Εντός στόχων οι δαπάνες στα περισσότερα υπουργεία - Πλην της Βουλής

MarketNews

Εντός στόχων οι δαπάνες στα περισσότερα υπουργεία - Πλην της Βουλής

Χαμηλότερα από τους επιμέρους στόχους που έχουν τεθεί κινήθηκαν οι δαπάνες των περισσότερων φορέων της Κεντρικής Διοίκησης το πρώτο εξάμηνο του έτους, σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε σήμερα στη δημοσιότητα ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας.

Ειδικότερα, βάσει των στοιχείων αυτών, το πρώτο εξάμηνο του 2013, οι πραγματοποιήσεις, όπως προκύπτουν από τις δαπάνες και τη μεταβολή των απλήρωτων υποχρεώσεων, είναι χαμηλότερες συγκρινόμενες με το στόχο κατά 1,7 δισ. ευρώ ή κατά περίπου 7%.

Αρνητικές αποκλίσεις εντοπίζονται στα υπουργεία Εσωτερικών, Δικαιοσύνης και Οικονομικών, γεγονός που όμως, σύμφωνα με την ανακοίνωση του ΥΠΟΙΚ, οφείλεται σε «μεμονωμένους, συγκυριακούς αλλά και λογιστικούς λόγους που δεν έχουν χαρακτηριστικά διατηρησιμότητας».

Σημειώνεται ότι πιο πάνω από τους στόχους κινούνται και οι συνολικές πληρωμές στη Βουλή, αλλά και στις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις.

Αναλυτικότερα, τα αποτελέσματα για το βαθμό επίτευξης των στόχων του εξαμήνου για κάθε φορέα είναι:

Βουλή των Ελλήνων

Σύμφωνα με τα στοιχεία υλοποίησης του προϋπολογισμού της Βουλής των Ελλήνων, προκύπτει ότι οι συνολικές πληρωμές κινούνται πιο πάνω από τους στόχους που έχουν τεθεί κατά 4 εκατ. ευρώ ή κατά 6,7% και προέρχονται κυρίως από λειτουργικές δαπάνες.

Υπουργείο Εσωτερικών

Σύμφωνα με τα στοιχεία υλοποίησης του προϋπολογισμού του υπουργείου Εσωτερικών προκύπτει ότι οι συνολικές πληρωμές και οι υποχρεώσεις που κατέστησαν απλήρωτες κινούνται οριακά πιο πάνω από το στόχο που έχει τεθεί.

Συγκεκριμένα, στον τακτικό προϋπολογισμό και στον προϋπολογισμό δημοσίων επενδύσεων παρατηρείται απόκλιση της τάξης των 3,9 εκατ. ευρώ ή 0,2% ως αποτέλεσμα των αυξημένων πληρωμών του ΠΔΕ, της μείωσης των απλήρωτων υποχρεώσεων κατά 19,6 εκατ. ευρώ και της συγκράτησης των δαπανών για αποδοχές προσωπικού.

Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης

Από τα στοιχεία υλοποίησης του προϋπολογισμού του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης προκύπτει ότι οι συνολικές πληρωμές και οι υποχρεώσεις που κατέστησαν απλήρωτες κινούνται σημαντικά κάτω από τους στόχους που έχουν τεθεί από το φορέα κατά 35,8 εκατ. ευρώ ή -59,2%. Η υποεκτέλεση του ΠΔΕ οφείλεται στο γεγονός της μετάθεσης πληρωμών των έργων στο β΄ εξάμηνο.

