Ο αντίκτυπος της οικονομικής ύφεσης και των επακόλουθων πρακτικών λιτότητας που ασκούνται από τις κυβερνήσεις στον κατασκευαστικό κλάδο της Ευρώπης τίθεται βασικό χαρακτηριστικό σε έρευνα της Deloitte.

Πράγματι, όπως προκύπτει και από τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής,  το 2012 ήταν η πέμπτη συνεχής χρονιά που καταγράφει συρρίκνωση της κατασκευαστικής δραστηριότητας, τάση που έρχεται σε αντίθεση με την ανάγκη μεγάλων επενδύσεων σε έργα υποδομής που χρειάζονται οι αναδυόμενες οικονομίες λόγω της αύξησης του πληθυσμού τους αλλά των διαρκώς αυξανόμενων αναγκών λόγω της αστικοποίησης.

 

Η Deloitte δημοσιεύει τη δέκατη έκδοση των «Ευρωπαϊκών Κατασκευαστικών Δυνάμεων». Στην έρευνα μελετώνται οι αποδόσεις των μεγαλύτερων ευρωπαϊκών κατασκευαστικών ομίλων το 2012 με κριτήρια τα έσοδα, τη χρηματιστηριακή αξία, τη διεθνοποίηση, τη διαφοροποίηση, τις δανειακές υποχρεώσεις και άλλους χρηματοοικονομικούς δείκτες.

 

Σύμφωνα με τα στοιχεία της έκθεσης, η γεωγραφική διαφοροποίηση (διασπορά σε περισσότερες της μιας γεωγραφικές περιοχές – χώρες) των δραστηριοτήτων δεν οδηγεί απαραίτητα σε ανάπτυξη και βελτίωση των οικονομικών μεγεθών των κατασκευαστικών εταιρειών αφού κάτι τέτοιο οδηγεί μεταξύ άλλων στην αύξηση του δανεισμού.

 

Κύκλος εργασιών

 

Όπως και το 2011, στην κατάταξη των 50 μεγαλύτερων ευρωπαϊκών κατασκευαστικών ομίλων, με κριτήριο τον κύκλο εργασιών του 2012, επικρατούν οι γαλλικοί όμιλοι VINCI SA και BOUYGUES SA (1η και 3η θέση αντίστοιχα) με τον ισπανικό όμιλο ACS (είχε τη μεγαλύτερη αύξηση πωλήσεων μεταξύ 2011 και 2012 κυρίως λόγω της εξαγοράς της Γερμανικής HOCHTIEF) να καταλαμβάνει τη 2η θέση.

 

Από την Ελλάδα, στους 50 μεγαλύτερους ευρωπαϊκούς κατασκευαστικούς ομίλους, φέτος, περιλαμβάνεται μόνο η ΕΛΛΑΚΤΩΡ με κύκλο εργασιών 1,233 δισ. ευρώ, (πέρυσι περιλαμβανόταν και η J&P ΑΒΑΞ).

 

Αυτό που αξίζει, όμως, να σημειωθεί είναι πως οι δυο γαλλικοί κατασκευαστικοί κολοσσοί VINCI SA και BOUYGUES SA:

 

1. Εξασφαλίζουν ποσοστά 63% & 66% των πωλήσεών τους (αντίστοιχα) από την εγχώρια αγορά (Γαλλία) και

 

2. Έχουν εστιάσει το κύριο αντικείμενο των δραστηριοτήτων τους στις κατασκευές αφού αυτές αντιπροσωπεύουν το 83% και 76% του κύκλου εργασιών των VINCI SA και BOUYGUES SA, αντίστοιχα.

 

Χρηματιστηριακή αξία

 

Οι μεγαλύτεροι ευρωπαϊκοί κατασκευαστικοί όμιλοι είδαν τη χρηματιστηριακή τους αξία να αυξάνεται το 2012. Παρ’ όλα αυτά, η χρηματιστηριακή αξία των ομίλων αυτών δεν έχει ακόμα επανέλθει στα επίπεδα που ήταν πριν την ύφεση. Η συνολική χρηματιστηριακή αξία των 20 μεγαλύτερων ευρωπαϊκών κατασκευαστικών δυνάμεων το 2012 αυξήθηκε, κατά 6% σε σύγκριση με την ανάπτυξη 14% στο Euro Stoxx 50 Index.

 

Προοπτικές

 

Ένα χαρακτηριστικό της κατασκευαστικής δραστηριότητας είναι ότι παρουσιάζει κυκλικότητα, καθώς επηρεάζεται, μεταξύ άλλων, από την εμπιστοσύνη των επιχειρήσεων και των καταναλωτών, τα επιτόκια και τα προγράμματα δημοσίων επενδύσεων. Από το 2008, η εμπιστοσύνη των επιχειρήσεων και των καταναλωτών άρχισε να μειώνεται και μέχρι σήμερα οι επενδύσεις στις κατασκευές δεν έχουν ακόμη ανακάμψει.

 

Όπως το 2011 έτσι και το 2012, η Γερμανία και η Γαλλία συνεχίζουν να είναι οι μεγαλύτερες κατασκευαστικές αγορές της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με παρόμοιο περίπου μέγεθος. Ακολουθεί η βρετανική και ιταλική αγορά, οι οποίες αντιπροσωπεύουν το 64% και το 59% αντίστοιχα της γερμανικής και της γαλλικής αγοράς. Η ισπανική κατασκευαστική αγορά, η οποία κατατάσσεται στην πέμπτη θέση μείωσε τις επενδύσεις στον κατασκευαστικό κλάδο της κατά 17% σε 124 δισ. ευρώ το 2012.

 

Συνολικά το μέγεθος της Ευρωπαϊκής κατασκευαστικής αγοράς το 2013 αναμένεται να φτάσει τα 1,27 τρισ. ευρώ, γεγονός που σημαίνει ότι ο ευρωπαϊκός κατασκευαστικός κλάδος θα βρεθεί πολύ πιο κάτω από τα επίπεδα των μέσων της δεκαετίας του ‘90.

 

Διαφοροποίηση δραστηριοτήτων (πέραν των κατασκευών)

Η απόδοση του κατασκευαστικού κλάδου το 2012 επηρεάστηκε για ακόμη μια φορά από τις πολιτικές που υιοθετήθηκαν από τις περισσότερες κυβερνήσεις για την περικοπή των ελλειμμάτων. Προκειμένου να αντισταθμιστεί αυτό το δυσμενές οικονομικό και χρηματοοικονομικό περιβάλλον, οι μεγαλύτεροι ευρωπαϊκοί κατασκευαστικοί όμιλοι επεδίωξαν στρατηγικές διαφοροποίησης. Όπως και τα προηγούμενα χρόνια, οι στρατηγικές διαφοροποίησης που ακολούθησαν οι περισσότερες από τις μεγαλύτερες ευρωπαϊκές κατασκευαστικές δυνάμεις, εστίασαν σε δραστηριότητες που είτε μοιράζονται κοινούς πελάτες με τον κατασκευαστικό κλάδο, είτε αποτελούν αναπόσπαστο μέρος του κύκλου ζωής των έργων υποδομής.

Facebook Comments