Βγήκα από το Θέατρο Άνεσις με ανάμικτα συναισθήματα: μια παράξενη διάθεση που συνήθως μου αφήνουν τα έργα του Ντοστογιέφσκι, την οποία, όμως, υπερκάλυψε η έντονη θεατρική ενέργεια της παράστασης. Η γλυκιά συγκίνηση που γεννά η μουσική, η θερμή φωτιά πάνω στο τραπέζι που αργοσβήνει καθώς ολοκληρώνεται η πράξη, η απόλυτη ταύτιση ηθοποιών και ηρώων και η βαθιά υποβλητική ατμόσφαιρα αναβίωσαν στα μάτια μου με τον πιο παραστατικό τρόπο το κλασικό έργο – και ένα από τα σπουδαιότερα – του Φίοντορ Ντοστογιέφσκι “Έγκλημα και Τιμωρία”. Ένα έργο μέσω του οποίου ο Ρώσος πεζογράφος διερευνά την ηθική, τον νόμο και τον ίδιο τον άνθρωπο και το οποίο σίγουρα επιτυγχάνει τον πρωταρχικό σκοπό της θεατρικής πράξης: τη λύτρωση…
 
Είναι χαρακτηριστικό ότι ο ίδιος ο Ντοστογιέφσκι σχολίασε για το «Έγκλημα και Τιμωρία»:

«Εδώ, αναπτύσσεται η συνολική ψυχολογική διαδικασία του εγκλήματος. Ο δολοφόνος βασανίζεται από άλυτα προβλήματα και απρόσμενα συναισθήματα. Θείοι και ανθρώπινοι νόμοι ζητούν να τους καταβληθεί το οφειλόμενο αντίτιμο.  Και, στο τέλος, αναγκάζεται να παραδοθεί, ούτως ώστε, παρότι ίσως πεθάνει στη φυλακή, να μπορεί να χαρεί τη συντροφιά των άλλων ανθρώπινων πλασμάτων. Τον οδηγεί σ’ αυτό η αίσθηση ότι απομονώθηκε από την υπόλοιπη ανθρωπότητα».

Ο αναμορφωτής του Γεωργιανού θεάτρου και καλλιτεχνικός διευθυντής του Kote Marjanishvili theatre, Λεβάν Τσουλάτζε, του οποίου τη σκηνοθετική σφραγίδα φέρει το κλασικό έργο, συναντά σπουδαίους ηθοποιούς στη σκηνή του Θεάτρου Άνεσις. Ο Τάσος Ιορδανίδης με την ορμητικότητα και την πλαστικότητα των κινήσεών του ενσαρκώνει τον φοιτητή της Νομικής, Ρασκόλνικοφ, ο Ιεροκλής Μιχαηλίδης αινιγματικός και δαιμόνιος, ιδανικός για το ρόλο του ανακριτή Πορφύρη και η γλυκιά και προσηνής Θάλεια Ματίκα στο ρόλο της Σόνια. Στο πλευρό τους η Σοφία Πανάγου που υποδύεται την Ντούνια, αδερφή του Ρασκόλνικοφ, ο Δημήτρης Καπετανάκος που έχει το ρόλο του Ραζουμίχιν, ο Δημήτρης Διακοσάββας που εμφανίζεται επί σκηνής ως η ανατριχιαστική γριά τοκογλύφος αλλά και ως ο Λούζιν και τέλος ο Θοδωρής Κατσαφάδος ή αλλιώς Μαρμελάντωφ στο έργο. Μια παράσταση με άρωμα μιας άλλης εποχής που αφηγείται μια ιστορία τόσο διδακτική, διαχρονική και επίκαιρη όσο ποτέ…
 
Η υπόθεση

Ο Ρασκόλνικοφ, φοιτητής της Νομικής στην Πετρούπολη διαπράττει το φόνο μιας γριάς τοκογλύφου.Κίνητρο της δολοφονίας ήταν η ληστεία, αλλά σε βάθος  ο ήρωας φαίνεται πως επιδίωξε να υπερβεί τα ηθικά κοινωνικά όρια.

Μετά την δολοφονία ο Ρασκόλνικοφ κατακλύζεται από αντιφατικά συναισθήματα μεταξύ ενοχής και παράνοιας. Κυρίαρχα πρόσωπα στη ζωή του, ο Ραζουμίχιν, συμφοιτητής του, η αδελφή του Ντούνια,μία ορφανή νεαρή πόρνη,η Σόνια, που έχει πάρει το ρόλο του προστάτη της οικογένειάς της από τον ανήμπορο και αλκοολικό πατέρα της Μαρμελάντωφ, ενώ καταδιώκεται από τον δαιμόνιο Πορφύρη Πετρόβιτς, ο οποίος ξέρει από την αρχή πως είναι ο ένοχος και σπρώχνει τον Ρασκόλνικοφ στο να κάνει τρομερά λάθη ώστε να αποκαλυφθεί.

Facebook Comments