Καμάρες Αιγίου, 25 Αυγούστου 2019: Ένας 28χρονος οδηγός, τρέχοντας με υπερβολική ταχύτητα σε κατοικημένη περιοχή (σύμφωνα με την πραγματογνωμοσύνη με 102χμ/ώρα στη στροφή με όριο τα 50χμ/ώρα) χάνει τον έλεγχο του οχήματός του και σκοτώνει μια 67χρονη και τον 1 έτους εγγονό της που περπατούσαν αμέριμνοι στο απέναντι πεζοδρόμιο. Στη συνέχεια ο οδηγός εγκατέλειψε τα δύο θύματα και φέρεται να προσπάθησε να διαφύγει μέσω θαλάσσης. Τελικά συνελήφθη και η τοξικολογική εξέταση αίματος κατέδειξε υπερβολική χρήση αλκοόλ  (1,71γρ./λίτρο). Λόγω ολιγοήμερης νοσηλείας του σε ψυχιατρικό ίδρυμα (!) απολογήθηκε με καθυστέρηση και τελικά αφέθηκε ελεύθερος με περιοριστικούς όρους. Ο δικηγόρος του δήλωσε πως “η εντολή που έχουμε λάβει από το δράστη είναι να κάνουμε τα πάντα ώστε να επιτευχθεί εξωδικαστική λύση”.

Επαρχιακή οδός Χίου-Καρφά (περιοχή Κοντάρι), 25 Σεπτεμβρίου 2019:  Ένας 64χρονος επαγγελματίας οδηγός παρέσυρε με το Ι.Χ. του και τραυμάτισε σοβαρά έναν 23χρονο φοιτητή που οδηγούσε ηλεκρικό πατίνι. Στη συνέχεια τον εγκατέλειψε αβοήθητο και τράπηκε σε φυγή. Ο κατηγορούμενος συνελήφθη 3 ώρες αργότερα. Μετά την απολογία του αφέθη ελεύθερος με περιοριστικούς όρους. Όσο για τον 23χρονο, έπειτα από 2 νευροχειρουργικές επεμβάσεις καθώς και μακρά νοσηλεία στη Μ.Ε.Θ. του νοσοκομείου Χίου τελικά απεβίωσε.

Γλυφάδα Αττικής, 20 Φεβρουαρίου 2020 : Ένας 40χρονος οδηγός πολυτελούς αυτοκινήτου, ο οποίος σύμφωνα με αστυνομικές πηγές είχε αναπτύξει υπερβολική ταχύτητα, αφού πρώτα συγκρούστηκε με άλλα οχήματα, τελικά παρέσυρε, σκότωσε και εγκατέλειψε έναν 25χρονο μοτοσικλετιστή. Περισσότερες από 48 ώρες μετά, παρουσιάστηκε με το δικηγόρο του στη αστυνομία και μετά από την κατάθεσή του αφέθηκε ελεύθερος λόγω παρέλευσης αυτοφώρου.

Η κατάσταση σήμερα

Αγαπητοί φίλοι,

Η πλήρης λίστα είναι δυστυχώς μακρά καθώς 731 συνάνθρωποι μας χάθηκαν άδοξα σε τροχαία ατυχήματα στη χώρα μας μόνο το 2017. Με 67,9 θανάτους ανά εκατομμύριο πληθυσμού, η Ελλάδα βρίσκεται μακριά από την πρώτη σε οδική ασφάλεια Σουηδία (25,3 θαν./εκατ.) καθώς και από τον Ευρωπαϊκό μέσο όρο (49,7 θαν./εκατ.) και στην 8η θέση πανευρωπαϊκά (καλύτερη από τις: Σλοβακία, Λετονία, Πολωνία, Κροατία, Λιθουανία, Βουλγαρία και Ρουμανία). Σύμφωνα με την Τροχαία Αθηνών, το 2019 καταγράφηκαν 1903 τροχαία με τραυματισμό εκ των οποίων τα 136 με εγκατάλειψη θύματος.