Υπουργείο Εξωτερικών

Από τα στοιχεία υλοποίησης του προϋπολογισμού του υπουργείου Εξωτερικών προκύπτει ότι οι συνολικές πληρωμές και οι απλήρωτες υποχρεώσεις κινούνται σημαντικά κάτω από τους στόχους που έχουν τεθεί από το φορέα. Συνολικά παρατηρείται απόκλιση της τάξης των 98,6 εκατ. ευρώ ή -55,9% που προκύπτει από τη μείωση των απλήρωτων υποχρεώσεων κατά 56,2 εκατ. ευρώ που αφορούν κυρίως εισφορές της χώρας σε Διεθνείς Οργανισμούς και των πληρωμών του τακτικού προϋπολογισμού του υπουργείου κατά 38,9 εκατ. ευρώ. Η υποεκτέλεση του τακτικού προϋπολογισμού οφείλεται κυρίως στις λειτουργικές δαπάνες των Αρχών Εξωτερικής Υπηρεσίας που πληρώνονται από τις προξενικές εισπράξεις.

Υπουργείο Εθνικής Άμυνας

Παρατηρείται σημαντική υποεκτέλεση του Π/Υ κατά 208,8 εκατ. ευρώ, ποσό που αντι-στοιχεί σε απόκλιση ύψους -16,8% από το στόχο που τέθηκε για το α΄ εξάμηνο 2013. Οι πληρωμές για «Αποδοχές και Συντάξεις» υπερέβησαν το στόχο κατά 5,5 εκατ. ή 0,6%, ενώ υποεκτέλεση παρουσιάζουν οι λειτουργικές δαπάνες κατά 88,5 εκατ. ευρώ ή -34,1%. Στα ποσά αυτά δεν συμπεριλαμβάνονται οι πληρωμές για εξοπλιστικά προγράμματα οι οποίες παρουσιάζονται μειωμένες κατά 344,7 εκατ. ευρώ. Οι απλήρωτες υποχρεώσεις σε σχέση με την 31.12.2012 παρουσιάζονται μειωμένες κατά 105,6 εκατ. ευρώ, ενώ οι ληξιπρόθεσμες οφειλές είναι μειωμένες κατά 130,7 εκατ. ευρώ.

Υπουργείο Υγείας

Σύμφωνα με τα στοιχεία υλοποίησης του προϋπολογισμού του υπουργείου Υγείας, προκύπτει σημαντική υποεκτέλεση, που φτάνει σε ποσοστό -6,9% ή 185,8 εκατ. ευρώ, σε σχέση προς τους στόχους που είχαν τεθεί από το φορέα. Ειδικότερα, από τη διαμορφωθείσα εικόνα εκτέλεσης του προϋπολογισμού προκύπτει ότι το σύνολο των πληρωμών και απλήρωτων υποχρεώσεων ανήλθε στα 2.520,2 εκατ. ευρώ, έναντι στόχου 2.705,9 εκατ. ευρώ. Οι μεγαλύτερες αποκλίσεις ως προς τους τε-θέντες στόχους εμφανίζονται στις δαπάνες για αποδοχές, καθώς και στις δαπάνες για μεταβιβαστικές πληρωμές.

Υπουργείο Δικαιοσύνης

Σύμφωνα με τα στοιχεία υλοποίησης του προϋπολογισμού του υπουργείου Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων προκύπτει ότι οι συνολικές πληρωμές και οι υποχρεώσεις που κατέστησαν απλήρωτες κινήθηκαν σημαντικά πάνω από τους στόχους που έχουν τεθεί, καθώς στο διάστημα αυτό καταβλήθηκαν τα αναδρομικά των μισθολογικών δαπανών στους δικαστικούς λειτουργούς ύψους 93,7 εκατ. ευρώ. Αντιθέτως, μείωση παρουσίασαν οι απλήρωτες υποχρεώσεις κατά 2,8 εκατ. ευρώ, με αποτέλεσμα η συνολική υπέρβαση από το στόχο του εξαμήνου να διαμορφώνεται τε-λικά στα 82,0 εκατ. ευρώ ή 32,9%.

