Ώδινεν όρος και έτεκεν Νέο Λύκειο!
Μετά από προετοιμασία(;) δύο ετών, ο (φερόμενος ως) Υπουργός Παιδείας ανακοίνωσε τις αλλαγές που θα "αναμορφώσουν" το Λύκειο, δημιουργώντας το "Νέο Λύκειο"
Μετά από προετοιμασία(;) δύο ετών, ο (φερόμενος ως) Υπουργός Παιδείας ανακοίνωσε τις αλλαγές που θα "αναμορφώσουν" το Λύκειο, δημιουργώντας το "Νέο Λύκειο"
Μετά από προετοιμασία(;) δύο ετών, ο (φερόμενος ως) Υπουργός Παιδείας ανακοίνωσε τις αλλαγές που θα “αναμορφώσουν” το Λύκειο, δημιουργώντας το “Νέο Λύκειο”. Κάτι σαν τον Νέο Άνθρωπο των μαρξιστών. Πρόκειται για τη 12η αλλαγή εξεταστικού συστήματος από το 1983. Περίπου μία κάθε τρία χρόνια. Ασφαλώς είναι παγκόσμιο ρεκόρ: όχι μόνο αριθμού αλλαγών αλλά και περιφρόνησης προς τους μαθητές, από το σύνολο του πολιτικού συστήματος.
Ας δούμε, όμως, τις αλλαγές όπως τις εισηγήθηκε ο “αναμορφωτής”:
1. Οι σχολές χωρίζονται σε “πατρίκιες” που έχουν ζήτηση και “πληβείες” που δεν έχουν. Η εισαγωγή στις πρώτες γίνεται με εξετάσεις (ναι, αυτές που θα… καταργούσε αλλά τελικά το σκέφτηκε καλύτερα…) και στις δεύτερες μόνο με το απολυτήριο Λυκείου. Σου λέει: αφού έτσι κι αλλιώς λίγοι τις προτιμούν, τι τις θέλουμε τις εξετάσεις; Τους βάζουμε όλους μέσα και τα έχουμε καλά με όλους! Πρόκειται για κωμική και ανήθικη ταυτόχρονα μεθόδευση που στοχεύει αποκλειστικά και μόνο στο να “πουλήσει” στο συριζαϊκό κοινό των πανηγυριζόντων χορευταράδων το ότι “καταργήσαμε τις εξετάσεις, όπως είχαμε πει, και επίσης αναβαθμίσαμε την αξία του απολυτηρίου”. Η απαξίωση αυτών των σχολών με την εξ ορισμού κατάταξή τους στη… Β΄ Εθνική και η τροφοδοσία τους με κακούς μαθητές δεν φαίνεται να απασχολεί τους προεκλογικούς σχεδιασμούς του Γαβρόγλου. Κι ούτε μας είπε πώς θα ορίζονται οι σχολές χαμηλές ζήτησης και τι θα συμβεί αν πάψουν να είναι χαμηλής, πράγμα αναμενόμενο καθώς η ευκολία της εισαγωγής θα ανεβάσει τη ζήτηση! (Αλλά αυτά είναι καπιταλιστικά – δεν ισχύουν στον ιδεατό κόσμο τού μαρξιστή Γαβρόγλου.)
Σε όλες τις σοβαρές χώρες, σχολές που δεν έχουν ζήτηση εκσυγχρονίζουν το αντικείμενό τους ή κλείνουν ή τουλάχιστον συγχωνεύονται. Σε μας απλώς θα λειτουργούν ως “πάρκινγκ” φοιτητών β΄ κατηγορίας και ως μηχανισμός απασχόλησης και μισθοδοσίας διδακτικού προσωπικού β΄ κατηγορίας.
Επιπλέον: μαθητές 16 ετών καλούνται να αποφασίσουν για τη ζωή τους χωρίς να έχουν παρακολουθήσει μάθημα επαγγελματικού προσανατολισμού, με την κλασική ελληνική μέθοδο: κάτι πήρε το αυτί μου, κάτι-κάπου διάβασα, κάτι μου είπε ένας φίλος. Ευεξήγητη η ανυπαρξία αυτού του μαθήματος: πώς να παρουσιάσεις τις ανάγκες τις αγοράς, όταν την έχεις δαιμονοποιήσει; Πώς να δικαιολογήσεις τις χιλιάδες θέσεις νέων φοιτητών σε υπερκορεσμένες – εδώ και δεκαετίες – ειδικότητες;
2. Σε 4 μαθήματα θα γίνονται ενδοσχολικές εξετάσεις σε επίπεδο Περιφέρειας ή Νομού, ώστε μαζί με τα άλλα ενδοσχολικώς εξεταζόμενα μαθήματα να συνδιαμορφώνουν τον βαθμό απολυτηρίου. Πώς θα εξασφαλίσει τον ίδιο βαθμό δυσκολίας ανά Νομό ή Περιφέρεια; Είναι δίκαιες αυτές οι εξετάσεις; Όταν οι καθηγητές ξέρουν ότι από αυτόν τον βαθμό εξαρτάται το μέλλον των μαθητών τους – με κάποιους από τους οποίους μπορεί να έχουν “ιδιαίτερες” κατ΄ οίκον διδακτικές σχέσεις – πόσο αυστηροί θα είναι στην επιλογή των θεμάτων και στην επιτήρηση; Γιατί όχι από τράπεζα θεμάτων χωρίς την παρέμβαση ανθρώπινου παράγοντα; Για πρώτη φορά οι εξετάσεις αποκτούν τέτοιο βαθμό διαβλητότητας.