Πέρα όμως από τους αριθμούς, πίσω από κάθε τέτοιο τροχαίο κρύβεται μια οικογενειακή τραγωδία. Κάποιοι γονείς που έχασαν το παιδί τους, σύζυγοι που χήρευσαν, παιδιά που ορφάνεψαν. Τα φώτα της δημοσιότητας θα πέσουν για λίγο πάνω στα θύματα και στις οικογένειές τους και μετά από λίγες μέρες το θέμα θα ξεφουσκώσει από δημοσιογραφικής σκοπιάς και θα ξεχαστεί.

Αποτελεί δε θέμα χρόνου μέχρις ότου να μάθουμε για ένα ακόμα παρεμφερές δράμα σε κάποια περιοχή της Ελλάδος κι ένα νέο όνομα θα προστεθεί στη λίστα με τα θύματα αυτού του ακήρυχτου πολέμου.

Η συνέχεια γνωστή. Ο θύτης θα εγκαταλείψει το θύμα του κι έτσι, μεταξύ άλλων, θα γλυτώσει το αλκοτέστ και τις υπόλοιπες τοξικολογικές εξετάσεις. Εάν ποτέ συλληφθεί ή όταν τελικά παρουσιαστεί στις αρχές (φυσικά μετά την παρέλευση του αυτοφώρου) θα απολογηθεί και θα αφεθεί ελεύθερος. Μετά από πολλά χρόνια, κι ενόσω εκείνος θα χαίρεται την ελευθερία του και οι συγγενείς του θύματος θα μετράνε τα ετήσια μνημόσυνα, τελικά μάλλον θα καταδικαστεί με μια ποινή-χάδι φυσικά με αναστολή. Και η ζωή συνεχίζεται.

Πως ο Κ.Ο.Κ. οπλίζει τους θύτες και γιατί αυτοί εξαφανίζονται;

Πολλά θα μπορούσαμε να γράψουμε για την απίστευτης ανηθικότητας πράξη της εγκατάλειψης ενός θύματος. Ωστόσο, γίνεται εύκολα αντιληπτό, πως από την σκοπιά του θύτη, μια τέτοια κίνηση έχει αρκετά πλεονεκτήματα.

Καταρχάς οι προβλεπόμενες ποινές δεν αποτελούν σε καμία περίπτωση φόβητρο.

Η παράγραφος 2 του άρθρου 43 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας προβλέπει:

«Αν από το οδικό τροχαίο επήλθε θάνατος ή σωματική βλάβη, κάθε οδηγός ή άλλος που χρησιμοποιεί την οδό, ο οποίος ενεπλάκη με οποιονδήποτε τρόπο στο ατύχημα, υποχρεούται επιπλέον : α) Να δώσει την αναγκαία βοήθεια και συμπαράσταση στους παθόντες…..»

Η δε παράγραφος 4 προβλέπει:

 «Αν από τη συμπεριφορά του ο παθών περιήλθε σε κίνδυνο ζωής ή επήλθε θάνατος ή βαριά σωματική βλάβη αυτού, ο υπαίτιος τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον έξι (6) μηνών…»

Και στη ίδια παράγραφο λίγο πιο κάτω:

«…και με αφαίρεση της άδειας ικανότητας οδηγού για χρονικό διάστημα τριών (3) έως έξι (6) μηνών, η οποία επιβάλλεται υποχρεωτικά από το δικαστήριο.»

