Η αξία του momentum στην πορεία μεγάλων εταιρειών αλλά και κρατών, όπως η Ελλάδα
Η αξία του momentum στην πορεία μεγάλων εταιρειών αλλά και κρατών, όπως η Ελλάδα
Η αξία του momentum στην πορεία μεγάλων εταιρειών αλλά και κρατών, όπως η Ελλάδα
Πριν περίπου δύο δεκαετίες μιά μικρή εταιρεία, ονόματι Google Inc, των Sergey Brin και Larry Page, συνιδρυτών της μηχανής αναζήτησης Google, προσέφεραν στην δεσπόζουσα τότε εταιρεία Yahoo, πρόσβαση στο σύστημά της PageRank το οποίο ακόμα δεν είχε πατενταριστεί. Το σύστημα αυτό ήταν εξαιρετικά ιδιοφυές και ήταν πολύ καλύτερο από κάθε ανταγωνιστικό παγκοσμίως. Η πρόταση προς την Yahoo ήταν για το αστείο τότε αντάλλαγμα του $1 εκατομμυρίου, που θα έδινε στην Google την δυνατότητα να τελειοποιήσει την οργάνωση της εταιρείας με την μηχανή αναζήτησης. Πράγματι, υπήρξε στιγμή στη σύγχρονη ιστορία της επιχειρηματικότητας, όπου η Yahoo, αναρωτιόταν αν θα έπρεπε να δώσει $1 εκατομμύριο μόνο για να αγοράσει τη Google στα αρχικά της στάδια. Λοιπόν γιατί η Yahoo απάντησε αρνητικά; Επειδή βρήκε τη μηχανή αναζήτησης της Google, πολύ «έξυπνη» μιάς και οδηγούσε πολύ έυκολα και γρήγορα τους ενδιαφερόμενους στα sites και τις διευθύνσεις που επιθυμούσαν ενώ η αρχιτεκτονική της Yahoo ήταν να κρατά τον ενδιαφερόμενο μέσα στο σύστημα ηλεκτρονικού περιεχομένου της Yahoo, ώστε να συναντά και να διαβάζει όσο το περισσότερο διαφημιστικό υλικό με αποτέλεσμα να οδηγήσει την Yahoo σε μεγαλύτερα έσοδα από τις διαφημίσεις. Φυσικά, εν τέλει, η αρχιτεκτονική της Yahoo και η επιλογή αναζήτησης αποδείχθηκε μεγάλο και πολύ ακριβό σφάλμα για την εταιρεία, αφού οι χρήστες προτίμησαν μαζικά τον τρόπο λειτουργίας και την αρχιτεκτονική της Google, ακόμα και αν η Yahoo πρόσφερε στους πρώϊμους τότε χρήστες του διαδικτύου την υπηρεσία GeoCities (που έχει πιά αποσυρθεί) για να έχουν οι χρήστες δωρεάν ιστοσελίδα μέσα στους servers της Yahoo.
Θα περίμενε κανείς αυτή η λάθος επιλογή να γίνει μάθημα για την Yahoo, όταν αργότερα, το 2002, η Google η οποία σταδιακά ανέβαινε στις προτιμήσεις της αγοράς, ήρθε στην Yahoo, με το ερώτημα της εξαγοράς. Τότε, η Yahoo, εκτίμησε την Google κατά $2 δις λιγότερο από όσα είχε εκτιμηθεί ότι αξίζει, με αποτέλεσμα να μην γίνει η εξαγορά. Η Yahoo θα μπορούσε άνετα να δώσει $2 δις παραπάνω σε μετοχές της ώστε να φτάσει σε μιά συμφωνία με τους μετόχους της Google αλλά προτίμησε να αφήσει την ευκαιρία αυτή.
Όμως η ειρωνία της ιστορίας του διαδικτύου, δεν σταματά εδώ αφού το 2006, η Yahoo βρέθηκε μπροστά στην εξέταση της εξαγοράς του Facebook το οποίο τότε ακόμα έκανε ελάχιστα και πολύ μικρά κέρδη αλλά είχε δυνατές προοπτικές. Αν και ο ιδρυτής και CEO κ. Mark Zuckerberg ήταν ενάντιος σε αυτή την συζήτηση, ένα μεγάλο μπλόκ επενδυτών, τον οδηγούσαν προς αυτή την επιλογή. Η Yahoo τότε πρόσφερε $1 δις για το Facebook ενώ η ομάδα των μετόχων ζητούσε $1,1 δις, μιά διαφορά που θα μπορούσε να γεφυρωθεί. Η Yahoo, προτίμησε να μην το κάνει και έτσι έχασε την ευκαιρία να πάρει το Facebook κοντά στο σημερινό 2% της αξίας της εταιρείας στο χρηματιστήριο, χάνοντας μιά τεράστια τρέχουσα αξία αλλά και πολλές υπεραξίες και συνέργειες για την ίδια την Yahoo στο μέλλον.
