Ανακουφισμένη θα πρέπει σίγουρα να αισθάνεται η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα καθώς παρά τα αποτελέσματα-έκπληξη των γαλλικών εκλογών, δεν προκλήθηκε πανικός στην αγορά ομολόγων, αποφεύχθηκε ο κατακερματισμός και έτσι δεν χρειάστηκε εν μέσω του θέρους και λίγες μέρες πριν τα μέλη του Δ.Σ πάρουν την καλοκαιρινή του άδεια, να μπει στην διαδικασία ενεργοποίησης ενός εργαλείου που δεν έχει ακόμη χρησιμοποιήσει και δεν θέλει κιόλας, το TPI.
Ωστόσο, το πραγματικό τεστ για τη Γαλλία και άρα για την ΕΚΤ και την πιθανότητα κατακερματισμού στην ευρωζώνη, έρχεται το φθινόπωρο. Έως τις 20 Σεπτεμβρίου η Γαλλία θα πρέπει να υποβάλει στην Κομισιόν τα μεσοπρόθεσμα δημοσιονομικά της σχέδια, και έως τις 15 Οκτωβρίου θα πρέπει να έχει ψηφιστεί ο προϋπολογισμός της κυβέρνησης της χώρας για το 2025. Και ακόμα δεν υπάρχει κυβέρνηση…
Το spread των 10ετών γαλλικών ομολόγων εκτινάχθηκε πάνω από τις 80 μονάδες βάσης λίγο πριν τον β’ γύρο των εκλογών, και στο υψηλότερο επίπεδο από την κρίση χρέους της ευρωζώνης, ενώ στη συνέχεια υποχώρησε στην περιοχή των 65-70 μ.β αλλά σημαντικά υψηλότερα από τα επίπεδα που ήταν πριν την προκήρυξη των πρόωρων εκλογών και τις 40 μ.β. Η πολιτική κρίση στην οποία μπήκε η Γαλλία με αιτία και αφορμή τις ευρωεκλογές του Ιουνίου, προκάλεσε αναταράξεις και στα υπόλοιπα ομόλογα της ευρωζώνης, οδηγώντας τα spreads τους στο υψηλότερο επίπεδο για το έτος. Για παράδειγμα, τα πορτογαλικά spreads έφτασαν έως και τις 74 μ.β, τα ισπανικά τις 97 μ.β, τα ελληνικά τις 124 μ.β και τα ιταλικά τις 158 μ.β, με μέση αύξηση 20-25 μ.β σε σχέση με τα επίπεδα πριν τις ευρωεκλογές. Πλέον έχουν επιστρέψει σε αυτά, αντανακλώντας την πεποίθηση των επενδυτών ότι η γαλλική πολιτική αναταραχή δεν θα εξελιχθεί σε ένα ευρύτερο επεισόδιο κατακερματισμού.
Σε ότι αφορά τη συνέχεια, ενώ οι αγορές δεν χρειάζεται πλέον να ανησυχούν για τις προοπτικές μιας ακροδεξιάς κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας στη Γαλλία, βρίσκονται τώρα αντιμέτωπες με ένα «κρεμασμένο» γαλλικό κοινοβούλιο στο οποίο η αριστερή συμμαχία αποτελεί το ενιαίο μεγαλύτερο μπλοκ. Οποιαδήποτε νέα γαλλική κυβέρνηση θα δυσκολευτεί να προωθήσει περισσότερες οικονομικές μεταρρυθμίσεις ή να βρει κοινό έδαφος στη δημοσιονομική πολιτική, με αγεφύρωτες διαιρέσεις όσον αφορά τους φόρους και τις κρατικές δαπάνες. Και η «ώρα της αλήθειας» για τα γαλλικά ομόλογα αλλά και για την συμπεριφορά των αγορών και των οίκων γενικότερα προς τη Γαλλία, θα έλθει το φθινόπωρο.
