Με την πρόσφατη ψήφιση της νομοθετικής ρύθμισης, που προβλέπει τις σχετικές οδηγίες, που αναμένονταν για να αρχίσει  η υποβολή των φορολογικών δηλώσεων, μπαίνουμε στην τελική ευθεία της έναρξης του ετήσιου «αγώνα δρόμου» των φορολογουμένων και των φοροτεχνικών για την αποστολή των δηλώσεων.

Τις διαδικασίες τις αναλύσαμε σε προηγούμενο άρθρο. Στο παρόν θα ασχοληθούμε με το κομμάτι των επαγγελματιών, όπου και είναι οι μεγάλοι χαμένοι του κώδικα φορολογίας εισοδήματος.  

 Όλοι οι επαγγελματίες λίγο πολύ γνωρίζουν ότι και φέτος θα είναι αρκετά βαρύς ο πέλεκυς της εφορίας για τα εισοδήματα που απέκτησαν το 2015 από τις επιχειρήσεις τους.

Συγκεκριμένα, ο φόρος θα είναι 26% από το πρώτο ευρώ κέρδος και 33% για τα κέρδη που ξεπερνούν τις 50.000 ευρώ. Στο ποσό αυτό, βέβαια, θα πρέπει να συνυπολογίζεται και η προκαταβολή φόρου για το επόμενο έτος, η οποία φέτος θα είναι 75% επί του φόρου.

Σε αυτά, θα πρέπει να συνυπολογίσουμε το τέλος επιτηδεύματος (650 ευρώ και 500 ευρώ για κάθε υποκατάστημα) αλλά και την εισφορά αλληλεγγύης, ύψους 0,7% έως 8%, που επιβάλλεται σε εισοδήματα  άνω των 12.000 ευρώ.      

Είναι δεδομένο, βέβαια, ότι οι φοροαπαλλαγές έχουν καταργηθεί εδώ και χρόνια για το σύνολο των φορολογουμένων με τις μόνες, οι οποίες παραμένουν να είναι οι ιατρικές δαπάνες και αυτές υπό προϋποθέσεις, αφού θα πρέπει να ξεπερνούν το 5% του φορολογητέου εισοδήματος του φορολογουμένου. 

Όλα τα ανωτέρω ισχύουν μέχρι σήμερα, μιας και για τα εισοδήματα του 2016 και μετά θα πρέπει να συνυπολογίσουμε τις ασφαλιστικές εισφορές, όπως αυτές θα διαμορφωθούν μετά το ασφαλιστικό, τους νέους συντελεστές φορολογίας, όπως θα καταλήξουν με το νέο φορολογικό, αλλά και ό,τι άλλο μπορεί να επιβληθεί ως φόρος στους επαγγελματίες, προκειμένου να καλυφθούν τα ακάλυπτα…

 Σκέτη καταστροφή δηλαδή!

Τι έχει απομείνει λοιπόν στους επαγγελματίες ως μοναδική αντιμετώπιση της φορολέλαπας  που αντιμετωπίζουν?

Να χαμηλώσουν τον φόρο μέσω των δαπανών που εκπίπτουν από τα έσοδα τους, τα οποία προβλέπονται από το νόμο, με την προϋπόθεση βέβαια ότι δεν θα πέσουν στην τσιμπίδα των τεκμηρίων, γιατί τότε δεν θα γλιτώσουν το 26%, ακόμη και αν η επιχείρηση εμφανίζει ζημίες στο αποτέλεσμα!

 Βασική αρχή για την αναγνώριση της δαπάνης είναι:

  • Να υπάρχει το ανάλογο παραστατικό (τιμολόγιο, λογαριασμός κ.λπ.)
  • Το παραστατικό να καταχωρείται στα βιβλία της επιχείρησης
  • Να αντιστοιχεί σε πραγματική συναλλαγή της επιχείρησης 
  • Να είναι παραγωγική για την επιχείρηση. Να αφορά δηλαδή δαπάνη που πραγματοποιείται για την επίτευξη κέρδους, αλλά και για την εύρυθμη λειτουργία της επιχείρησης.

