Δυναμικές οι οικονομικές σχέσεις Ελλάδας-Γερμανίας
Πάρα τους κραδασμούς της πανδημίας οι οικονομικές και εμπορικές σχέσεις Ελλάδας και Γερμανίας κατάφεραν να αντέξουν
Πάρα τους κραδασμούς της πανδημίας οι οικονομικές και εμπορικές σχέσεις Ελλάδας και Γερμανίας κατάφεραν να αντέξουν
Πάρα τους κραδασμούς της πανδημίας οι οικονομικές και εμπορικές σχέσεις Ελλάδας και Γερμανίας κατάφεραν να αντέξουν. Το διμερές εμπόριο κατέγραψε μια μείωση μόλις του 0,25% το 2020 σε σχέση με το 2019 και οι ελληνικές εξαγωγές βρήκαν διόδους μέσα στην πανδημία. Η Γερμανία παραμένει ο σημαντικότερος επενδυτής στην Ελλάδα με άμεσες επενδύσεις που δημιουργούν θέσεις εργασίας και ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα.
Γερμανικό επενδυτικό ενδιαφέρον
Οι γερμανικές εξαγωγές το 2020 παρουσίασαν συνολικά σημαντική μείωση και θα αργήσουν να επανέλθουν στο προ κορωνοϊού επίπεδο. Στην Ελλάδα παρατηρήθηκε μείωση 2,4% στις εισαγωγές προϊόντων από τη Γερμανία που ανήλθαν σε 5,54 δις ευρώ έναντι 5,68 δις το 2019. Αντιθέτως, οι γερμανικές επενδύσεις συνεχίζονται παρά την πανδημία. Πρόσφατες επενδύσεις συνεχίζουν την δραστηριότητα τους και νέες εμφανίζονται στο προσκήνιο κυρίως στο τομέα της «πράσινης ενέργειας» και των νέων τεχνολογιών. «Οι γερμανικές εταιρίες λογισμικού Teamviewer και P & I στα Ιωάννινα επεκτείνουν τις δραστηριότητες τους με πρόσληψη επιπλέον προσωπικού.
H Daimler Benz μετά την εξαγορά της ελληνικής taxibeat, επιδιώκει να αναβαθμίσει την Ελλάδα σε κόμβο στρατηγικής ανάπτυξης για νέες τεχνολογίες αυτόνομης οδήγησης υπό την ονομασία The Orbit. Επίσης, η Daimler σε κοινοπραξία με τη BMW, προτίθενται να δημιουργήσουν ένα μεγάλο call center εξυπηρέτησης πελατών τους, σε πρώτο και δεύτερο επίπεδο, που θα υποστηρίξει τους δύο ομίλους πανευρωπαϊκά», αναφέρει μιλώντας στη Deutsche Welle, ο Γενικός Διευθυντής του Ελληνογερμανικού Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου, Δρ. Αθανάσιος Κελέμης, και προσθέτει: «Η επένδυση του Ομίλου Volkswagen στον τομέα της ηλεκτροκίνησης, στην Αστυπάλαια, θα αρχίζει να υλοποιείται μέσα στη χρονιά, όπως και ο σχεδιασμός για τη δημιουργία ενός εργοστασίου ηλεκτροκίνητων οχημάτων από τη γερμανική εταιρεία Next.e.GΟ. Επίσης, αναμένουμε την υλοποίηση του MoU που υπέγραψαν, πέρυσι τον Μάρτιο στο Ελληνογερμανικό Οικονομικό Φόρουμ του Βερολίνου, η ΔΕΗ με τη γερμανική RWE για κοινές επενδύσεις στον τομέα των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας».
Γιατί επιλέγεται η Ελλάδα αυτήν την εποχή για επενδύσεις από τους Γερμανούς; Ο Δρ. Αθ. Κελέμης μας εξηγεί τους λόγους: «Η γεωπολιτική θέση της χώρας, η ανάπτυξη των δικτύων logistics, το άρτια καταρτισμένο ανθρώπινο δυναμικό καθώς και η υλοποίηση πολλών και σημαντικών μεταρρυθμίσεων που έλαβαν χώρα την τελευταία δεκαετία, καθιστούν την Ελλάδα ελκυστική στους Γερμανούς επενδυτές. Δεν πρέπει επίσης να ξεχνάμε ότι ο αρνητισμός που επικρατούσε για την Ελλάδα, λόγω της πολυετούς οικονομικής κρίσης, έχει πλέον παρέλθει». Ο ίδιος πιστεύει ότι οι τελευταίες επενδυτικές πρωτοβουλίες που ανέλαβαν στην Ελλάδα γερμανικοί όμιλοι θα λειτουργήσουν πολλαπλασιαστικά και για άλλες ανάλογες κινήσεις.
