4 στροφές πριν την λήξη του αγώνα που λέγεται εκτέλεση προϋπολογισμού και το ελληνικό αυτοκίνητο συνεχίζει να πορεύεται με «πειραγμένη» μηχανή που μασκαρεύει όλες τις υπόλοιπες αδυναμίες του, όπως τα φθαρμένα λάστιχα, την απουσία κρατημάτων και την αμφίβολη αξία του οδηγού του.

Αν και μειωμένο σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο το πρωτογενές πλεόνασμα το πρώτο 8μηνο φτάνει σύμφωνα με τα στοιχεία του ΓΛΚ τα 3,75δισ€ όταν ο στόχος ήταν τα 980εκ€ και οι πανηγυρισμοί στην Καραγεώργη Σερβίας ακούγονται ακόμη. Γι’αυτό και τον μη μυημένο εύλογα θα τον ξενίσει ο πρόλογος για τα «πειραγμένα» αυτοκίνητα κι εγώ οφείλω να εξηγηθώ.

Κοιτάζοντας τα καθαρά έσοδα θα δει κάποιος ότι είναι περισσότερα κατά 458εκ€ σε σχέση με το στόχο. Το μαξιλάρι όμως αυτό ήταν 758εκ€ πριν από 2 μήνες. Ο Σεπτέμβριος λοιπόν ο οποίος περιλαμβάνει και την πρώτη δόση του ΕΝΦΙΑ και τη 2η του φόρου εισοδήματος αποκτά καθοριστική σημασία. Η συντριπτική πλειοψηφία των φορολογουμένων θέλει να πληρώσει, μπορεί όμως; Το μηνιαίο αυγάτισμα κατά περισσότερο από 1δισ€ το μήνα των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το Δημόσιο, μόνο ανησυχία προκαλεί.

Κι έρχονται και νέες επιβαρύνσεις καθώς από τον Οκτώβριο αυξάνεται ο ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης ενώ ακριβαίνει και το αγροτικό πετρέλαιο.

Η πορεία των εσόδων κρίνεται κομβική για την ομαλή εκτέλεση του προϋπολογισμού καθώς η εικόνα της συγκράτησης των δαπανών κατά 3,4δισ€ είναι εν πολλοίς μαγική. Επιπλέον φαίνεται ότι η συγκράτηση των δαπανών έχει φτάσει στα όρια της καθώς ακριβώς τόση ήταν και τον Ιούνιο.  

Στην ουσία το Ελληνικό Δημόσιο έχει κηρύξει μια άτυπη στάση πληρωμών. Από την αρχή του έτους και ως τον Ιούλιο έχει φορτώσει τον ιδιωτικό τομέα επιπλέον 900εκ€ ληξιπρόθεσμων οφειλών φτάνοντας συνολικά τα 6,9δισ€.

Όπως ανέκαθεν συμβαίνει το τίμημα για την ωραιοποιημένη εικόνα της εκτέλεσης του προϋπολογισμού το πληρώνει το πρόγραμμα Δημοσίων επενδύσεων το οποίο υποεκτελείται. Έως τον Ιουνίου θα έπρεπε να είχαν διατεθεί 2,8δισ€, όμως έχουν δοθεί 920εκ€ λιγότερα.

Την ίδια στιγμή κι ενώ μισθοί και συντάξεις πληρώνονται με θρησκευτική ευλάβεια, δεν συμβαίνει το ίδιο με άλλους κωδικούς του προϋπολογισμού. Για τις δαπάνες περίθαλψης έχει δοθεί το 50% αντί το 67%. Το ΝΑΤ έχει λάβει 110εκ€ λιγότερα από ότι θα έπρεπε έως τώρα, ενώ για την επιχορήγηση των νοσοκομείων έχουν δοθεί περίπου 256εκ€ λιγότερα. Το ταμείο είναι μείον και για την για την κοινωνική προστασία κατά 400εκ€. Είναι χαρακτηριστικό ότι στο Ασφαλιστικό Κεφάλαιο Αλληλεγγύης Γενεών δεν έχει μπει ούτε ευρώ!!! Ούτε χαρτί δεν αγοράζει το Δημόσιο που λέει λόγος με το κονδύλι για τις λειτουργικές δαπάνες να είναι μειωμένο κατά 380εκ€. Αθροιστικά όλα τα παραπάνω ξεπερνούν τα 1,1€, ποσό που θα έπρεπε να είχε δοθεί.

Θα πρέπει να προσθέσω επίσης ότι ΟΑΕΕ και ΙΚΑ έχουν ήδη λάβει περισσότερα από ότι αναλογικά θα έπρεπε και είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα βγουν εκτός προϋπολογισμού τους και ενδεχομένως να χρειαστούν στο τέλος και πρόσθετη χρηματοδότηση.

Όπως εξηγούν και οι οδηγοί της Φόρμουλα 1, δεν αρκεί μόνο ο κινητήρας, εν προκειμένω τα έσοδα, πρέπει να φροντίζεις και τα άλλα μέρη του αυτοκινήτου. Εάν θέλεις ποτέ να περάσεις την καρό σημαία….

Facebook Comments