Ποιες είναι μερικές από τις δαπάνες που δεν θα πρέπει να ξεχνούν οι επαγγελματίες να καταχωρούν στα βιβλία τους, προκειμένου να μειώσουν όσο δυνατόν περισσότερο τον φόρο νόμιμα ;

 Ενδεικτικά μερικές από αυτές είναι:

  1. Ασφαλιστικές εισφορές  (ΟΑΕΕ- ΤΣΜΕΔΕ κ.λπ.): οι ασφαλιστικές εισφορές που έχουν καταβληθεί μέσα στο διαχειριστικό έτος θα καταχωρούνται κανονικά στα βιβλία της επιχείρησης και θα εκπίπτουν από τα έξοδα της.
  2. Τα ενοίκια  του καταστήματος ή του γραφείου.
  3. Οι δαπάνες ΔΕΗ,ΟΤΕ, ΕΥΔΑΠ κ.λπ. στο σύνολο τους. Στο σημείο αυτό αξίζει να αναφερθεί ότι, αν ο επαγγελματίας έχει έδρα το σπίτι του, τότε θα μπορεί να εκπίπτει τα έξοδα αυτής της κατηγορίας, κατ’ αναλογία που ορίζεται από το μισθωτήριο ή το συμφωνητικό δωρεάν παραχώρησης.
  4. Κινητή τηλεφωνία: Εκπίπτει από τα έσοδα της επιχείρησης το σύνολο των λογαριασμών των κινητών τηλεφώνων που χρησιμοποιούνται για την λειτουργία της επιχείρησης. Τα έξοδα όμως που κάνει η επιχείρηση στην συγκεκριμένη κατηγορία μπορεί να θεωρηθούν παροχές σε είδος προς τους εργαζόμενους τους και να συνυπολογιστούν στις ετήσιες αμοιβές του προσωπικού.  
  5. Δαπάνες αυτοκινήτων: Όταν η επιχείρηση έχει στην κατοχή της Ι.Χ αυτοκίνητο, μπορεί να εκπίπτει κατά περίπτωση δαπάνες για αυτό, όπως βενζίνες, service κ.λπ., βέβαια δεν θα μπορεί να εκπίπτει το Φ.Π.Α. των δαπανών. Όλα αυτά ισχύουν ακόμη και αν το αυτοκίνητο είναι νοικιασμένο ή το έχουμε στην κατοχή μας μέσω χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing).
  6. Δαπάνες για δίκυκλα: Εκπίπτουν στο σύνολό τους, με την προϋπόθεση φυσικά ότι ο επαγγελματίας ή η επιχείρηση έχει κάποιο δίκυκλο στην κατοχή του.
  7. Δαπάνες ταξιδιού: Εάν η επιχείρηση έχει κάποιο πελάτη ή προμηθευτή στο εξωτερικό ή σε άλλη πόλη της Ελλάδος θα μπορεί να καταχωρεί τα έξοδα του ταξιδιού. Οι δαπάνες αυτές επίσης μπορούν να αναγνωριστούν, εάν γίνουν για κάποιο σκοπό της επιχείρησης προκειμένου να επιτευχθεί κέρδος (π.χ. συμμετοχή σε συνέδριο, έκθεση, ανεύρεση πελατών κ.λπ.)
  8. Αγορές πάγιων: Η δαπάνη για αγορές πάγιου περιουσιακού στοιχείου (Η/Υ, laptop, αυτοκίνητο, μηχανάκι, φωτοτυπικό μηχάνημα κ.λπ.) της επιχείρησης εκπίπτει από τα έξοδα της. Βέβαια εδώ ισχύει η διαδικασία των αποσβέσεων, η οποία ποικίλει ανάλογα με το είδος του πάγιου, όμως ο νόμος δίνει το δικαίωμα στην επιχείρηση εάν το πάγιο είναι αξίας έως 1.500 € και κάτω, να μπορεί να γίνεται ολική απόσβεση μέσα στην χρήση.