Αύξηση των ελληνικών εξαγωγών
Σύμφωνα με τα ως τώρα δημοσιευθέντα στοιχεία της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Destatis οι ελληνικές εξαγωγές σημείωσαν το 2020 αύξηση 6% και ανήλθαν σε 2,06 δισ, ευρώ έναντι 1,94 δισ. το 2019. Στην πρώτη θέση βρίσκονται τα φαρμακευτικά προϊόντα με μερίδιο 15%, ακολουθούν τα προϊόντα αλουμινίου με 10,8% και τα γαλακτοκομικά με 8,2%. Ενθαρρυντικές επιδόσεις κατέγραψαν οι εξαγωγές των ελληνικών φρούτων στη Γερμανία κατά το πρώτο επτάμηνο του 2020 παρουσιάζοντας μεγάλη αύξηση τόσο σε όρους ποσοτήτων όσο και αξίας των εξαγόμενων προϊόντων που άγγιξε το 4,78 % και 58,57%(!) αντίστοιχα σε σχέση με το 2019.
Τα εξαιρετικής ποιότητας ελληνικά φρούτα κατάφεραν να αξιοποιήσουν την ευκαιρία που δημιούργησε η πανδημία κατά τους μήνες Μάρτιο με Ιούνιο όταν δημιουργήθηκε μεγάλη ζήτηση στη γερμανική αγορά για φρέσκα φρούτα. «Οι ελληνικές εξαγωγές στη Γερμανία μετά τη σχετική αύξηση το 2020, σύμφωνα με όλες τις εκτιμήσεις και προβλέψεις αναμένεται ότι και κατά το τρέχον έτος θα έχουν την ίδια ανοδική πορεία. Η Γερμανία αποτελεί είτε τον πρώτο ή δεύτερο σημαντικότερο πελάτη των εξαγόμενων ελληνικών προϊόντων και έχει αυξημένο επιχειρηματικό ενδιαφέρον για τις ελληνικές επιχειρήσεις», επισημαίνει ο Θεόδωρος Ξυπολιάς από το Γραφείο Εμπορικών και Οικονομικών Υποθέσεων της ελληνικής πρεσβείας στο Βερολίνο.
Κομβικός ο ρόλος του Ελληνογερμανικού επιμελητηρίου
«Με τις πρωτοβουλίες και τις δράσεις μας προσπαθήσαμε να κρατήσουμε ψηλά τις σημαίες της Ελλάδας και της Γερμανίας», αναφέρει χαρακτηριστικά ο Γενικός Διευθυντής του Ελληνογερμανικού Επιμελητηρίου, Δρ. Αθανάσιος Κελέμης και προσθέτει: «Μετά το πολύ πετυχημένο Οικονομικό Φόρουμ στο Βερολίνο τον περασμένο Μάρτιο και το ξέσπασμα της πανδημίας, το Ελληνογερμανικό Επιμελητήριο μετασχημάτισε πλήθος δραστηριοτήτων του. Διοργανώσαμε ψηφιακές αποστολές και ψηφιακές συναντήσεις για τους κλάδους της ενέργειας και των τεχνολογιών του περιβάλλοντος, τη δεύτερη εκδήλωση για την καινοτομία, σειρά ψηφιακών εκδηλώσεων με στόχο την προσέλκυση επενδύσεων και την προώθηση της ελληνογερμανικής συνεργασίας καθώς και μία σειρά από διαδικτυακά σεμινάρια για τα μέλη μας. Μέσα από αυτές τις δράσεις μας διατηρήσαμε σε υψηλό επίπεδο το διμερές επενδυτικό και εμπορικό ενδιαφέρον». Σύμφωνα με τον ίδιο, μπορεί οι διαδικτυακές εκδηλώσεις να μην κάλυψαν πλήρως την έννοια της διαπροσωπικής επαφής που προσφέρουν οι δια ζώσης διοργανώσεις, διατήρησαν ωστόσο ζωντανή την επικοινωνία μεταξύ των επιχειρηματικών κοινοτήτων των δύο χωρών.
«Προσαρμοζόμαστε σε κάθε έκτακτη συνθήκη, δημιουργώντας νέα ψηφιακά εργαλεία, όπως το e-παρατηρητήριο logistics που κάλυψε πολλές από τις ανάγκες πληροφόρησης της εφοδιαστικής αλυσίδας στο πρώτο lockdown. Ξεχωρίζω επίσης τη νέα πλατφόρμα Εuroshoring που φέρνει πιο κοντά στο γερμανικό επιχειρείν τους Έλληνες παραγωγούς – προμηθευτές της γερμανικής αγοράς». Όσο για το 2021, ο Αθ. Κελέμης δίνει μια νότα αισιοδοξίας: «Θα είναι μια δύσκολη χρονιά, πιστεύω ωστόσο ότι τόσο στο πεδίο των εξαγωγών όσο και στον επενδυτικό τομέα οι επιδόσεις της Ελλάδας θα βελτιωθούν».
Facebook Comments