Εάν στο κοντινό μας παρελθόν κάποιος ήθελε να νοικιάσει την ιδιοκτησία του με βραχυχρόνια μίσθωση έπρεπε να βρίσκεται σε τουριστική περιοχή και να έχει το σήμα του ΕΟΤ οτιδήποτε και αν αυτό συνεπάγεται. Στην υπόλοιπη χώρα απαγορευόταν η μίσθωση για λιγότερο από έξι μήνες. Η εξήγηση ήταν πολύ απλή. Οι ξενοδόχοι τα είχαν καλά με τους εκάστοτε κυβερνώντες. Έτσι η χώρα μας έχανε τουρισμό είτε σε χώρες όπως η Ισπανία επειδή εκεί το κράτος δεν έβαζε τέτοιους περιορισμούς είτε προς την Τουρκία λόγω του σκληρού Ευρώ. Επιπλέον επειδή η επαφή του τουρίστα με το κατάλυμα γινόταν αποκλειστικά μέσω μεγάλων Γερμανικών τουριστικών πρακτορείων, από τα τουριστικά πακέτα που πλήρωναν οι τουρίστες ελάχιστα χρήματα κατέληγαν στην χώρα μας. Οι ξένοι πράκτορες καρπώνονταν το μεγαλύτερο μέρος του πακέτου και έβρισκαν τα πλέον φθηνά τουριστικά καταλύματα. Απατεώνες ξενοδόχοι διαφήμιζαν άθλια δωμάτια για πολλών αστέρων και προκειμένου να ρίξουν το κόστος στα επίπεδα που ήθελαν οι πράκτορες πουλούσαν μέτριες υπηρεσίες βλάπτοντας σημαντικά το τουριστικό προϊόν της Ελλάδας. Επειδή κάποιοι επέμεναν να εξυπηρετούν ξένα και εγχώρια συμφέροντα σε βάρος της χώρας, κρατούσαν την Ελλάδα τουριστικά πίσω από τους ανταγωνιστές της.

 Όλα αυτά όμως άλλαξαν το 2015 καθώς επετράπη η βραχυχρόνια μίσθωση με την προϋπόθεση να δηλώνονται ως εισοδήματα από ενοίκια και να φορολογούνται με ελάχιστη κλίμακα το 15% όπως και οι μακροπρόθεσμες μισθώσεις. Από τότε συνέβησαν τα εξής.

1ον Χιλιάδες Έλληνες επένδυσαν στις ιδιοκτησίες τους, τις επισκεύασαν, έδωσαν δουλειά στον υδραυλικό, τον πλακά και τον ηλεκτρολόγο της γειτονιάς, και κατόπιν έβαλαν τα σπίτια τους στην πλατφόρμα της Airbnb φέρνοντας σημαντική ρευστότητα στην Ελληνική οικονομία.

2ον Η Ρευστότητα αυτή κυκλοφόρησε στην αγορά φέρνοντας ανάπτυξη και μεγαλύτερες επενδύσεις σε ακίνητα. Επιπλέον επέτρεψε στους ιδιοκτήτες να πληρώνουν τους δυσβάστακτους φόρους, τις δόσεις των δανείων και έτσι να σώσουν τις ιδιοκτησίες τους.

3ον Ξενοδοχεία που εξακολουθούσαν να λειτουργούν με τις παλιές πρακτικές έκλεισαν η άλλαξαν ιδιοκτήτες και ανακαινίστηκαν. Επιπλέον άνοιξαν καινούρια καταλύματα τα οποία βρίσκουν πελάτες αποκλειστικά μέσω της πλατφόρμας.

4ον Βελτιώθηκε σημαντικά το τουριστικό προϊόν της χώρας, έγινε πιο ανταγωνιστικό, προσέφερε περισσότερες επιλογές στους τουρίστες, ξεκαθάρισε το τοπίο από τους αεριτζήδες του χώρου.

 

Λαμβάνοντας υπ’όψιν τα παραπάνω  βλέπουμε ότι ο Τουρισμός ως πλέον σημαντικός παράγοντας ανάκαμψης της Ελληνικής οικονομίας, έχει συμβάλει σημαντικά στην δημιουργία θέσεων εργασίας και στην ανάκαμψη του ΑΕΠ. Η Ελλάδα σιγά σιγά εξέρχεται από την κρίση εν μέρει επειδή καταργήθηκαν οι περιορισμοί στην βραχυχρόνια μίσθωση και έτσι ο κάθε Έλληνας που είχε μια ιδιοκτησία που δεν του απέφερε εισόδημα η δεν επιθυμούσε να την δεσμεύσει για δύο χρόνια, μπορούσε από μόνος του να φέρει σκληρό νόμισμα στην χώρα του. Επιπλέον επειδή ο τουρίστας έχει άμεση επαφή με το κατάλυμα που θα μείνει και όχι μέσω τουριστικού πράκτορα, από τα χρήματα που πληρώνει για τις διακοπές του το μεγαλύτερο μέρος θα μείνει στην χώρα μας και δεν θα καταλήξει στις τσέπες των ξένων τουριστικών πρακτορείων!


