Alpha Bank: Εκ των προτέρων εισπρακτικά αποτυχημένος ο νέος φόρος στα ακίνητα
Ως «εκ προοιμίου εισπρακτικά αποτυχημένος» χαρακτηρίζεται από το τελευταίο οικονομικό δελτίο της Alpha Bank
Ως «εκ προοιμίου εισπρακτικά αποτυχημένος» χαρακτηρίζεται από το τελευταίο οικονομικό δελτίο της Alpha Bank
Συγκεκριμένα, οι αναλυτές της Alpha Bank που σημειωτέον, σε προηγούμενες εκθέσεις τους, επεσήμαναν πως η ορφή διαχείριση των φορολογικών θεμάτων συνιστά το «κλειδί» για την αποφυγή νέων μέτρων, μιλούν γα πλήρη διαστρέβλωση του φόρου που θα οδηγήσει, εν τέλει, σε έλλειμμα που υπερβαίνει τα 250 εκατ. ευρώ, με βάση τις εκτιμήσεις των εισηγητών του φόρου και τα 400 εκατ. ευρώ, με βάση τις εκτιμήσεις της Τρόικα.
«Αντί για την αναγκαία προσαρμογή του ΕΝΦΑ σε συγκεκριμένους τομείς (όπως, π.χ., στα εντός σχεδίου πόλεως οικόπεδα, στις αντικειμενικές αξίες των ακινήτων, στα κενά διαμερίσματα που έχουν παραμείνει κλειστά λόγω της εξάχρονης ύφεσης, στην φορολογία των ενοικίων, κ.ά.) στους οποίους παρουσίαζε δυσλειτουργίες, όπως είχε εκτενώς επισημανθεί, προτιμήθηκε η πλήρης διαστρέβλωση της αιτιολογικής του βάσης», αναφέρουν οι αναλυτές.
Όπως σημειώνεται, αντί για έναν ανταποδοτικό και λειτουργικό φόρο ακινήτων από τον οποίο θα εισπράττονταν τα αναγκαία έσοδα του κράτους για τη χρηματοδότηση της συντήρησης των υποδομών και των υπηρεσιών που εξασφαλίζουν την αξία και τη λειτουργία αυτών των ακινήτων, «επιδιώκεται και πάλι να αποκτήσουμε ένα φόρο που θα είναι εκ πρωιμίου εισπρακτικά αποτυχημένος, από τον οποίο, τετραγωνίζοντας τον κύκλο, αναμένονται σημαντικά έσοδα παρά τον δραστικό περιορισμό της φορολογικής βάσης, και ο οποίος θα πληρωθεί, αν πληρωθεί, και πάλι από τους άλλους. Όχι από εμάς».
Σε ό,τι αφορά στους «άλλους», οι αναλυτές αναφέρουν: «Στη δεκαετία του 2000 είχαμε τον ξένο δανεισμό. Τώρα έχουμε τους «πλούσιους», ή επί το κομψότερο, το περιουσιολόγιο, και ακόμη τον Προϋπολογισμό Δημοσίων Επενδύσεων και ενίοτε το βαρύ πυροβολικό της κατάργησης του δημοσίου χρέους (θα πληρώνουμε όταν έχουμε, δηλαδή όταν μας περισσεύουν μετά την ικανοποίηση των δικών μας αναγκών). Και με αυτές τις μεθόδους καλύπτονται πλέον οι ανάγκες που προκύπτουν από την αδυναμία της χώρας να δανείζεται από το εξωτερικό».
Έτσι, όπως εκτιμούν, συνεχίζεται η ανακοίνωση «φιλολαϊκών» εξαγγελιών, χωρίς την ανάγκη υπακοής σε εισοδηματικούς περιορισμούς. «Παρέχονται υποσχέσεις ότι θα αυξηθούν οι μισθοί και οι συντάξεις, θα καταργηθούν τα χρέη των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων, κ.ο.κ».
Και στο ερώτημα «πού θα βρεθούν τα λεφτά για να καλυφθεί το τεράστιο κενό που αναπόφευκτα θα δημιουργηθεί», η απάντηση είναι απλή, όπως παρατηρούν οι αναλυτές: Θα φορολογηθούν οι «πλούσιοι» και θα υποχρεωθούν οι πολίτες να κάνουν περιουσιολόγιο. Και θα τους τα πάρουμε από εκεί. Θα καταργήσουμε ουσιαστικά τον φόρο ακινήτων στα αγροτεμάχια και στα αγροτικά κτίσματα και θα μειώσουμε τον φόρο στα εντός σχεδίου πόλης οικόπεδα κατά 83%.
«Και πώς θα καλυφθούν τα απολεσθέντα έσοδα»; Θα επιβάλλουμε διπλό φόρο στους «πλούσιους» και θα μειώσουμε και τις δημόσιες επενδύσεις σε ακόμη χαμηλότερα επίπεδα.
