Δυναμική διείσδυση στην ελληνική επιχειρηματική κονίστρα επιχειρεί αυτή την περίοδο σημαντικός αριθμός ισχυρών κινεζικών επιχειρήσεων.

Οι μεγάλοι επιχειρηματικοί οίκοι από τη «Χώρα του Δράκου» διαβλέπουν την Ελλάδα ως το κυρίαρχο σταυροδρόμι αλλά και την είσοδο των επενδυτικών δραστηριοτήτων τους στην Ευρώπη.

Δεν είναι τυχαία η στρατηγική τους είσοδος σε Πύλες Εισόδου της χώρας όπως στο λιμάνι του ΟΛΠ, ενώ ήδη ερίζουν για τη συμμετοχή τους στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος», καθώς και στο υπό κατασκευή αεροδρόμιο του Καστελίου στην Κρήτη. Η ισχυρή θέση τους επίσης στο εμβληματικού χαρακτήρα project του Ελληνικού υποδηλώνει τη διάθεση να ρίξουν άγκυρα στην Ελλάδα διαμορφώνοντας ένα είδους χρηματοοικονομικό κέντρο υποστήριξης των δραστηριοτήτων τους.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις της αγοράς, ήδη τα επενδεδυμένα κεφάλαια Κινέζων στην Ελλάδα ξεπερνούν τα 4 δισ. ευρώ αν σε αυτά συνυπολογιστεί και το έργο του Ελληνικού, ενώ δύναται εύκολα να ανέλθουν στα 6 δισ. ευρώ αν οι Κινέζοι εισέλθουν στο Καστέλι και αποκτήσουν το 67% του ΟΛΠ, όπως και ποσοστό του αεροδρομίου των Σπάτων.

Οι επενδύσεις

Ηδη η κινεζική Cosco με το έργο των 230 εκατ. ευρώ έχει επενδύσει πάνω από 600 εκατ. ευρώ στο λιμάνι του Πειραιά και χαρακτηρίζεται από αυτούς που ξέρουν ως φαβορί στο διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ για το 67% του ΟΛΠ. Υπογραμμίζεται ότι το επιχειρηματικό deal με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ εκτόξευσε τις εμπορικές δυνατότητες του λιμανιού. H λειτουργία του Προβλήτα ΙΙ στο λιμάνι του Πειραιά από την COSCO έχει οδηγήσει σε σημαντικές συμφωνίες με μεγάλες πολυεθνικές, οι οποίες δημιουργούν διαμετακομιστικούς κόμβους στην Ελλάδα για να μεταφέρουν τα προϊόντα τους στις ευρωπαϊκές αγορές. Ενδεικτικά το λιμάνι χρησιμοποιούν μεταξύ άλλων οι κινεζικές Huawei και η ΖΤΕ. Μάλιστα η εταιρία Huawei προτίθεται να δημιουργήσει στην Ελλάδα ένα διαμετακομιστικό κόμβο για τα προϊόντα της καθώς και κέντρο έρευνας και τεχνολογίας σε συνεργασία με κορυφαία ερευνητικά κέντρα και ελληνικές τεχνολογικές εταιρίες. Παράλληλα, η εταιρία ΖΤΕ έχει ως στόχο να καταστήσει το λιμάνι του Πειραιά διαμετακομιστικό κέντρο (transit and logistics hub) για τα προϊόντα της στην Ευρώπη και την ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου.  
Ο κινεζικός όμιλος FOSUN εξαγόρασε το 13,4% της ελληνικής Folli Follie Group, ενώ παράλληλα, όπως προαναφέρθηκε, και στην κοινοπραξία της Lamda Development στο project του Ελληνικού.

Η Fochon Pharma, μέλος της κινεζικής Fosun Pharma, υπέγραψε συμφωνία συνεργασίας με τη Σellas Life Sciences Group, εταιρία κλινικών μελετών με έδρα στην Ελβετία που δραστηριοποιείται στη χώρα μας, αλλά και διεθνώς, στην ανάπτυξη φαρμάκων και ιατρικών μηχανημάτων. Βάσει της συμφωνίας, η Σellas αποκτά τα παγκόσμια δικαιώματα δύο μορίων για την ανάπτυξη καινοτόμων θεραπειών για το Διαβήτη Τύπου ΙΙ και τον Καρκίνο του Πνεύμονα. Επίσης εδώ και λίγα χρόνια επιχειρούν στα φωτοβολταϊκά πάρκα οι κινεζικές Sky Solar, η Shangai Solar και η Trina Solar.

