Εδώ ούτε ο Draghi δεν γνωρίζει αυτή τη στιγμή αν και πότε μπορεί να μπει η Ελλάδα στο QE, αφού η όλη διαδικασία εξαρτάται από πολλά «αν», πολλούς παράγοντες, ο οποίοι είναι ακόμη ανοικτοί, η ελληνική κυβέρνηση συνεχίζει να δηλώνει με απόλυτη βεβαιότητα ότι «θα μπούμε», αλλάζοντας βέβαια συνεχώς ημερομηνίες για το «πότε» όπως άλλαζε και τα… ορόσημα για το κλείσιμο της αξιολόγησης.

Μάλιστα σε πολλές περιπτώσεις  πιάνεται και… αδιάβαστη αφού οι δηλώσεις του κυβερνητικού εκπροσώπου έχουν αποδείξει ότι ο ίδιος δεν γνωρίζει καν πότε συνεδριάζει η ΕΚΤ για τη νομισματική της πολιτική.

Το θέμα είναι ότι οι (θετικές) εξελίξεις στην ευρωζώνη δεν λειτουργούν υπέρ αυτού του πάγιου αφηγήματος της ελληνικής κυβέρνησης.  

Το τέλος του πρώτου γύρου των Γαλλικών εκλογών με τη επικράτηση Μακρόν και οι εκτιμήσεις για συντριπτική του νίκη στον β’ γύρο στις 7 Μαΐου τα οποία επιβεβαιώνονται και από τις νέες δημοσκοπήσεις – που ήταν οι απόλυτοι «νικητές» των γαλλικών εκλογών, έχουν βάλει για καλά στο τραπέζι πλέον το σενάρια πρόωρης λήξης του QE.

Οικονομολόγοι  που συμμετείχαν σε έρευνα του Bloomberg εκτιμούν ότι η νίκη Μακρόν θα οδηγήσει στο τέλος του QE νωρίτερα  από το προγραμματισμένο καθώς θεωρούν ότι ο Mario Draghi ίσως είναι πρόθυμος να προχωρήσει πιο γρήγορα προς την εξομάλυνση της νομισματικής πολιτικής.

Το 60% των ερωτηθέντων εκτιμούν ότι η ΕΚΤ θα ανακοινώσει νέα μείωση του QE τον Σεπτέμβριο, ενώ το 93% εκτιμά ότι το tapering θα έλθει στο α τρίμηνο του 2018.

Οι δημόσιες αποκλίσεις μεταξύ των αξιωματούχων τις τελευταίες εβδομάδες, έχουν αυξήσει τη σπέκουλα ότι η ΕΚΤ είναι κοντά στο να σηματοδοτήσει την απόσυρση των έκτακτων μέτρων της.

Ενώ ο Draghi είχε προσπαθήσει να αναβάλλει αυτή τη συζήτηση, οι ανησυχίες για τις γαλλικές εκλογές υποχώρησαν μετά από τον πρώτο γύρο και η σταδιακή ανάκαμψη του ευρώ ίσως τον πείσει να δώσει κάποια υπόνοια για την στρατηγική του σχετικά με την έξοδο.

Ο Draghi έχει βέβαια τονίσει πολλές φορές ότι οι πληθωριστικές πιέσεις είναι ακόμη αδύναμες και πριν κάνει οποιαδήποτε αλλαγή πολιτικής θα πρέπει να είναι απόλυτα σίγουρος για τις προοπτικές του πληθωρισμού. 

Ωστόσο η Γερμανία – ο  Σόιμπλε όπως και ο Βάιντμαν,  πιέζει για μείωση του προγράμματος ποσοτικής χαλάρωσης και κάποια στιγμή η συζήτηση αυτή στο Δ.Σ  θα γίνει αναπόφευκτη και ίσως και να ξεκινήσει από την προσεχή συνεδρίαση της Πέμπτης, αλλά σίγουρα θα τεθεί στο τραπέζι από τον Ιούνιο και μετά, σε περίπτωση που ο Μακρόν γίνει όντως ο νέος Γάλλος πρόεδρος, αφαιρώντας τους υψηλούς κινδύνους που θα έφερνε μία νίκη Le Pen στην ευρωζώνη και που θα ανάγκαζε την ΕΚΤ να στηρίξει περαιτέρω τις αγορές και το ευρώ.

