Φέτος η κατάσταση πραγματικά ξέφυγε. «Σε εμάς είναι Black Friday όλο το μήνα» διαφημίζει αυτές τις ημέρες περήφανα μία μεγάλη αλυσίδα, αποδεικνύοντας ότι πλέον στη χώρα μας εξαφανίσαμε το πνεύμα της Μαύρης Παρασκευής. Όχι ότι το είχαμε καταλάβει και ποτέ.

Οι Έλληνες έμποροι πριν μερικά χρόνια ζήλευαν τις εικόνες που έβλεπαν στα κανάλια, με εκατοντάδες πελάτες να στήνουν μέχρι και αντίσκηνα έξω από μεγάλα μαγαζιά της Αμερικής, έτσι ώστε να είναι πρώτοι στην ουρά και να ξεχυθούν στους διαδρόμους για να αγοράσουν τα πάντα με έκπτωση 50, 60 ή και 70%.

Και ενώ οραματίζονταν ότι και στην Ελλάδα θα μπορούσε να γίνει κάτι τέτοιο έξω από τα δικά τους καταστήματά, μόλις ετοιμάστηκαν να εισάγουν αυτή την Αμερικανιά στο καλεντάρι τους, κάποιος έκανε την εξής ερώτηση: «Και τις ημέρες πριν τη Black Friday τί θα γίνει; Θα είμαστε άδειοι;»

Έτσι εμφανίστηκε η ελληνική βερσιόν της Μαύρης Παρασκευής ή οποία τελικά είναι μάλλον γκρίζα και δεν είναι καν Παρασκευή. Είναι μία εβδομαδιαία (πλέον για κάποιους και μηνιαία) ευκαιρία διαφημίσεων με εκπτώσεις που σε κάποιες περιπτώσεις είναι ανεπαίσθητες (10 έως 15%) και σε κάποιες άλλες είναι μέτριες (30%). Σίγουρα πάντως δεν είναι στο πνεύμα του Black Friday που απαιτεί πραγματική κατάρρευση των τιμών για ένα 24ώρο.

Πέρυσι ανήμερα την Black Friday (ακούγεται σαν γιορτή αυτό) ήμουν στην Χαλκίδα. Ο κεντρικός εμπορικός δρόμος της πόλης ήταν γεμάτος από ανθρώπους που μάλλον έκαναν βόλτα και έπιναν καφέ, παρά ψώνιζαν. Σκέφτηκα ότι επειδή χρειαζόμουν ένα παντελόνι θα ήταν ευκαιρία να εκμεταλλευτώ τις εκπτώσεις και μπήκα σε ένα πολύ καλοβαλμένο μαγαζί. Βρήκα ένα πολύ ωραίο (αλλά κάπως αλμυρό) παντελόνι στα 95 ευρώ, αλλά όταν ρώτησα πόσο κάνει η πωλήτρια μου απάντησε απλά «95 ευρώ». «Μα δεν είναι σήμερα Black Friday;» αναρωτήθηκα. «Αν θέλετε προϊόντα Black Friday είναι εκεί» μου απάντησε και μου έδειξε μία γαϊδάρα (τροχήλατη κρεμάστρα) με οκτώ -στην κυριολεξία οκτώ- διαφορετικά είδη, δηλαδή τα ρετάλια που έχουν ξεμείνει σε νούμερα και θα πρέπει τελικά να είσαι πολύ τυχερός για να σου κάνουν ώστε να τα αγοράσεις.

Όμως, η ιδέα μίας σούπερ ημέρας εκπτώσεων το Νοέμβριο (για όσους δεν την κατάλαβαν ποτέ ή δεν την θυμούνται) δημιουργήθηκε προκειμένου ένα κατάστημα να ξεπουλήσει σχεδόν τα πάντα με έκπτωση ακόμη και 70% -που σημειωτέο εξακολουθεί να είναι πάνω από το κόστος- ώστε ο ιδιοκτήτης με όλο αυτό το cash να αγοράσει νέα είδη, τα οποία θα δώσει στην επερχόμενη περίοδο των εορτών. Στην Ελλάδα όμως η ιδέα της Black Friday έχει μετατραπεί σε μία προσπάθεια χαλαρής προσέλκυσης στα μαγαζιά όλο τον Νοέμβριο.

Θα ήθελα λοιπόν να προτείνω στους καταστηματάρχες όλης της Ελλάδας, μιας και έφτασαν πλέον να ακυρώσουν το πνεύμα ενός μαρκετινίστικου κόλπου της Αμερικής, την επόμενη χρονιά να το τολμήσουν εφαρμόζοντάς το όπως αυτό έχει σχεδιαστεί: Μία κατάρρευση τιμών για μία ημέρα, διότι τελικά αυτό που ζούμε κάθε Νοέμβριο είναι Black Friday… NOT!

Facebook Comments