Διδάγματα από τα δυο συλλαλητήρια για το μακεδονικό
Οι αναπάντεχες επιτυχίες των «μακεδονικών» συλλαλητηρίων στη Θεσσαλονίκη και στην Αθήνα ξεδίπλωσαν διάφορες πτυχές της «ελληνικής πραγματικότητας»
Οι αναπάντεχες επιτυχίες των «μακεδονικών» συλλαλητηρίων στη Θεσσαλονίκη και στην Αθήνα ξεδίπλωσαν διάφορες πτυχές της «ελληνικής πραγματικότητας»
Οι αναπάντεχες επιτυχίες των «μακεδονικών» συλλαλητηρίων στη Θεσσαλονίκη και στην Αθήνα ξεδίπλωσαν διάφορες πτυχές της «ελληνικής πραγματικότητας». Θεωρώ χρήσιμο να διερευνήσω μερικές, συνοπτικά έστω.
Ο κ. Μητσοτάκης, στην προσπάθειά του να διατηρήσει την ενότητα σε ένα διαφοροποιημένο κόμμα που παρέλαβε και να αμυνθεί στην κυβερνητική επίθεση με επίθεση, έκανε υποχωρήσεις σε θέσεις.
Δεκάδες άρθρα ασχολήθηκαν με περιγραφές και πολεμικές για τα συλλαλητήρια. Τα μεν κατηγορούσαν τα δε, κυρίως στα πλαίσια της κομματικής αντίθεσης ΝΔ – ΣΥΡΙΖΑ. Εθνομηδενιστές εναντίον εθνοκαπήλων. Φασίστες εναντίον αναρχικών. Και πάει λέγοντας. Ελάχιστοι ασχολήθηκαν με τις πραγματικές αιτίες που κουβάλησαν τόσο κόσμο στα συλλαλητήρια. Δυο από αυτούς είναι ο Κώστας Στούπας στις 24 Ιανουαρίου (http://www.capital.gr/o-kostas-stoupas-grafei/3268530/einai-trelos-o-stratigos) και ο Νίκος Μαραντζίδης στις 4 Φεβρουαρίου (http://www.protagon.gr/apopseis/editorial/44341561173-44341561173) που έχουν δημοσιεύσει αξιόλογες αναλύσεις. Οι αναλύσεις τους δεν απέχουν ριζικά:
«Το ‘Μακεδονικό’ …μετά τα μνημόνια μοιάζει με αφορμή για να έρθουν στην επιφάνεια τα σε λανθάνουσα μορφή υπόγεια ρεύματα ολόκληρων στρωμάτων της κοινωνίας που νιώθουν απόκληροι μέσα στην ίδια τους τη χώρα», αποφαίνεται ο Κ. Στούπας.
«Η κοινή γνώμη, ιδίως κατά τα χρόνια της κρίσης, βρίσκεται σε μία παρατεταμένη περίοδο εσωστρέφειας και απομονωτισμού. Πολλοί νιώθουν συνεχώς αδικημένοι, απροστάτευτοι και μόνοι. Όσο εντονότερα είναι τα αισθήματα ‘θυματοποίησης’, τόσο πιο άκαμπτη η στάση που επιλέγεται», αποφαίνεται ο Ν. Μαραντζίδης.
Υπάρχουν και άλλες γνώμες, περισσότερο ελαφριές: Φταίει το DNA μας. Όχι, δε φταίει το ΔΝΑ μας διότι οι Έλληνες του εξωτερικού δεν πάσχουν από εθνικιστικά σύνδρομα. Φταίει η τουρκοκρατία. Όχι δε φταίει η τουρκοκρατία αλλά το Βυζάντιο. Η λαϊκή αντίδραση στο μακεδονικό εντάσσεται στην ευρωπαϊκή εθνικιστική κρίση. Όχι, αποτελεί ελληνική ιδιαιτερότητα. Προσωπικά, εμένα μου έκανε εντύπωση και ο τοπικισμός, όπως εκφράστηκε σε ένα τεράστιο πανό που έγραφε ότι ο Μέγας Αλέξανδρος κατάγεται από το… Άργος Πελοποννήσου!
Ο χώρος δεν επιτρέπει επέκταση σε αυτό το πολύ ενδιαφέρον κοινωνιολογικό αντικείμενο. Ωστόσο, όποια και αν είναι η ερμηνεία των βαθύτερων αιτίων που κατέβασε τόσο πολύ κόσμο στα συλλαλητήρια, υπάρχει ένα γεγονός που κανείς δεν μπορεί να αρνηθεί: ότι αυτοί οι άνθρωποι δηλώνουν πως αγαπάνε την πατρίδα τους. Οι φωτισμένοι πολιτικοί θα μπορούσαν να επενδύσουν σ’ αυτή την αγάπη και να τη διοχετεύσουν σε αγώνα για την πρόοδο και την προκοπή της χώρας που αγαπάνε.
Οι πολιτικοί μας δεν το κάνουν. Αντί να εξηγήσουν πώς η αγάπη για την πατρίδα παίρνει σάρκα και οστά, αντί να ερμηνεύσουν στους πολίτες τον χαρακτήρα των συλλαλητηρίων, τσακώνονται μεταξύ τους, ποιος θα προσελκύσει τους περισσότερους πολίτες (διάβαζε ψήφους). Μάλλον τους βολεύει αυτή η κατάσταση της λαϊκής τύφλωσης και θέλουν να τη συνεχίσουν. Αποτελεί μια επιθυμητή εκτόνωση της λαϊκής οργής σε ξένους εχθρούς, αντί στους πολιτικούς που με την πελατειακή φαυλότητά τους οδήγησαν τη χώρα στην κατάντια. Ανάλογη είναι η εκτόνωση που προσφέρει το ποδόσφαιρο και το πάθος γι’ αυτό. Ωστόσο, ακόμα και αυτή η εκτόνωση του ποδοσφαίρου μπορεί να εξελιχτεί σε χουλιγκανισμό, πράγμα το οποίο από επιθυμητό μεταλλάσσεται σε επικίνδυνο. Τότε χρειάζεται ένας πολιτικός όπως η Θάτσερ. Να μην έχει ανάγκη να διοχετεύει τη λαϊκή οργή σε ποδοσφαιρικό (ή σε Μακεδονικό) πάθος και να τσακίσει τον χουλιγκανισμό, όπως έκανε εκείνη. Αλλά η δική μας κοινωνία δεν ευνοεί τον θατσερισμό. Δεν θυμάστε πόσο τη βρίζαμε ως ανάλγητη νεοφιλελεύθερη;
Facebook Comments