Ανατροπές στη φορολόγηση των αυτοκινήτων αλλά και στα τέλη κυκλοφορίας
Μεγάλες ανατροπές στη φορολόγηση των αυτοκινήτων αλλά και στα τέλη κυκλοφορίας αναμένεται να έρθουν τους επόμενους μήνες
Μεγάλες ανατροπές στη φορολόγηση των αυτοκινήτων αλλά και στα τέλη κυκλοφορίας αναμένεται να έρθουν τους επόμενους μήνες
Μεγάλες ανατροπές στη φορολόγηση των αυτοκινήτων αλλά και στα τέλη κυκλοφορίας αναμένεται να έρθουν τους επόμενους μήνες. Το υπουργείο Οικονομικών αποφάσισε τη σύσταση ειδικής επιτροπής η οποία θα καταθέσει προτάσεις για τον εξορθολογισμό της φορολόγησης και των τελών Ι.Χ. Σύμφωνα με τις μέχρι στιγμής πληροφορίες, στόχος είναι η φορολόγηση να γίνεται όχι με βάση τον κυβισμό του αυτοκινήτου αλλά με την εμπορική του αξία. Μ αυτήν θα καθορίζεται το τέλος ταξινόμησης, το τεκμήριο διαβίωσης αλλά και τα τέλη κυκλοφορίας.
Οπως ανέφερε πρόσφατα το Εθνος, στόχος είναι η δημιουργία ενός δικαιότερου συστήματος φορολόγησης της αγοράς αυτοκινήτου βάσει της πραγματικής αξίας τους, καθώς με τα σημερινά δεδομένα δύο αυτοκίνητα ίδιου κυβισμού αλλά με μεγάλη διαφορά στην τιμή αγοράς τους καταβάλλουν τους ίδιους φόρους και τέλη κυκλοφορίας.
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι γίνεται προσπάθεια ώστε το νέο μοντέλο να εφαρμοσθεί από τα φετινά τέλη κυκλοφορίας και θα αφορά κυρίως τα οχήματα που ταξινομήθηκαν για πρώτη φορά από τον Νοέμβριο του 2010 και μετά. Σε κάθε περίπτωση πάντως όλες οι αλλαγές στη φορολογία του αυτοκινήτου θα εφαρμοσθούν μέσα στο 2016.
Ειδικότερα το σχέδιο του υπουργείου Οικονομικών προβλέπει τα εξής:
Καταργείται το κριτήριο του κυβισμού των οχημάτων ως βάση για τη φορολόγησή τους. Ο υπολογισμός του τέλους ταξινόμησης θα γίνεται με βάση τη λιανική τιμή (προ φόρων), με προοδευτική αναπροσαρμογή των συντελεστών του τέλους ταξινόμησης. Δηλαδή η φορολόγηση των καινούργιων αλλά και εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων θα απορρέει από την αξία λιανικής του κάθε μοντέλου που θα δηλώνει ο κάθε εισαγωγέας στην Υπηρεσία Αξιών του Τελωνείου. Αυτό εκτιμάται ότι θα επιφέρει μείωση της τιμής στα χαμηλού κυβισμού και χαμηλής αξίας, και αύξηση στα ακριβά αυτοκίνητα μεσαίου και υψηλού κυβισμού.
Σήμερα τα καινούργια αυτοκίνητα κατά την εισαγωγή τους φορολογούνται βάσει της εργοστασιακής τους αξίας αλλά και του κυβισμού του κινητήρα με συντελεστές 5% έως 50% και επιπλέον τον ΦΠΑ, το ύψος των τελών κυκλοφορίας θα καθορίζεται με κριτήριο την εμπορική αξία κυρίως για τα οχήματα που ταξινομήθηκαν για πρώτη φορά από τον Νοέμβριο του 2010 και μετά και που σήμερα το ύψος των τελών υπολογίζεται αποκλειστικά με βάση τους εκπεμπόμενους ρύπους.