Όταν ένας τουρίστας πληρώνει 2000€ στην TUI (που σχεδόν μονοπωλεί τα τουριστικά πακέτα) στην Ελλάδα από αυτά τα χρήματα μένουν περίπου 300€. Τα υπόλοιπα είναι κέρδη της και κέρδη των ξενοδόχων σε λογαριασμούς στο εξωτερικό. Όταν όμως έλθει μόνος του, με τα ίδια λεφτά θα περάσει περισσότερες μέρες και θα σκορπίσει τουλάχιστον 1500 € σε όλη την χώρα μέσω της διασποράς σε υπηρεσίες. Τεράστιο το κέρδος για την χώρα για όλους τους κατοίκους και όχι για τους λίγους.

Όλα αυτά συνέβαλαν στην αύξηση του ΑΕΠ κατά 2,1% το 2017 και 2,5% για το 2018 με στοιχεία της Eurostat.

Και ενώ η Ελλάδα μέσα στην κρίση μπόρεσε να κάνει κάποια σημαντικά βήματα προς την σωστή κατεύθυνση, κάποιοι θέλουν να την επαναφέρουν στον τουριστικό μεσαίωνα. Οι φήμες θέλουν τον κ Μητσοτάκη με τον νέο υπουργό τουρισμού Χ. Θεοχάρη να θέτουν εκ νέου περιορισμούς επειδή δεν βρίσκουν φθηνά σπίτια να νοικιάσουν οι Έλληνες. Με πρόσχημα δήθεν την προστασία της Ελληνικής οικογένειας (την οποία όντας κυβέρνηση γονάτισαν μέσω της υπερφορολόγησης)  θέλουν να θέσουν περιορισμούς στον αριθμό των καταλυμάτων ανά περιοχή.

Κατ’αρχήν η Ελληνική οικονομία προκειμένου να ανακάμψει δεν χρειάζεται περιορισμούς. Χρειάζεται άρση των περιορισμών οπουδήποτε υπάρχουν είτε ως φορολογία είτε ως ποσόστωση. Αυτό που πρέπει να καταλάβουμε είναι ότι η αγορά αυτορυθμίζεται από μόνη της. Ήδη η πλατφόρμα έχει κορεστεί από καταλύματα στο κέντρο της Αθήνας και αρκετοί ιδιοκτήτες έχουν αρχίσει και αποσύρουν τις ιδιοκτησίες τους από την πλατφόρμα και τις επιστρέφουν στην αγορά για μακροχρόνια μίσθωση. Επιπλέον υπάρχει σημαντικός ανταγωνισμός από καινούρια καταλύματα και ανακαινισμένα ξενοδοχεία που βρίσκουν πελάτες επίσης μέσω της πλατφόρμας.

Σε κάθε περίπτωση αυτό που πρέπει να διασφαλιστεί είναι η βελτίωση του τουριστικού προϊόντος της χώρας και μέσω αυτού η μεγαλύτερη ανάκαμψη της Ελληνικής οικονομίας. Πρωτίστως με την βελτίωση της οικονομίας και των συνθηκών διαβίωσης στην χώρα μας προστατεύεται η Ελληνική οικογένεια και όχι με επικοινωνιακά τερτίπια. Και αυτό θα γίνει αν η αγορά αφεθεί από μόνη της καλύψει την ζήτηση και επιπλέον αν ο τουρίστας μπορεί να αξιολογεί ο ίδιος το κατάλυμα του και όχι ο εκάστοτε κρατικός οργανισμός βολέματος του κάθε κηφήνα. Μοιραία λοιπόν η αγορά θα ρυθμίσει το φαινόμενο και θα επαναφέρει μία κατάσταση στο φυσιολογικό από μόνη της και όχι επειδή ο εκάστοτε υπουργός επιθυμεί να εκμεταλλευτεί ένα παροδικό φαινόμενο επικοινωνιακά.

Facebook Comments