Στις 11-17 Οκτωβρίου 2014 θα πραγματοποιηθεί για δεύτερη χρονιά η Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Προγραμματισμού. Εκατομμύρια παιδιά, γονείς, εκπαιδευτικοί, επιχειρηματίες και πολιτικοί ιθύνοντες θα συμμετάσχουν σε μαζικές εκδηλώσεις και θα παρακολουθήσουν μαθήματα για να μάθουν προγραμματισμό και να αποκτήσουν συναφείς δεξιότητες. Η ιδέα είναι να προβληθεί ο προγραμματισμός, να απομυθοποιηθούν οι σχετικές δεξιότητες, και να έρθουν σε επαφή άτομα που έχουν μεγάλη επιθυμία να αποκτήσουν γνώσεις.

Πρόκειται για μια πρωτοβουλία βάσης που ξεκίνησαν νεαροί σύμβουλοι της Νέιλι Κρους, η οποία προσέλκυσε την υποστήριξη κινημάτων προγραμματισμού και εκπαίδευσης όπως τα CoderDojo και RailsGirls, καθώς και σημαντικών εταιρειών τεχνολογίας και πληροφορικής, που επιδιώκουν να εξοικειώσουν εκατομμύρια παιδιά με τον προγραμματισμό διοργανώνοντας για παράδειγμα εργαστήρια επίδειξη , αναπτύσσοντας εργαλεία εκμάθησης και συμβάλλοντας στην εκπαίδευση δασκάλων.

Εταιρείες, όπως οι Rovio (Angry Birds), Microsoft, Google, Telefonica, Liberty Global και Facebook στηρίζουν την Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Προγραμματισμού, πολλές από τις οποίες στο πλαίσιο της δέσμευσής τους για την πρωτοβουλία «Μεγάλος συνασπισμός για ψηφιακές θέσεις εργασίας». Στην Ελλάδα, η πρωτοβουλία είναι υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων και υποστηρίζεται από τους Σχολικούς Συμβούλους Πληροφορικής, την Εκπαιδευτική Ραδιοτηλεόραση και την Ένωση Μηχανικών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΕΜηΠΕΕ).

Μείνετε ενημερωμένοι για όλες τις εξελίξεις σχετικά με την EU Code Week στην Ελληνική σελίδα της πρωτοβουλίας στο http://www.openscience.gr/codeEUGreece
και στο Facebook στο http://www.facebook.com/codeEUGreece

Γιατί ο προγραμματισμός είναι σημαντικός;

Κάθε αλληλεπίδραση ανάμεσα σε ανθρώπους και υπολογιστές διέπεται από έναν κώδικα. Αυτό συμβαίνει όταν δημιουργείτε μια διαδικτυακή εφαρμογή, όταν χρησιμοποιείτε το GPS κατά την οδήγηση ή όταν επιθυμείτε να αλλάξετε ριζικά τις κοινωνικές επαφές. Ο προγραμματισμός είναι παντού και είναι καθοριστικός για την κατανόηση ενός υπερσυνδεδεμένου κόσμου.

Τι χρειάζεστε για μια εκδήλωση #codeEU
Να τι θα χρειαστείτε αν θέλετε να διοργανώσετε μια εκδήλωση:

•Μια ομάδα ανθρώπων που θέλουν να μάθουν. Για παράδειγμα, τους μαθητές, συναδέλφους, φίλους ή κάποια συγκεκριμένη ομάδα που θέλετε να βοηθήσετε.  Θυμηθείτε, ότι μια ομάδα μπορεί να απαρτίζεται από δύο μόνο άτομα!

•Έναν ή περισσότερους δασκάλους ή εισηγητές. Ο αριθμός εξαρτάται από τον τύπο και το μέγεθος της εκδήλωσης. Για εργαστήρια, ίσως είναι καλή ιδέα να σχηματίσετε μικρότερες ομάδες που η καθεμιά θα δουλεύει με το δικό της εισηγητή. Οι εκδηλώσεις της Εβδομάδας Προγραμματισμού συνήθως απευθύνονται σε αρχάριους,
έτσι οι εισηγητές δεν είναι απαραίτητο να είναι επαγγελματίες προγραμματιστές. Είναι πιο σημαντικό να διαθέτουν πάθος για τη μετάδοση της γνώσης, υπομονή να απαντούν ερωτήσεις και να καταλαβαίνουν τις δυσκολίες ενός αρχαρίου. Για μεγαλύτερες εκδηλώσεις, ίσως είναι καλή ιδέα να έχετε έναν κεντρικό συντονιστή που φροντίζει ώστε όλοι να έχουν ό,τι χρειάζονται και ό,τι όλα προχωράνε ομαλά.

•Ένα χώρο για την εκδήλωση. Σχολικές τάξεις, συνεδριακοί χώροι και δημόσιοι χώροι μπορούν να στεγάσουν μια σπουδαία εκδήλωση με την κατάλληλη προετοιμασία. Όταν καθορίζετε τον αριθμό των ατόμων που θα μπορούν να παρακολουθήσουν την εκδήλωση, σκεφτείτε ότι στο χώρο μπορεί να έχει φασαρία και ομιλίες – έτσι, μην προσπαθήσετε να χωρέσετε πολλούς ανθρώπους σε έναν κλειστό χώρο, χωρίς παράθυρα.