Ο δείκτης PMI  έδειξε ότι η δραστηριότητα του ιδιωτικού τομέα στην ευρωζώνη του ευρώ αυξάνεται με τον ταχύτερο ρυθμό σε έξι χρόνια, ενώ το επιχειρηματικό κλίμα της Γερμανίας έχει αυξηθεί στο υψηλότερο επίπεδο από τον Ιούλιο του 2011. 

Δεδομένα σαν και αυτά μπορεί να αλλάξουν τη διάθεση στο Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΚΤ και να δώσουν ακόμη περισσότερο… αέρα στα γεράκια που απαιτούν το τέλος του QE. 

Οι επενδυτές έχουν ήδη αρχίσει να… ποντάρουν άλλωστε, ότι η μείωση των πολιτικών κινδύνων και η βελτίωση των οικονομικών προοπτικών θα μπορούσαν να ενθαρρύνουν την ΕΚΤ να τερματίσει το πρόγραμμα οικονομικών κινήτρων νωρίτερα από το προγραμματισμένο.

Σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της BofA Merrill Lynch, τα γεράκια μπορεί να… αγριέψουν μετά τις γαλλικές εκλογές, ωστόσο η όρεξη της ΕΚΤ για μια άλλη βαθιά και δυνητικά διχαστική απόφαση σχετικά με τη νομισματική πολιτική θα παραμείνει περιορισμένη. Μετά το καλοκαίρι, όμως, μία μεγάλη και λεπτομερής συζήτηση θα είναι αναπόφευκτη.

Το βασικό ζήτημα είναι η σταθερότητα της δέσμευσης για το στόχο του πληθωρισμού, δηλαδή αν ο core πληθωρισμός οριακά άνω του 1% σε συνδυασμό με την ανάπτυξη του ΑΕΠ, είναι αρκετά για να ενεργοποιήσουν το tapering το 2018. Σύμφωνα με την BofA, δεδομένου του βάρους των περιορισμών της πολιτικής, η απάντηση στο ερώτημα αυτό είναι μάλλον ναι”.

Γιατί αυτό αφορά την Ελλάδα; Γιατί τα περιθώρια για ένταξη της Ελλάδας στο QE γίνονται ασφυκτικά πλέον, και σε συνδυασμό με το ότι η διάρκεια ζωής του θα είναι ελάχιστη πλέον, το όφελος για τη χώρα θα είναι εξαιρετικά μικρό ακόμα και αν μπει στο πρόγραμμα του Draghi αφού έχουν χαθεί ήδη πάνω από δύο χρόνια κατά τα οποία ο επικεφαλής της ΕΚΤ έχει μοιράσει πάνω από 2 τρισεκατομμύρια ευρώ.

Έτσι, η συνεδρίαση της ΕΚΤ στις 8 Ιουνίου είναι εξαιρετικά σημαντική καθώς εάν χαθεί και αυτή ( αφού είναι η μόνη συνεδρίαση νομισματικής πολιτικής μετά από αυτήν της Πέμπτης ), τότε επόμενη ημερομηνία είναι στις 7 Σεπτεμβρίου όπου ξανά-συνεδριάζει η ΕΚΤ και θα μένουν ελάχιστοι μήνες… ζωής για το QE.

Mε δεδομένο ότι στην Εαρινή Σύνοδο του ΔΝΤ δεν υπήρξε συμφωνία μεταξύ του Ταμείου και  των Ευρωπαίων για τα βασικά σημεία της ανάλυσης βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους, που αποτελεί και προϋπόθεση  για να πει η ΕΚΤ το «Ναι»« στο QE για την Ελλάδα, οι ελπίδες είναι εξαιρετικά χαμηλές.

Επιπλέον, αν και οι βρετανικές εκλογές που διεξάγονται την ίδια ημέρα της συνεδρίασης του Ιουνίου, δεν απασχολούν τόσο την ΕΚΤ και την ευρωζώνη, ωστόσο λίγες ημέρες μετά, στις 11 και στις 18 Ιουνίου διεξάγονται οι κρίσιμες βουλευτικές εκλογές στην Γαλλία και το πιο πιθανό είναι το Δ.Σ της ΕΚΤ να έχει εκεί στραμμένο το βλέμμα και όχι στην Ελλάδα, καθώς όπως έχει αποδείξει δεν βιάζεται καθόλου να εντάξει την Ελλάδα στο QE.

Facebook Comments