Nielsen: Επιδείνωση του καταναλωτικού κλίματος στην Ελλάδα

MarketNews

Nielsen: Επιδείνωση του καταναλωτικού κλίματος στην Ελλάδα, ειδήσεις από την ελλάδα, ειδησεις τωρα ελλαδα, τα τελευταια νεα τωρα

Μείωση παρουσίασε ο Δείκτης Καταναλωτικής Εμπιστοσύνης στην Ελλάδα στο τέλος του 2014, έπειτα από τρία συνεχόμενα τρίμηνα ανόδου, σύμφωνα με την έρευνα Consumer Confidence της Nielsen.

Ειδικότερα, ο δείκτης μειώθηκε κατά 3 μονάδες στις 53 μονάδες, καθώς έχουν μειωθεί σημαντικά τα ποσοστά εκείνων που δηλώνουν πως μπορούν να αποταμιεύσουν και αντίστοιχα έχει αυξηθεί το ποσοστό όσων δεν τους περισσεύουν καθόλου χρήματα.

Συνολικά, η Ελλάδα δείχνει να βρίσκεται σε φάση εύθραυστης ανάκαμψης, με τον δείκτη αισιοδοξίας να υποχωρεί αλλά να παραμένει σε επίπεδα υψηλότερα των προηγούμενων ετών. Ίσως το πιο ανησυχητικό στοιχείο της περιόδου είναι η κατακόρυφη μείωση στο ποσοστό όσων μπορούν να αποταμιεύουν κάποια χρήματα (21% έναντι 30%) και η αύξηση όσων δεν τους περισσεύουν καθόλου χρήματα (35% έναντι 30%).

Συγχρόνως, τρεις στους τέσσερις ερωτώμενους εξακολουθούν να πιστεύουν ότι η Ελλάδα θα παραμείνει σε κρίση το επόμενο έτος, ενώ ένα αντίστοιχο ποσοστό πολιτών προσπαθούν σε σταθερή βάση να περικόψουν τα έξοδα του νοικοκυριού τους (υψηλότερο ποσοστό μεταξύ των Ευρωπαίων πολιτών).

Οι κύριες ενέργειες περικοπής των εξόδων εντοπίζονται στην αγορά φθηνότερων προϊόντων μπακαλικής (τρόφιμα, είδη προσωπικής περιποίησης, είδη καθαρισμού σπιτιού) στην μείωση των δαπανών για διασκέδαση εκτός σπιτιού, για ρουχισμό, για παραγγελία έτοιμων γευμάτων στο σπίτι, αλλά και για διακοπές. Από τα παραπάνω, η μείωση των παραγγελιών έτοιμων γευμάτων στο σπίτι και η αγορά φθηνότερων ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών φαίνεται ότι θα αποτελέσουν μόνιμη συνήθεια για μια μεγάλη μερίδα καταναλωτών, δηλαδή ακόμα και όταν οι οικονομικές συνθήκες βελτιωθούν.

Υποχώρησε ο παγκόσμιος δείκτης αισιοδοξίας

Σύμφωνα με την έρευνα της Nielsen, ο δείκτης αισιοδοξίας των καταναλωτών σε παγκόσμιο επίπεδο σημείωσε, στο κλείσιμο του 2014, μικρή πτώση στις 96 μονάδες.

Η πτώση είναι αντίστοιχη σε όλες τις ηπείρους, με την Βόρεια Αμερική και τις ασιατικές χώρες του Ειρηνικού και την Ωκεανία να συντηρούν τον μεγαλύτερο αριθμό αισιόδοξων πολιτών, ενώ η Ευρώπη παραμένει η πιο απαισιόδοξη ήπειρος του πλανήτη.
Μεσόγειος - Βαλκάνια η πιο απαισιόδοξη «γειτονιά» του πλανήτη

Ειδικότερα για την Ευρώπη, η Δανία είναι η μόνη χώρα στην οποία πλειοψηφούν οι αισιόδοξοι πολίτες, ενώ επίσης στη Γερμανία και την Ελβετία πλειοψηφούν οριακά όσοι πιστεύουν ότι οι εργασιακές προοπτικές στην χώρα είναι θετικές.

Στον αντίποδα, οι χώρες της Μεσογείου (Πορτογαλία, Ισπανία, Γαλλία, Ιταλία, Ελλάδα) και των Βαλκανίων (Σερβία, Κροατία, Σλοβενία, Βουλγαρία) συνεχίζουν να αποτελούν την πιο απαισιόδοξη «γειτονιά» του πλανήτη.

Μεταξύ όλων των ανησυχιών που διέπουν τους Ευρωπαίους πολίτες, η εργασιακή ανασφάλεια,  η πορεία της οικονομίας και η υγεία καταλαμβάνουν τις πρώτες θέσεις, ενώ έχει εξασθενίσει αρκετά ο φόβος από την απειλή πολέμου στην Ουκρανία, που παρατηρήθηκε κατά τους καλοκαιρινούς μήνες.

Αξίζει να σημειωθεί ότι στην περίπτωση της Ελλάδας είναι σχεδόν διπλάσια τα ποσοστά των πολιτών που ανησυχούν για την εργασία τους και το χρέος, από τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες. Επίσης, στο τελευταίο τρίμηνο του 2014, έχει αυξηθεί σημαντικά το ποσοστό των Ελλήνων που ανησυχούν για το χρέος (32% έναντι 24%) ενώ έχει μειωθεί αντίστοιχα το ποσοστό όσων ανησυχούν για την εργασία τους (42% έναντι 47%).