Εν τω μεταξύ, φάκελο συμμετοχής στο διαγωνισμό κατασκευής του Διεθνούς Αεροδρομίου Ηρακλείου, στο Καστέλι, πρόκειται να καταθέσει ο κινεζικός κατασκευαστικός κολοσσός China State Construction Engineering Corporation.
Το έργο θα πραγματοποιηθεί με τη μέθοδο της σύμβασης παραχώρησης και σταδια
κά θα οδηγήσει σε παύση της λειτουργίας του υφιστάμενου αερολιμένα «Νίκος Καζαντζάκης» του Ηρακλείου. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, το ύψος του έργου υπολογίζεται μεταξύ 500 εκατ. έως και 1 δισ. ευρώ, με το κόστος των απαλλοτριώσεων να φτάνει στα 100 εκατ. ευρώ, τα οποία και θα χρηματοδοτηθούν από πόρους του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων.

Πλειοψηφικό πακέτο μετοχών και μάνατζμεντ του αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος» επιθυμεί να αποκτήσει η κινεζική κοινοπραξία που αποτελείται από τη Friedmann Pacific Asset Management Ltd (FPAM) και τη Shenzhen Airport. Τη στιγμή που παραμένει αδιευκρίνιστο το ποσοστό που θα διαθέσει προς πώληση το ΤΑΙΠΕΔ, εκπρόσωποι της κινεζικής κοινοπραξίας προχώρησαν σε ανακοίνωση του επενδυτικού τους ενδιαφέροντος τονίζοντας παράλληλα ότι ο ΔΑΑ μπορεί να αποτελέσει πηγή σημαντικών επενδύσεων και ανάπτυξης για τη χώρα. Κοινός τόπος είναι ότι όσο πιο μακροχρόνια είναι η σύμβαση εκμετάλλευσης και όσο μεγαλύτερο το πακέτο μετοχών που θα διατεθεί τόσο πιο ικανοποιημένη θα είναι η κινεζική κοινοπραξία.
 
Ομάδα εργασίας

Τη σύσταση ειδικής ομάδας εργασίας, που θα συγκεκριμενοποιήσει τις ευκαιρίες που ανοίγονται για κινεζικές επενδύσεις στην Ελλάδα προανήγγειλε πρόσφατα ο υφυπουργός Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας Νότης Μηταράκης, στην πρώτη συνεδρίαση του Δ.Σ. της Ελληνικής Εταιρίας Επενδύσεων και Εξωτερικού Εμπορίου – Enterprise Greece (πρώην Invest in Greece).

Προπομπός της ανέλιξης των επιχειρηματικών επαφών Ελλάδας-Κίνας αποτέλεσε η περυσινή επίσκεψη Σαμαρά στην Κίνα. Τόσο στην κινεζική πρωτεύουσα όσο και στη Σαγκάη πραγματοποιήθηκαν κατ’ ιδίαν επιχειρηματικές συναντήσεις (Β2Β) μεταξύ Ελλήνων και Κινέζων επιχειρηματιών, με ορισμένες από τις ελληνικές εταιρίες να έχουν προγραμματισμένες ακόμα και 11 συναντήσεις η καθεμία.

Σε πάνω από 450 επιχειρηματικές συναντήσεις σε Πεκίνο και Σαγκάη διεγνώσθη έντονο ενδιαφέρον για έργα υποδομών, αποκρατικοποιήσεις και ακίνητη περιουσία. Παράλληλα, ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τις κινεζικές επιχειρήσεις παρουσίασαν οι κλάδοι των τροφίμων και του τουρισμού. Σημειώνεται ότι το Enterprise Greece προχώρησε σε ικανό αριθμό follow up των εν λόγω συναντήσεων, τα αποτελέσματα των οποίων, όπως επισημαίνουν γνώστες της αγοράς, θα φανούν τα δύο προσεχή έτη.

Τέλος, στο πλαίσιο της συνεργασίας Bank, υπεγράφη, πρωτόκολλο Συνεργασίας του ΤΑΙΠΕΔ με το χρηματοοικονομικό οργανισμό China Development, με στόχο την προώθηση του Ελληνικού Προγράμματος Ιδιωτικοποιήσεων στην Κίνα και τη δυναμική συμμετοχή κινεζικών εταιριών σε αυτό.
 

Facebook Comments