Το εργατικό δυναμικό της Κίνας αριθμεί 770 εκατομμύρια και είναι το μεγαλύτερο στον κόσμο. Ωστόσο η μεσαία τάξη, αυτή δηλαδή που καταναλώνει περισσότερο, εξακολουθεί να αποτελεί μικρό τμήμα του κινεζικού πληθυσμού. Η δημιουργία 10 εκατομμυρίων νέων θέσεων εργασίας στις πόλεις, ένας από τους στόχους που υιοθέτησε πρόσφατα η κινεζική ηγεσία, θα αυξήσει το μέγεθος της μεσαίας τάξης. Μπορεί η αγάπη των πλουσίων Κινέζων για τα είδη πολυτελείας να τραβάει διεθνώς την προσοχή, ωστόσο η κατανάλωση ειδών πρώτης ανάγκης αποκαλύπτει περισσότερα για την καθημερινή ζωή στην Κίνα.

Πρόσφατα, το Πεκίνο ξεπέρασε τη Νέα Υόρκη όσον αφορά στον αριθμό δισεκατομμυριούχων που μένουν σε κάθε πόλη, ωστόσο το 2014 ο μέσος ετήσιος μισθός στην Κίνα ήταν μόλις 8.655 δολάρια. Σύμφωνα με εκτιμήσεις της Goldman Sachs, το ετήσιο εισόδημα των 387 εκατομμυρίων εργαζομένων στον αγροτικό τομέα είχε ετήσιο εισόδημα μόλις 2.000 δολάρια.

Ο μέσος Κινέζος καταναλωτής ξοδεύει 7 δολάρια την ημέρα, σύμφωνα με την Goldman Sachs. Η διατροφή και η ένδυση απορροφούν το ήμισυ όλων των προσωπικών δαπανών, ενώ μόλις το 9,2% κατευθύνεται σε δραστηριότητες όπως ταξίδια, σπορ και βιντεοπαιχνίδια. Ο μέσος Αμερικανός δαπανά 97 δολάρια την ημέρα, εκ των οποίων το 17,3% διατίθεται για λόγους αναψυχής.

Την ίδια στιγμή, το μέγεθος της μέσης κινεζικής οικογένειας είναι σήμερα μικρότερο από ποτέ, αφού είχε υποχωρήσει κάτω από τα τρία άτομα το 2014 από πέντε το 1950. Παράλληλα, στην Κίνα υπάρχει η μεγαλύτερη ανισορροπία μεταξύ αντρών και γυναικών, αφού ο πληθυσμός των αντρών είναι κατά 33 εκατομμύρια μεγαλύτερος από τον πληθυσμό των γυναικών. Μεταξύ 1979 και 2015, η Κίνα εφάρμοζε αυστηρή πολιτική ενός παιδιού ανά οικογένεια.

Διαδικτυακές αγορές

Μόλις το 4% των Κινέζων διέθετε διαβατήριο το 2014, ενώ στις ΗΠΑ το ποσοστό είναι 35%. Ωστόσο αυτό το 4% των Κινέζων δαπανά σχεδόν 200 δισ. δολάρια ετησίως στο εξωτερικό, δαπάνη που είναι η υψηλότερη στον κόσμο (κατά κεφαλήν). Η Goldman Sachs υπολογίζει ότι σε δέκα χρόνια το ποσοστό των Κινέζων που θα διαθέτει διαβατήριο θα ανέλθει στο 12%, γεγονός που αναμένεται να αυξήσει σημαντικά τις τουριστικές δαπάνες των Κινέζων. Σημαντική είναι η ανάπτυξη της αγοράς ηλεκτρονικού εμπορίου, δεδομένου ότι οι διαδικτυακές αγορές αντιστοιχούν στο 16%, ή σε 672 δισ. δολάρια, της συνολικής καταναλωτικής δαπάνης. Το 2013 λάμβανε χώρα στην Κίνα το 35% των διαδικτυακών αγορών παγκοσμίως, ενώ υπολογίζεται ότι μέχρι το 2018 οι online δαπάνες των Κινέζων θα ξεπεράσουν όλες τις υπόλοιπες.

Δαπάνες υγείας

Μια ακόμη σημαντική αλλαγή που καταγράφεται είναι η αύξηση των προσωπικών δαπανών υγείας, οι οποίες διπλασιάστηκαν μεταξύ 2004 και 2011. Η ετήσια κατά κεφαλήν δαπάνη στον τομέα της υγείας αυξήθηκε στα 102 από 51 δολάρια. Τα τελευταία χρόνια, έχουν αυξηθεί αλματωδώς και οι πωλήσεις βιταμινών και συμπληρωμάτων διατροφής. Η εταιρεία Mintel υπολογίζει ότι μέχρι το 2017 οι πωλήσεις βιταμινών και συμπληρωμάτων διατροφής θα έχουν αυξηθεί στα 5,3 δισ. δολάρια, άνοδος κατά 214% σε σχέση με μια δεκαετία νωρίτερα.

Facebook Comments