Στο υπουργείο Οικονομικών θεωρούν ότι αυτός ο τρόπος υπολογισμού ευνοεί τους φορολογούμενους που αγοράζουν ακριβά ΙΧ σε σχέση με φορολογούμενους που έχουν ΙΧ με τα ίδια χαρακτηριστικά, αλλά ταξινομήθηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα πριν από το 2010. Αναφέρουν δε ως χαρακτηριστικό παράδειγμα, ένα καινούργιο αυτοκίνητο 2.000 κυβικών ακριβής μάρκας που κοστίζει 45.000 ευρώ σ αυτό αναλογούν τέλη κυκλοφορίας 150 ευρώ, ενώ αυτοκίνητο ίδιου κυβισμού και μάρκας αλλά παλαιότητας 10 ετών επιβαρύνεται με τέλη ύψους 650 ευρώ. Επιπρόσθετα οι αναπροσαρμογές θα έχουν ως αποτέλεσμα να καταβάλλονται τέλη κυκλοφορίας και για ΙΧ με χαμηλούς ρύπους, τα οποία σήμερα απαλλάσσονται.
Επισημαίνεται ότι τα έσοδα από τα τέλη κυκλοφορίας ανέρχονται ετησίως σε 1 δισ. ευρώ και με τις σχεδιαζόμενες παρεμβάσεις αναμένεται να αυξηθούν.
Η αντικειμενική δαπάνη για την κατοχή και τη συντήρηση του αυτοκινήτου (τεκμήριο διαβίωσης) θα υπολογίζονται με βάση τις λιανικές τιμές και συντελεστές που θα οδηγούν σε απομείωση της αξίας τους. Σήμερα τα τεκμήρια υπολογίζονται με βάση τον κυβισμό και τα έτη παλαιότητας.
Η απόφαση για τη σύσταση της επιτροπής έχει ως εξής:
ΘΕΜΑ: «Σύσταση, συγκρότηση και ορισμός μελών Ομάδας Εργασίας στην Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων (Γ.Γ.Δ.Ε.) του Υπουργείου Οικονομικών, για την διαμόρφωση προτάσεων για την τροποποίηση και τον εξορθολογισμό των νομοθετικών διατάξεων που αφορούν την φορολόγηση των οχημάτων και στα τέλη κυκλοφορίας».
Α Π Ο Φ Α Σ Η
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
Έχοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις: α) Των άρθρων 89 και 128 του π.δ. 284/1988 (Α 128) «Οργανισμός του Υπουργείου Οικονομικών», όπως ισχύει και του άρθρου 128 του Π.Δ. 111/2014. β) Της παραγράφου 22 του άρθρου 5 του ν. 2343/1995 (Α 211) «Αναδιοργάνωση υπηρεσιών του Υπουργείου Οικονομικών και άλλες διατάξεις» και του άρθρου 34 του ν. 1914/1990 (Α 178) «Εκσυγχρονισμός και ανάπτυξη του δημόσιου τομέα και της κεφαλαιαγοράς, φορολογικές ρυθμίσεις και άλλες διατάξεις», σε συνδυασμό με τις διατάξεις του άρθρου 13 του ν. 2346/1995 (Α 220) «Δαπάνες κίνησης των μετακινουμένων προσώπων με εντολή του Δημοσίου εντός και εκτός της Επικράτειας για εκτέλεση υπηρεσίας και άλλες διατάξεις».
γ) Της υποπαραγράφου Ε2 της παραγράφου Ε του άρθρου πρώτου του ν. 4093/2012 (Α222) «Έγκριση Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2013-2016 – Επείγοντα Μέτρα Εφαρμογής του ν. 4046/2012 και του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2013-2016», όπως τροποποιήθηκε, συμπληρώθηκε και ισχύει.
δ) Της αριθ. Δ6Α 1058824 ΕΞ 2014/8.4.2014 (Β865, 1079 και 1846) απόφασης του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων «Ανακαθορισμός της εσωτερικής διάρθρωσης και των αρμοδιοτήτων οργανικών μονάδων της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων του Υπουργείου Οικονομικών και μετονομασία ορισμένων από αυτές», όπως συμπληρώθηκε, τροποποιήθηκε και ισχύει. ε) Του Π.Δ. 111/2014 (Α 178) «Οργανισμός του Υπουργείου Οικονομικών», όπως τροποποιήθηκε και ισχύει. στ) Των άρθρων 13 έως 15 του ν. 2690/1999 (Α45) «Κύρωση του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας και άλλες διατάξεις».
