Ας σταματήσει η μυθολογία…
Ας σταματήσει η μυθολογία...
Με την παράγραφο 3 του άρθρου 14 του Ν. 4174/23-7-2013 αναφέρεται ότι: «Κάθε φυσικό πρόσωπο με εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα, κάθε νομικό πρόσωπο και νομική οντότητα, καθώς και οι αγρότες που υπάγονται στο άρθρο 41 του Κώδικα Φ.Π.Α. (ν.2859/2000), υποβάλλουν καταστάσεις φορολογικών στοιχείων, προμηθευτών και πελατών, για τα εκδοθέντα και ληφθέντα φορολογικά στοιχεία αποκλειστικά με τη χρήση ηλεκτρονικής μεθόδου επικοινωνίας στο διαδικτυακό τόπο του Υπουργείου Οικονομικών, ανεξάρτητα από τον τρόπο έκδοσης αυτών (μηχανογραφικά ή χειρόγραφα).
Οι καταστάσεις του προηγούμενου εδαφίου αφορούν φορολογικά στοιχεία που σχετίζονται αποκλειστικά με την επαγγελματική εξυπηρέτηση, καθώς και τη εκπλήρωση του σκοπού των προσώπων του προηγούμενου εδαφίου. Για τις λιανικές συναλλαγές υποβάλλονται συγκεντρωτικά δεδομένα».
Αλλά πριν έρθει σε εφαρμογή ο νόμος την 1/1/2014 ο ίδιος ο νομοθέτης καταλαβαίνει το ανεδαφικό του νόμου που ψήφισε και προσθέτει με τον νόμο 4223/2013 παράγραφο 5 του άρθρου 42 το εξής:
«Με απόφαση του Γ.Γ. καθορίζονται ο χρόνος υποβολής των καταστάσεων, ο τρόπος, η διαδικασία, η έκταση εφαρμογής, το ύψος της αξίας των στοιχείων, ο τρόπος επιβεβαίωσης και κάθε άλλο θέμα σχετικό με την εφαρμογή της προηγούμενης παράγραφος» (παράγραφος 3 άρθρο 15 Ν.4174).
Όπως λοιπόν γίνεται κατανοητό ο Γενικός Γραμματέας έχει την αρμοδιότητα να θέτει τα όρια που ο ίδιος κρίνει αναγκαία για την υποβολή των Μ.Υ.Φ.
Άλλωστε όλοι είδαμε εδώ και 13 μήνες οι Μ.Υ.Φ. από μηνιαίες να γίνονται τρίμηνες, η υποβολή τους να μετατίθεται χρονικά και μέχρι σήμερα όχι μόνο να μην μπορούν να υποβληθούν αλλά ακόμα να μην έχουν οριστικοποιηθεί Μ.Υ.Φ. του 1ου και 2ου τριμήνου του 2014.
Ποια είναι τα προβλήματα;
Σίγουρα το όριο των συναλλαγών από το 1€.
Αλλά και η συμφωνία των περιοδικών δηλώσεων ανά τρίμηνο που είναι και το κύριο επιχείρημα του Υπουργείου Οικονομικών για την πάταξη της φοροδιαφυγής.
Εδώ θα ήθελα να κάνω τις εξής παρατηρήσεις:
Πως θα μπορέσει να υπάρξει συμφωνία Μ.Υ.Φ. περιοδικών δηλώσεων Φ.Π.Α. ανά τρίμηνο όταν υπάρχει διαφορετικός τρόπος υποβολής των δηλώσεων Φ.Π.Α.;
Αλλά και η πάταξη της φοροδιαφυγής που επικαλείται το Υπουργείο Οικονομικών είναι θέμα πολιτικής βούλησης να βρει όσους φοροδιαφεύγουν ή φοροαποφεύγουν και όχι εξουθενώνοντας ή διαλύοντας ένα κλάδο, τους λογιστές – φοροτέχνες γνωρίζοντας ότι είναι αδύνατον να συμφωνήσουν στο λεπτό δισεκατομμύρια συναλλαγές που πραγματοποιούνται και μάλιστα όχι κατά χρήση αλλά ανά τρίμηνο.
Δεν είναι τυχαίο ότι μέχρι σήμερα 15 μέρες πριν την καταληκτική ημερομηνία υποβολής από τις μεγάλες πολυεθνικές με τα οργανωμένα πολυπληθή εσωτερικά λογιστήρια έχουν υποβάλλει Μ.Υ.Φ. :
Μία Τράπεζα,
Μία Αλυσίδα τροφίμων,
Μία Αλυσίδα ηλεκτρονικών ειδών
Διερωτώμαι όμως αυτός είναι ο κύριος σκοπός την μηνιαίας αρχικά και τριμηνίας αργότερα υποβολής των Μ.Υ.Φ. ?
Κατά την γνώμη μου όχι. Ο λόγος υποβολής ανά τρίμηνο έχει σαν κύριο σκοπό την κατάσχεση «εις χείρας τρίτων» για τις οφειλές στο δημόσιο.
Για σκεφτείτε…
Οι συναλλαγές του 2013 ανάμεσα στις επιχειρήσεις κατατέθηκαν την 31/12/2014.
Το Υπουργείο μπορεί να της επεξεργαστεί από 1/1/2015 δηλαδή από 1 έως 2 χρόνια μετά.
Οι συναλλαγές ανάμεσα στις επιχειρήσεις μπορεί να έχουν σταματήσει ενώ με το τρίμηνο τα στοιχεία είναι άμεσα. Λαμβάνονται υπ’ όψιν και τους χρόνους πληρωμής που υπάρχουν σήμερα στην αγορά.
Τι πρέπει να γίνει;
Οι Μ.Υ.Φ. να διατηρήσουν τον ετήσιο χαρακτήρα που είχαν για το 2014 και να τεθεί όντως πάγια το όριο των 300€. Για τις ήδη κατατεθειμένες συναλλαγές κάτω των 300€ να παραμείνουν αλλά να μην λαμβάνονται υπ’ όψιν για τον έλεγχο, άλλωστε εκτός από την αξία υπάρχει και το πλήθος των παραστατικών για την συμφωνία.
Για το 2015 και τις επόμενες χρήσεις να παραμείνει το όριο των 300€ και οι Μ.Υ.Φ. να κατατίθενται ετήσια μέχρι και την υποβολή της δήλωσης φόρους εισοδήματος.
Λύσεις του τύπου περαιτέρω παράταση ενός ή δύο μηνών όχι μόνο δεν θα λύσουν το πρόβλημα αλλά θα επιβαρύνουν τους λογιστές – φοροτεχνικούς αλλά και τις επιχειρήσεις με τα πρόστιμα του ν. 4174.
Facebook Comments