Η νομοθέτηση μπορεί και πρέπει να βελτιωθεί
Οι πολλοί και κακοί νόμοι θεωρούνται αιτία μιας κακής διακυβέρνησης. Ειδικά, όσον αφορά την Δημοκρατία, αυτή πλήτττεται βάναυσα από την ύπαρξή τους
Οι πολλοί και κακοί νόμοι θεωρούνται αιτία μιας κακής διακυβέρνησης. Ειδικά, όσον αφορά την Δημοκρατία, αυτή πλήτττεται βάναυσα από την ύπαρξή τους
Οι πολλοί και κακοί νόμοι θεωρούνται αιτία μιας κακής διακυβέρνησης. Ειδικά, όσον αφορά την Δημοκρατία, αυτή πλήτττεται βάναυσα από την ύπαρξή τους. Και τούτο, διότι η Δημοκρατία στηρίζεται στο κράτος δικαίου. Οι αποφάσεις, δηλαδή, μιας δημοκρατικά εκλεγμένης κυβέρνησης πρέπει να στηρίζονται σε νόμους και κανονιστικές ρυθμίσεις.
Εδώ και μερικές δεκαετίες, έχει δημιουργηθεί και ανθεί η επιστήμη της «Καλής Νομοθέτησης», ως ένας διεπιστημονικός κλάδος που ενσωματώνει την πρακτική γνώση των νομοτεχνητών και των σύγχρονων κοινωνικών επιστημόνων με προεξέχοντες τους θεσμικούς οικονομολόγους και τους διοικητικούς επιστήμονες με ειδικότητα στην ρυθμιστική διακυβέρνηση.
Η χώρα μας είναι ουραγός όχι μόνον όσον αφορά την θεωρητική και ερευνητική παραγωγή αλλά και ως προς την πρακτική εφαρμογή των αρχών και των κανόνων της καλής νομοθέτησης στο παραγόμενο απ’ αυτήν ρυθμιστικό προϊόν.
Μια εξαίρεση συνιστά η αξιέπαινη προσπάθεια εμβάθυνσης στην πρακτική και την διαδικασία της ελληνικής νομοθετικής παραγωγής με βάση τους κανόνες της καλής νομοθέτησης που κάνει, εδώ και μια τριετία, το Κέντρο Φιλελεύθερων Μελετών (ΚΕΦιΜ).
Με μια μικρή αλλά συμπαγή ερευνητική ομάδα δημιουργήσαμε τον Δείκτη Καλής Νομοθέτησης, μια ερευνητική πρωτοπορία, η οποία, πολύ γρήγορα, εξήχθη σε άλλες χώρες εντός και εκτός της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ο δείκτης ενσωματώνει τόσο τις επιστημονικές παραδοχές της καλής νομοθέτησης όσο και τα πιο ενδιαφέροντα σημεία από την μεθοδολογία που έχει υιοθετηθεί για τα θέματα της ρυθμιστικής διακυβέρνησης από διεθνείς οργανισμούς, όπως ο ΟΟΣΑ και η Παγκόσμια Τραπεζα.
Τα συμπεράσματα που προκύπτουν από την εξέταση της νομοθετικής παραγωγής με βάση τον Δείκτη Καλής Νομοθέτησης έχουν ενδιαφέρον και, ιδού, γιατί:
Αν και ο αριθμός των τροπολογιών που εισάγονται σε κάθε νομοσχέδιο βαίνει μειούμενος, εντούτοις αυξάνεται, κατά πολύ, ο αριθμός των άρθρων που περιλαμβάνει κάθε τροπολογία:
Το 2020 κάθε τροπολογία που εισήχθη σε σχέδιο νόμου της κυβέρνησης της ΝΔ είχε κατά μέσο όρο 13 άρθρα. Επρόκειτο για ολόκληρα νομοσχέδια τα οποία εισαγόνταν στο εκάστοτε αρχικό νομοσχέδιο με μειωμένη διαβούλευση, επεξεργασία και χρόνο συζήτησης. Μάλιστα, σχεδόν όλες οι τροπολογίες (93%) είχαν κατατεθεί εκπρόθεσμα, μια πρακτική που δεν επιτρέπει στους βουλευτές, ιδίως της αντιπολίτευσης, να μελετήσουν και να τεκμηριώσουν την θετική ή αρνητική τους ψήφο.
Συμπερασματικά: Πρόοδος σε σχέση με το παρελθόν έχει γίνει. Από τους απαράδεκτους νόμους «με αναδρομικές κυρώσεις» της εικοσαετίας 1974-1994, δηλαδή, την εκ των υστέρων (!) κοινοβουλευτική νομιμοποίηση αποφάσεων της εκτελεστικής εξουσίας (υπουργικές αποφάσεις, πράξεις υπουργικού συμβουλίου και πράξεις νομοθετικού περιεχομένου), έχουμε φύγει.
Υστερούμε, όμως, πολύ σε σχέση με το τι έχουν πετύχει άλλες προηγμένες χώρες. Υπάρχουν παραδείγματα και εφαρμογές της Καλής Νομοθέτησης σε αγγλοσαξωνικές χώρες που απέχουν πολύ από το να εφαρμοστούν στην χώρα μας.
Η χώρα χωλαίνει, ασθμαίνει και παρακολουθεί, από μακριά, τους πρωτοπόρους. Η Καλή Νομοθέτηση περιμένει στη χώρα των «Νόμων» και της «Πολιτείας» εκείνον που δεν θα αρκείται στην αναπόληση του αρχαίου κάλλους της αλλά θα θέλει να την κάνει περήφανη και για το παρόν της.
Facebook Comments