Η Σάμος είναι προικισμένο νησί, όσο λίγα. Τα έχει όλα: φυσικό κάλλος κάθε μορφής, ιστορία, πολιτισμό, παράδοση, γεύσεις, νυχτερινή ζωή, όλα τέλος πάντων που θέλει ένας επισκέπτης για να περάσει καλά. (Δεν πολυδιαφημίζεται, αλλά αυτή είναι μια άλλη ιστορία.) Αποφασίζεις λοιπόν να παραβλέψεις τις mainstream σειρήνες του καλοκαιριού, μύκονες και σαντορίνες, και να πας στο νησί του Πολυκράτη να δεις και το Ευπαλίνειο Όρυγμα. Προσγειώνεσαι στο αεροδρόμιο κοντά στο Πυθαγόρειο μια ωραία Κυριακή και ρωτάς στις Πληροφορίες από πού θα πάρεις το λεωφορείο για τον προορισμό σου. Οπότε, ακούς έκπληκτος να σου λένε ότι ΛΕΩΦΟΡΕΙΟ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΤΗΝ ΚΥΡΙΑΚΗ!

Ναι, όπως το διαβάζετε. Το ΚΤΕΛ ΣΑΜΟΥ δεν κάνει δρομολόγια την Κυριακή! Γιατί; Γιατί έτσι! Δεν πα΄ να είναι καλοκαίρι, δεν πα΄ να είναι στο πικ η σεζόν, δεν πα΄ να εξαρτάται το νησί από τον τουρισμό, εμείς είμαστε Ελληνάρες και δεν γουστάρουμε να δουλεύουμε κυριακάτικα, τι δεν καταλαβαίνεις κουτόφραγκε; Και το Σάββατο τα δρομολόγια είναι περιορισμένα. Μόνο τρία ολόκληρη τη μέρα (11:25 − 14:25 − 16:25) από ένα αεροδρόμιο στο οποίο προσγειώνονται τσάρτερς κάθε 10 λεπτά! Προφανώς, για να αρχίσουν να χαλαρώνουν οι ΚΤΕΛατζήδες εν όψει της κυριακάτικης ραστώνης. Και βέβαια κανένας τουριστικός οδηγός, κανένα σχετικό site δεν το αναφέρει. Θα πρέπει ο Σουηδός, ας πούμε, να μπει στον “Επαγγελματικό Οδηγό Σάμου” που υπάρχει μόνο στα Ελληνικά και να ψάξει τα δρομολόγια του ΚΤΕΛ Σάμου, διότι το ίδιο το ΚΤΕΛ Σάμου, στην ιστοσελίδα του έχει μόνο την εικόνα που βλέπετε! Τίποτε άλλο! Θα διαπιστώσει λοιπόν ο Σουηδός, και δεν θα πιστεύει στα μάτια του, ότι την Κυριακή, ακόμα και αυγουστιάτικα, στο Καφριστάν της Ανατολικής Μεσογείου, εμείς δεν κυκλοφορούμε. Αράζουμε στα σπίτια μας, ρε φίλε!

Θα διαπιστώσει όμως και άλλα. Ότι και τις καθημερινές, τα δρομολόγια από το αεροδρόμιο είναι κάθε 2 ή 3 ώρες και μάλιστα προγραμματισμένα έτσι ώστε οι επιβάτες που προσγειώνονται να μην τα προφταίνουν! Δείτε συντονισμό, ας πούμε, αύριο Δευτέρα: Στις 17:35 φτάνει η πτήση της Olympic Air. Πότε αναχωρεί από το αεροδρόμιο το ΚΤΕΛ; 10 λεπτά πριν. Στις 17:25!  Σαδιστικό, ε; Κάποιες πιθανότητες έχεις αν φτάσεις με το τελευταίο της Sky Express, που προσγειώνεται στις 18:25. Το ΚΤΕΛ φεύγει στις 18:35. Αν δεν έχει καθυστέρηση, αν δεν έχει αέρηδες στο αεροδρόμιο και το αεροπλάνο προσγειωθεί με τη μία, μπορείς, μόλις ακουμπήσουν οι ρόδες στο έδαφος, να αρπάξεις τη χειραποσκευή, να ορμήσεις στην έξοδο κινδύνου, να την ανοίξεις και γλυστρώντας στην τσουλήθρα να φτάσεις στο λεωφορείο του ΚΤΕΛ και να πηδήξεις μέσα πριν σου μαγκώσει το πόδι η πόρτα που κλείνει. Αν έχεις βαλίτσες και πρέπει να περιμένεις στον ιμάντα, ξέχνα το. Ούτε να κουνήσεις το μαντήλι στον οδηγό καθώς απομακρύνεται με το λεωφορείο γεμάτο από τους τουρίστες της προηγούμενης πτήσης που περίμεναν μια ώρα καρτερικά στη στάση δεν θα προφτάσεις.

Δεν υπάρχουν, λοιπόν, λεωφορεία. Τι υπάρχουν; Ταξιτζήδες που θα σου τσιμπήσουν το 50ευρω για πλάκα. Να έχουν κι αυτοί δουλειά, κλέφτες θα γίνουν; Άρα, μάλλον Ξαφριστάν θα πρέπει να λέγεται το Καφριστάν. Μα, θα ρωτήσει κάποιος, οι ταξιτζήδες δεν είναι, φυσιολογικά, ανταγωνιστές  των ΚΤΕΛ; Φυσιολογικά, ναι – αν, δηλαδή, και τα ΚΤΕΛ και τα ταξί λειτουργούσαν ως ιδιωτικές εταιρείες σε ελεύθερο ανταγωνισμό και τσέπωναν το κέρδος, αλλά πλήρωναν και τη χασούρα. Αν όμως συνέβαινε αυτό, κάποιοι ξύπνιοι πιτσιρικάδες στη Σάμο, και όχι μόνο, θα έφτιαχναν ένα app στο οποίο οι τουρίστες θα ανέβαζαν την ώρα άφιξης στο αεροδρόμιο και τον τελικό προορισμό τους, το app θα έβρισκε τις βέλτιστες διαδρομές και οι τουρίστες θα ήξεραν ότι έξω από το αεροδρόμιο θα τους περίμενε ένα αυτοκίνητο με το logo του app για να πάει τον καθένα στην πόρτα του ξενοδοχείου του.

