Ανώνυμοι και επώνυμοι ενώνουν εσχάτως τη φωνή τους στα social media και στο δημόσιο διάλογο για να καταγγείλουν τις – κατά την άποψή τους – προκλητικές αναρτήσεις της επιτροπής «Ελλάδα 2021» για την ελληνική ιστορία, οι οποίες είτε δεν τυγχάνουν γενικής αποδοχής είτε θεωρούνται «εκτός θέματος», ως άσχετες με την επέτειο αυτή καθαυτή.

Κατά ένα περίεργο τρόπο, μάλιστα, συγχέονται στο διαδίκτυο απόψεις που έχουν εκφραστεί από μέλη της επιτροπής παλαιότερα με άλλες που εκφράζονται σήμερα, για να βγει το συμπέρασμα ότι κάτι σάπιο – ίσως ακόμη και κάτι ύποπτο και αντεθνικό – υπάρχει στο βασίλειο της επιτροπής. Και επειδή επικεφαλής της επιτροπής είναι η Γιάννα Αγγελοπούλου, το σαφές υπονοούμενο είναι ότι εκείνη φταίει που τα επιτρέπει όλα αυτά.

Η πρώτη αφορμή δόθηκε όταν ο καθηγητής Αριστείδης Χατζής έκανε λόγο για δικτατορική διακυβέρνηση από τον Καποδίστρια. Ακολούθησε η αναδημοσίευση άλλου άρθρου του ίδιου αρθρογράφου, που είχε γραφτεί παλιότερα αλλά βρέθηκε μυστηριωδώς αναρτημένο στη σελίδα της επιτροπής – όχι με πρωτοβουλία δική του ή της επιτροπής, αλλά με ανεξήγητο τρόπο (ανεξήγητο, μέχρι να διερευνηθεί επαρκώς – υποθέτω) που μιλούσε με προσβλητικό τρόπο για τη σχέση του Καραϊσκάκη με τις γυναίκες.

Και σα να μην έφταναν αυτά, ήρθε και η αντίδραση στην απόφαση της Επιτροπής να ασχοληθεί με την επέτειο της δολοφονίας του Γρηγόρη Λαμπράκη την ημέρα που θα έπρεπε – κατά την άποψη των επικριτών της – να ασχολείται με τη γέννηση της Μπουμπουλίνας.

Πόση έκπληξη προκαλούν όλα αυτά; Από ελάχιστη έως καθόλου. Πρώτα απ’ όλα, γιατί από το ξεκίνημά της αυτή η Επιτροπή ήταν στο μικροσκόπιο, ιδιαίτερα μάλιστα όταν λόγω κορωνοϊού απέμεινε μόνη να οργανώνει εορτασμούς για μια ιστορική επέτειο, καθώς οι άλλοι εορτασμοί που αφορούσαν Σαλαμίνα – Θερμοπύλες σταμάτησαν πρόωρα…

Δεύτερον, γιατί κάποιοι εξ αρχής θεώρησαν ότι το έργο της Επιτροπής θα έπρεπε να παραπέμπει σε κάτι που θα θυμίζει σχολική γιορτή της Α΄ Γυμνασίου για την 25η Μαρτίου. Εκεί θα ταίριαζε μόνο η Μπουμπουλίνα κι όχι και ο Γρηγόρης Λαμπράκης και σίγουρα μια σχολική γιορτή θα ήταν απολύτως ακατάλληλη για να ακουστεί μια αιρετική άποψη για τον Καποδίστρια.

Όμως η επιτροπή “Ελλάδα 2021” δε συστάθηκε για να κάνει σχολική γιορτή για την 25η Μαρτίου. Έχει, υποτίθεται, ευρύτερο ορίζοντα. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης, κηρύσσοντας την έναρξη των εργασιών της στη Βουλή είχε δηλώσει: «Οι κύκλοι της ιστορίας μοιάζουν να ειρωνεύονται τις ιστορίες των ανθρώπων. Σήμερα καλούμαστε να επανατοποθετήσουμε την Ελλάδα στον κόσμο. Τότε ήταν η γέννηση, τώρα είναι η αναγέννηση. Προσδοκώ ότι τα 200 χρόνια από την ελληνική επανάσταση θα συνδεθούν με τα χρόνια που έχουμε μπροστά μας».