Όπως σημειώνει η Citigroup, η πρόκληση-κλειδί βραχυπρόθεσμα είναι η υποβολή των μεσοπρόθεσμων δημοσιονομικών σχεδίων στην Κομισιόν έως τις 20 Σεπτεμβρίου και το σχέδιο προϋπολογισμού του 2025 έως τις 15 Οκτωβρίου. Το ερώτημα είναι εάν η Γαλλία θα είναι σε θέση να τηρήσει την ετήσια μείωση του δημοσιονομικού ελλείμματος ύψους 15 δισ. ευρώ που προτείνει η Κομισιόν, και δεδομένου ότι βρίσκεται ήδη στο πλαίσιο της διαδικασίας υπερβολικού ελλείμματος, μια μη συμμόρφωση με αυτές τις συστάσεις θα μπορούσε ενδεχομένως να αυξήσει τα εμπόδια για την επιλεξιμότητά της στο πρόγραμμα TPI -της ΕΚΤ, εάν προκύψει σχετική ανάγκη. Μεσοπρόθεσμα, ο κίνδυνος για νέες βουλευτικές εκλογές το τρίτο τρίμηνο του 2025 παραμένει. Από ορισμένες απόψεις, αυτή η πολιτική αβεβαιότητα είναι παρόμοια με ό,τι ήταν συνηθισμένο για την Ιταλία μέχρι τον σχηματισμό της κυβέρνησης Μελόνι τον Σεπτέμβριο του 2022, υποστηρίζει η Citi. Συνολικά, αναμένει ότι το γαλλικό spread θα σταθεροποιηθεί γύρω στις 65 μ.β τους επόμενους μήνες, από 40-45 μ.β πρόσφατα.
Όπως επισημαίνει και η Société Générale το γαλλικό spread έχει μπει σε ένα νέο υψηλότερο εύρος διακύμανσης. «Η εκτίμησή μας είναι ότι θα κινείται πλέον στις 60-75 μ.β με μεγαλύτερη πιθανότητα προς τις 75 μ.β. Οι γαλλικοί κρατικοί τίτλοι έχουν μπει σε ένα νέο καθεστώς όπου θεωρούνται πολύ υψηλότερου ρίσκου πλέον», όπως σημειώνει ο οίκος. Μάλιστα εκτιμά ότι η Moody’s θα υποβαθμίσει τη Γαλλία στην επομένη αξιολόγησή της στις 25 Οκτωβρίου από το Aa2 στο Aa3 και θα ευθυγραμμιστεί με τις βαθμολογίες των υπόλοιπων οίκων.
Η τελευταία αλλαγή από τον Moody’s ήταν τον Φεβρουάριο του 2020, όταν οι προοπτικές της Γαλλίας αναθεωρήθηκαν από θετικές σε σταθερές λόγω της ασθενέστερης από την αναμενόμενη δημοσιονομικής εικόνα. Ωστόσο, οι δημοσιονομικές μετρήσεις έχουν επιδεινωθεί περαιτέρω από τότε, με ελάχιστες προοπτικές βελτίωσης, ενώ αντίθετα οι προοπτικές επιδείνωσης είναι υψηλές.
Πάντως ο οίκος ήδη προειδοποίησε ότι θα μπορούσε να θέσει σε αρνητικές τις προοπτικές για την πιστοληπτική αξιολόγηση της Γαλλίας εάν καταλήξει στο συμπέρασμα ότι η νέα πολιτική κατάσταση θα οδηγήσει σε σημαντικά χειρότερα αποτελέσματα για το χρέος. Επίσης, μια αντιστροφή ορισμένων πολιτικών του Μακρόν, όπως η απελευθέρωση της αγοράς εργασίας και η μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού συστήματος, θα ήταν αρνητική εάν έβλαπτε το αναπτυξιακό δυναμικό της Γαλλίας ή τη δημοσιονομική τροχιά, ανέφερε.
Οι Fitch και S&P μπορεί επίσης προχωρήσουν σε αρνητική κίνηση πριν τα τέλη του έτους αν και πιο πιθανό είναι να τηρήσουν στάση αναμονής. Η S&P άλλωστε δήλωσε ότι «η τρέχουσα έλλειψη ορατότητας για τη φύση της επόμενης κυβέρνησης δημιουργεί αβεβαιότητα σχετικά με τις λεπτομέρειες της στρατηγικής της οικονομικής και δημοσιονομικής πολιτικής». Από την πλευρά της η Fitch τόνισε ότι το αποτέλεσμα των εκλογών παρατείνει την πολιτική αβεβαιότητα, αυξάνει τον κίνδυνο νομοθετικού αδιεξόδου ή πρόσθετων επεκτατικών δημοσιονομικών μέτρων. Όπως πρόσθεσε, η πολιτική αστάθεια θα μπορούσε να οδηγήσει σε περαιτέρω επεισόδια υψηλότερων spreads στα γαλλικά κρατικά ομόλογα.
Η αξιολόγηση «AA» της Γαλλίας κινδυνεύει πλέον αν και οι οίκοι αξιολόγησης πιθανώς θα περιμένουν μέχρι τον Σεπτέμβριο πριν αξιολογήσουν την τρέχουσα στάση τους, όπως σημειώνει και η Generali Asset Management. Η επιλογή νέου πρωθυπουργού μπορεί να πάρει κάποιο χρόνο, και αναμένεται να καθυστερήσει κατά τη διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού από τις 26 Ιουλίου έως τις 11 Αυγούστου, όπως εκτιμά.
Facebook Comments