Όμως, στο Καφριστάν – Ξαφριστάν, τα ΚΤΕΛ και γενικά οι μεταφορές είναι μονοπώλιο με κρατική προστασία εδώ και 60 χρόνια. Οπότε, οι άρχοντες ΚΤΕΛατζήδες δρομολογούν όποιες ώρες ξέρουν ότι οι επιβάτες θα είναι “σαρδέλες” για να πέφτουν τα μπικικίνια. Για τις υπόλοιπες, ας κόψουν τον λαιμό τους.

Το αστείο είναι ότι μέχρι τον Δεκέμβριο του 2019, βάσει κανονισμού της Ε.Ε. θα πρέπει να έχει απελευθερωθεί πλήρως η αγορά των συγκοινωνιών. Μάλιστα, ο κανονισμός είναι του 2007. Τι έκαναν λοιπόν τα διακομματικά λαμόγια του Καφριστάν – Ξαφριστάν; Σιγά μη κακοκαρδίσουν τα κολλητάρια τους των ΚΤΕΛ. Αφού επί 6 χρόνια σφύριζαν αδιάφορα, έφτιαξαν, το 2013, για τα μάτια, μια Ρυθμιστική Αρχή Επιβατικών Μεταφορών (ΡΑΕΜ), η οποία υποτίθεται θα αναδιοργάνωνε τον χώρο και θα έκανε τους διαγωνισμούς. Όρισαν Διοικητικό Συμβούλιο, της έδωσαν και το κτήριο του πρώην Ταμείου Εθνικής Οδοποιίας στη Νέα Φιλαδέλφεια ως έδρα, διόρισαν και μερικά ρουσφέτια τους, και την… ξέχασαν. Δεν είναι καν είδηση πως η ολοκλήρωση της λειτουργίας της ΡΑΕΜ ήταν μία από τις μνημονιακές “δεσμεύσεις” που αναλάβαμε, χωρίς βέβαια, να κάνουμε τίποτε. Εφαρμόσαμε το ίδιο σύστημα “νομοθετώ – δεν εφαρμόζω” που κάναμε με όλες τις “δεσμεύσεις” που έθιγαν κλεπτο-κρατικές συντεχνίες.

Έχει ενδιαφέρον και ο τρόπος με τον οποίον το λαμογιοκράτος υπογράφει και δεν τηρεί. Δεν λέει ευθέως “εμείς, ό,τι και να μας πείτε, τα ΚΤΕΛ, θα τα δίνουμε στα δικά μας παιδιά”. Λέει, “ναι, βεβαίως, θα απελευθερώσουμε την αγορά αλλά, να, περιμένουμε την υπουργική απόφαση που θα χρηματοδοτεί την ΡΑΕΜ”. Σύμφωνα με τη νομοθετική ρύθμιση του 2014, που ψηφίστηκε με πολλά ταρατατζούμ από τη Βουλή, το 0,5% του τζίρου των υπεραστικών ΚΤΕΛ, θα χρηματοδοτούσε τις δραστηριότητες της ΡΑΕΜ. Τη συνέχεια τη φαντάζεστε: Έχουμε 2018, οι κυβερνήσεις πέφτουνε μα η διαπλοκή μένει. Η υπουργική απόφαση που θα έδινε χρήματα στη ΡΑΕΜ δεν εκδόθηκε ποτέ. Και η ΝΔ και ο ΣΥΡΙΖΑ προτίμησαν την πελατειακή ψηφοθηρία.

Έγιναν όμως και άλλα ωραία. Κάποια στιγμή, βαρέθηκε να περιμένει και παραιτήθηκε ένα μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της ΡΑΕΜ. Σύμφωνα με τον νόμο, έπρεπε μέσα σε ένα τρίμηνο ο Υπουργός Συγκοινωνιών να προτείνει, και η Βουλή, με τη γνωστή διαδικασία των ακροάσεων, να καλύψει την κενή θέση. Αλλιώς η ΡΑΕΜ δεν θα μπορούσε να συνεδριάσει, ούτε να λάβει αποφάσεις. Δεν είναι καν είδηση ότι αυτό ουδέποτε συνέβη. Δεν ξέρω τι γίνεται με τα υπόλοιπα μέλη. Όσο και να έψαξα στο διαδίκτυο, οι μόνες αναφορές στη ΡΑΕΜ (ή Ενιαία Ρυθμιστική Αρχή Χερσαίων Μεταφορών – ούτε στο όνομα δεν έχουν καταλήξει ακόμα) είναι την εποχή που συζητούσαν ότι ΘΑ γίνει. Σήμερα, βούβα.

Έτσι, κάθε ΚΤΕΛατζής δουλεύει όποτε και όπως γουστάρει. Οπότε γιατί να χολοσκάσει ο ΚΤΕΛατζής της Σάμου για τα δρομολόγια του καλοκαιριού; Η ανάπτυξη, όπως τον διαβεβαιώνουν όλες οι κυβερνήσεις που ψηφίζει, θα ρθεί, έτσι κι αλλιώς. Έχει “δρομολογηθεί”, που λένε και οι κυβερνητικοί εκπρόσωποι.

Facebook Comments