάτευση του μνημονίου οι πιστωτές. Συμφωνήθηκε όπως η εποπτεία μεταφερθεί στην Κεντρική Τράπεζα και όπως ο ρόλος του εφόρου συνεργατικών ιδρυμάτων αλλάξει, ώστε να είναι ξεκάθαρη η εποπτική ιεραρχία.

Η αλλαγή έπρεπε να είχε γίνει με νομοσχέδιο μέχρι το Μάιο αλλά η ετοιμασία του νομοσχεδίου εξακολουθεί να εκκρεμεί.

Για κάποιες βδομάδες, διασκεδάστηκε το σενάριο διαφοροποίησης του συμφωνηθέντος πλαισίου εποπτείας, με αποτέλεσμα να καθυστερήσει η διαδικασία μέχρι την παρέμβαση της τρόικας.

Πέραν της εποπτείας των συνεργατικών, έχει καθυστερήσει επίσης η διαδικασία της αποτίμησης των περιουσιακών στοιχείων της Τρ. Κύπρου. Με βάση το μνημόνιο, η διαδικασία έπρεπε να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος Ιουνίου.

Η ημερομηνία έχει μετατεθεί κατά δύο βδομάδες, στα μέσα Ιουλίου, λίγο πριν την κάθοδο της τρόικας.

Η ΚΤ διαβεβαιώνει ότι, ως αντιστάθμισμα για την καθυστέρηση, θα επιταχύνει τη διαδικασία, ώστε η Τρ. Κύπρου να εξέλθει του καθεστώτος εξυγίανσης σε δύο αντί σε οκτώ βδομάδες.

Στο δημοσιονομικό σκέλος του μνημονίου, είναι άγνωστος ο βαθμός επίτευξης των στόχων.

Η Κύπρος παρουσίαζε πλεόνασμα μέχρι τον Απρίλιο του 2013 ενώ ο στόχος είναι να έχει πρωτογενές έλλειμμα €222 εκ. μέχρι τον Ιούνιο. Η επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων θα εξαρτηθεί εν μέρει από τον τρόπο χειρισμού των έκτακτων εσόδων που προέκυψαν στις αρχές του έτους από το δεύτερο γύρο αδειοδότησης της αποκλειστικής οικονομικής ζώνης.

Σε ότι αφορά την υλοποίηση του μεταρρυθμιστικού σκέλους των μεταρρυθμίσεων, επίσης παρουσιάζονται καθυστερήσεις.

Η Κύπρος όφειλε μέχρι το τέλος Ιουνίου να προχωρήσει σε λογιστικό διαχωρισμό των συντάξεων που είναι βασισμένες σε εισφορές και αυτών που δεν είναι. Θα πρέπει επίσης μέχρι το τέλος Ιουλίου να έχει γίνει νέα αναλογιστική μελέτη.

Για το σύστημα υγείας θα έπρεπε εντός του δεύτερου τριμήνου να δημοσιευθούν τα οφέλη και μειονεκτήματα του εθνικού σχεδίου υγείας και να γίνει σχετική συζήτηση στη βουλή, με προτάσεις για σταδιακή εφαρμογή του.

Εντός του δεύτερου τριμήνου θα έπρεπε επίσης να δημιουργηθεί δημοσιονομικό συμβούλιο, με ξεκάθαρους όρους εντολής και πλαίσιο λειτουργίας.

Το μνημόνιο αναφέρει επίσης ότι σε ότι αφορά τους ημικρατικούς, το δεύτερο τρίμηνο θα πρέπει να έχει γίνει αξιολόγηση των περιουσιακών τους στοιχείων. Μόλις την περασμένη βδομάδα το υπουργείο Εσωτερικών ζήτησε από ημικρατικούς οργανισμούς και τοπικές αρχές να ετοιμάσουν κατάλογο με τα ακίνητα που κατέχουν.

Σε ότι αφορά τις κοινωνικές παροχές η κυβέρνηση θα έπρεπε να είχε ετοιμάσει πλάνο για αναδιαμόρφωση του συστήματος μέχρι τον Ιούνιο.

Οι κυπριακές αρχές όφειλαν επίσης να παρουσιάσουν συγκεκριμένες νομοθετικές ρυθμίσεις για εφαρμογή της οδηγίας για τις υπηρεσίες, ιδίως σε ότι αφορά την είσοδο και εγκατάσταση ξένων παροχών υπηρεσιών στην Κύπρο.

Θα έπρεπε επίσης να γίνουν ενέργειες για άνοιγμα κλειστών επαγγελμάτων.

Η τρόικα αναμένεται να αξιολογήσει το κυπριακό πρόγραμμα το δεύτερο δεκαπενθήμερο Ιουλίου και οι παρατηρήσεις της θα τεθούν ενώπιον του Eurogroup το Σεπτέμβριο.

Facebook Comments