Διαθεσιμότητα εκπαιδευτικών - 12 βήματα για τη λύτρωση

MarketNews

Διαθεσιμότητα εκπαιδευτικών - 12 βήματα για τη λύτρωση, ειδήσεις από την ελλάδα, ειδησεις τωρα ελλαδα, τα τελευταια νεα τωρα

Μετά την άκομψη-βίαιη κατάργηση των Τομέων Υγείας-Πρόνοιας και Καλλιτεχνικών Εφαρμογών των ΕΠΑΛ, επέρχεται η στέρηση μιας σημαντικής επιλογής Κατεύθυνσης για χιλιάδες μαθητές. Οι Ειδικότητες των ως άνω Τομέων είχαν μεγάλη ζήτηση από τους μαθητές, γιατί οδηγούσαν τόσο, σε επαγγελματική αποκατάσταση, όσο στην είσοδό τους στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Α) Η αναγκαιότητα της επαναλειτουργίας των Ειδικοτήτων, στοιχειοθετείται από τα εξής:

1) Από το πλήθος των αποφοίτων, το πλήθος των μαθητών της Γ΄  Λυκείου, αλλά και από την συνεχιζόμενη ζήτηση.
2) Την απορρόφηση των αποφοίτων από τα Νοσοκομεία (Δημόσια και Ιδιωτικά), Κλινικές, Διαγνωστικά κέντρα, Ιδιωτικά Εργαστήρια, σε θέσεις ΔΕ, που είναι θεσμοθετημένες στα Οργανογράμματά τους.
3) Την Επαγγελματική τους κατοχύρωση-εξέλιξη και κοινωνική αποδοχή.
4) Η πρόσβαση των αποφοίτων στα ΤΕΙ μέσω των ειδικοτήτων, προσέφερε φοιτητές στις σχολές ΤΕΙ με αυξημένο γνωστικό υπόβαθρο και αποκτηθείσα εργαστηριακή συμπεριφορά με αποτέλεσμα την διεξαγωγή των μαθημάτων σε υψηλό επίπεδο.
5) Η δημιουργηθείσα εξέλιξη, στερεί από τους απόφοιτους των αντίστοιχων Σχολών ΤΕΙ, μία Επιλογή-Εξέλιξη, δηλ: την πρόσβασή τους στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, ως εκπαιδευτικό προσωπικό, πράγμα που «προνομιακά» πλέον παραμένει για άλλους κλάδους-ειδικότητες. Το γεγονός αυτό, νομίζουμε απομειώνει το προφίλ των αντίστοιχων Σχολών των ΤΕΙ.
6) Οι εναπομείνασες Ειδικότητες των ΕΠΑΛ, υπάρχουν σε τρία επίπεδα (π.χ. Ηλεκτρολόγοι, Ηλεκτρονικοί, Μηχανολόγοι, Οικονομίας-Διοίκηση, κ.λπ.). Αυτές γιατί δεν καταργήθηκαν; Άρα το επιχείρημα που εκφράστηκε κατά κόρον, δεν ευσταθεί.
7) Ο υπάρχων εξοπλισμός υψηλού επιπέδου στα Σχολικά Εργαστήρια-ΣΕΚ, εξειδικευμένος και πανάκριβος μαζί με τις εργαστηριακές υποδομές που αναπτύχθηκαν σταδιακά όλα αυτά τα χρόνια, θα μείνει αναξιοποίητος.
8) Η αναγκαιότητα λειτουργίας για ένα ακόμη χρόνο των ειδικοτήτων, για την αποφοίτηση των μαθητών, δεν μπορεί να απαξιωθεί. Πως θα ολοκληρώσουν τις σπουδές τους αυτοί οι μαθητές; Με ποιους καθηγητές; Με ωρομίσθιους (περισσότεροι για την κάλυψη των διδακτικών ωρών) με λιγότερα προσόντα; Ή θα προσληφθούν οι «απολυμένοι»; Τι εικόνα και τι προοπτικές θα δίνει η λύση αυτή στα μάτια των παιδιών, για τη λειτουργία του Σχολείου και τις επιλογές της Πολιτείας; Προς τούτο, απαιτείται: Ανάκληση των διαθεσιμοτήτων σε όσους εκπαιδευτικούς είναι απαραίτητοι για την ΟΜΑΛΗ λειτουργία των σχολικών μονάδων. (Δεν είναι ώρα για «λεονταρισμούς». Ας λείπουν οι εγωισμοί. Να διορθώσει το ΥΠΑΙΘ, το λάθος που έκανε. Άλλωστε στη «δεξαμενή» της κινητικότητας των εκπαιδευτικών, προστέθηκαν κι’ άλλοι (μετατάξεις). Άρα, ο αναγκαίος αριθμός των αρχικών διαθεσιμοτήτων, δεν επηρεάζεται.
9) Το επιχείρημα για τις «πελατειακές σχέσεις» επιστρέφεται στους εμπνευστές του. Εκείνοι νομοθετούσαν τόσα χρόνια. Δεν μπορούν να απαξιώνουν έμπειρο εκπαιδευτικό προσωπικό με πολλά χρόνια υπηρεσίας, που έχει «στήσει» εργαστήρια, και έχει παραδώσει στην κοινωνία χρήσιμα στελέχη.
10) Η πρόθεση του ΥΠΑΙΘ, με τις αλλαγές στο νέο Λύκειο να αυξήσει το ποσοστό της Τεχνικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα, που είναι χαμηλό σε σχέση με τον Μ.Ο. των ευρωπαϊκών κρατών, δεν συνάδει με την κατάργηση Τομέων, αλλά αντίθετα συνηγορεί στην ΕΠΑΝΑΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥΣ.
11) Η επαναλειτουργία-επανασύσταση των Τομέων σε Δομή Δευτεροβάθμιας (Δωρεάν) Εκπαίδευσης και όχι Κατάρτισης, εκ των παραπάνω, καθίσταται αναγκαία.