Άλλες βασικές δαπάνες που εκπίπτουν από τα ακαθάριστα έσοδα   είναι η γραφική ύλη, τα χαρτικά, τα έξοδα αποστολής εγγράφων, τα έξοδα μετακίνησης, τα αναλώσιμα, η μισθοδοσία και έξοδα εργοδοτικών εισφορών και γενικά οποιαδήποτε έξοδα μπορούν να χαρακτηριστούν ως βασικά έξοδα της επιχείρησης που είναι προς το συμφέρον αυτής, όπως είπαμε και παραπάνω.

Πότε όμως η δαπάνη που έχει καταχωρηθεί δεν εκπίπτει;

Αυτό είναι ένα ερώτημα που έχει βασανίσει πολλές φορές συναδέλφους στο παρελθόν, ερώτημα το οποίο πολλές φορές μένει αναπάντητο και έτσι δημιουργούνται διάφορα προβλήματα σε περιπτώσεις φορολογικών ελέγχων.

Ο νόμος 4172/2013 προσπάθησε να ερμηνεύσει στο άρθρο 23 πότε οι δαπάνες είναι μη εκπιπτόμενες. Ο νόμος αναφέρει τις εξής περιπτώσεις για το πότε οι δαπάνες δεν εκπίπτουν:

  • Όταν η δαπάνη ξεπερνάει τα 500 ευρώ καθαρή αξία και πληρώθηκε χωρίς την χρήση τραπεζικού μέσου πληρωμής
  • Οι μη καταβληθείσες ασφαλιστικές εισφορές (ΟΑΕΕ, ΙΚΑ κ.λπ.)
  •  Τα πρόστιμα και οι προσαυξήσεις
  • Οι φόροι
  • Το τεκμαρτό μίσθωμα που υπερβαίνει το 3% της αντικειμενικής αξίας του ακινήτου
  • Οι προσωπικές καταναλωτικές δαπάνες
  • Οι δαπάνες για την οργάνωση και διεξαγωγή ενημερωτικών ημερίδων και συναντήσεων που αφορούν στη σίτιση και διαμονή πελατών ή εργαζομένων της, κατά το μέτρο που υπερβαίνουν το ποσό των 300 ευρώ ανά συμμετέχοντα και κατά το μέτρο που η συνολική ετήσια δαπάνη υπερβαίνει το 0,5% του ετήσιου ακαθάριστου εισοδήματος της επιχείρησης
  •  Οι δαπάνες για τη διεξαγωγή εορταστικών εκδηλώσεων, σίτισης και διαμονής φιλοξενούμενων προσώπων κατά το μέτρο που υπερβαίνουν το ποσό των 300 ευρώ ανά συμμετέχοντα και κατά το μέτρο που η συνολική ετήσια δαπάνη υπερβαίνει το 0,5% του ετήσιου ακαθάριστου εισοδήματος της επιχείρησης.
  • Οι δαπάνες που καταβάλλονται σε επιχειρήσεις που έχουν την έδρα τους σε μη συνεργαζόμενα κράτη ή σε κράτη με προνομιακό καθεστώς φορολόγησης. Η δαπάνη αυτή όμως εάν αποδειχθεί ότι αφορά πραγματική συναλλαγή τότε αναγνωρίζεται

Οι δαπάνες, όπως είναι γνωστό, που δεν αναγνωρίζονται π.χ. τα τιμολόγια άνω των 500 ευρώ, που δεν πληρώθηκαν μέσω τραπεζικού συστήματος, θα πρέπει να συμπεριληφθούν στον πίνακα φορολογικής αναμόρφωσης.

Κλείνοντας, στο σημείο αυτό αξίζει να σημειώσουμε, ότι ειδικά για τις επιχειρήσεις που τηρούν βιβλία απλογραφικά συνιστούμε στους συναδέλφους λογιστές, φοροτεχνικούς  πριν την υποβολή της δήλωσης να λαμβάνουν από τους πελάτες τους υπογεγραμμένη υπεύθυνη δήλωση που να βεβαιώνουν ότι οι δαπάνες που έχουν προσκομίσει δεν εμπίπτουν στις οδηγίες του άρθρου 23 του Ν. 4172.

 

Mε τη συνεργασία του Ηλία Χατζηγεωργίου, φοροτεχνικού

Facebook Comments