Στα σοβαρά φαίνεται να έχει πάρει η κυβέρνηση το δημογραφικό πρόβλημα, το οποίο αναφέρεται πλέον ως το μεγαλύτερο εθνικό και οικονομικό πρόβλημα της χώρας.

Φαίνεται πλέον ότι η συζήτηση για την αναγνώριση των δικαιωμάτων της πολυτεκνίας στους τρίτεκνους είναι μονόδρομος και είναι ένα από τα λίγα θέματα που συμφωνούν κυβέρνηση και αντιπολίτευση. Προφανώς το θέμα είναι πρωτίστως δημοσιονομικό, όμως μία τέτοια ανάγνωση είναι κοντόφθαλμη, διότι τελικά εκείνοι που αποφασίζουν να κάνουν περισσότερα του ενός ή των δύο παιδιών αναλαμβάνουν μεν μία πολύ μεγάλη και μακροχρόνια οικονομική πίεση, στο κάτω-κάτω όμως προσφέρουν πολίτες – εργαζόμενους – καταναλωτές στην Ελλάδα.

Η ημέρα της γυναίκας είναι μία σημαντική στιγμή για να αναλογιστεί κανείς την πολύπλευρη διάσταση που έχει το δημογραφικό πρόβλημα. Είναι σχεδόν αυτονόητο ότι για την δημογραφική επιστήμη η γυναίκα έχει ιδιαίτερα σημαντική θέση, καθώς ο αριθμός τους ορίζει και τον ρυθμό των γεννήσεων, ένα νούμερο το οποίο από τη μία είναι πεπερασμένο, την ίδια στιγμή όμως φθίνει. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι γεννήσεις του 2001 ήταν 102.282, ενώ το 2021 μειώθηκαν κατά 25% και έπεσαν στις 76.541.

Το πόσο πολυδιάστατο θέμα είναι το δημογραφικό φαίνεται και από το γεγονός ότι στη χώρα μας η απασχόληση των γυναικών είναι η δεύτερη χαμηλότερη σε όλη την Ευρώπη με 52,4%. Χειρότερη είναι μόνο η Ιταλία με 52,3%.

Είναι απολύτως προφανές ότι οι εργαζόμενες γυναίκες πρέπει να αυξηθούν, αλλά την ίδια στιγμή πρέπει να βελτιωθούν και οι παρεχόμενες υπηρεσίες στις γυναίκες ώστε να καταφέρουν να συνδυάσουν την εργασία με την μητρότητα. Αυτή τη στιγμή στη χώρα μας 1 στις 7 γυναίκες (το 13,8%) εργάζεται σε καθεστώς μερικής απασχόλησης και άρα επιλέγει να αμείβεται με χαμηλότερο μισθό, ακριβώς διότι δεν μπορεί να συνδυάσει την εργασία και την οικογένεια. Αλλά και στην πλήρη απασχόληση οι γυναικείοι μισθοί (σύμφωνα με στοιχεία του ΣΕΒ) είναι χαμηλότεροι: 1.115 ευρώ λαμβάνουν κατά μέσο όροι οι γυναίκες και 1.284 ευρώ οι άνδρες.

Η παράθεση και αποτύπωση της σημερινής κατάστασης, δυστυχώς είναι κάτι που έχουμε συνηθίσει. Τα στοιχεία είναι πολλές φορές απογοητευτικά. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να αλλάξουν πολλά. Ήδη η κυβέρνηση έχει προγραμματίσει παρεμβάσεις σε ένα ευρύτατο φάσμα μέσα από το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για το Δημογραφικό, το οποίο αναμένεται να παρουσιαστεί πριν τις ευρωεκλογές και αναπτύσσεται σε πέντε βασικούς άξονες.

  1. Στήριξη της οικογένειας. Πρόκειται για την προσπάθεια συμφιλίωσης της επαγγελματικής και οικογενειακής ζωής. Παράλληλα θα υπάρξει ενθάρρυνση για την απόκτηση παιδιών και υποστήριξη στη συνέχεια με πρώτη κίνηση την απόδοση των πολυτεκνικών προνομίων στους τρίτεκνους.
  2. Ενίσχυση του εργατικού δυναμικού. Στόχος η ενίσχυση της απασχόλησης των γυναικών και των νέων κάτω των 30 ετών, αλλά ταυτόχρονα και η ενθάρρυνση της απασχόλησης στους άνω των 55 ετών. Βασικός άξονας και η αντιστροφή του brain drain.
  3. Διαχείριση της μακροβιότητας / γήρανσης του πληθυσμού. Εδώ βασική θέση έχει η προώθηση της ενεργού και υγιούς γήρανσης, η υποστήριξη των ηλικιωμένων ώστε να συνεχίσουν την κοινωνική συμμετοχή, αλλά και η υγιής γήρανση στο σπίτι.
  4. Βελτίωση της ποιότητας ζωής. Ο άξονας αυτός συμπεριλαμβάνει τη στήριξη περιοχών που «αδειάζουν» δημογραφικά, κάνοντας ελκυστικότερη την περιφέρεια με την ανάπτυξη πόλεων που θα είναι φιλικές προς τους πολίτες όλων των ηλικιών,
  5. Προώθηση της ανάπτυξης. Αυτό μπορεί να γίνει με την ενίσχυση της καινοτομίας και την ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας, μέσα από την βελτίωση των υποδομών, προκειμένου να επιστρέψουν πολίτες σε περιοχές με λίγους εργαζόμενους, αλλά και ακόμη λιγότερους καταναλωτές.

Facebook Comments