Η Ελλάδα, λόγω της γεωστρατηγικής της θέσης στο κέντρο της Ανατολικής Μεσογείου, αποτελούσε πάντα το επίκεντρο του κόσμου λόγω των πολλών πλεονεκτημάτων που κατείχε. Διαθέτει τη μεγαλύτερη ακτογραμμή, πολλά νησιά, τις ωραιότερες θάλασσες και όλα αυτά τα προτερήματά της, σε συνδυασμό με μια στοχευμένη αναπτυξιακή εθνική ναυτιλιακή στρατηγική, θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε μεγάλη οικονομική ανάπτυξη, με απώτερο στόχο να αναπτυχθεί σε Ναυτιλιακό–Οικονομικό κέντρο της Ανατολικής Μεσογείου. Λαμβάνοντας υπόψη το πολύπλοκο και ασαφές  νομοθετικό πλαίσιο που υπάρχει, το οποίο μόνο δυσκολίες και γραφειοκρατικές αγκυλώσεις δημιουργεί, καθίσταται σαφές πως θα πρέπει να δημιουργηθούν τα περιθώρια προσέλκυσης διεθνών επενδύσεων και χρηματοοικονομικών δραστηριοτήτων, καθώς επίσης και μια νομοθεσία φιλική προς τις επιχειρηματικές δραστηριότητες. Επιπροσθέτως για να αποτελέσει η χώρα προτιμώμενο προοορισμό αναψυχής και θαλασσίου τουρισμού της Ε.Ε. θα πρέπει να υπάρξουν και οι κατάλληλες υποδομές. Τα παραπάνω θα ενισχύσουν την οικονομική της ανάπτυξη, συνεισφέροντας θετικά στο ΑΕΠ της, ενώ η επικερδής τουριστική ανάπτυξη θα αποτελέσει εθνικό συμφέρον.

Η τουριστική χρονιά του 2014 έκλεισε με μεγάλα νούμερα, λόγω των προσπαθειών που κατέβαλλε το Υπουργείο Τουρισμού να προσελκύσει ξένους τουρίστες. Για το Ελληνικό Yachting παρόλα αυτά, τα νούμερα ήταν αντιστρόφως ανάλογα. Αρχικά θα πρέπει να αναφερθεί το γεγονός πως  μέχρι το 2008, η συνεισφορά του Yachting στο ΑΕΠ της χώρας ήταν στο 3,8 % από το 18% που συνεισέφερε ο Τουρισμός στο ΑΕΠ συνολικά.  Η ευεργετική δράση του Yachting είναι πολυμορφική, σε επίπεδο χρηματοοικονομικό αλλά και δημοσιονομικό. Η χρηματοοικονομική συνεισφορά γίνεται μέσω των συνολικών εσόδων προς τους τουριστικούς λιμένες, όπου από την πλευρά τους ενδυναμώνουν την τοπική αγορά. Η δημοσιονομική «ενίσχυση» εστιάζεται στα έσοδα από τους χρήστες των μαρίνων μέσω της είσπραξης των φόρων από τη χρήση των υπηρεσιών που αυτές παρέχουν. Το yachting είναι σημαντικό τμήμα του θαλάσσιου τουρισμού αφού είναι μια πολύ δημοφιλής δραστηριότητα μεταξύ Ελλήνων αλλά και ξένων επισκεπτών της χώρας μας. Η Ελλάδα βρίσκεται σε πλεονεκτική θέση σε σχέση με άλλες χώρες λόγω του μεσογειακού κλίματος, της ποικιλίας των θαλασσών, των 1.200 νησιών, των 4.800 νησίδων, των 16.000 χλμ ακτογραμμής, των υψηλών ποσοστών ηλιοφάνειας (Νικόλαος Ηρ. Γεωργιάδης, 2005) και πολλών άλλων. Δίχως όμως τις κατάλληλες υποδομές και τη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών των τουριστικών λιμένων, το Ελληνικό yachting θα συνεχίζει να υστερεί έναντι των υπολοίπων ανταγωνιστικών χωρών που αυτή την στιγμή μεσουρανούν. Πιο αναλυτικά, για τη συνεισφορά του yachting στην Εθνική Οικονομία αλλά και τα προβλήματα που αντιμετωπίζει, μας ανέπτυξε όλες τις παραμέτρους ο κ. Αντώνης Στελλιάτος, Πρόεδρος της Ένωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού (ΕΠΕΣΤ),  σε συνέντευξη που μας παραχώρησε.