3. Οι Πανελλήνιες, που θα καταργούσε αλλά διατηρεί, περιλαμβάνουν τέσσερα μαθήματα (χωρίς συντελεστές βαρύτητας). Η σοβαρότερη ένσταση που έχω είναι ότι το μάθημα της Έκθεσης θα πρέπει να έχει μικρότερο συντελεστή από τα άλλα τρία, όχι λόγω μικρότερης σημασίας (αντιθέτως, το θεωρώ ως το βασικότερο μάθημα), αλλά ως εκείνο το οποίο έχει το μεγαλύτερο ποσοστό υποκειμενικής βαθμολόγησης – κάτι που αποδεικνύεται κάθε φορά από τις αναβαθμολογήσεις. (Ταυτόχρονα, η Στατιστική – βασικό εργαλείο για κάθε επαγγελματική, οικονομική, κοινωνική και πολιτική δραστηριότητα στον σύγχρονο κόσμο – εξακολουθεί να είναι εκτός εξεταστέας ύλης.
Η καταστρεπτικότερη όμως “μεταρρύθμιση” είναι ο συνυπολογισμός για την εισαγωγή στα ΑΕΙ του βαθμού του απολυτηρίου (ποσοστό 10%). Ανοίγει ο Ασκός του Αιόλου, καθιερώνοντας ένα σύστημα “πιέσεων” που θα εξωθήσουν όλους τους βαθμούς προς τα πάνω, χωρίς βέβαια αυτή η τεχνητή βελτίωση να έχει σχέση με το επίπεδο των μαθητών. Το πρόβλημα δεν είναι μόνο τα ιδιωτικά σχολεία, από τα οποία όσα δεν σέβονται το ρόλο τους (και είναι πολλά αυτά) θα βγάλουν τιμοκατάλογο, αλλά και τα δημόσια καθώς μαθητές και γονείς θα χρησιμοποιήσουν κάθε πρόσφορο, εξωδιδακτικό εννοείται, τρόπο ώστε ο βαθμός να ανέβει. Η δοσοληψία θα είναι ακόμα περισσότερο έντονη στα σχολεία της επαρχίας καθώς όσο πιο μικρή είναι μια κοινωνία, τόσο οι προσωπικές σχέσεις υποκαθιστούν τις θεσμικές και η συναλλαγή γίνεται κανόνας.
4. Αυξάνει τις ώρες διδασκαλίας στα Πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα σε 6 ανά εβδομάδα. Επειδή δεν θέλω να είμαι άδικος, το μέτρο είναι προς τη σωστή κατεύθυνση, καθώς είναι μια προσπάθεια να σταματήσει η οικονομική αιμορραγία των οικογενειών προς τα φροντιστήρια. Όμως η μόνιμη ανασφάλεια που διακατέχει μαθητές και γονείς – και επιτείνεται από τις συχνές αλλαγές του εξεταστικού συστήματος – οδηγεί στο να παρακολουθεί φροντιστήριο η συντριπτική πλειονότητα των μαθητών. Εφόσον θέλεις να κάνεις τη Γ΄ Λυκείου προπανεπιστημιακό έτος, κάν΄ το ξεκάθαρα! Φτιάξε ένα πρόγραμμα διδακτέας ύλης χωρίς το άγχος των εξετάσεων που θα ολοκληρώνεται στη Β΄ Λυκείου και μετάτρεψε την Γ΄ Λυκείου σε εντατικό δημόσιο φροντιστήριο για τις εισαγωγικές. Τώρα, η Γ΄ Λυκείου είναι ολίγον έγκυος. Δεν ξέρω τι πρέπει να περιμένουμε στον τοκετό.
Μοιάζει όλο αυτό με ένα άτεχνο λίφτινγκ, με απαρχαιωμένες μεθόδους και καταστροφικά, δια γυμνού οφθαλμού, αποτελέσματα με προφανή βιασύνη να εμφανιστεί “φρέσκια” η Παιδεία στο αναμενόμενο σόου του Τσίπρα στην Έκθεση Θεσσαλονίκης, καθώς στον τομέα της Οικονομίας δεν έχει και πολλά να πει… Η ΝΔ βέβαια, δια στόματος του αρχηγού της, έκανε την πάγια πλέον διακήρυξη ότι θα καταργήσει όλα τα παραπάνω, αλλά δεν μπήκε στον κόπο, κατά την πάγια επίσης συνήθειά της, να μας πει τι είδους Παιδεία έχει κατά νου, με ποιον τρόπο θα αξιολογούνται οι υποψήφιοι για τα ΑΕΙ και – το κυριότερο – ποιος θα είναι ο αριθμός τους σε ένα σύστημα που παράγει ειδικότητες με μηδενική ζήτηση, αλλά με πολιτικό αντίκρυσμα, καθώς η διασπορά πανεπιστημιακών σχολών σε κάθε κωμόπολη υποβιβάζει το επίπεδο της Παιδείας αλλά ανεβάζει τον αριθμό των ψήφων στο κόμμα.
Μάλλον θα πρέπει να περιμένουμε έναν άλλον περισπούδαστο αναμορφωτή για την 13η αλλαγή του συστήματος! Για να υποδεχθούμε το… Νέο Νέο Λύκειο. Καημένα παιδιά! Πόσα εγκλήματα έχουμε κάνει σε βάρος σας – και συνεχίζουμε…
Facebook Comments