Η Alpha Bank, αναφερόμενη στον ΕΝΦΑ, όπως είχε ανακοινωθεί, αναφέρει πως «η αποτελεσματική δομή του εγγυόταν με τον καλύτερο τρόπο και την επιτυχή εφαρμογή του, με αποτέλεσμα να μπορούμε να προσδοκούμε με μεγάλη πιθανότητα τόσο την σταθεροποίηση και ανάκαμψη της αγοράς ακινήτων και της οικονομίας γενικότερα από το 2014, όσο και την ομαλή εκτέλεση του επόμενου προϋπολογισμού, χωρίς απολύτως κανένα νέο δημοσιονομικό μέτρο».
Με την κατάργηση του ΕΝΦΑ και την υιοθέτηση του Ενιαίου Φόρου Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΦΙΑ) σε συνδυασμό με τον Φόρο Ακίνητης Περιουσίας (ΦΑΠ) από το 2014, όπως τονίζουν οι αναλυτές, ουσιαστικά εγκαταλείπεται η πολιτική διεύρυνσης της φορολογικής βάσης στη φορολογία ακινήτων.
«Στα χρόνια της ευφορίας, οι εισηγητές του ΕΦΙΑ δεν θα είχαν κανένα πρόβλημα. Απλώς θα υπέγραφαν την έκδοση ενός ακόμη κρατικού ομολογιακού δανείου έτσι ώστε να καλυφθεί το έλλειμμα από την απλοχεριά στο φόρο ακινήτων, που ανέρχεται στα 0,80 δισ. ευρώ με τις επίσημες εκτιμήσεις, ή ακόμη πιο ψηλά, με πιο προσγειωμένες στην πραγματικότητα εκτιμήσεις. Ωστόσο, τώρα πια αυτά δεν γίνονται. Κανείς δεν μας δανείζει για οτιδήποτε. Έτσι, στα χρόνια της εφορίας, λόγω αδυναμίας δανεισμού από το εξωτερικό, οι εισηγητές του ΕΦΙΑ έπρεπε να βρουν έναν άλλον τομέα από τον οποίον να εισπράξουν την ανωτέρω διαφορά με πολιτικά ανώδυνο τρόπο. Έτσι, προέκυψε η ιδέα να συνδυαστεί ο ΕΦΙΑ με τον ΦΑΠ 2014».
Συγκεκριμένα, όπως υπογραμμίζεται, με τον ΕΦΙΑ ωφελούνται εκατομμύρια κάτοχοι ακινήτων. Με τον ΦΑΠ επιβαρύνονται τα συνήθη υποζύγια των γνωστών φορολογουμένων. «Ο τέλειος συνδυασμός».
Για να περιοριστούν, δε, ακόμη περισσότερο οι τυχόν αντιδράσεις, αποφασίστηκε ο περαιτέρω περιορισμός της φορολογικής βάσης του ΦΑΠ, με την αύξηση του αφορολόγητου από τα 200.000 ευρλω στα 300.000 ευρώ.
Επιπλέον, για να περιοριστούν οι αντιδράσεις της Τρόικα ανακοινώθηκε ότι τα φορολογικά έσοδα που θα βεβαιωθούν στον ΦΑΠ 2014 θα ανέλθουν στα 660 εκατ. ευρώ.
Εάν αυτά τα έσοδα από τον ΦΑΠ προστεθούν στις ανωτέρω επίσημες εκτιμήσεις για τα έσοδα από τον ΕΦΙΑ, ύψους 2,55 δισ. ευρώ, τότε τα συνολικά έσοδα που θα βεβαιωθούν από τον ΕΦΙΑ+ΦΑΠ εκτιμώνται στα 3,2 δισ. ευρώ το 2014 και, με είσπραξη του 83%, τα έσοδα που θα εισπραχθούν εκτιμώνται στα 2,65 δισ. ευρώ Δηλαδή κατά 250 ευρώ περίπου χαμηλότερα από ότι έχει συμφωνηθεί με την Τρόικα.
Έτσι, ακόμη και με αυτές τις εξαιρετικά αισιόδοξες εκτιμήσεις, καταλήγει η ανάλυση, η διαστρέβλωση του ΕΝΦΑ και η εκ νέου προσφυγή στον ΦΑΠ, συνεπάγονται τη δημιουργία ενός μη δυνάμενου να αμφισβητηθεί ελλείμματος στον προϋπολογισμό του 2014 που υπερβαίνει τα 250 εκατ. ευρλω με βάση τις εκτιμήσεις των εισηγητών του ΕΦΙΑ και τα 400 εκατ. ευρώ με βάση τις εκτιμήσεις της Τρόικα.
Facebook Comments