Υπουργείο Παιδείας

Σύμφωνα με τα στοιχεία υλοποίησης του προϋπολογισμού του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, προκύπτει ότι οι πληρωμές κινούνται πιο κάτω από τους στόχους που έχουν τεθεί σε απόλυτα μεγέθη κατά 227,3 εκατ. ευρώ ή ποσοστό -7,8%. Συγκεκριμένα, η μεγαλύτερη απόκλιση παρουσιάζεται στις δαπάνες για εισοδηματικές ενι-σχύσεις, στις δαπάνες για λοιπές παροχές λόγω σημαντικών καθυστερήσεων πληρωμών από τις περιφερειακές υπηρεσίες του υπουργείου, από τη διεξαγωγή των πανελ-λαδικών εξετάσεων και στις δαπάνες εκτέλεσης του ΠΔΕ. Οι απλήρωτες υποχρεώσεις σε σχέση με την 31.12.2012 παρουσιάζονται μειωμένες κατά 13,2 εκατ. ευρώ, ενώ οι ληξιπρόθεσμες οφειλές είναι μειωμένες κατά 32,3 εκατ. ευρώ.

Υπουργείο Τουρισμού

Σύμφωνα με τα στοιχεία υλοποίησης του προϋπολογισμού του Υπουργείου Τουρισμού, προκύπτει ότι οι συνολικές πληρωμές και οι υποχρεώσεις που κατέστησαν απλήρωτες στο ίδιο διάστημα, κινούνται σημαντικά πιο κάτω από τους στόχους που έχουν τεθεί. Συγκεκριμένα στον τακτικό προϋπολογισμό και στον προϋπολογισμό δημοσίων επενδύσεων παρατηρείται απόκλιση της τάξης των 15,0 εκατ. ευρώ ή -58,1%, ως αποτέλεσμα του χαμηλού -έναντι του στόχου- ύψους πληρωμών κυρίως λόγω μη καταβολής στο διάστημα αυτό της επιχορήγησης στον ΕΟΤ.

Υπουργείο Οικονομικών

Σύμφωνα με τα στοιχεία υλοποίησης του τακτικού προϋπολογισμού και του ΠΔΕ του υπουργείου Οικονομικών προκύπτει ότι οι συνολικές πληρωμές και οι απλήρωτες υ-ποχρεώσεις του φορέα υπερβαίνουν το στόχο όπως έχει τεθεί κατά 43,1 εκατ. ευρώ ή 13,3%. Αυτό οφείλεται:

Στην καταβολή της προβλεπόμενης από το ν.4093/2012 δ΄ δόσης της έκτακτης παροχής σε εν ενεργεία δικαστικούς υπαλλήλους του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους (ποσό ύψους 9,5 εκατ. ευρώ) και στην πληρωμή ποσού 21,1 εκατ. ευρώ το οποίο α-φορά επιστροφές Ε.Φ.Κ. σε δικαιούχους μέσω των Τελωνείων.

Οι απλήρωτες υποχρεώσεις του τακτικού προϋπολογισμού παρουσιάζουν αύξηση κατά 20,3 εκατ. ευρώ σε σχέση τις αντίστοιχες της 31.12.2012 λόγω του χαμηλού ρυθμού των πληρωμών κατά το α’ εξάμηνο.

Υπουργείο Μακεδονίας Θράκης

Σύμφωνα με τα στοιχεία υλοποίησης του προϋπολογισμού του υπουργείου Μακεδονίας-Θράκης προκύπτει ότι οι συνολικές πληρωμές και οι απλήρωτες υποχρεώσεις κινούνται κάτω από τους στόχους κατά 1,1 εκατ. ευρώ ή -33,1%.

Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων

Από τα στοιχεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυ-ξης και Τροφίμων προκύπτει ότι οι συνολικές πληρωμές κινούνται σημαντικά πιο κάτω από τους στόχους που έχουν τεθεί. Συνολικά παρατηρείται υποεκτέλεση κατά 341,9 εκατ. ευρώ ή -55,8%.

Ο χαμηλός ρυθμός των πληρωμών του τακτικού προϋπολογισμού οφείλεται κυρίως στην καθυστέρηση πληρωμών για επιδοτήσεις γεωργίας λόγω μη έγκαιρης έκδοσης των αντίστοιχων Κ.Υ.Α. των προγραμμάτων γεωργίας. Επιπλέον δεν έχουν εκταμιευθεί τα ποσά που αφορούν την υλοποίηση προγραμμάτων όπως της Εξισωτικής Αποζημίωσης, την υλοποίηση του προγράμματος Γεωργοπεριβαλλοντικής ενίσχυσης, κ.λπ.