•Υπολογιστές με σύνδεση broadband. Ανάλογα με το μέγεθος της ομάδας σας, μπορείτε να ζητήσετε από τους συμμετέχοντες να φέρουν τους δικούς τους υπολογιστές, οπότε θα χρειαστείτε και τις ανάλογες παροχές ρεύματος. Αν έ χετε υπολογιστές στο χώρο, βεβαιωθείτε ότι το απαιτούμενο λογισμικό είναι ήδη εγκατεστημένο και ετοιμάστε οδηγίες για το πώς μπορεί να εγκατασταθεί στις συσκευές των συμμετεχόντων. Σκεφτείτε ακόμα ότι οι συμμετέχοντες μπορεί να θέλουν να αναζητήσουν πληροφορίες στο Google ή το StackOverflow και να μοιραστούν κείμενο και φωτογραφίες της εκδήλ ωσης στα social media, οπότε βεβαιωθείτε ότι το ασύρματό σας δίκτυο μπορεί να εξ υπηρετήσει αυτές τις ανάγκες.

•Και τέλος, κάτι στο οποίο να εξασκηθούν. Ανάλογα με την ομάδα σας, προσπαθήστε να βρείτε uέματα που ταιριάζουν στην ηλικία των συμμετεχόντων και παρουσιάστε τα με έναν τρόπο που να είναι κατάλληλος για αυτούς. Τα παιδιά μπορεί να διασκεδάσουν φτιάχνοντας παιχνίδια με το Scratch, οι νέοι φτιάχνοντας μια εφαρμογή με το Rails ή χρησιμοποιώντας Python για συλλογή και ανάλυση δεδομένων, και οι ενήλικες μαθαίνοντας τα βασικά των HTML και CSS για να φτιάξουν το δικό τους blog. Δεν είναι δυνατό να τους κάνετε προγραμματιστές σε μια μέρα ή σε μια εβδομάδα, αλλά μπορείτε να τους δείξετε πόσο διασκεδαστικό μπορεί να είναι να φτιάξουν κάτι μόνοι τους. Όταν επιλέγετε το θέμα, μην ξεκινάτε με τα εργαλεία που θέλετε να χρησιμοποιήσετε, αλλά επικεντρωθείτε στο αποτέλεσμα που θέλετε να πετύχετε. Αναζητήστε έτοιμα σχέδια μαθημάτων ή προγράμματα εργαστηρίων στο web και προσαρμόστε τα στις ανάγκες της ομάδας σας.

•Bonus ιδέα: η σοκολάτα και τα σνακ κρατούν τον κόσμο χαρούμενο, ειδικά κατά τη  διάρκεια μεγάλων εκδηλώσεων!

Πώς μπορείτε να συμμετάσχετε στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Προγραμματισμού;

•Παιδιά/έφηβοι/ενήλικες μπορούν να συμμετάσχουν σε ε κδηλώσεις για τον προγραμματισμό

•Προγραμματιστές μπορούν να διοργανώσουν εργαστήρια σε σχολεία, ανοιχτά εργαστήρια (hack spaces) ή κοινοτικά κέντρα

•Εκπαιδευτικοί που διδάσκουν προγραμματισμό μπορούν να διοργανώσουν μαθήματα προγραμματισμού, να κοινοποιήσουν τα προγράμματα των μαθημάτων τους και να διοργανώσουν εργαστήρια για τους συναδέλφους τους

•Εκπαιδευτικοί που δεν διδάσκουν προγραμματισμό μπορούν να διοργανώσουν σεμινάρια ή να προσκαλέσουν τους γονείς ή τους μαθητές να ανταλλάξουν γνώσεις για τον προγραμματισμό

•Γονείς μπορούν να ενθαρρύνουν τα παιδιά τους να συμμετάσχουν σε ένα εργαστήριο προγραμματισμού

•Επιχειρήσεις και μη κερδοσκοπικές οργανώσεις μπορούν να φιλοξενήσουν εργαστήρια προγραμματισμού, να διαθέσουν εκπαιδευτές από το προσωπικό τους, να διοργανώσουν διασκεδαστικά δρώμενα προγραμματισμού για μαθητές ή να προσφέρουν χορηγίες για εκδηλώσεις προγραμματισμού

•Κάθε άτομο που συμμετέχει σε δραστηριότητα προγραμματισμού μπορεί να μιλήσει για την εμπειρία του και να εμπνεύσει κι άλλους!

Ενδεικτικό περιεχόμενο για τις εκδηλώσεις
Στα Ελληνικά

•Ένα βιβλίο για τη δημιουργία παιχνιδιών στο Scratch:
http://www.scratchplay.gr/
•Υλικό για το εργαλείο App Inventor: http://codeweek.eu/resources/greece/AppInventor_NXT.pdf
•Βιβλίο και υλικό για τη δημιουργία παιχνιδιών με το MS Kodu: http://www.koduplay.gr/
•Υλικό για ανάπτυξη εφαρμογών σε τεχνολογίες του web: http://www.test4u.eu/el/codeweek
•Η Ώρα του Κώδικα (Hour of Code): http://learn.code.org/hoc/1

Στα Αγγλικά
•Flappy Code (φτιάξτε το δικό σας Flappy Bird από την αρχή): http://learn.code.org/flappy/1
•Play Lab: http://learn.code.org/s/playlab/stage/1/puzzle/1
•RoboMind (κατευθύνετε ένα ρομπότ στο στόχο του): https://www.robomindacademy.com/go/robomind/home
•LightBot (δωρεάν εφαρμογή για συσκευές Android και iOS): http://light-bot.com/hocflash.html
•Rails for Zombies (μάθετε Ruby on Rails με τα zombies να σας κυνηγούν!): http://railsforzombies.org/
•TryRuby (η πρώτη επαφή με τη Ruby μέσα από τον browser): http://tryruby.org/levels/1/challenges/0
•RubyWarrior (προγραμματίστε έναν …ιππότη καθώς επιτίθεται στους δράκους): https://www.bloc.io/ruby-warrior/#/

Facebook Comments