Η Eurasia σε νέα της έκθεση,  προειδοποιεί πως ο κίνδυνος ατυχήματος για την Ελλάδα είναι υπαρκτός, καθώς η απροθυμία της κυβέρνησης να δεσμευτεί δημοσίως στις λεπτομέρειες των μέτρων λίγο πριν το Eurogroup έχει να κάνει με την στρατηγική της απέναντι στην κοινή γνώμη, λίγο πριν κάνει τον οδυνηρό συμβιβασμό.

Υπάρχει πλέον μια σαφέστερη πολιτική αντίληψη στην Ευρώπη ότι το ΔΝΤ θα πρέπει να παραμείνει στην Ελλάδα και να παρέχει χρηματοδότηση. Η ελληνική κυβέρνηση θα συμφωνήσει στην επέκταση του δημοσιονομικού μηχανισμού έκτακτης ανάγκης, αλλά αν το ΔΝΤ επιμείνει στην άμεση περικοπή των συντάξεων και σε άλλα δημοσιονομικά μέτρα, οι πιθανότητες μιας συμφωνίας στο Eurogroup του Φεβρουαρίου θα μειωθούν σημαντικά, όπως σημειώνει η Eurasia Group. Αυτό, όπως επισημαίνει, θα αυξήσει την εσωτερική πολιτική αστάθεια, καθώς ο Αλέξης Τσίπρας θα μπορούσε να επιδιώξει μια ενισχυμένη πλειοψηφία για να νομοθετήσει περισσότερη λιτότητα, πρόωρες εκλογές ή ακόμα και ένα άλλο δημοψήφισμα.

Η Eurasia αναφέρεται στην συνάντηση Λαγκάρντ-Σόιμπλε στα πλαίσια του Νταβός, η οποία βάζει τέλος στις όποιες εκτιμήσεις για έξοδο του ΔΝΤ από το ελληνικό πρόγραμμα, ενώ επισημαίνει και τις δηλώσεις Μοσκοβισί για τον καθοριστικό ρόλο που θα παίξει το Ταμείο στο ελληνικό πρόγραμμα.

Έτσι, όπως σημειώνει, αυτό που είναι πλέον ξεκάθαρο είναι ότι οι Ευρωπαίοι και το ΔΝΤ τα έχουν βρει και θέλουν τη συμμετοχή του Ταμείου. Η αλλαγή στάσης των Ευρωπαίων οι οποίοι τους τελευταίους μήνες φλέρταραν με την ιδέα της εξόδου του ΔΝΤ, οφείλεται σε τέσσερις λόγους.

Πρώτον, η συμμετοχή του ΔΝΤ θα πείσει τα πιο “επιθετικά” κράτη μέλη της ευρωζώνης να συνεχίσουν την οικονομική (και πολιτική) στήριξη στο ελληνικό πρόγραμμα. Δεύτερον, θα ανοίξει πιθανώς το δρόμο για τη συμμετοχή της Ελλάδας στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ στις 9 Μαρτίου. Τρίτον, θα αποτρέψει τον κίνδυνο η Ελλάδα να προσθέσει βάρος στα εκλογικά δεινά της Ευρώπης που ξεκινούν τον Μάρτιο. Και τέλος, το Βερολίνο, καλώς ή κακώς, το ελληνικό πρόγραμμα θα ακυρωθεί αν το ΔΝΤ δεν συμμετάσχει..

Αυτό είναι που προκαλεί παύση για σκέψη ανάμεσα στους συμβούλους του Έλληνα Πρωθυπουργού. Πράγματι, δύο χρόνια από την ημέρα αφού ανέλαβε την εξουσία, ο Τσίπρας βρίσκεται για άλλη μια φορά αντιμέτωπος με μια διαπραγμάτευση με την Ευρωζώνη για την οποία θα πρέπει να σώσει, ελαχιστοποιώντας τις πολιτικές και κοινοβουλευτικές απώλειες, κάτι πολύ δύσκολο, αν όχι αδύνατο.

Σε ότι αφορά τις προτάσεις που θα παρουσιάσει ο Τσακαλώτος στο αυριανό Eurogroup, αυτές θα περιλαμβάνουν πιθανότατα την επέκταση του δημοσιονομικού κόφτη πέραν του 2018. Το πρόβλημα είναι ότι το ΔΝΤ συνεχίζει να επιμένει στην νομοθέτηση των μέτρων που θα εφαρμοστούν το 2019 (όπως η μείωση του αφορολόγητου και η μείωση των συντάξεων). Αυτό θα αποτελέσει μεγάλη πολιτική πρόκληση για την κυβέρνηση, ήδη κάποιοι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ έχουν διαμηνύσει ότι δεν θα ψηφίσουν υπέρ της περαιτέρω λιτότητας.

