Την υπεραπόδοση της Ελλάδας έναντι όλων των οικονομιών της ευρωζώνης, με κύριους “μοχλούς” τη δημοσιονομική πολιτική, τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις και την ισχυρή ανάκαμψη του τουρισμού, υπογραμμίζει η Société Générale  σε νέα της ανάλυση.

Ειδικότερα, όπως τονίζει η Société Générale, η ελληνική οικονομία ξεπέρασε σε επιδόσεις όλες τις χώρες της ευρωζώνης καταγράφοντας ισχυρή ανάκαμψη μετά την COVID-19, με το επίπεδο του ΑΕΠ να κινείται 6,5% πάνω από το επίπεδο πριν από την πανδημία (έναντι 2,5% για τη ζώνη του ευρώ).

Οι κύριοι λόγοι για αυτή την υπεραπόδοση είναι: 1) μια αποτελεσματική δημοσιονομική απάντηση (η μεγαλύτερη στη ζώνη του ευρώ το 2020-21 σύμφωνα με το ΔΝΤ) και 2) το δυναμικό ριμπάουντ μετά την COVID και τα αρκετά χρόνια αδυναμίας μετά τη χρηματοπιστωτική κρίση, οι διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις και η ισχυρή ανάκαμψη του τουρισμού. Παράλληλα, η κατανάλωση και οι επενδύσεις συνέβαλαν σημαντικά στην υπεραπόδοση της Ελλάδας.

Η γαλλική τράπεζα πιστεύει ότι η ανάπτυξη του ΑΕΠ της Ελλάδας θα παραμείνει ισχυρή, χάρη στα κεφάλαια του NGEU (11% του ΑΕΠ σε επιχορηγήσεις και 6,8% σε δάνεια σε διάστημα έξι ετών, μεταξύ των μεγαλύτερων αποδεκτών στην ΕΕ), αλλά και σε μια σταθερή βελτίωση του δυναμικού ανάπτυξης.

Το δημόσιο χρέος θα μειωθεί περαιτέρω γρήγορα τα επόμενα χρόνια

Η βελτίωση των δημόσιων οικονομικών της Ελλάδας ήταν επίσης εντυπωσιακή, με το δημόσιο χρέος να έχει πέσει κάτω από το 180% του ΑΕΠ το 2022 – το χαμηλότερο σε δέκα χρόνια και 35 ποσοστιαίες μονάδες κάτω από την κορύφωσή του το 2020.

Αυτή η τάση, όπως επισημαίνει η SocGen, είναι πιθανό να συνεχιστεί τα επόμενα πολλά χρόνια, καθώς η εξυπηρέτηση του ελληνικού χρέους είναι σε μεγάλο βαθμό ανεξάρτητη από τις κινήσεις των ελληνικών ομολόγων για δύο λόγους.

Πρώτον, το χρέος της Ελλάδας έχει κυρίως τη μορφή επίσημων δανείων (EFSF, ESM, ΔΝΤ κ.λπ.).

Δεύτερον, ως μέρος των διαφορετικών προγραμμάτων διάσωσης, η λήξη του ελληνικού χρέους επεκτάθηκε σε 20 χρόνια, σε σύγκριση με περίπου επτά για τη ζώνη του ευρώ.

Επιπλέον, χάρη στις μεταρρυθμίσεις που εφαρμόστηκαν στον απόηχο της κρίσης, η Ελλάδα κατάφερε να βελτιώσει διαρθρωτικά τα έσοδά της. Καθώς οι δημόσιες δαπάνες διατηρήθηκαν υπό έλεγχο, αυτό επέτρεψε στην Ελλάδα να δει μεγάλα πλεονάσματα πρωτογενούς ισοζυγίου πριν από την πανδημία. Η SocGen αναμένει ότι αυτό θα συνεχιστεί από το 2023 και μετά. Τα πρωτογενή πλεονάσματα σε συνδυασμό με την περιορισμένη αύξηση στα κόστη εξυπηρέτησης του χρέους και την ισχυρή ανάπτυξη της οικονομίας αναμένεται να επιτρέψουν την περαιτέρω μείωση του δημόσιου χρέους τα επόμενα πέντε χρόνια, όπως προσθέτει.

Προσοχή όμως στην πολιτική αβεβαιότητα μετά τις γενικές εκλογές

Σε αντίθεση με τις προηγούμενες εκλογές, αυτή τη φορά δεν θα υπάρχει μπόνους πλειοψηφίας και θα εφαρμοστεί ένα αναλογικό σύστημα, το οποίο πιθανότατα θα οδηγήσει σε ένα εξαιρετικά κατακερματισμένο κοινοβούλιο, όπως επισημαίνει η γαλλική τράπεζα.

Σύμφωνα με τις δημοσκοπήσεις, η Νέα Δημοκρατία προηγείται στις δημοσκοπήσεις με περίπου 34% των προθέσεων ψήφου, ακολουθούμενη από το αριστερό κόμμα του ΣΥΡΙΖΑ με 29% και το σοσιαλιστικό κόμμα ΠΑΣΟΚ με 11%. Αριθμητικά ή πολιτικά, ο σχηματισμός κυβέρνησης συνασπισμού (μεταξύ ΝΔ και ΠΑΣΟΚ ή ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ) θα είναι πρόκληση, παρόλο που αυτά τα κόμματα έχουν δεσμευτεί σε γενικές γραμμές στις μεταρρυθμίσεις και τα έργα που ενσωματώνονται στη διαδικασία του NGEU. Πιο προβληματικοί συνασπισμοί για τις αγορές και την ΕΕ θα ήταν είτε ΝΔ-Ελληνική Λύση (ευρωσκεπτικιστικό υπερεθνικιστικό κόμμα) είτε ΣΥΡΙΖΑ-ΠΑΣΟΚ-ΜέΡΑ25 (κόμμα του πρώην υπουργού Οικονομικών της Ελλάδας Γ. Βαρουφάκη). Όμως, όπως και οι άλλες δύο επιλογές, αυτά τα κόμματα πιθανότατα δεν θα έχουν τα μέσα (απόλυτη πλειοψηφία) ή την πολιτική βούληση να σχηματίσουν κυβέρνηση.