B) ΤΑ 12 ΒΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΗ ΛΥΤΡΩΣΗ

Η κατάργηση των Τομέων στα ΕΠΑΛ, επιφέρει βίαιη ανατροπή των εργασιακών-κοινωνικοοικονομικών δεδομένων των εκπαιδευτικών.  Για την επίλυση των προβλημάτων που προκύπτουν, προτείνουμε οι διαδικασίες να κινηθούν στους εξής άξονες:

1) ΝΑ ΜΗΝ ΥΠΑΡΞΕΙ ΚΑΜΙΑ ΑΠΟΛΥΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ. Η διαθεσιμότητα να είναι ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ. (Τις τελευταίες ημέρες αυτό τονίζεται και από τον Υπουργό Παιδείας. Μήπως, τώρα συνειδητοποίησαν το πρόβλημα ή ενδιαφέρονται για το «άνοιγμα» των σχολείων την 1η Σεπτέμβρη;)
2) ΝΑ ΠΡΟΗΓΗΘΟΥΝ ΟΙ ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΕΙΣ ΣΕ ΘΕΣΕΙΣ ΜΕ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΚΑΘΗΚΟΝΤΑ ΣΕ ΚΑΘΕ ΔΟΜΗ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ. (π.χ. Σχολές παραγωγικών Υπουργείων).
3) ΟΙ ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΕΙΣ ΣΕ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΕΣ Ή ΑΛΛΕΣ ΘΕΣΕΙΣ να γίνουν (κατ’ αρχήν) μετά από επιθυμία-δήλωση των ενδιαφερομένων.
4) ΑΝΑΚΛΗΣΗ ΤΩΝ ΔΙΑΘΕΣΙΜΟΤΗΤΩΝ σε όσους εκπαιδευτικούς είναι απαραίτητοι για την ΟΜΑΛΗ λειτουργία όλων των σχολικών μονάδων (1-10 Σεπτεμβρίου ποιοί Εκπαιδευτικοί θα εξετάσουν τους μετεξεταστέους;)
5) ΠΑΡΟΧΗ ΠΛΑΣΜΑΤΙΚΩΝ ΧΡΟΝΩΝ ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΗΣΗΣ: Επειδή πολλοί εκπαιδευτικοί είναι πολύ κοντά στη συμπλήρωση του χρόνου συνταξιοδότησής τους, να δοθούν κίνητρα για την αποχώρηση-συνταξιοδότησή τους. Αυτό μπορεί να γίνει: α) με την παροχή πλασματικών χρόνων σύνταξης, και β) με τη δυνατότητα εξαγοράς του χρόνου σπουδών (που έχει δοθεί σε άλλους ασφαλισμένους). Επίσης, για όσους προέρχονται από «διαθεσιμότητα» (άρα αναγκαστική εκ των άνω επιβολή συνταξιοδότησης) να αφαιρεθεί το αντικίνητρο αποχώρησης χωρίς την προβλεπόμενη ηλικία. Απαραίτητη ηλικία να είναι η ελάχιστη προβλεπόμενη (ανάλογα με το έτος θεμελίωσης δικαιώματος συνταξιοδότησης), για αποχώρηση με μειωμένη σύνταξη.
Έτσι, θα μειωθούν οι ενδιαφερόμενοι για τη διεκδίκηση των θέσεων που θα προκύψουν από τους Φορείς που επιζητούν την κάλυψη κενών θέσεων από την  δεξαμενή των ευρισκομένων σε διαθεσιμότητα εκπαιδευτικών, οπότε, περισσότεροι θα βρουν θέση εργασίας.
6)  ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΚΗ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ: Οι ανάγκες κάθε Σχολικής  Μονάδας σε γραμματειακή υποστήριξη και μηχανογράφηση, είναι δεδομένες και γνωστές. Πολλοί δε εκπαιδευτικοί «για συμπλήρωση ωραρίου» με απόφαση της αρμόδιας Δ/νσης, εκτελούν αυτά τα καθήκοντα (και λοιδορούνται από πάνω, ότι «καλύπτονται» χωρίς να προσφέρουν έργο). Ευκαιρία, λοιπόν, καθηγητές που βγήκαν σε διαθεσιμότητα να καλύψουν τις ανάγκες αυτές. [Με την ευκαιρία, να αναφέρουμε ότι έχει εκλείψει πλέον η θέση του «επιστάτη» που ήταν  αρωγός στη λειτουργία κάθε Σχολείου. Θα μπορούσαν εδώ να τοποθετηθούν οι πρώην Σχ. Φύλακες, με αντίστοιχη τροποποίηση καθηκοντολογίου].