Όσο για την Google, σήμερα ελέγχει το 70% της παγκόσμιας αγοράς διαδικτυακής διαφήμισης που φτάνει τα $15 δις τον χρόνο και αυξάνεται συνέχεια και προβλέπεται ότι θα φτασει τα $30 δις σε μιά δεκαετία από σήμερα. Η Yahoo έχει πλέον βυθιστεί σε εσωστρέφεια και προβλήματα και συνεχώς χάνει την οποιαδήποτε επισκεψιμότητα την οποία παλαιότερα είχε, ενώ με μερικές απλές κινήσεις και λίγη απαραίτητη σκέψη, να είναι αυτή ο απόλυτος κολοσσός του διαδικτύου.
Συγκρίσεις με χώρες και αποφάσεις
Εγραψα αυτό το τόσο ξεκάθαρο παράδειγμα επειδή ήθελα να δώσω παραδείγματα με το τι χάνουμε ως χώρα και ως έθνος από αυτές τις επιλογές που κάνουμε τα τελευταία δύο χρόνια. Χωρίς να θέλω να υπερασπιστώ την κυβέρνηση Σαμαρά και Βενιζέλου, είναι δεδομένο ότι το 2014, κατά το β’ εξάμηνο η Ελλάδα είχε έρθει στην ανάπτυξη και γύρω από την χώρα είχε δημιουργηθεί εκ νέου ένα διεθνές κλίμα εμπιστοσύνης, που το 2015 θα την οδηγούσε σε έξοδο από το μνημόνιο και σε μιά τρομερή ανάπτυξη που ίσως και να ξεπερνούσε το 5% σε ετήσια βάση αν λάβει κανείς υπόψιν του ότι ο τουριστικός παράγων λειτούργησε πολύ καλά την ίδια χρονιά. Συνδυαστικά με το διεθνές περιβάλλον, τα μέτρα Ντράγκι για την Ευρωζώνη, το εξαιρετικά φθηνό χρήμα και την ανανεωμένη αισιοδοξία που από το 2014 ήταν ορατή η χώρα μας θα μπορούσε να είχε κάνει τεράστια άλματα με πολύ μικρές θυσίες από το 2015 και μετά. Η επιλογή που ο λαός έκανε είχε τα γνωστά αποτελέσματα με πιό βασικό την επιβάρυνση του έθνους με 21 δις που αφαιρέθηκαν από το ΑΕΠ της χώρας όταν οι δυνατότητές της ήταν να προστεθούν 10 δις σε αυτό, ίσως και περισσότερα.
Η ζημιά από τις επιλογές που κάνει μιά εταιρεία ή ένα έθνος την κατάλληλη χρονική στιγμή φαίνεται αργότερα. Σε μιά εταιρεία όπως η Yahoo, φάνηκε ξεκάθαρα όταν η Google και η Facebook επέτυχαν κατόπιν την πορεία που όλοι μας είδαμε. Αν κάναμε μιά αναγωγή στην Ελλάδα και σκεφτόμασταν πόσες νέες δουλειές και δυναμική για την οικονομία θα είχαν δημιουργήσει ήδη οι κινήσεις που σχεδίαζε το κυβερνητικό επιτελείο το 2014 και υλοποιούνται με το ζόρι σήμερα (π.χ. Ελληνικό, ΟΛΠ, Αεροδρόμια κ.α.) και φυσικά στα πλαίσια μιάς άλλης, πιό ασθενούς χώρας, όπως αυτή έγινε από τα άσκοπα και παιδιάστικα πειράματα του πρώτου μισού του 2015, κατανούμε απλά το τι απωλέσαμε ως προοπτική μέσα στα πλαίσια ενός κατάλληλου χρονοδιαγράμματος, αυτού που ονομάζουμε μομέντουμ στην ιστορία.
Δυνατότητες και προοπτικές για την Ελλάδα, δυστυχώς κερδίζονται από άλλες χώρες και έθνη, επειδή η ιστορία δεν σταματά, και κάθε πράξη που δεν γίνεται σε ένα κάποιο μέρος, γίνεται εναλλακτικά κάπου αλλού.Στην πράξη, πράγματα που μπορούν να γίνουν μιά συγκεκριμένη χρονική στιγμή και έχουν κάποια συγκεκριμένα αποτελέσματα δεν μπορούν να γίνουν κάποια άλλη, ή αν γίνουν αργότερα ίσως να έχουν πολύ μεγαλύτερο και επώδυνο κόστος.
Οι Ελληνες θα πρέπει να διδαχθούμε από τα λάθη και τις επιτυχίες άλλων και να φροντίσουμε να σπρώξουμε τα δεδομένα των ιστορικών μας επιλογών ανάλογα. Οταν κάνουμε διαμάχες για πράγματα που άλλοι έχουν λύσει πολλές δεκαετίες πριν, απλά παίζουμε με μιά ουτοπία. Εκείνο που πρέπει να διδασκόμαστε και να διδάσκουμε και τις νέες γενιές που έρχονται είναι η εκμετάλλευση των ευκαιριών μέσα σε ένα συγκεκριμένο χρονικό πλαίσιο, σε ένα συγκεκριμένο momentum δηλαδή. Μόνο με τέτοιες κινήσεις και επιλογές θα πάμε ως έθνος και ως χώρα μπροστά αξιοποιώντας τις δυνατότητές μας με τον πλέον δημιουργικό τρόπο μέσα στο ευρωπαϊκό και διεθνές γίγνεσθαι.
Facebook Comments