Επιπλέον, ο θύτης, εγκαταλείποντας τον τόπο του ατυχήματος, ενδέχεται να μη συλληφθεί ποτέ (ειδικά σε περιπτώσεις που το ατύχημα συνέβη σε απομακρυσμένη περιοχή ή χωρίς αυτόπτες μάρτυρες) άρα ενδεχομένως να αποφύγει και τις οποιεσδήποτε ποινικές συνέπειες της πράξης του. Επιπρόσθετα, αποφεύγει τη διαδικασία του αυτοφώρου άρα και της προφυλάκισης καθώς και το αλκοτέστ και τις τοξικολογικές εξετάσεις που ενδέχεται να επιβάρυναν τη θέση του. Τέλος, ο θύτης έχει την πολυτέλεια του χρόνου να συμβουλευθεί έναν δικηγόρο και να προετοιμάσει καλύτερα την υπερασπιστική του γραμμή.

Τι μπορούμε να κάνουμε;

  • Το άρθρο 43 του Κ.Ο.Κ. πρέπει να αντικατασταθεί άμεσα έτσι ώστε οι προβλεπόμενες ποινές να εξισωθούν με αυτές της κακουργηματικής πράξης του άρθρου 306 του Ποινικού Κώδικα που προβλέπει:

«1. Όποιος εκθέτει άλλον και έτσι τον καθιστά αβοήθητο, καθώς και όποιος αφήνει αβοήθητο ένα πρόσωπο που το έχει στην προστασία του ή που έχει υποχρέωση να το διατρέφει και να το περιθάλπει ή να το μεταφέρει, ή ένα πρόσωπο που ο ίδιος υπαίτια τραυμάτισε, τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον έξι μηνών. 2. Αν η πράξη προκάλεσε στον παθόντα α)βαριά σωματική βλάβη, επιβάλλεται φυλάκιση τουλάχιστον τριών ετών, β)θάνατο, επιβάλλεται κάθειρξη έως δέκα έτη»

  • Στο άρθρο 43 του Κ.Ο.Κ. οφείλει να προστεθεί μια παράγραφος που να προβλέπει πως σε περίπτωση εγκατάλειψης του θύματος, να τεκμαίρεται αυτόματα πως ο παραβάτης ήταν υπό την επίδραση υπερβολικής χρήσης αλκοόλ και τοξικών ουσιών ή φαρμάκων που σύμφωνα με τις οδηγίες τους ενδέχεται να επηρεάζουν την ικανότητα οδήγησης.

Για το τέλος

Αγαπητοί φίλοι,

Διαβάζω με μεγάλη απογοήτευση πως στην Ελλάδα του 2020, από τον καταλογισμό ενός προστίμου για παράβαση του Κ.Ο.Κ. μέχρι την είσπραξή του απαιτούνται 60 διοικητικές πράξεις! Και μάλιστα πως το 2019 εισπράχθηκαν μόνο 40 από τα συνολικά 140 εκατομμύρια ευρώ των καταλογισθέντων προστίμων!

Σε μια διαρκώς γηρασκόμενη κοινωνία με το δημογραφικό πρόβλημα να αποτελεί μια βραδυφλεγή βόμβα στα θεμέλιά της, η προαγωγή της οδικής ασφάλειας και ο μηδενισμός των θανάτων από τροχαία πρέπει να αποτελέσουν εθνική προτεραιότητα.

Η διαιώνιση της σημερινής απαράδεκτης πραγματικότητας στην περίπτωση εγκατάλειψης θύματος τροχαίου προκαλεί το κοινό περί δικαίου αίσθημα, προάγει την ανηθικότητα καθώς κι ένα γενικευμένο κλίμα ατιμωρησίας και «επιβραβεύει» τους παραβάτες-δολοφόνους.

Η κυοφορούμενη αναμόρφωση του Κ.Ο.Κ. αποτελεί μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για να διορθωθεί αυτή η παραφωνία όπως και πολλές άλλες.

Η πολιτεία το χρωστάει σε όλους τους αδικοχαμένους, τις οικογένειές τους αλλά και σε όλους εμάς.

Πηγές: Eurostat, Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, Ποινικός Κώδικας Ν.4619/2019 καθώς και kathimerini.gr, tanea.gr, tovima.gr, alithia.gr

Facebook Comments