7)  ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΕΣ ΘΕΣΕΙΣ ΣΕ ΥΠΑΙΘ: Να δοθεί δυνατότητα μετάταξης σε Διοικητικές θέσεις της Κεντρικής υπηρεσίας αλλά και Φορέων που εποπτεύονται από το Υπουργείο, όπως δίνεται σε άλλες κατηγορίες εκπαιδευτικών (πλεονάζον προσωπικό).
8)   ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΕΣ ΘΕΣΕΙΣ ΣΕ ΙΕΚ: Να μεταταχτούν ΑΜΕΣΑ (μέχρι να θεσμοθετηθούν οι θέσεις) σε προσωποπαγείς διοικητικές θέσεις στα ΙΕΚ εκπαιδευτικοί που ΗΔΗ υπηρετούσαν ως αποσπασμένοι σε αυτά, αλλά και όποιοι άλλοι επιθυμούν, εκτιμώντας ότι κάθε (μεγάλο) ΙΕΚ , για την αξιοπρεπή λειτουργία του, χρειάζεται τουλάχιστον πέντε Υπαλλήλους. [Τονίζεται ότι είναι σε εξέλιξη η διαδικασία επιλογής εκπαιδευτικών για απόσπαση στα ΙΕΚ (Αττικής) με σκοπό την κάλυψη αναγκών γραμματειακής υποστήριξης, που στις περισσότερες περιπτώσεις η τοποθέτηση υποκρύπτει «εξυπηρέτηση», παρότι οι αποσπασμένοι και οργανική θέση, αλλά και ωράριο έχουν στα σχολεία τους.]
9)   ΜΟΝΙΜΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΣΤΑ ΙΕΚ: Να γίνει ΑΜΕΣΑ η μεταφορά των ειδικοτήτων που καταργήθηκαν και ο εργαστηριακός εξοπλισμός των ΣΕΚ, στα ΙΕΚ. Με τη μεταφορά αυτή δημιουργούνται οι ανάγκες για μόνιμη κάλυψη θέσεων από εκπαιδευτικούς για τις συγκεκριμένες ειδικότητες. Επομένως, να θεσμοθετηθούν θέσεις μονίμων εκπαιδευτικών που θα καλυφθούν από τους «εν διαθέσει» εκπαιδευτικούς, όπως και επισήμως έχει ανακοινωθεί. Οι θέσεις που θα προκύψουν να είναι οργανικές.
10) ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΗ ΣΤΟ ΥΠ. ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΣΕ ΑΛΛΟΥΣ ΦΟΡΕΙΣ: Η πρόθεση του Υπ. Υγείας για απορρόφηση εκπαιδευτικών του κλάδου Υγείας, είναι γνωστή και έχει ανακοινωθεί. Πέραν των εργαστηριακών θέσεων, το προσωπικό με μεγάλη διδακτική & Διοικητική εμπειρία και καθόλου ή ελάχιστη εργαστηριακή) να τοποθετηθεί στις Επαγγελματικές Σχολές των Νοσοκομείων, οι οποίες θα πρέπει να αναβαθμιστούν για να δίνουν πρόσβαση στους απόφοιτους στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση (ΤΕΙ).
11) ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΗ ΣΤΙΣ ΣΧΟΛΕΣ ΟΑΕΔ: Να μετακινηθεί στις Σχολές του Φορέα, εκπαιδευτικό προσωπικό ειδικοτήτων, τις θέσεις των οποίων ο φορέας καλύπτει με ωρομίσθιους). Η κάλυψη να παρέχει μονιμότητα.
12) ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΗ ΣΕ ΑΛΛΟΥΣ ΦΟΡΕΙΣ: Είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε την εκδήλωση ενδιαφέροντος από τον πρόεδρο του ΤΕΙ ΑΘΗΝΑΣ, (η πρωτοβουλία όμως έμεινε μετέωρη λόγω έλλειψης ανταπόκρισης από το Υπ. Παιδείας). Να προχωρήσει η πρωτοβουλία αυτή και να γίνει πρόσκληση σε άλλους φορείς ώστε να εκδηλώσουν ενδιαφέρον για την κάλυψη των αναγκών τους από εξειδικευμένο προσωπικό που σίγουρα υπάρχει στη συγκεκριμένη «δεξαμενή». 


ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ:

i. Επειδή πολλοί εκπαιδευτικοί έχουν πολύχρονη διδακτική και διοικητική εμπειρία από θέση ευθύνης (Δ/ντες-Υποδ/ντες σχολείων), αλλά καθόλου εργαστηριακή, θα ήταν ευχής έργον να τοποθετηθούν σε αντίστοιχες θέσεις για την καλύτερη απόδοση και μεγαλύτερη προσφορά. Προς τούτο, να προηγηθεί η ανακοίνωση των θέσεων εκπαιδευτικών καθηκόντων (ή να υπάρχει παράλληλη διαδικασία) με ανάλογη κατά περίπτωση μοριοδότηση της εργαστηριακής και της διοικητικής εμπειρίας. 

ii. Ο διορισμός με επετηρίδα, που μοριοδοτείται ελάχιστα σε σχέση με το διαγωνισμό ΑΣΕΠ, ΗΤΑΝ ο μόνος τρόπος διορισμού που είχε θεσμοθετήσει η Πολιτεία. Επομένως, είναι άδικο να απαξιώνεται ως θεσμός και να σπιλώνονται όσοι εκπαιδευτικών διορίστηκαν μέσω αυτής, της μόνης ΝΟΜΙΜΗΣ τότε διαδικασίας. Η διάκριση είναι προκλητική, και πρέπει να εκλείψει άμεσα.

iii. Το επιχείρημα δε, ότι οι ευρισκόμενοι σε διαθεσιμότητα θα προσληφθούν ως «ωρομίσθιοι» για να αποφοιτήσουν οι υπάρχοντες μαθητές, αποδεικνύει την προχειρότητα του εγχειρήματος (ούτε υπεραριθμίες ή έλλειψη οργανικών θέσεων), και βέβαια δεν περιποιεί καμία τιμή σε αυτούς που το εκφέρουν. Μόνο ως «μαύρο» χιούμορ θα μπορούσε να εκληφθεί!!

iv. Τέλος, να γίνει ορθολογική τοποθέτηση όσων εξαιρέθηκαν της διαθεσιμότητας και τοποθετήθηκαν σε διοικητικές θέσεις στις Δ/νσεις Εκπαίδευσης, διότι εκεί τοποθετήθηκε εξειδικευμένο προσωπικό (Ιατρικό, Νοσηλευτικό, κ.λπ.) που θα μπορούσε να προσφέρει περισσότερα από άλλη θέση, και σε πολλές περιπτώσεις τοποθετήθηκαν εκπαιδευτικοί στις Δ/νσεις όπου είχαν μεν οργανική θέση, αλλά μακριά από την κατοικία τους, πράξη που δηλώνει προχειρότητα ή βιασύνη

Κλείνοντας, αναφέρουμε ότι είναι ευκαιρία στην Πολιτεία να αποδείξει, ότι δεν σκέπτεται απολύσεις εκπαιδευτικών, υιοθετώντας πολλές από τις παραπάνω προτάσεις. Ιδού πεδίον δόξης λαμπρόν!

Ι.Κ.