Κ. Στελλιάτε, είναι γεγονός πως η οικονομική κρίση έχει επηρεάσει πολλούς κλάδους της χώρας μας. Αδιαμφισβήτητα η Ελλάδα φημιζόταν πάντα για την Ναυτιλία και τον Τουρισμό της. Σε τι επίπεδο βρίσκεται το Ελληνικό yachting και ποιες οι προσδοκίες σας για τους μήνες που ακολουθούν ;

Ομολογουμένως  την τελευταία Τουριστική περίοδο, η κα Όλγα Κεφαλογιάννη κατάφερε να αυξήσει το τουριστικό ενδιαφέρον της χώρας, προσελκύοντας μεγάλο αριθμό ξένων επισκεπτών και προβάλλοντας μια θετική εικόνα της Ελλάδας στο εξωτερικό. Βέβαια δεν μπορούμε να πούμε πως το Ελληνικό yachting ωφελήθηκε στα επίπεδα τα οποία αναμέναμε. Δυστυχώς  τα τελευταία 5 χρόνια ο κλάδος αντιμετώπισε μεγάλες δυσκολίες. Το Ελληνικό σκάφος βρέθηκε στο στόχαστρο της πολιτείας και έπρεπε να μεσολαβήσει ένα αρκετά χρονοβόρο διάστημα για να γίνει αντιληπτό πως το  Ελληνικό yachting μπορεί να προσφέρει αρκέτα στην Εθνική Οικονομία. Θα πρέπει να υπάρξει αλλαγή  της νοοτροπίας ριζικά.Δεν θα πρέπει να κυριαρχεί η αντίληψη στου ξένους πως το Ελληνικό σκάφος είναι υπό διωγμό. Ο Έλληνας θα πρέπει να αποκτήσει τουριστική παιδεία.

Είναι ευρέως γνωστό πως η Ελλάδα, αποτελεί έναν από τους πιο γνωστούς προορισμούς για τους επισκέπτες του εξωτερικού. Κρίνετε πως οι υποδομές της χώρας για το θαλάσσιο τουρισμό είναι επαρκείς;

Πραγματικά θίγετε ένα πολύ σημαντικό θέμα: ενώ υπάρχει βελτίωση του οδικού δικτύου, αντίθετα δεν έχει υπάρξει βελτίωση των υποδομών του θαλάσσιου τουρισμού. Η χώρα μας διαθέτει 5.000 νησιά  και βραχονησίδες, μεγάλη ακτογραμμή αλλά υστερεί πραγματικά στον αριθμό μαρίνων που διαθέτει. Αυτήν τη στιγμή υπάρχουν μόνο 17 μαρίνες όταν σε άλλες χώρες, όπως η Κροατία, υπάρχουν 103. Οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές συναντούν πολλά γραφειοκρατικά εμπόδια και αυτό λειτουργεί ως τροχοπέδη στη βελτίωση των θαλάσσιων υποδομών της χώρας μας. Όταν ένας ξένος έρχεται στην Ελλάδα και δεν μπορεί να δέσει το σκάφος του λόγω έλλειψης υποδομών, πως μπορούμε να λέμε πως η χώρα θα αποτελέσει το επίκεντρο της Ε.Ε. ως τουριστικός προορισμός;

Τι θα μπορούσε να προσφέρει το Ελληνικό yachting στην Εθνική Οικονομία;

Καταρχάς γνωρίζουμε πως δύο είναι οι πυλώνες της Ελληνικής Οικονομίας και αυτοί είναι η Ναυτιλία και ο Τουρισμός. Μέχρι το 2008 το επαγγελματικό τουριστικό yachting συνεισέφερε το 3,8% από το 18% που συνεισέφερε γενικά ο Τουρισμός στο ΑΕΠ. Είναι βέβαιο, όμως, ότι εάν βοηθηθεί ο Τουρισμός τότε θα μπορέσει να ξαναγίνει πάλι ο τροφοδότης της ελληνικής οικονομίας.