ζ) Του άρθρου 17 του ν. 3205/2003 (Α 297) «Μισθολογικές ρυθμίσεις λειτουργών και υπαλλήλων του Δημοσίου, Ν.Π.Δ.Δ. και Ο.Τ.Α., μονίμων στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και αντιστοίχων της Ελληνικής Αστυνομίας, του Πυροσβεστικού και Λιμενικού Σώματος και άλλες συναφείς διατάξεις» και του άρθρου 21 του ν. 4354/2015 (Α 176) «Διαχείριση των μη εξυπηρετούμενων δανείων, μισθολογικές ρυθμίσεις και άλλες επείγουσες διατάξεις εφαρμογής της συμφωνίας δημοσιονομικών στόχων και διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων». η) Της με αριθμό Υ14/16.10.2015 Απόφασης του Πρωθυπουργού «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών Τρύφωνα Αλεξιάδη».
2. Το αριθ. ΑΝ.ΥΠ.ΟΙΚ. 0000546ΕΞ2016/29-2-2016 έγγραφο του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών, περί σύστασης της εν θέματι Ομάδας Εργασίας.
3. Το αριθ. ΑΝ.ΥΠ.ΟΙΚ. 0000628 ΕΞ 2016/8-3-2016 έγγραφο του Διευθυντή του Γραφείου του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών, με τα συνημμένα σε αυτό: α) Το αριθ. 1290/7-3-2016 έγγραφο του Γραφείου του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, το οποίο εστάλη με το από 7-3-2016 μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (αριθ. εισερχομένου: αριθ. ΑΝ.ΥΠ.ΟΙΚ. 0000596/7-3-2016). β) Το αριθ. 2339/7-3-2016 έγγραφο του Γραφείου του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, το οποίο εστάλη με το από 7-3-2016 μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (αριθ. εισερχομένου: αριθ. ΑΝ.ΥΠ.ΟΙΚ. 0000605/8-3-2016). γ) Το από 4-3-2016 μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου του Γραφείου του Γενικού Γραμματέα της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων (αριθ. εισερχομένου: αριθ. ΑΝ.ΥΠ.ΟΙΚ. 0000587/7-3-2016).
4. Του π.δ. 73/2015 (Α 116) «Διορισμός Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών».
5. Την ανάγκη τροποποίησης και εξορθολογισμού των νομοθετικών διατάξεων, που αφορούν στη φορολόγηση των οχημάτων και στα τέλη κυκλοφορίας. 6. Το γεγονός ότι, από τις διατάξεις της απόφασης αυτής, δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του Κρατικού Προϋπολογισμού.
ΑΠΟΦΑΣΙΖΟΥΜΕ
Α. Συστήνουμε Ομάδα Εργασίας στο Υπουργείο Οικονομικών, με έργο την διατύπωση προτάσεων για νομοθετικές ρυθμίσεις σχετικά με την τροποποίηση και τον εξορθολογισμό των νομοθετικών διατάξεων που αφορούν στη φορολόγηση των οχημάτων και στα τέλη κυκλοφορίας.