Ο πρόεδρος της Βουλής Κώστας Τασούλας έλεγε ότι «η σύγχρονη Ελλάς ξεκινάει τη σπάνια προσπάθεια να αναδείξει την ιστορία, την αξία και τον πολιτισμό της. Όχι για να γαντζωθούμε σε αυτήν, αλλά για να γίνει εφαλτήριο».

Και η Γιάννα Αγγελοπούλου μιλούσε για αναστοχασμό και για «μια ευκαιρία να επανασυστήσουμε την Ελλάδα στον κόσμο».

Η αλήθεια είναι ότι το όλο εγχείρημα ήταν εξ αρχής πολύ πιο δύσκολο απ’ ό,τι φαίνεται με την πρώτη ματιά. Οι πόλεμοι της ιστορίας και της μνήμης έχουν αποδειχθεί θανατηφόροι. Η ελληνική ιστορία είναι γεμάτη συγκρούσεις και η ωριμότητα που απαιτείται για να μιλάει κανείς χωρίς φόβο και πάθος καταθέτοντας την άποψή του μάλλον σπανίζει. Ακόμη πιο πολύ σπανίζει η ωριμότητα που απαιτείται για να ακούει κανείς, δίχως φόβο και πάθος.

Η επανάσταση του 1821 είναι ένα παγκόσμιο γεγονός και ως τέτοιο θα πρέπει να αναδειχθεί. Αποτελεί συνέχεια της γαλλικής επανάστασης, άλλαξε τον ρου της ιστορίας στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, έφερε μαζί με την ελευθερία και τις ιδέες του διαφωτισμού σε μια χώρα υποδουλωμένη από τους Οθωμανούς. Η επανάσταση του ’21 μας διδάσκει ελεύθερη σκέψη, δεν μας διδάσκει λογοκρισία.

Την επόμενη εβδομάδα η Επιτροπή θα δώσει συνέντευξη Τύπου για να εξηγήσει τι έχει κάνει μέχρι σήμερα και τι θα κάνει τους επόμενους μήνες. Θα τα ακούσουμε και θα κρίνουμε. Στο μεταξύ, πάντως, όποιος έχει κάποια ιδέα μπορεί να την καταθέσει στο σάιτ κάτω από τον τίτλο «200 χρόνια Έλληνας». Όχι γιατί πριν από αυτά τα 200 χρόνια δεν υπήρχαν Έλληνες, όπως παριστάνουν κάποιοι ότι κατάλαβαν. Αλλά γιατί για αυτά τα συγκεκριμένα 200 χρόνια μελετάμε, στοχαζόμαστε και γιορτάζουμε το 2021. Με τα θετικά και τα αρνητικά τους, από τα οποία υποτίθεται ότι θέλουμε να διδαχτούμε και να κοιτάξουμε μπροστά. Χωρίς να φοβόμαστε να αναμετρηθούμε με πτυχές της ιστορίας μας, χωρίς να αρνούμαστε το διάλογο, την κριτική, την άλλη άποψη, έστω κι αν δεν συμφωνεί με την κυρίαρχη άποψη ή με τη δική μας…Και δεν είναι αλήθεια ότι “οι Έλληνες θέλουν μόνο Κολοκοτρώνη, Καραϊσκάκη και Ιησού Χριστό”. Έλληνες είναι αυτοί που θέλουν μόνο αυτούς, Έλληνες είναι και οι άλλοι που δε θέλουν μόνο αυτούς, Έλληνες είναι κι αυτοί που δεν θέλουν αυτούς αλλά μόνο κάποιους άλλους. Καθήκον της επιτροπής “Ελλάδα 2021” είναι να τους ενώσει όλους. Οφείλει να γιορτάσει και να αναδείξει το γεγονός τόσο ως εθνικό όσο και ως διεθνές και όχι να το κλείσει, μικρύνει, ευτελίσει. Για αυτό συστάθηκε και εκεί πρέπει να συνεχίσει να στοχεύει.

Facebook Comments