Ο ελληνικός μεταποιητικός τομέας έκλεισε στο τέλος του έτους παρέχοντας ενθαρρυντικά στοιχεία, καθώς η παραγωγή αυξήθηκε για δεύτερο συνεχή μήνα, ακολουθώντας την αύξηση των εισερχόμενων νέων παραγγελιών.

Ωστόσο, τα επίπεδα απασχόλησης υποχώρησαν περαιτέρω, κατ΄ αναλογία με τη γενική τάση στην αγοραστική δραστηριότητα και στις αδιεκπεραίωτες εργασίες. Εν τω μεταξύ, η άνοδος των τιμών εισροών παρέμεινε οριακή, παρέχοντας στις εταιρείες το περιθώριο να περιορίσουν τις τιμές χρέωσης.

Ο κύριος Δείκτης Υπευθύνων Προμηθειών για τον τομέα μεταποίησης στην Ελλάδα (PM® -Purchasing Managers΄ Index®) της Markit -ένας σύνθετος δείκτης, ο οποίος έχει σχεδιαστεί προκειμένου να παρέχει μια συνοπτική εικόνα των λειτουργικών συνθηκών στη μεταποιητική οικονομία- ανήλθε, τον Δεκέμβριο, στο υψηλότερο επίπεδο που έχει καταγραφεί σε διάστημα τεσσάρων ετών, κλείνοντας στις 49.6 μονάδες, τιμή υψηλότερη από τις 49.2 μονάδες του Νοεμβρίου.

Τα στοιχεία της έρευνας του Δεκεμβρίου υπέδειξαν σταθερή αύξηση της παραγωγής των Ελλήνων κατασκευαστών για δεύτερο συνεχή μήνα. Παρόλο που ο ρυθμός αύξησης ήταν ταχύτερος από τον Νοέμβριο, παρέμεινε μέτριος.

Όπως παρατηρήθηκε και τον προηγούμενο μήνα, η αύξηση του Δεκεμβρίου επικεντρώθηκε στον τομέα παραγωγής καταναλωτικών αγαθών, ενώ η περαιτέρω συρρίκνωση της παραγωγής ενδιάμεσων και κεφαλαιουχικών αγαθών επηρέασε αρνητικά το συνολικό επίπεδο της παραγωγής σε όλο τον τομέα.

Την τελευταία άνοδο των επιπέδων παραγωγής ενίσχυσε η αύξηση των εισερχόμενων νέων εργασιών στα εργοστάσια των κατασκευαστών. Καθώς οι νέες παραγγελίες εξαγωγών περιορίστηκαν και πάλι κατά τη διάρκεια του μήνα, η επέκταση των συνολικών νέων εργασιών αποδόθηκε στην εντονότερη ζήτηση από την εγχώρια αγορά.

Το εργατικό δυναμικό του ελληνικού μεταποιητικού τομέα περιορίστηκε κατά τη διάρκεια του Δεκεμβρίου, ενώ συρρικνώθηκε με σταθερό ρυθμό, ο οποίος παρέμεινε ουσιαστικά αμετάβλητος από τον αντίστοιχο που καταγράφηκε τον Νοέμβριο. Παρά τον περιορισμό του προσωπικού, παρατηρήθηκε περαιτέρω μείωση των αδιεκπεραίωτων εργασιών. Επιπλέον, ο ρυθμός μείωσης των ανεκτέλεστων εργασιών ήταν ελαφρώς ταχύτερος από ό,τι τον προηγούμενο μήνα.

Τα στοιχεία του Δεκεμβρίου υπέδειξαν επίσης επιταχυνόμενη υποχώρηση των επιπέδων της αγοραστικής δραστηριότητας από την πλευρά των κατασκευαστών. Η περιορισμένη αγοραστική δραστηριότητα σε συνδυασμό με τις αυξημένες απαιτήσεις παραγωγής κατά τη διάρκεια του μήνα οδήγησαν στη μείωση των αποθεμάτων προμηθειών, η οποία ήταν η σημαντικότερη που έχει καταγραφεί από τον Σεπτέμβριο. Από την άλλη πλευρά, τα αποθέματα ετοίμων προϊόντων μειώθηκαν οριακά, και με τον βραδύτερο ρυθμό που έχει καταγραφεί στην τρέχουσα περίοδο συνεχούς μείωσης.

Οι χρόνοι παράδοσης προμηθειών αυξήθηκαν κατά μέσο όρο τον Δεκέμβριο, γεγονός το οποίο, σύμφωνα με αναφορές των μελών του πάνελ, ήταν σε   μεγάλο   βαθμό   συνέπεια   της   έλλειψης αποθεμάτων από την πλευρά των προμηθευτών. Ο ρυθμός επιμήκυνσης του χρόνου παράδοσης προμηθειών ήταν ο δριμύτερος σε διάστημα πέντε μηνών.

Εν τω μεταξύ, οι κατασκευαστές αντιμετώπισαν αύξηση των μέσων τιμών αγοράς για δεύτερο συνεχή μήνα, την οποία συνέδεσαν, εν μέρει, με το υψηλότερο κόστος πρώτων υλών. Ωστόσο, ο ρυθμός αύξησης ήταν οριακός, έχοντας επιβραδυνθεί από τον Νοέμβριο. Αντιθέτως, οι τιμές εκροών εξακολούθησαν να υποχωρούν τον Δεκέμβριο, ενώ ο ρυθμός μείωσης ήταν ο βραδύτερος που έχει καταγραφεί από τον Σεπτέμβριο του 2011, παραμένοντας εντούτοις σταθερός.

Ο Phil Smith, οικονομολόγος της Markit και συγγραφέας της έκθεσης για την έρευνα του ελληνικού Δείκτη Υπευθύνων Προμηθειών PMI® είπε: «Ο δείκτης PMI υποχώρησε μόλις κάτω από το καθοριστικό σημείο μηδενικής μεταβολής των 50.0 μονάδων τον Δεκέμβριο, παραμένοντας σε πλαίσια συρρίκνωσης λόγω των περαιτέρω μειώσεων σε δύο από τους επιμέρους δείκτες του, πιο συγκεκριμένα στην απασχόληση και στα αποθέματα προμηθειών. Ωστόσο, η έρευνα παρείχε ενδείξεις ότι πιθανόν να έχει ήδη ξεκινήσει η ανοδική φάση του επιχειρηματικού κύκλου, καθώς τα επίπεδα παραγωγής και νέων παραγγελιών αυξάνονται συγχρόνως για πρώτη φορά από τον Αύγουστο του 2009, μολονότι σε μικρό βαθμό. Η άνοδος των νέων παραγγελιών χρειάζεται να συνεχιστεί προκειμένου να είμαστε σε θέση να κάνουμε λόγο για ουσιαστική ανάκαμψη».

Facebook Comments