Μέτα από 5 χρόνια σκληρής δημοσιονομικής προσαρμογής, όπου η Ελλάδα απώλεσε το 25% του εισοδήματός της, η  ύφεση αναμένεται να συνεχιστεί αμείλικτη και το 2015-16. Οι πρόσφατες προβλέψεις κάνουν λόγο για μείωση περίπου 4% του ΑΕΠ φέτος και 1%-2% το 2016, ως συνέπεια της 6μηνης αβεβαιότητας, του παγώματος της οικονομίας λόγω των capital controls και των επώδυνων μέτρων που καλείται να πάρει η χώρα στα πλαίσια του νέου προγράμματος χρηματοδότησης.

Είναι λοιπόν αδήριτη η ανάγκη της σύνταξης και εφαρμογής ενός ολοκληρωμένου αναπτυξιακού σχεδίου για τα επόμενα έτη, το οποίο θα λειτουργήσει ως αντίβαρο στην οικονομική καθίζηση και θα απελευθερώσει σταδιακά τις παραγωγικές δυνατότητες της χώρας, ωθώντας μπροστά την οικονομία. Θα πρέπει να είναι πρώτη προτεραιότητα για τους κυβερνόντες. Αντί αυτού, παρατηρείται έλλειψη προετοιμασίας και συνεχείς καθυστερήσεις στην κατάρτιση του πλάνου, με αποτέλεσμα ο αναπτυξιακός νόμος να είναι ανενεργός από τον Απρίλιο 2014 και να εκκρεμεί η καταβολή ενός σημαντικού ύψους χρηματοδότησης πολλών επενδυτικών σχεδίων (η ΕΣΕΕ το υπολογίζει στα €4 δις),  τα οποία έχουν αναπόφευκτα κολλήσει. Το χρονοδιάγραμμα του υπουργείου οικονομίας μεταθέτει για τον Οκτώβριο την έλευσή του νέου νόμου στη βουλή.

Ο νέος αναπτυξιακός νόμος θα πρέπει:

  • Να παρουσιάσει εύληπτα και αντικειμενικά κριτήρια ένταξης, τα οποία θα στηρίζονται σε μετρήσιμους στόχους.
  • Να δίνει φορολογικά (πχ «μαξιλάρι» αφορολόγητου αποθεματικού) και χρηματοοικονομικά κίνητρα (πχ. επιδότηση επιτοκίου).
  • Να κατανείμει τις ενισχύσεις μεταξύ των περιφερειών με βάση τα σημερινά οικονομικά στοιχεία και το οικονομικό τους μέγεθος, δίνοντας μεγαλύτερη βαρύτητα σε εκείνες που παρουσιάζουν μικρό κατά κεφαλήν ΑΕΠ σε σχέση με το μέσο όρο της ΕΕ.   
  • Να επιταχύνει τις χρονοβόρες διαδικασίες με τη χρήση ηλεκτρονικών συστημάτων και την αυστηρή τήρηση των προθεσμιών. (ΣΗΜ: ο χρόνος μεταξύ της υποβολής της αίτησης και της ολοκλήρωσης ενός μόνο σταδίου αξιολόγησης ξεπερνούσε τους 6 μήνες, αφού παρατηρούνταν μεγάλες καθυστερήσεις στη διενέργεια των ελέγχων. Ακόμα και κατόπιν της έγκρισης, η εκταμίευση της ενίσχυσης καθυστερούσε χαρακτηριστικά.)
  • Να δημιουργήσει μητρώο ελεγκτών – αξιολογητών, με αδιάβλητο σύστημα αξιολόγησης, σαφείς επιχειρησιακές διαδικασίες, κώδικα δεοντολογίας και σύσταση δ/νσης εσωτερικού ελέγχου. Επιπλέον, μη συσχέτιση της ομάδας των τελικών ελεγκτών  με την ομάδα της αξιολόγησης του σχεδίου.
  • Να ενισχύσει τη διαφάνεια με τη δημοσίευση στο ΦΕΚ όλων των επενδυτικών σχεδίων τα οποία λαμβάνουν ενίσχυση.

Το αναπτυξιακό πλάνο θα πρέπει να στηριχθεί στους εξής βασικούς άξονες:

1.         Δημιουργία ευνοϊκού επενδυτικού κλίματος: Διευκόλυνση της αδειοδότησης νέων επιχειρήσεων με τη λειτουργία των ήδη θεσμοθετημένων Κέντρων Εξυπηρέτησης Επιχειρήσεων. Επίσης, προσέλκυση νέων επενδυτών με δημιουργία κέντρου υποδοχής επενδυτών και παροχή τεχνογνωσίας σε εξειδικευμένα, τεχνικά ζητήματα. Χρειάζεται ακόμη να δοθούν κίνητρα για νέες επενδύσεις εφόσον αυτές πληρούν ορισμένα κριτήρια, όπως κίνητρα προσλήψεων, πχ μειωμένες εργοδοτικές εισφορές για 2 έτη για κάθε πρωτοεμφανιζόμενο νέο στην αγορά εργασίας, προγράμματα επιδοτούμενης απασχόλησης κτλ.

2.         Έμφαση στην καινοτομία και την έρευνα: με διασύνδεση μικρών επιχειρήσεων με πανεπιστημιακά ιδρύματα και εφαρμογή κοινών ερευνητικών προγραμμάτων (κατά το παράδειγμα της Φινλανδίας και της Ιρλανδίας), με προώθηση της ενδοεπιχειρησιακής εκπαίδευσης και πρακτικής άσκησης, με ενθάρρυνση του συνεργατικού συνεταιρισμού (“Clustering”) μικρών νεοφυών επιχειρήσεων έρευνας & ανάπτυξης, που  ενωμένες θα μπορέσουν να βρουν κανάλια χρηματοδότησης και να μετατρέψουν την ιδέα τους σε προϊόν.

3.         Στροφή προς την παραγωγή: Σημαντική είναι η ενθάρρυνση της δημιουργίας σύγχρονων τοπικών συνεταιριστικών ενώσεων, γεωργικών και αλιευτικών, ώστε να επιτύχουν καθετοποιημένη παραγωγή, να έχουν πρόσβαση σε διευρυμένο δίκτυο διανομής εντός & εκτός Ελλάδας και να αποκτήσουν διαπραγματευτική  ισχύ έναντι των πελατών τους. Αξιοποίηση όλων των πιθανών πηγών χρηματοδότησης με στόχευση στην παραγωγή και σε έργα υποδομών και συμφωνία με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για τη λειτουργία ειδικού γραφείου στην Ελλάδα.   

4.         Ενίσχυση Εξαγωγών: Ζωτικής σημασίας είναι οι εξαγωγικές συνεργασίες (πχ μέσω του “Enterprise Greece” και της Ευρωπαϊκής Εικονικής Πύλης), καθώς και ο συνεργατικός συνεταιρισμός μεταξύ των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, με στόχο την ανταγωνιστικότητα, την εξωστρέφεια, και την εξεύρεση πηγών χρηματοδότησης. Επίσης, μείωση του ποσοστού ιδίας συμμετοχής σε επιχειρήσεις που για πρώτη φορά σχεδιάζουν να εξάγουν τα προϊόντας τους.

Μόνο με την ανάπτυξη και την ενίσχυση του επιχειρείν η χώρα θα φύγει μπροστά και η οικονομία θα σταθεί στα πόδια της. Η ανάπτυξη όμως δεν διατάσσεται. Χρειάζεται επιμονή, μέθοδο και σχέδιο ώστε να επιτευχθεί και να καταστεί βιώσιμη και αειφόρος.

Facebook Comments