Συνεχίζεται και ενισχύεται ελαφρώς η τάση ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας, σύμφωνα με τις προβλέψεις του Οργανισμού για την Οικονομική Συνεργασία και Ανάπτυξη (ΟΟΣΑ).

Ο σύνθετος πρόδρομος οικονομικός δείκτης (CLI) του ΟΟΣΑ για την ελληνική οικονομία ενισχύθηκε στο 102,81 τον Ιούνιο, με την τιμή 100 να ορίζεται ως η μακροπρόθεσμη τάση ανάπτυξης της οικονομίας.

Οι σύνθετοι πρόδρομοι δείκτες είναι έτσι σχεδιασμένοι ώστε να προβλέπουν σημεία καμπής στην τάση μιας οικονομίας (αρχή επιβράδυνσης ή επιτάχυνσης) έξι μήνες προτού αυτά εκδηλωθούν.

Τον Μάιο ο σύνθετος πρόδρομος δείκτης είχε διαμορφωθεί στο 102,71, ενώ ο δείκτης έχει τιμή μεγαλύτερη από το 100 συνεχώς από τον Οκτώβριο του 2013 και μετά, γεγονός που αντανακλάται στον περιορισμό της ύφεσης στην ελληνική οικονομία, η οποία το α΄ τρίμηνο του 2014 συρρικνώθηκε κατά 0,9% του ΑΕΠ σε σχέση με το α΄ τρίμηνο του 2013.

Αύριο η Ελληνική Στατιστική Αρχή έχει προγραμματίσει την ανακοίνωση της πρώτης εκτίμησης για την πορεία της ελληνικής οικονομίας το β΄ τρίμηνο του 2014 και, σύμφωνα με μελέτη της Eurobank, η εν λόγω ανακοίνωση θα είναι ξεχωριστή. Ο λόγος είναι ότι υπάρχει μικρή πιθανότητα το ελληνικό ΑΕΠ να μη έχει μειωθεί για πρώτη φορά έπειτα από 24 συναπτά τρίμηνα.

Σύμφωνα με τη Eurobank, οι περισσότεροι οικονομολόγοι (δημοσκόπηση Bloomberg) προβλέπουν συρρίκνωση του ελληνικού ΑΕΠ κατά 0,5% το β΄ τρίμηνο, ενώ και ο επικεφαλής οικονομολόγος της τράπεζας προβλέπει συρρίκνωση κατά 0,3% του ΑΕΠ, αλλά σε κάθε περίπτωση όλοι αναμένουν μια τιμή κοντά στο μηδέν, ενώ από στατιστικής απόψεως υπάρχει ακόμη και το ενδεχόμενο για τιμή επάνω από το μηδέν.

Αν επαληθευτεί την Τετάρτη η προσδοκία για θετική τιμή του ΑΕΠ ύστερα από 24 τρίμηνα, τότε οι συνέπειες μπορεί να είναι σημαντικές για την ψυχολογία με εξίσου θετικές συνέπειες για την κατανάλωση αλλά και το ελληνικό Χρηματιστήριο, σύμφωνα με έρευνα που επικαλείται η Eurobank.

Η εν λόγω έρευνα διενεργήθηκε από τους καθηγητές Andrew Eggers και Alexander Fouirnaies και εξετάζει τι γίνεται σε μια οικονομία όταν ο ρυθμός ανάπτυξης είναι ελάχιστα επάνω ή ελάχιστα κάτω από το μηδέν. Οι δύο καθηγητές καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι οι επιχειρηματίες μπορεί να μην αξιολογούν ως σημαντικές τόσο μικρές διαφορές στο ΑΕΠ, ωστόσο αυτοί που τις προσέχουν είναι οι καταναλωτές.

Το αποτέλεσμα είναι ότι στις χώρες του ΟΟΣΑ παρατηρείται δυσανάλογη ενίσχυση τόσο της καταναλωτικής εμπιστοσύνης όσο και της ίδιας της κατανάλωσης μετά την ανακοίνωση θετικών νέων που σχετίζονται με το ΑΕΠ. Ενα αναπάντεχο θετικό νέο μπορεί να αυξήσει την κατανάλωση μέχρι και κατά 1%, ενώ η έξοδος από την ύφεση συνδέεται και με υπεραπόδοση των χρηματιστηριακών δεικτών σε Ισπανία, Ιρλανδία και Πορτογαλία.

Facebook Comments