Β. Συγκροτούμε την παραπάνω Ομάδα Εργασίας και ορίζουμε τα μέλη αυτής, ως εξής:
Ι. α) Παναγιώτη Μαντούβαλο, που υπηρετεί στο Γραφείο του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών, ως μέλος, με αναπληρώτρια την Βασιλική Μανωλοπούλου, που υπηρετεί στο ίδιο Γραφείο. β) Αργύριο Βερόγκο, υπάλληλο με βαθμό Β, του κλάδου ΠΕ Μηχανικών, Προϊστάμενο του Τμήματος Εγκρίσεων Τύπου Οχημάτων της Διεύθυνσης Τεχνολογίας Οχημάτων της Γενικής Διεύθυνσης Οδικής Ασφάλειας του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, ως μέλος, με αναπληρωτή τον Αριστείδη Πιπεργιά, υπάλληλο με βαθμό Δ, του κλάδου ΠΕ Διοικητικού – Οικονομικού, Προϊστάμενο του Τμήματος Τεχνολογίας Οχημάτων της ίδιας Διεύθυνσης. γ) Βασιλική Ζαρκαδούλα, υπάλληλο με βαθμό Δ, του κλάδου ΠΕ Εφοριακών, που υπηρετεί στην Διεύθυνση Έμμεσης Φορολογίας της Γενικής Διεύθυνσης Φορολογικής Διοίκησης της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων (Γ.Γ.Δ.Ε.), ως μέλος, με αναπληρώτρια την Μαρία Ευφραιμίδου, υπάλληλο με βαθμό Γ, του ίδιου κλάδου, που υπηρετεί στην ίδια Διεύθυνση. δ) Ευαγγελία Μιχαηλίδου, υπάλληλο με βαθμό Δ, του κλάδου ΠΕ Τελωνειακών, που υπηρετεί στην Διεύθυνση Ε.Φ.Κ. και Φ.Π.Α. της Γενικής Διεύθυνσης Τελωνείων και Ε.Φ.Κ. της Γ.Γ.Δ.Ε., ως μέλος, με αναπληρωτή τον Νικόλαο Βιδάλη, υπάλληλο ίδιου βαθμού και κλάδου, που υπηρετεί στην ίδια Διεύθυνση. ε) Χρυσάνθη Σουκαρά, ειδική σύμβουλο, στο Γραφείο του Γενικού Γραμματέα της Γενικής Γραμματείας Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ως μέλος, με αναπληρωτή τον Χαράλαμπο Μιχαλόπουλο, ειδικό σύμβουλο, στο Γραφείο του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας. ΙΙ. Συντονιστής της Ομάδας Εργασίας ορίζεται, το με α/α δ, μέλος Ευαγγελία Μιχαηλίδου, υπάλληλος με βαθμό Δ, του κλάδου ΠΕ Τελωνειακών, που υπηρετεί στην Διεύθυνση Ε.Φ.Κ. και Φ.Π.Α. της Γενικής Διεύθυνσης Τελωνείων και Ε.Φ.Κ. της Γ.Γ.Δ.Ε., με αναπληρωτή το με α/α α, μέλος Παναγιώτη Μαντούβαλο, που υπηρετεί στο Γραφείο του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών. Γ. Γραμματέας της Ομάδας Εργασίας ορίζεται η Χαριτίδου Φανή του Ιωάννη, υπάλληλος με βαθμό Ε, του κλάδου ΠΕ Εφοριακών, που υπηρετεί στην Διεύθυνση Εφαρμογής Άμεσης Φορολογίας της Γενικής Διεύθυνσης Φορολογικής Διοίκησης της Γ.Γ.Δ.Ε., με αναπληρώτρια την Συριοπούλου Μαρία του Βασιλείου, υπάλληλο με βαθμό Ε, του κλάδου ΠΕ Εφοριακών, που υπηρετεί στην Διεύθυνση Ελέγχων.
Δ. Έργο της Ομάδας Εργασίας είναι η διατύπωση προτάσεων για νομοθετικές ρυθμίσεις σχετικά με την τροποποίηση και τον εξορθολογισμό των νομοθετικών διατάξεων, που αφορούν στην φορολόγηση των οχημάτων και στα τέλη κυκλοφορίας.
Ε. Η Ομάδα Εργασίας δύναται να καλεί στις συνεδριάσεις της εμπειρογνώμονες και σχετικούς φορείς, για την υποβοήθηση του έργου της, αν αυτό απαιτηθεί.
ΣΤ. Η Ομάδα Εργασίας θα συνεδριάζει εντός των ωρών του κανονικού ωραρίου λειτουργίας των Δημόσιων Υπηρεσιών ή σε χρόνο που καλύπτεται από υπερωριακή απασχόληση, σε κατάστημα του Υπουργείου Οικονομικών που θα ορίζει ο Συντονιστής αυτής και η διάρκεια λειτουργίας της ορίζεται μέχρι την 29-4-2016, οπότε θα υποβάλλει τις προτάσεις της στα αρμόδια Υπουργεία.
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΕΥΚΛΕΙΔΗΣ ΤΣΑΚΑΛΩΤΟΣ
Ακριβές αντίγραφο
Η Προϊσταμένη του Αυτοτελούς Τμήματος Διοίκησης
Facebook Comments