Η επανάληψη των εκλογών (μέχρι τις αρχές Ιουλίου) φαίνεται λοιπόν μια μεγάλη πιθανότητα, όπως σημειώνει η SocGen αλλά με διαφορετικό –ημιαναλογικό– σύστημα. Αν και αυτό σημαίνει την επιστροφή του μπόνους εδρών σε αυτές τις δεύτερες εκλογές, μπορεί να μην παρέχει στο κόμμα που θα έρχεται πρώτο την απόλυτη πλειοψηφία όπως συνέβαινε στο ισχύον σύστημα πριν. Αντί για μπόνους 50 εδρών (από 300 βουλευτές) προηγουμένως, το νέο σύστημα δίνει στο πρώτο κόμμα επιπλέον 20 έδρες εάν λάβει τουλάχιστον το 25% των ψήφων. Αυτό το μπόνους θα αυξάνεται κατά μία έδρα για κάθε 0,5% άνω του 25%, έως και τις 50. Με τις τρέχουσες δημοσκοπήσεις, η ΝΔ θα εξακολουθούσε να υπολείπεται της απόλυτης πλειοψηφίας κατά περίπου 20 έδρες. Ως αποτέλεσμα, θα πρέπει να σχηματιστεί κυβέρνηση συνασπισμού ή μειοψηφίας, με τους κινδύνους πολιτικής παράλυσης που αυτό συνεπάγεται.

Η Ελλάδα πιθανότατα θα ανακτήσει το καθεστώς της επενδυτικής βαθμίδας στα τέλη του 2023

Η βελτίωση των θεμελιωδών μεγεθών θα υποστηρίζει την αναβάθμιση της Ελλάδας σε επενδυτική βαθμίδα. Οι μεθοδολογίες των οίκων αξιολόγησης μπορούν γενικά να χωριστούν σε τέσσερις κατηγορίες: μακροοικονομικές επιδόσεις, δημοσιονομικές επιδόσεις, θεσμική και διαρθρωτική ισχύς και εξωτερική ευπάθεια. Οι δύο τελευταίες κατηγορίες είναι γενικά σταθερές, επειδή μια δραστική θεσμική αλλαγή θα απαιτούσε χρόνο και το να είσαι στην ευρωζώνη σχεδόν εγγυάται έναν ισχυρό εξωτερικό τομέα.

Ως αποτέλεσμα, ο οικονομικός και δημοσιονομικός τομέας επισημάνθηκαν επανειλημμένα από τους οίκους αξιολόγησης ως οι βασικοί μοχλοί των αναβαθμίσεων της αξιολόγησης της Ελλάδας τα τελευταία χρόνια. Οι βελτιώσεις είναι εντυπωσιακές και έχουν ωθήσει την αξιολόγηση της Ελλάδας στην κατηγορία του BB+ τόσο από την S&P όσο και τη Fitch παρά την COVID και τον πόλεμο στην Ουκρανία, μόλις μία βαθμίδα κάτω από τη χαμηλότερη αξιολόγηση επενδυτικής βαθμίδας.

Η συνεχής βελτίωση των οικονομικών και δημοσιονομικών μετρήσεων θα πρέπει σχεδόν να εγγυηθεί την επιστροφή της αξιολόγησης της Ελλάδας στην επενδυτική βαθμίδα το αργότερο μέχρι το τέλος του 2024, εκτιμά η SocGen. Το πιο πιθανό χρονοδιάγραμμα είναι στο τέλος του 2023. Οι οίκοι αξιολόγησης γενικά ακολουθούν μια προσεκτική προσέγγιση κατά την αναβάθμιση και για να αποφευχθεί η αστάθεια και οποιαδήποτε αντιστροφή των προηγούμενων αξιολογήσεων, πρέπει να γνωρίζουν τυχόν πιθανούς κινδύνους. Οι βουλευτικές εκλογές του Μαΐου είναι ένας κίνδυνος που θα μπορούσε να περιπλέξει τα πράγματα.

Συγκεκριμένα, στη χειρότερη περίπτωση, η νέα κυβέρνηση συνασπισμού θα μπορούσε να αναστρέψει τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις που θεωρούνται ζωτικής σημασίας για τις οικονομικές και δημοσιονομικές βελτιώσεις της Ελλάδας. Αυτό είναι πολύ απίθανο να συμβεί, αλλά οι οίκοι αξιολόγησης δεν θα βιαστούν να αναβαθμίσουν πριν μειωθεί αυτή η αβεβαιότητα. Ως εκ τούτου, η SocGen επαναλαμβάνει ότι το πιο πιθανό timing για την αναβάθμιση της Ελλάδας σε BBB- είναι η 20ή Οκτωβρίου για την S&P και η 1η Δεκεμβρίου για τη Fitch.

 

Facebook Comments