Ο μόνος βιώσιμος συμβιβασμός είναι εκείνος στον οποίο η κυβέρνηση θα συμφωνήσει με τις λιγότερο δαπανηρές παραχωρήσεις (κατ αρχήν συμφωνία για ένα μηχανισμό ενισχυμένων εγγυήσεων), ενώ θα παλέψει για τις πιο δύσκολες (περικοπές στις συντάξεις και μείωση αφορολόγητου). Αυτό σημαίνει ότι η κυβέρνηση είναι πιθανό να συμφωνήσει σε μια επέκταση του μηχανισμού έκτακτης ανάγκης μετά το 2018, επιμένοντας εγχωρίως ότι δεν θα υπάρξει ανάγκη να ενεργοποιηθεί.

Σε συνέντευξή του σήμερα, ο Τσίπρας επανέλαβε και πάλι την αντίθεσή του στην εκ των προτέρων νομοθέτηση μέτρων. Αυτό θα μπορούσε να είναι ένα σημείο διαπραγμάτευσης, δηλαδή, ότι για οποιαδήποτε εκ των προτέρων νομοθέτηση, θα πρέπει να υπάρξει μία  “συνολική συμφωνία” – φράση-κλειδί για την μεσοπρόθεσμη ελάφρυνση του χρέους – κάτι στο οποίο οι Γερμανοί θα δυσκολευτούν να συμφωνήσουν.

Οι Ευρωπαίοι θα μπορούσαν να προτείνουν ότι τα επιπλέον μέτρα που θα νομοθετηθούν θα μπορούσαν να ακυρωθούν αν δεν χρειάζονται, δηλαδή, εάν οι στόχοι τηρηθούν. Η κυβέρνηση είναι επίσης πιθανό επιδιώξει την αναθεώρηση των δημοσιονομικών στόχων στο 2,5% του ΑΕΠ μετά το 2018 (το υπόλοιπο 1% θα πάει στη μείωση των εισφορών κοινωνικής ασφάλισης και των φόρων στις μικρές επιχειρήσεις).

Η απροθυμία της κυβέρνησης να δεσμευτεί δημοσίως στις λεπτομέρειες των μέτρων λίγο πριν το Eurogroup έχει να κάνει την στρατηγική της απέναντι στην κοινή γνώμη, λίγο πριν κάνει τον οδυνηρό συμβιβασμό. Πράγματι, αν το παραπάνω πακέτο παρουσιαστεί στο Eurogroup της Πέμπτης, η κυβέρνηση θα πρέπει μέχρι τις 20 Φεβρουαρίου να αποφασίσει πώς θέλει να προχωρήσει.

Ο Τσίπρας θα εξετάσει και εναλλακτικές στρατηγικές, είτε να στραφεί σε πρόωρες εκλογές για να αφήσει την επόμενη κυβέρνηση να φέρει το βάρος της νομοθέτησης των πρόσθετων μέτρων και την πιθανή ενεργοποίηση του μηχανισμού.

Προς το παρόν, όπως σημειώνει η Eurasia, οι πιθανότητες πρόωρων εκλογών έχουν μειωθεί.  Ο Τσίπρας και ο ΣΥΡΙΖΑ δεν θέλουν να αντιμετωπίσουν το εκλογικό σώμα, καθώς η σημαντική ήττα τους είναι σχεδόν σίγουρη, σύμφωνα και με τις πρόσφατες δημοσκοπήσεις.

Αν και η Eurasia δεν αναμένει να υπάρξει αντιπαράθεση στο Eurogroup της Πέμπτης, δεν περιμένει επίσης πολλά περισσότερα από ένα νεύμα έτσι ώστε να μπορέσουν τα τεχνικά κλιμάκια να επιστρέψουν στην Αθήνα για να συνεχιστούν οι διαπραγματεύσεις. Αυτό δεν θα είναι χωρίς συνέπειες για την εγχώρια πολιτική σταθερότητα. Αν οι εντάσεις αυξηθούν περαιτέρω, και το ΔΝΤ συνεχίσει να επιμένει για την εκ των προτέρων νομοθέτηση, ο Τσίπρας θα μπορούσε να πιέσει για μια “ενισχυμένη πλειοψηφία” δηλαδή του 3/5 των βουλευτών (180/300) να υποστηρίξουν οποιαδήποτε επικείμενη νομοθέτηση. Αυτό θα αναγκάσει τα κόμματα της αντιπολίτευσης να πάρουν θέση. Επίσης, φήμες ενός πιθανού δημοψηφίσματος είναι επίσης πιθανές να επανεμφανιστούν μέσα στις επόμενες εβδομάδες, όπως έχει γίνει και στο παρελθόν, όταν η κυβέρνηση είχε στριμωχτεί στην γωνία.

Της Ελευθερίας Κούρταλη

Facebook Comments