To Brexit και τα ευρωπαϊκά λιμάνια
Τα μεγάλα λιμάνια της Ευρώπης παρακολουθούν με αγωνία τις εξελίξεις στο πεδίο του Brexit. Oι συνέπειες μιας μη-συμφωνίας θα είναι άμεσες για παραγωγούς, αλιείς
Τα μεγάλα λιμάνια της Ευρώπης παρακολουθούν με αγωνία τις εξελίξεις στο πεδίο του Brexit. Oι συνέπειες μιας μη-συμφωνίας θα είναι άμεσες για παραγωγούς, αλιείς
Οι διάσημες βρετανικές ακτές του Ντόβερ είναι οι πλησιέστερες στην ηπειρωτική Ευρώπη, ακριβώς απέναντι από το γαλλικό Καλαί. Η περιοχή αυτή λειτουργεί ως εμπορικός κόμβος και είναι η σημαντικότερη πύλη εισόδου και εξόδου βρετανικών προϊόντων προς την ηπειρωτική Ευρώπη και ευρωπαϊκών προϊόντων προς τη Μ. Βρετανία. Πάνω από 40 εκατομμύρια τόνοι εμπορευμάτων διέρχονται ετησίως από το Καλαί. Ένα άτακτο Brexit στις 12 Απριλίου, δηλαδή μια αποχώρηση της Μ. Βρετανίας από την ΕΕ χωρίς συμφωνία, θα είχε απρόβλεπτες συνέπειες, δεδομένου ότι το Καλαί θα αποτελεί πλέον τα εξωτερικά σύνορα της ΕΕ. Αυτό σημαίνει ότι για κάθε εμπορευματοκιβώτιο και κάθε φορτηγό θα απαιτούνται ειδικά τελωνειακά έγγραφα. Στην πράξη αυτό σημαίνει περισσότερη γραφειοκρατία, περισσότερη αναμονή και καθυστερήσεις στην παράδοση εμπορευμάτων.
To Καλαί εν αναμονή των εξελίξεων
Από την πλευρά του ο διευθυντής του λιμανιού στο Καλαί Ζαν-Mαρκ Πουισεσό διαβεβαιώνει ότι όλα θα κινηθούν βάσει σχεδίου και ότι δεν θα επέλθει χάος. «Προετοιμαζόμαστε για το ενδεχόμενο να μην υπάρξει συμφωνία για το Brexit εδώ και έναν χρόνο» ανέφερε στο γερμανικό πρακτορείο ειδήσεων ο Ζαν-Mαρκ Πουισεσό. Συμπληρώνει μάλιστα ότι εάν τα απαραίτητα γραφειοκρατικά έγγραφα συγκεντρώνονται έγκαιρα, τότε δεν θα υπάρχουν μεγάλες ουρές αναμονής. Όσα φορτηγά θα διαθέτουν τα απαραίτητα έγγραφα θα διέρχονται αμέσως από τα σημεία ελέγχου στο Καλα και θα περιμένουν σε ειδικό χώρο στάθμευσης που μπορεί να φιλοξενήσει μέχρι 200 φορτηγά, λέει ο ίδιος. Εκεί οι οδηγοί θα μπορούν να ολοκληρώσουν τις απαραίτητες γραφειοκρατικές διαδικασίες.
Το λιμάνι του Καλαί ελπίζει πάντως να μην αντιμετωπίσει πρόβλημα ούτε στις εισαγωγές, δεδομένου ότι έχει ήδη επενδύσει περί τα 6 εκατομμύρια ευρώ ώστε να είναι έτοιμο για παν ενδεχόμενο. Και η γαλλική κυβέρνηση από τον Ιάνουριο έχει διαθέσει 50 εκατομμύρια ευρώ για την ενίσχυση αεροδρομίων και λιμανιών ενόψει Brexit. Εντούτοις οι τελεωνειακοί υπάλληλοι του Καλαί εξακολουθούν να πιστεύουν ότι τα μέτρα αυτά δεν είναι επαρκή κι έτσι κάθε τόσο απεργούν. Οι κινητοποιήσεις επιβραδύνουν τη διέλευση οχημάτων στην περιοχή και δίνουν ίσως μια πρώτη γεύση για το πώς θα είναι το χάος του Brexit.
Εντατικές προετοιμασίες και στο Ρότερνταμ
«Θέλω να προειδοποιήσω για την υστερία του Brexit. Φυσικά αναμένονται ουρές και κίνηση, όπως και καθυστερήσεις. Αλλά κανένα χάος» εκτιμά από την πλευρά του ο γερμανός καθηγητής Νομικής Μάρτιν Σμιντ Κέσελ από το Πανεπιστήμιο του Μπαϊρόιτ που μελετά εδώ και καιρό τις πρακτικές συνέπειες του Brexit.
O Ζαν-Mαρκ Πουισεσό διαβεβαιώνει πάντως ότι σε κάθε περίπτωση το Καλαί θα παραμείνει ο σημαντικότερος κόμβος για τη μεταφορά εμπορευμάτων προς τη Μ. Βρετανία. Πόσο όμως αληθεύει αυτό; Ο Στέφεν Μπεμ από τον Γερμανικό Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο εκτιμά ότι οι ίδιες οι εταιρείες είναι τελικά αυτές που θα αποφασίσουν αν τους συμφέρει από οικονομική και χρονική άποψη ακόμη η μεταφορά εμπορευμάτων μέσω του Καλαί ή μέσω εναλλακτικών λιμανιών όπως το Κουξχάφεν ή το Ρότερνταμ. Στο μεταξύ και το Ρότερνταμ ετοιμάζεται πυρετωδώς για το Brexit. Kαθημερινά οι υπάλληλοι του λιμανιού ενημερώνουν με φυλλάδια τους οδηγούς φορτηγών. Ωστόσο παρά τις προσπάθειες δεν αποκλείεται το ενδεχόμενο πρόκλησης χάους και εδώ. «Έχουμε προετοιμαστεί δύο φορές περισσότερο από όσο χρειάζεται. Αλλά φοβούμαστε ότι αυτό δεν ισχύει και για όλες τις εταιρείες» αναφέρει ο διευθύνων σύμβουλος του λιμανιού Μαρκ Ντιγκ.
Και για το Ρότερνταμ το χειρότερο σενάριο ακούει στο όνομα άτακτο Brexit. Eκτός από την ενημέρωση των οδηγών, το λιμάνι του Ρότερνταμ έχει ήδη φροντίσει να εξασφαλίσει επιπλέον χώρους στάθμευσης ενώ έχουν ήδη προσληφθεί 900 επιπλέον τελωνειακοί υπάλληλοι. Σύμφωνα με υπολογισμούς αναμένεται ότι μετά το Brexit θα περνούν εδώ από τελωνειακό έλεγχο πάνω από 100.000 πλοία και περίπου 10 εκατομμύρια επιβάτες τον χρόνο.
Facebook Comments