Η απόκλιση μεταξύ στόχων και πραγματοποιήσεων του Π.Δ.Ε. προκύπτει και από τη μη έγκαιρη ολοκλήρωση των διαγωνιστικών διαδικασιών για την επιλογή χρηματοπιστωτικού ιδρύματος που θα συνεργασθεί με το Εθνικό Ταμείο Επιχειρηματικότητας και Ανάπτυξης (Ε.Τ.Ε.ΑΝ.) για να χρηματοδοτηθεί το Ταμείο Αγροτικής Επιχειρηματικότητας (ΤΑΕ). Τέλος δεν έχουν ολοκληρωθεί εγγειοβελτιωτικά έργα, κατασκευές και έργα του ΕΣΠΑ που αυτή τη στιγμή βρίσκονται σε εξέλιξη.

Υπουργείο Περιβάλλοντος

Σύμφωνα με τα στοιχεία υλοποίησης του προϋπολογισμού του υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής προκύπτει ότι οι συνολικές πληρωμές και απλήρωτες υποχρεώσεις κινούνται σημαντικά κάτω από τους στόχους που έχουν τε-θεί κατά 16,9 εκατ. ευρώ ή -11,4%, κυρίως λόγω της υποεκτέλεσης που παρουσιάζει το ΠΔΕ.

Υπουργείο Εργασίας

Σύμφωνα με τα στοιχεία υλοποίησης του προϋπολογισμού του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης & Πρόνοιας, προκύπτει ότι οι συνολικές πληρωμές και οι υπο-χρεώσεις που κατέστησαν απλήρωτες στο ίδιο διάστημα, βρίσκονται σε συμφωνία με τους στόχους που έχουν τεθεί.

Συγκεκριμένα, στον τακτικό προϋπολογισμό και στον προϋπολογισμό δημοσίων επενδύσεων του Υπουργείου παρουσιάζεται υποεκτέλεση της τάξης των 58,6 εκατ. ευρώ ή -0,9%.

Υπουργείο Ανάπτυξης

Από τα στοιχεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού του υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων προκύπτει ότι οι συνολικές πλη-ρωμές, συμπεριλαμβανομένης και της μεταβολής των απλήρωτων υποχρεώσεων, κινούνται χαμηλότερα από τους στόχους που έχουν τεθεί από το φορέα κατά 493,7 ε-κατ. ευρώ ή -29,1%, ως αποτέλεσμα του χαμηλού ρυθμού πληρωμών των δαπανών ενώ αντίθετα αύξηση παρουσιάζουν οι απλήρωτες υποχρεώσεις κατά 64,5 εκατ. ευρώ.

Ειδικότερα επισημαίνεται:

Ο χαμηλός ρυθμός των πληρωμών του τακτικού προϋπολογισμού οφείλεται κυρίως στη μη πληρωμή εισφορών σε Διεθνείς Οργανισμούς, στην καθυστέρηση καταβολής επιχορηγήσεων σε φορείς του υπουργείου λόγω της νέας υποχρέωσης που προέκυψε από την ψήφιση του ν.4110/2013, αλλά και στην καθυστερημένη πληρωμή ανειλημμένων υποχρεώσεων. Ο χαμηλός ρυθμός πληρωμών του ΠΔΕ οφείλεται στο χαμηλό ρυθμό εκτέλεσής του.

Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου

Σύμφωνα με τα στοιχεία υλοποίησης του προϋπολογισμού του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου προκύπτει ότι οι συνολικές πληρωμές και οι υποχρεώσεις που κατέστησαν απλήρωτες στο ίδιο διάστημα κινούνται σημαντικά πιο κάτω από τους στόχους που έχουν τεθεί.