Υπάρχουν κάποιες μεταρρυθμίσεις που θεωρείτε απαραίτητες πως πρέπει να γίνουν από  πλευράς του Υπουργείου Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού;

Θα πρέπει να δοθεί μεγάλη έμφαση στις θαλάσσιες Υποδομές. Επιπροσθέτως να βελτιωθεί η εκπαίδευση των πληρωμάτων όχι σε θέματα ναυτοσύνης αλλά σε θέματα ευρύτερης τουριστικής παιδείας. Σημαντικό είναι και το γεγονός πως θα πρέπει το Επαγγελματικο  Τουριστικό Σκάφος να συμπεριληφθεί στα προγράμματα ΕΣΠΑ. Το Ελληνικό Yachting δεν έχει μπεί ποτέ σε κάποιο αντίστοιχο πρόγραμμα. Θα πρέπει να υπάρξει φιλική αντιμετώπιση από την πλευρά της πολιτείας και συνεισφορά της στον κλάδο αυτό μέσω της στοχευμένης διαφημιστικής προβολής που και σε αυτό το σκέλος δεν έχει γίνει κάτι μέχρι στιγμής.

Σε επίπεδο ανταγωνισμού όσον αφορά το Yachting, που θα κατατάσσατε την Ελλάδα έναντι των άλλων χωρών και ποιες από αυτές θεωρείτε πως κατέχουν τα πρωτεία αυτή την στιγμή;

Η Ελλάδα αποτελεί τη μοναδική χώρα στον κόσμο για θαλάσσιο τουρισμό. Έχει τις κατάλληλες κλιματολογικές συνθήκες  σε συνδιασμό με τα 5.000 νησιά της και την φιλοξενία που μόνο ο Έλληνας μπορεί να προσφέρει, που επιτρέπει κάθε είδους δρατηριότητα θαλάσσιου τουρισμού όπως Sailboat, Motorboat, Surfing κ.α. Σε όποια θάλασσα της Ελλάδας και να βρίσκεσαι, είτε στο Αιγαίο είτε στο Ιόνιο πέλαγος, ο αέρας είναι γεμάτος από πολιτισμό. Είναι κρίμα να μην είναι η Ελλάδα το κέντρο του Θαλάσσιου Τουρισμού παγκοσμίως. Για να επιτευχθεί αυτό χρειάζεται να υπάρξει ένα κλίμα συνεργασίας των αρμόδιων Υπουργείων και φορέων του Τουρισμού. Συγκριτικά με τις άλλες χώρες Θα μπορούσαμε να πούμε πως το Μαυροβούνιο έχει ξεχωρίσει αλλά και η Τουρκία, καθώς λόγω των γραφειοκρατικών ευκολιών που προσφέρει σε επενδυτές έχει καταφέρει να αυξήσει αρκετά τον αριθμό των μαρίνων της.

Ο EOT έχει συνεισφέρει σε επίπεδο τουριστικής προβολής του Yachting; Τι δράσεις κάνετε ως σύνδεσμος για να το προβάλλετε;

Χρειάζεται από πλευράς του ΕΟΤ να γίνει  διαφημιστική προβολή του Yachting, όπως και από πλευράς των Φορέων του τουρισμού, ώστε να προωθηθεί ο συγκεκριμένος κλάδος περισσότερο. Σχετικά με τις δράσεις μας ,13 συνεχή χρόνια διοργανώνουμε από κοινού με την Ένωση των Ναυτομεσιτών στον Πόρο, μια εξαιρετική έκθεση θαλάσσιου τουρισμού.Οι αντίστοιχες  διεθνείς εκθέσεις είναι της Μαρμαρίδας στην Τουρκία, της Γένοβας στην Ιταλία και της Antigua στην Καραϊβική. Φέτος το EAST MED YACHT SHOW που θα πραγματοποιηθεί 29 Απριλίου  με 4 Μαΐου στον Πόρο, συνδιοργανώνεται με το Hellenic Yach Brokers Association , το Δήμαρχο Πόρου και τελείται υπο την αιγίδα του Υπουργείου Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού, του SETE και του Ναυτικού Επιμελητηρίου της Ελλάδος. Αποτελεί μια δράση που εδώ και χρόνια έχει αποδειχθεί πετυχημένη και θα συνεχίσουμε το promotion που κάνουμε προσελκύοντας ξένους brokers, έχοντας ως στόχο, και μέσω άλλων πρωτοβουλιών της Ένωσής μας, να καταστήσουμε την χώρα σε παγκόσμιο επίκεντρο θαλάσσιου τουρισμού.

Facebook Comments