Η διαχείριση κρίσεων δεν είναι, πλέον, πολυτέλεια!
Κάθε φορά που εκδηλώνεται μια καταστροφή (πχ δασική πυρκαγιά) η διαγράφεται μια απειλή για τη χώρα (βλ. πόλεμος στην Ουκρανία) εκδηλώνονται αντιδράσεις
Κάθε φορά που εκδηλώνεται μια καταστροφή (πχ δασική πυρκαγιά) η διαγράφεται μια απειλή για τη χώρα (βλ. πόλεμος στην Ουκρανία) εκδηλώνονται αντιδράσεις
Κάθε φορά που εκδηλώνεται μια καταστροφή (πχ δασική πυρκαγιά) η διαγράφεται μια απειλή για τη χώρα (βλ. πόλεμος στην Ουκρανία) εκδηλώνονται αντιδράσεις με περισσότερο συμβολικό και λιγότερο με ουσιαστικό περιεχόμενο. Κατά παράδοση συγκαλείται το Κυβερνητικό Συμβούλιο Εξωτερικών και Άμυνας (ΚΥΣΕΑ) αλλά το τι συζητείται και αποφασίζεται εκεί δεν ανακοινώνεται ποτέ.
Βέβαια, το ΚΥΣΕΑ είναι το ανώτατο όργανο λήψης στρατηγικών αποφάσεων σε θέματα εξωτερικής πολιτικής και εθνικής άμυνας, οπότε είναι απορίας άξιο γιατί συγκαλείται την ώρα που πρέπει να αναπτυχθούν επιχειρησιακά σχέδια εφαρμογής του όποιου στρατηγικού σχεδίου. Ωστόσο, η συμβολική βαρύτητα της σύγκλησης του οργάνου με αντίστοιχα ενσταντανέ της πολιτικής και στρατιωτικής ηγεσίας δημιουργούν μια, έστω προσωρινή, εντύπωση στους πολίτες ότι η κατάσταση είναι υπό έλεγχο.
Συσκέψεις για την διαχείριση των κρίσεων γίνονται, επίσης, πολλές τόσο σε Υπουργεία όσο και σε Περιφέρειες και Δήμους. Σκοπός τους είναι ο συντονισμός των ενεργειών που πρέπει να ακολουθήσουν για την ανάσχεση των συνεπειών μιας επικείμενης καταστροφής. Μόνο που ο συντονισμός ως διοικητική λειτουργία δεν είναι ανεξάρτητη από ένα πλέγμα άλλων λειτουργιών (σχεδιασμού, εναλλακτικών, εφαρμογής και αξιολόγησης σχεδίων δράσης). Εάν κάποια από τις λειτουργίες αυτές δεν υπάρχει, τότε η συζήτηση περί συντονισμού είναι κενή περιεχομένου. Δεν μπορεί, δηλαδή, να συντονίσει κανείς κάτι που δεν υπάρχει!
Τις περισσότερες φορές, λοιπόν, η καταστροφή ακολουθεί ανενόχλητη δείχνοντας ότι το πρόβλημά μας είναι βαθύτερο και ουσιαστικότερο από τους φαινομενικούς συντονισμούς και ελέγχους: Δεν υπάρχουν αξιόπιστα σχέδια δράσης για την αντιμετώπιση των κινδύνων. Και δεν υπάρχουν, επειδή η διαχείριση κρίσεων παραμένει για την Ελλάδα terra incognita.
Η παραδοξότητα/ιδιαιτερότητα της ελληνικής περίπτωσης είναι ότι ενώ σε επίπεδο τυπικής δέσμευσης υπάρχουν κάποια κείμενα που θα μπορούσαν να λειτουργήσουν ως πλαίσιο δράσης, αυτά δεν μετουσιώνονται σε δράσεις με πρακτικό αποτέλεσμα.
Για την από-παραδοξοποίηση αυτού του παραδόξου ας παρακολουθήσουμε ένα τυπικό σχέδιο δράσης για την αντιμετώπιση των κινδύνων. Από την παράθεση των απαιτήσεών του και από την δική μας διαθεσιμότητα ν’ ανταποκριθούμε σ’ αυτές, θα προκύψει ανάγλυφα η εξήγηση για την διάσταση μεταξύ θεωρητικών εξαγγελιών και πρακτικής εφαρμογής τους.
Ένα σχέδιο δράσης για την διαχείριση κρίσεων πρέπει να περιλαμβάνει:
Η ανάληψη δράσης για την δημιουργία μιας αξιόπιστης πολιτικής διαχείρισης κρίσεων είναι επιβεβλημένη και κάθε καθυστέρηση μπορεί να έχει μη αντιστρέψιμες αρνητικές επιπτώσεις.
Facebook Comments