Συγκεκριμένα, στον τακτικό προϋπολογισμό και στον προϋπολογισμό δημοσίων επενδύσεων παρατηρείται απόκλιση της τάξης του -24,5%, ως αποτέλεσμα του χαμηλού -έναντι του στόχου- ύψους πληρωμών κατά 41,4 εκατ. ευρώ. Αντίθετα παρατηρείται αύξηση του όγκου των απλήρωτων υποχρεώσεων κατά 2,7 εκατ. ευρώ, ενώ οι ληξι-πρόθεσμες οφειλές είναι επίσης αυξημένες κατά 5,7 εκατ. ευρώ.

Η χαμηλή απορροφητικότητα στις λειτουργικές δαπάνες οφείλεται κυρίως στο ότι α-φενός δεν έχουν ολοκληρωθεί οι διαγωνιστικές διαδικασίες για την εκτέλεση του προγράμματος προμηθειών και, αφετέρου, στις χαμηλότερες των στόχων δαπάνες για ε-πιδοτήσεις άγονων γραμμών.

Υπουργείο Δημόσιας Τάξης

Ο τακτικός προϋπολογισμός και ο προϋπολογισμός δημοσίων επενδύσεων του υπουργείου παρουσιάζει υποεκτέλεση κατά -8,2% ή 76,3 εκατ. ευρώ, η οποία οφείλεται κυρίως στην καθυστέρηση πληρωμής των προγραμματισμένων καταναλωτικών δαπανών κατά 83 εκατ. ευρώ, ενώ αντίθετα το ΠΔΕ κινείται πάνω από τους στόχους που έχουν τεθεί.

Γενικές κρατικές δαπάνες

Η υστέρηση των πληρωμών εξαμήνου των Γενικών Κρατικών Δαπανών, λαμβάνοντας υπόψη τη μεταβολή των απλήρωτων υποχρεώσεων, ανέρχεται σε 346 εκατ. ευρώ ή -7,3% έναντι των αρχικών τιθέμενων στόχων, και οφείλεται κατά το μεγαλύτερο μέρος στις λειτουργικές δαπάνες. Ειδικότερα στους στόχους των λειτουργικών δαπανών των Γενικών Κρατικών Δαπανών συμπεριλαμβάνονται και οι δαπάνες σε βάρος του Αποθεματικού, οι οποίες όμως στη στήλη πραγματοποιήσεις συμπεριλαμβάνονται στις δαπάνες του εκάστοτε φορέα σε βάρος του οποίου ενταλματοποιήθηκαν.

Αποκεντρωμένες Διοικήσεις

Σύμφωνα με τα στοιχεία υλοποίησης του προϋπολογισμού των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων προκύπτει ότι οι συνολικές πληρωμές κινούνται πάνω από τους στόχους που έχουν τεθεί. Αντιθέτως, μειώθηκαν οι απλήρωτες υποχρεώσεις του τακτικού προϋπολογισμού. Συνολικά παρατηρείται απόκλιση της τάξης των 332,5 εκατ. ευρώ ή 396,2%.

Το ΠΔΕ παρουσιάζει σημαντική υπέρβαση έναντι του στόχου. Οι πληρωμές που πραγ-ματοποιήθηκαν το διάστημα αυτό είναι υψηλότερες για το λόγο ότι οι Αποκεντρωμέ-νες Διοικήσεις δεν εκτελούν ΠΔΕ. Το ΠΔΕ εκτελείται από τις Περιφέρειες με αποτέλε-σμα να μην είναι δυνατή η ακριβής στοχοθεσία από τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις. Οι πληρωμές του ΠΔΕ μέχρι τώρα εμφανίζονται ως πληρωμές των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων, ωστόσο με βάση το νέο νομοθετικό πλαίσιο, οι πιστώσεις για έργα ΠΔΕ των Περιφερειών θα μεταφερθούν στο Υπουργείο Ανάπτυξης.

Τέλος, μείωση παρουσίασαν οι απλήρωτες υποχρεώσεις κατά 1,8 εκατ. ευρώ.